Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarop letten bij vervanging verende voorvork voor starre - Forum Wereldfietser

Waarop letten bij vervanging verende voorvork voor starre

Ik heb een vraag.
Ik zou graag mijn verende voorvork vervangen voor een starre.
Maar waar moet ik allemaal op letten?
Of kan ik gewoon elke vork nemen met v-brake nokken?

Ik begrijp dat de vorkbuis lang genoeg moet zijn.
Maar ik wil niet dat de geometrie van de fiets veranderd.
Dus moet ik dan letten op de lengte van de vorkpoten ofzo?
De afstand vorkkroon-wielas moet inderdaad dezelfde zijn als bij je huidige vork.
Daarnaast is wat betreft geometrie de sprong (Engels: rake) ook iets om op te letten. Verdere aandachtspunten: draad/draadloos; nokjes voor spatborden, dragers etc; staal/alu/plastic; gewicht; kleur?
http://www.sjscycles.com/thornpdf/Thorn ... kLoRes.pdf

via deze website:

http://www.thorncycles.co.uk/models.html

Starre vork van Thorn, speciaal (lang) ontworpen om een verende te vervangen. Staal, zwart. Nokken aanwezig voor ten minste voorlamp V brakes spatborden en voordrager. Creatieve oplossing van het technisch hoogwaardige Thorn, of hij voor jouw fiets geschikt is kan ik niet voor je beoordelen.

Ahead balhoofd moet opgaan voor jouw frame. Steerer tube is 1 1/8 inch diameter staat in de tekst. Of dit nu in een binnenbalhoofdbuis met de maat 1 1/8 of 1 1/4 inch past weet ik zo gauw even niet. Weet iemand dit? Dit moet wel matchen met jouw frame.

Alleen te gebruiken met V brakes.

Hans
Bij ombouw van mijn mtb naar vakantiefiets had ik hetzelfde voor.

Meet de afstand van wielas tot vorkkroon. Een vaste vork met de dezelfde afstand zal waarschijnlijk een voor 29" ipv 26" fiets zijn.

Het komt er eigenlijk op neer dat je de gemeten afstand met 2 cm moet verminderen, omdat als je op een geveerde fiets zit, de vering ook wat inzakt door je gewicht. Ik kwam dan uit bij een Surly Troll, waar je alle mogelijkheden op hebt om accesoires en drager te monteren.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Pedalero schreef:De afstand vorkkroon-wielas moet inderdaad dezelfde zijn als bij je huidige vork.
Nou nee, 15-20mm korter, zoals Wouter zegt.
Nu is het een fiets met 28 inch wielen.
Ik ga is aan de meet. Vaak staat de maat van de vorkpoten er niet bij op internet.

Bedankt voor de antwoorden
M276 schreef:Nu is het een fiets met 28 inch wielen.
Ik ga is aan de meet. Vaak staat de maat van de vorkpoten er niet bij op internet.
Op mtbr.com en Pinkbike zijn aardige lijsten met A2C lengtes aangelegd. Als jouw vork er niet tussen staat gewoon even Googelen of je vork hier vermelden.

Voor je mountainbike met dragers en velgremnokken kom je snel op een Surly vork uit, bijvoorbeeld een Karate Monkey vork.
Surly en Salsa hebben hier vaak wel oplossingen voor.

Rij zelf op m'n stalen Salsa Fargo met een V2 vork van Salsa.

Het belangrijkste is dat de vork suspension corrected is.

Het bevestigen van een spatbord kan dan wel eens een probleem voor zijn maar "Problem Solvers" heeft daar zoals altijd weer een mooie oplossing voor. De Fender Flute, http://problemsolversbike.com/products/fender_flute je kunt ook altijd zelf iets fabriceren maar dit ziet er wel gelikt uit
martijn92 schreef:...maar "Problem Solvers" heeft daar zoals altijd weer een mooie oplossing voor....
Tnx! Die problem solver kende ik nog niet. Ik heb nu inderdaad zelf iets gefabriceerd, maar dit ziet er degelijker uit.
Overigens nog iets wat ik zo snel niet terug zie komen: als je verende vork "tapered" is, is het handig als de vaste vork dat ook is, ander moet je je balhoofd gaan vervangen. En denk dan ook aan de baseplate/crownrace die mogelijk vervangen moet worden en balhoofdspecifiek is.