Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ultralichte tassenset: 420 gram/paar - Forum Wereldfietser

Ultralichte tassenset: 420 gram/paar

Ik kwam deze tegen via Momentum Mag:
Arkel Dry-Lites. 420 gram en 32 liter per paar. Het wordt de ultralichte fietser er niet gemakkelijker op gemaakt. :wink:
Ik wil ze meteen bestellen, maar de link werkt niet en op de website van Arkel kan ik ze niet vinden.
Afbeelding

Link werkt niet, zijn het deze? Lijken mij hele fijne tasjes!
Het zijn deze. Alleen op de amerikaanse site van Arkel :(

Frank
Het adres is: http://www.arkel-od.com/us/all-categori ... lites.html
Vreemd dat het niet werkt. In de TOR-browser werkt het wel bij mij.
Bij zulke lichtgewicht dingen zal er naar alle waarschijnlijkheid wel aan robuustheid zijn ingeleverd. Hoe houden de tassen waarmee de eigenaar van Arkel de Franse Alpen over fietste het na een jaar door de bush-bush? Ik denk dat ik nog maar 20 jaar van mijn inmiddels 10 jaar oude zware Ortlieb's gebruik blijf maken en de inhoud zelf lichter maak. Ze is dan iig wel goed beschermt.

Peter
Zo dan: http://www.arkel-od.com/us/all-categori ... redirect=1

(de site probeert je anders te redirecten naar de eu-afdeling, op basis van je IP-adres)
Geweldig, en dat van een zeer gerenommeerde fabrikant. Ik word hebberig.
Wim
Dat is inderdaad erg licht... Zal nog wel wat bijkomen aan spanbandjes om alles een beetje stevig aan je fiets te krijgen.
Verder staat nergens vermeld wat voor stof de fabrikant heeft gebruikt en in hoeverre die schuur- en scheurbestendig is en ook waterdicht blijft. En dat vind ik toch tamelijk essentieel voor fietstassen.
Vrij spectaculair. Stof (mja) tot nadenken om eens zelf met de naaimachine aan de slag te gaan. Doet mij denken aan "zelfmaterialenmaken" op een hikingforum.

Een simpel en duidelijk design. Vermoedelijk enkel een versteviging onderaan? Dit geeft inspiratie, mooi gevonden.
De Arkel Dry-Lite tassen zijn vanaf maart leverbaar in Nederland en te zien op de Wereldfietsersbeurs op 30 maart in Bussum.
nvt
Dat is idd erg licht en niet zo duur voor een set. Ik wil nog even zien hoe stevig ze zijn, of het makkelijk lek gaat en hoe stevig het ophangsysteem is.

@Bert van Sprang: zijn die ook te zien op Fiets- en Wandelbeurs in Rai Amsterdam?
Hier en hier staan enkele foto's en een korte review. Ook kun je er de bevestiging boven- en onder zien.

Frank
Ik zal ze demonstreren op de beurs in Amsterdam, in mijn presentatie over lichtgewicht kamperen. Mij lijkt het een prima optie. Het gewicht is spectaculair, de leverancier is zeer gerenommeerd vanwege de goede kwaliteit, en 32 liter lijkt mij ook precies de goede maat voor een tocht in de zomer De 40 liter van Ortlieb achtertasen is dan wel wat groot (ik doe mijn tent altijd los bovenop), en de 25 liter van een setje voortassen is toch wel erg krap. Voor verre expedities en slecht en koud weer zou ik iets degelijkers en ruimers meenemen. Zodra ik ze uitgeprobeerd heb rapporteer ik.
Wim
Wim schreef:Ik zal ze demonstreren op de beurs in Amsterdam, in mijn presentatie over lichtgewicht kamperen.
Ik vind wel dat je er dan ervaring mee moet hebben. :D
Leon
Heel bijzonder dat Wim deze tassen gaat bespreken op de beurs.
Ik ben erg benieuwd.
Ik zal kijken of ik ze tevoren ook nog uit kan proberen, al is het maar op een zondag's ritje. De grootste vraag van iedereen zal ik dan natuurlijk niet kunnen beantwoorden: zijn ze wel voldoende degelijk?
Wim
Gebruik realistische bagage. Ik ben vooral benieuwd hoe de tassen reageren op puntige en bobbelige delen van je spullen.

Dé clue van de tassen is denk ik het ophangmechanisme met de twee riemen die om een staaf heengaan. Wat gebeurt er met de spanningenin dit gebied als er veel gewicht in zit. Zijn de spanningen mooi verdeeld? Bij Ortliebtassen komt er veel spanning op de stof aan de achterkant van de rail; dit wordt opgevangen door de lompe sterkte van de Ortliebtassen.
Hoe gaan de tassen om met enig gewichtsverschil tussen links en rechts. Ik herinner me van vroeger een tas die ook om de bagagedrager heen ging die daar niet best mee om kon gaan. Die tas was overigens wonderlicht.

Leon
Wim schreef:Ik zal ze demonstreren op de beurs in Amsterdam, in mijn presentatie over lichtgewicht kamperen. Mij lijkt het een prima optie. Het gewicht is spectaculair, de leverancier is zeer gerenommeerd vanwege de goede kwaliteit, en 32 liter lijkt mij ook precies de goede maat voor een tocht in de zomer De 40 liter van Ortlieb achtertasen is dan wel wat groot (ik doe mijn tent altijd los bovenop), en de 25 liter van een setje voortassen is toch wel erg krap. Voor verre expedities en slecht en koud weer zou ik iets degelijkers en ruimers meenemen. Zodra ik ze uitgeprobeerd heb rapporteer ik.
Wim
Wanneer ga jij ook overstag en over op bikepacken Wim? ;) Ultralight op een racer anno 2014 kan ook simpeler en nog lichter tubus fly en twee zijtassen..... bovendien meer een kwestie van minder comfort, UL1p tentje, licht matje, licht slaapzakje en zo weinig mogelijk kleding meenemen 8)

- verschil tussen twee Arkel tassen en twee Ortlieb frontrollers is 370gram (halve bidon), dus wat is het wezenlijke verschil??

http://www.dobovedo.com/bikebackin-kit- ... e-touring/
licht carbonnen frame, echte (lichte) racewielen, lichte banden