Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen door Zwitserland - Forum Wereldfietser

Fietsen door Zwitserland

- Vers van de pers -

Afbeelding

Fietsen door Zwitserland
een rondrit langs rivieren en door bergen
~ met startplaatsen in Basel en Genève ~

152 pagina's | ISBN 978-90-77056-28-8 | winkelprijs 19,50

Het zal veel mensen verrassen, maar Zwitserland, het klassieke Alpenland van wintersport en bergwandelen, biedt ook recreatieve fietsers uitstekende mogelijkheden. Al in de jaren negentig is er serieus werk gemaakt van een echte fietsinfrastructuur en werden door Veloland Schweiz prima bewegwijzerde, nationale fietsroutes ontwikkeld, die door een grote verscheidenheid aan landschappen voeren.

Afbeelding

Fietsen door Zwitserland is gebaseerd op de Rheinroute, Rhôneroute en Juraroute en toont het land in al zijn facetten. De groene rivierdalen van Rijn en Rhône met bossen, wijngaarden en historische steden als Basel, Schaffhausen, Stein am Rhein, Chur, Brig en Sion bieden aangename fietsroutes. De oevers langs de weidse Bodensee met de bruisende stad Konstanz trekken als een magneet fietstoeristen uit vele landen. De Alpen worden overgestoken via de indrukwekkende Oberalppass en Furkapass. Het Meer van Genève met de mondaine steden Montreux, Lausanne en Genève heeft mediterrane charme. Tot slot verrast de ruige Jura met veel landelijk schoon, stille natuur en onbekende stadjes als Vallorbe, La-Chaux-de-Fonds en St.-Ursanne. De route doorkruist 16 van de 26 Zwitserse kantons, waar nu eens Duits, dan weer Reto-Romaans of Frans de voertaal is. Ook wordt af en toe over de landsgrenzen heen gekeken bij uitstapjes in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Liechtenstein.

Fietsen door Zwitserland is opgebouwd uit dertien trajecten, samen goed voor een grote rondrit van bijna 1000 km lang. Een aanrijroute van en naar Genève en het Klein Alpenbrevet leveren 130 extra kilometers op, wat het totaal op 1130 kilometer brengt. Een traject is niet automatisch een dagetappe, want een uitgebreide lijst overnachtingsadressen maakt het mogelijk de dagafstanden naar eigen inzicht aan te passen.

Meer info op http://www.fietsen-door-zwitserland.nl
GPS tracks aanwezig op de website. :wink:
Heerlijk land inderdaad.
Op de Jura-route na heb ik alle Zwitsers routes geheel of gedeeltelijk gefietst.

Ik heb wel de vraag wat deze Ronde van Zwitserland toevoegt aan de Zwitserse gidsen. Want er moet toch een meerwaarde zijn, anders geef je zo'n gids niet uit?

Peter
Peter M schreef:Ik heb wel de vraag wat deze Ronde van Zwitserland toevoegt aan de Zwitserse gidsen. Want er moet toch een meerwaarde zijn, anders geef je zo'n gids niet uit?
Nederlandstalig en minstens 4x zo goedkoop Peter,
+ alles wat je nodig hebt voor dit rondje in 1 gids ipv in 3 :wink:
De meerwaarde is dat er een tovenaar in die gids te vinden is :wink:
Ziet er qua route interessant uit. Is het een tovenaar, of De tovenaar? :wink:
De tovenaar himself, maar die is slechts een figurant in het geheel :wink:

Afbeelding
Is deze gids ook op de Fiets en Wandelbeurs in de Amsterdam-RAI?
bert sitters schreef:Is deze gids ook op de Fiets en Wandelbeurs in de Amsterdam-RAI?
Bij diverse reisboekhandels Bert !!
Michael W schreef:Nederlandstalig
Tja, dat had ik ook wel begrepen. :wink:
Maar voor mij met nog een HBS-opleiding :D is een Franse of Duitse tekst geen probleem.
Michael W schreef:en minstens 4x zo goedkoop
Dat is wel een steengoed argument. :lol:
Michael W schreef:+ alles wat je nodig hebt voor dit rondje in 1 gids ipv in 3
Heeft zijn voor- en zijn nadeel. Het voordeel van meerdere routes bij je hebben was dat je op een avond zomaar kon beslissen om de volgende dag links in plaats van rechts af te slaan. En dat past ook wel een beetje bij mijn stijl van fietsen. Ik plan vaak wel een route, maar ik wijk er ook net zo makkelijk vanaf.

Overigens keek ik nog even bij Veloland Schweiz.
En daar zie ik dat de routegidsen niet meer per 3 routes worden uitgegeven. :cry: Ze geven nu per route een gids uit. In Frans of Duits. En de kosten? SF 32,90 = € 27,00

Dan is de prijs van € 19,50 inderdaad een koopje.
De tovenaar schreef:De meerwaarde is dat er een tovenaar in die gids te vinden is :wink:
:lol:

Peter
Peter M schreef:Heerlijk land inderdaad.
Op de Jura-route na heb ik alle Zwitsers routes geheel of gedeeltelijk gefietst.

Ik heb wel de vraag wat deze Ronde van Zwitserland toevoegt aan de Zwitserse gidsen. Want er moet toch een meerwaarde zijn, anders geef je zo'n gids niet uit?

Peter
Als ik op het kaartje kijk, dan zie ik dat de route van Luc Oteman een stuk over de Duitse oever van de Rijn gaat en die is daar mooier dan de Zwitserse kant die in de Zwitserse gidsen staat. Ik zie op het kaartje ook een variant over de Nufenen Pas met werkelijk fabelachtige uitzichten en spectaculaire haardspeldbochten. Ik neem aan dat een kenner als Luc nog wat meer leukere varianten heeft gevonden.
Peter M schreef:
Maar voor mij met nog een HBS-opleiding :D is een Franse of Duitse tekst geen probleem.
De Laatste HBS-eindexamens zijn 40 jaar geleden afgenomen. Sindsdien is het onderwijs in vreemde talen niet meer wat het was. :wink:
bert sitters schreef:
Peter M schreef:
Maar voor mij met nog een HBS-opleiding :D is een Franse of Duitse tekst geen probleem.
De Laatste HBS-eindexamens zijn 40 jaar geleden afgenomen. Sindsdien is het onderwijs in vreemde talen niet meer wat het was. :wink:
Ga nou niet zitten verraden hoe oud ik dan wel niet ben. Ik wil het graag voor mezelf houden dat ik dit jaar 62 word. :D

Peter
@ Peter M
Dan zou ik niet te lang meer wachten met die ene ontbrekende loot aan de stam: de Jura-Route. Die is namelijk nogal pittig. Maar ach, in geval van nood kun je tegenwoordig overal in Zwitserland fietsen met trapondersteuning huren :) Zo werd ik in de Jura bergop in volle inspanning hijgend en wel voorbijgestoken door een stel dat rustig aan het keuvelen was. Ik snapte er niks van, totdat ze me vrolijk toeriepen: "Nous sommes des tricheurs" (wij smokkelen), waarbij ze naar beneden op de accu wezen!

Groeten
Luc
opdefiets schreef:@ Peter M
Dan zou ik niet te lang meer wachten met die ene ontbrekende loot aan de stam: de Jura-Route. Die is namelijk nogal pittig. Maar ach, in geval van nood kun je tegenwoordig overal in Zwitserland fietsen met trapondersteuning huren :)
:lol:
opdefiets schreef:Zo werd ik in de Jura bergop in volle inspanning hijgend en wel voorbijgestoken door een stel dat rustig aan het keuvelen was. Ik snapte er niks van,
Dat verschijnsel ken ik . Een paar jaar geleden vlak voor Luzern. Weggetje wat steeds omhoog en omlaag ging. In de klim werd ik fluitend voorbij gereden. :twisted:
Maar ...
In de afdaling was ik weer sneller. :D
Zo kwamen we toch tegelijk bij de stadsgrens.

Peter
bert sitters schreef: Als ik op het kaartje kijk, dan zie ik dat de route van Luc Oteman een stuk over de Duitse oever van de Rijn gaat en die is daar mooier dan de Zwitserse kant die in de Zwitserse gidsen staat.
Klopt, na verkenning van beide kanten van de Rijn is dat de keus geworden en zo zijn er nog wel wat kleine verschillen. :wink:
opdefiets schreef:Ik snapte er niks van, totdat ze me vrolijk toeriepen: "Nous sommes des tricheurs" (wij smokkelen), waarbij ze naar beneden op de accu wezen!
Tja dat had je toch kunnen weten, die Zwitserse wielrenners zijn ook al niet te vertrouwen! :wink:
De tovenaar schreef:De tovenaar himself, maar die is slechts een figurant in het geheel :wink:
De Tovenaar fietste maar een deel van de route en dan in tegengestelde richting.
Lees hier maar eens na:

http://luddo.freehostia.com/Alps2013/Alps2013.htm