Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Twijfel bij nieuwe aankoop Giant Expedition LT - Forum Wereldfietser

Twijfel bij nieuwe aankoop Giant Expedition LT

Hallo,

Vandaag heb ik een nieuwe Giant Expedition LT aangeschaft, het is een model uit 2012. De fiets heb ik met een flinke korting gekocht en betaalde 1000,- euro. Het was het laatste exemplaar die ze nog in de winkel hadden staan en het is een M frame. Mij lichaamslengte is 181 cm en de lengte van het frame is 50 cm. De verkoper vertelde dat mijn lengte prima is voor dit formaat frame. Bij de proefrit voelde de fiets prima, maar toen ik vanavond een langere rit maakte merkte ik dat de afstand tussen het stuur en het zadel misschien toch te kort is, en dat geeft een soort beklemmend en stijf gevoel. Wat denken jullie? Is het een kwestie van wennen? Of is het echt nodig om toch iets dieper in de buidel te tasten en mijn fiets voor een model met een L frame te verruilen.

Alvast bedankt voor de reacties.

Een goeie groet,
Cees
Het klinkt bij mij als te klein in de oren.
Nu is niet de zadelpen maatgevend maar de bovenbuis maatgevend.
Je zou eventueel een iets langere stuurpen kunnen plaatsen.
Maar let wel op dat je hiermee het rijgedrag zou kunnen veranderen.
:roll:

Zadelpen met setback en een langere stuurpen zou ik proberen. Als het niet lukt...fiets verkopen.
Helaas willen de meeste verkopers vooral verkopen en dan roepen ze al snel wat de koper wil horen... Een goede fietsverkoper zal eerst jou opmeten, dan nog eens goed de fiets opmeten en pas daarna een advies geven... Lees hierover eens wat op dit forum.
Maar daaraan heb je nu niet zoveel. Heb je het stuur en het zadel al maximaal bijgesteld naar voren, respectievelijk naar achteren? Dat scheelt al snel centimeters en dat maakt veel uit voor je fietshouding.
Verder is het inderdaad ook een kwestie van wennen aan een andere fiets en fietshouding en dat kan wel een paar weken en/of honderden km's kosten voor je lichaam eraan gewend is. Als het een structureel en onoplosbaar probleem blijkt te zijn, dan is er maar één optie: groter frame.
.
M is de kleinste fiets in dit model en die 50cm is de lengte van de staande buis. Het ziet er naar uit dat die verkoper je gewoon een verkeerde fiets heeft verkocht. Ik zou er mee terug gaan en de verkoper om uitleg vragen.

zie ook

http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... /#geometry

Ronald van der Perk
.
Leon schreef: Misschien staat het zadel alleen een tikje voorover. Dit kan (let op: kan!) hetzelfde gevel geven.
Leon
Over voorbarig gesproken :? Enige wat ik zeg is dat IK het zou proberen.

Als dit frame inderdaad 57 centimeter lang is, kan het nog goed komen. Cees zou even een foto van hemzelf op de fiets moeten plaatsen. Vanaf de zijkant genomen.
kan weg
Leon schreef:Hoi Ronald,
Bedankt voor het opzoeken. Ik kon die pagina niet vinden. (dit is wel model 2014)
lenge 57 cm is toch zo kort nog niet. Mijn VSF T-400 is ook precies 57 cm lang en met mijn 185 cm lengte vind ik de fiets zeker niet te kort.
Maar zoals gezegd hebben we eerst meer info nodig.
Misschien staat het zadel alleen een tikje voorover. Dit kan (let op: kan!) hetzelfde gevel geven.
Leon
Dag Leon,

Ik was er van uit gegaan dat de maten van de fietsen in 2013 en 2014 bij Giant hetzelfde zijn gebleven. Jij hebt het nu over de lengte van de bovenbuis. Ik dacht dat de lengte van de staande buis meer maatbepalend is voor de juiste frame maat dan de bovenbuis. Een staande buis van 50cm lijkt mij toch wel erg kort voor iemand met een lengte van 1m81

Ronald van der Perk
.
Mijn expedition, gekocht ca. 2005, is een L en de bovenbuis daarvan meet 57cm. Ik ben overigens 1m78 en de fiets zit me als gegoten. De enige aanpassing die ik heb gedaan is een stuurpen geplaats van 2cm korter (9cm ipv 11cm)
Dit is toch de moderne aanduiding voor de maat van een fiets. Eigenlijk ook geen idee of deze al veel gebruikt wordt.
Mijn frames hebben de van maat 57cm. Mijn lengte is 1,79m. Persoonlijk moet de zitbuis 56,7 cm, de bovenbuis 57.2 cm zijn. Zadelhoogte, hart trapas bovenkant zadel 77,9cm. Alle maten h.o.h van de buizen.
.
voor mijn gevoel - met jouw lengte zou de L van 55 cm waarschijnlijk betere optie zijn geweest
Leon schreef: Ze zeggen er zelf over "In combinatie met de zitbuishoek kun je op deze wijze alle fietsen op een en dezelfde wijze meten".
Er zal ook niet veel verschil zijn tussen de stand van het zadel ten opzichte van de trapas. Ergens moet deze standaard zijn. Voor kleine afwijkingen in jouw lichaam en die van het frame zou je met het zadel horizontaal, naar voren of achteren, aan kunnen passen.
.
Je zal best gelijk hebben maar heb jij dan een idee waarom je de hoek van een zitbuis zou veranderen. Er is toch een optimale stand van trapas en zadel en ik neem aan dat je die als basis gebruikt.
Ik herken je gevoel Cees maar dat gebeurde pas nadat ik deze zomer een fiets heb gekocht met een grotere bovenbuis lengte.

Deze fiets, een 2010 Expedition in maat L, geeft me meer ruimte voor het bovenlijf en hierdoor een vrijer gevoel tijdens het fietsen. Mijn lengte is overigens 1.82 en heb een bbl van 86cm.

Ik hoop dat het je helpt en succes met de afwegingen.

Mvg, Leendert.
.