Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Disc brakes - Forum Wereldfietser

Disc brakes

Zonder meteen een religieuze oorlog te willen starten over de voor- en nadelen zou ik toch graag wat meer willen weten waarom disc-brakes niet zo populair zijn.
Ik snap dat een van de nadelen is dat er veel meer krachten op de voorvork komen, maar als je hier rekening mee houdt met de keuze daarvan is dat toch geen probleem meer? Zeker als je het niet hebt over zwaar beladen tractors die de Himalaya af omen stuiteren.
Een van de grote voordelen lijkt mij dat er veel minder troep op de velg komt wat dus betere remkracht en minder slijtage zou geven bij nat weer of als je niet altijd op asfalt rijdt.
ToutTerrain gebruikt alleen maar disc-brakes, bij UtopiaVelo kun je ervoor kiezen, bij Thorn kun je ervoor kiezen al raden ze het voor de voorvork af. Dat zijn toch niet de minste merken, dus dan zal het toch wel een beetje meevallen?

Jeroen
Ik denk omdat veel mensen hier er wél rekening mee houden ooit eens zwaar beladen de himalaya af te stuiteren :wink:

Nadeel is dat er bij een zwaar beladen fiets veel kracht op de spaken komt bij schijfremmen, met mogelijk meer spaakbreuk tot gevolg. Ook zijn niet alle schijfremmen altijd even betrouwbaar gebleken.

Maar ook een merk als Idworx is om, dus wie weet zijn schijfremmen over 5 jaar de norm voor vakantiefietsen.
Zwaardere spaakbelasting en asymmetrie waardoor de v.vork zwaarder moet worden uitgevoerd. Storingsgevoeliger dan V-brakes of Magura velgremmen. Zwaarder dan velgremmen.
Daar staan ook voordelen tegenover: krachtiger- en doseerbaarder remgedrag, geen slijtage van de velg, geen oververhitting van de velg.
Op onze tandem is de olie van de Magura Louise hydraulische schijven wel aan de kook geraakt maar dat is meer een tandem probleem.

Frank
Je zou hier een mooie tabel voor kunnen maken, met als standaard V-brake, Magure HS33 en schijfremmen.

Ik heb alle drie de systemen gehad en vind hydraulische systemen het fijnst.
V-brake:
+ Eenvoudig, kabel, bijna altijd wel te repareren
- Kans of remblokje tegen de band, vieze velg in regen, matig te doseren

Hydaulische velgrem:
+ Eenvoudig, Goed te doseren, blokjes vervagen in paar seconden
- Hydraulisch bij breuk moeilijk te repareren onderweg, vieze velg in regen kans op remblokje tegen band.

Schijfremmen:
+ Lange levensduur blokjes, werken altijd, zeer goed te doseren
- zwaarder, bij breuk moeilijk te repareren onderweg


Maar waarom het wiel opnieuw uitvinden als Sheldon Brown het al heeft opgeschreven:
http://sheldonbrown.com/brake-choices.html
De discussie omtrent remkracht vind ik bij toepassing op vakantiefietsen niet echt belangrijk. Ik heb de goedkoopste V-brakes en heb daar voldoende aan.

Denk eerder aan de kwetsbaarheid van schijven! Remhendels die niet terugspringen, een slag in de schijf, lucht id leiding. Als je kennis van zaken hebt is dit allemaal wel overkomelijk, maar het lijkt mij een grote zorg extra, zeker wetende dat je die extra remkracht/ doseerbaarheid niet nodig hebt.

In de fietsenzaak waar ik werk komen de helft van de nieuwe fietsen met een slag in de schijf toe. Dan is er nog geen km mee gereden en moet je die al rechten! Dit gaat mbhv dit gereedschap: http://www.slidewright.com/var-fr-29900 ... htener.php

belangrijk is dat je die niet op de schijf zelf zet, maar wel op de rotor arm. ik denk dan ook dat het "on the road" niet zo eenvoudig is om de schijf te rechten.

Verder ben ik vaak verbaast over hoe weinig speling er is tussen remblokken en schijf zit. Dit is vaak ongeveer 0.5-1mm. En dat moet je dan gelijk verdelen over de 2 kanten! Zelfs een ervaren hersteller is daar even mee zoet. Lijkt me allemaal 'miserie' om onderweg mee bezig te zijn.
wouter93 schreef:De discussie omtrent remkracht vind ik bij toepassing op vakantiefietsen niet echt belangrijk. Ik heb de goedkoopste V-brakes en heb daar voldoende aan.
Veel vrouwen hebben niet de kracht van mannen in hun vingers. Kunnen remmen zonder hard te knijpen is dan ideaal. Daarnaast durven vrouwen vaak minder hard te dalen en zullen dus meer remmen.
wouter93 schreef: belangrijk is dat je die niet op de schijf zelf zet, maar wel op de rotor arm. ik denk dan ook dat het "on the road" niet zo eenvoudig is om de schijf te rechten.
Met een stok, leatherman en een steen kan bijna alles. Wel eens gedaan op hele lange afdaling (2000 m) na klap op een steen met MTB.
Slijtage van de velg lijkt me ook een serieus nadeel.

Ik heb op een oude Giant expedition nog centrepullremmen en als je dat vergelijkt met schijfremmen dan weet je dat de tijd niet heeft stilgestaan. Het wereldje van de vakantiefietsers is vrij conservatief en dat verklaart misschien mede waarom schijfremmen nog weinig worden toegepast. Ik zie in elk geval geen beletsel voor het rijden met schijfremmen; zeker in moeilijk terrein, op lange onverharde afdalingen e.d zie ik voordelen. De eerder genoemde nadelen als spaakbreuk, extra gewicht en sterkere vork doen zich in de mtb-wereld in elk geval niet gelden.
frank bueters schreef:Daar staan ook voordelen tegenover: krachtiger- en doseerbaarder remgedrag, geen slijtage van de velg, geen oververhitting van de velg.
Op onze tandem is de olie van de Magura Louise hydraulische schijven wel aan de kook geraakt maar dat is meer een tandem probleem.
Frank
Eens met de voordelen, de genoemde nadelen zelf nog niet gemerkt. Op onze vakantietandem zat 3 jaar een set Magura Louise maar dat was geen succes: last van fading en een wisselend drukpunt. Sinds 2006 zit er Hope Mono6 op en afgezien van een fout van mij (remhendel inknijpen zonder schijf ertussen ..... ) nog nooit problemen gehad maar wel héél véél remkracht. Voor dat koken van de Louise is ook een oplossing: Hope V4, als optie met inwendig geventileerde (!) schijven. Die hebben we op de MTB-tandem en is momenteel dé schijfrem zou ik durven te stellen. Al is dit model voor een solofiets wellicht een tikje overkill :wink:
Schijfremmen hebben voor- en nadelen, zie hierboven; ik heb ervaring met mechanische velg- (v-brakes, remklauwen) en schijfremmen (avid bb7) en vind het een hopeloos verouderde opvatting om te stellen dat schijfremmen geen plaats hebben op een vakantiefiets.

Mijn advies: ga vooral voor schijfremmen op je vakantiefiets als je voor jezelf zorgvuldig (bovenstaande) voor en nadelen hebt afgewogen.
Matthie9001 schreef:[...] om te stellen dat schijfremmen geen plaats hebben op een vakantiefiets.[...]
Ik denk dat hier 'm de hele crux van het verhaal in zit: een fiets die je gebruikt voor een paar weekjes achtereen, benader je anders dan een fiets die je voor vele maanden of jaren achtereen gebruikt.
Tja persoonlijk kies ik niet voor schijfremmen omdat er altijd een kans bestaat dat we tijdens een fietsvakantie een bus pakken en de fietsen op het dak worden vastgesjord op/onder andere spullen.. de kans bestaat dan dat een schijf wordt verbogen.
Wanneer je zeker weet dan je nooit je fiets op of in een bus slingert dan zijn schijfremmen een prima optie.. wat wel een nadeel kan zijn is vervuilde of verglaasde remblokken dan remt een schijfrem dus gewoon ook slecht..
Kortom schijfremmen zijn zeker niet onderhoudsvrij, vanuit dat perspectief gebruik ik liever de HS33 remmen, wat mij betreft tot nu toe bulletproof en onderhoudsvriendelijk
Ik sluit me aan bij Kenben: als je je fiets regelmatig ergens in/op gooit gaat het vanzelf een keer fout met de schijven. En terugbuigen is mogelijk maar in mijn ervaring dermate lastig om het echt goed recht te krijgen dat dat wat mij betreft voor een lange reis kansloos is.
Daarnaast lopen de blokjes bij schijfremmen bijna altijd aan door de kleine ruimte tussen de blokjes icm het bovenstaande. Velgremmen hebben meer ruimte en lopen dus minder aan.
Mijn Magura velgvoorrem functioneert nu al meer dan 20 jaar probleemloos zonder ontluchten of nieuwe olie (wel nieuwe blokjes). Ik denk wel bovengemiddeld lang maar niet totaal vreemd. Wel eens een wiel aan gort gereden (of liever gezegd een auto deed dat), maar een schijf had dat ook niet overleefd. En de velgen zijn nog niet doorgesleten, mede doordat het wiel vaak om een andere reden aan zijn eind komt.

Kortom, schijfremmen hebben heel veel voordelen, en een paar nadelen. Die paar nadelen, en het zijn er volgens mij echt maar een paar, zijn voor mij (en mijn lompe fietsgebruik) heel groot:
- altijd gezeur met kromme schijven en aanlopen
- zeer slechte verkrijgbaarheid en vervangbaarheid in derde wereld landen
- gewicht en kosten
Voor korte reizen binnen Europa/Noord Amerika/andere 1e wereld landen gelden deze nadelen niet zo erg denk ik en kunnen de voordelen zeker doorslaggevend zijn. Het is niet voor niks dat alle mtb's schijven hebben, tandems ze ook graag gebruiken, en racefietsen ze tegenwoordig zelfs krijgen.
Mensen die geen ervaring hebben met Magura zijn altijd bang dat er iets gaat lekken. Mensen die geen ervaring hebben met schijfremmen zijn altijd bang dat de schijf krom raakt.

Ik heb ervaring met schijfremmen (Avid BB7). Mijn fiets is deze winter bijvoorbeeld in/naar Zuid-Oost Azië twee keer in het vliegtuig geweest, drie keer in een treinwagon, een keer op het dak van een boot, een keer in een boot(je), en twee keer in de bus.

Geen probleem.
Eindgebruiker: leuk om ervaringen met BB7's op een langere reis te horen. Het je veel nattigheid gehad? Mijn (beperkte) ervaringen met schijfremmen (ook BB7's in mijn geval) is dat de blokken dan snel slijten, dus ben benieuwd hoe het jou verging.

Voor het overige:
Het is denk ik goed om behalve een onderscheid in hydraulische/mechanische velgremmen te maken, dat ook te doen voor schijfremmen. Die zijn er immers ook in uitvoering met olieleiding en met remkabel (zoals Avid BB7).

Wat betreft het verbuigen van remschijven: het kan natuurlijk een keer misgaan, maar als je bang bent voor een verbogen remschijf, zou je voor een verbogen derailleurpad veel banger moeten zijn. De achterderailleur zit verder naar buiten en steekt verder uit. In de praktijk valt dat risico ook reuze mee.

Wat betreft onderhoud: ik hoef aan de Avid BB7's op mijn atb niet zoveel te doen. Af en toe de schijf schoonmaken, that's it. Na een natte rit met v-brakes maak ik altijd de velg en de blokken schoon. Doe ik dat niet, dan hoor ik de remmen schuren (en de velg slijten). Daar heb ik meer werk aan.
@Pedalero: Tsja, Thailand/Laos in de droge tijd, slechts 1 dag regen gehad, dus weinig te rapporteren :-)

De fiets, en de remmen, heb ik al wat langer, maar ik vind het lastig vergelijken. Ja, die dag in de regen op de hei (zand!) sleten de blokken rap, maar tegen zo'n combinatie is geen enkele rem tegen opgewassen, denk ik.

Lijkt me wel een leuke test: bergaf, met bagage, in de regen, met v-brakes, Magura's en schijfremmen. En dan vooraf en achteraf meten. Moet je wel zorgen dat alle testers ongeveer evenveel remmen.
In mijn ervaring slijten schijfremblokken iets sneller, volgens mij deels te verklaren door de gaatjes in de meeste schijven die zorgen voor meer remkracht maar ook meer slijtage. (ik heb enkel een avid bb5 rem op onze Yuba mundo, wel op reis 2 weken gereden met een tandem met mechanische schijven (ik dacht BB7 maar ben niet zeker).

Voorlopig vind ik magura hs remmen meest onderhoudsvriendelijk, maar alle vermeldde systemen hebben hun sterktes en hun zwaktes. Qua verkrijgbaarheid en robuustheid zullen canti's en v-brakes wel het best zijn, de andere parameters (kracht en doseerbaarheid) zijn volgens mij erg persoonlijk. Zolang je maar geen rollerbrakes of trommelremmen monteert kan je alles verantwoorden :-).
Allemaal bedankt voor het meedenken!
Het is ongeveer zoals ik al gedacht had, voor- en nadelen zijn er zeker, en dus kun je een keuze maken als je dat op een rijtje hebt, heb nu een aardig rijtje.
In dit geval gaat het dus NIET om een zwaarbeladen tractor al dan niet in de Himalaya of in verweggistan, maar om een race-achtig ding voor in NL (wordt volgend onderwerp), en dan lijkt er dus helemaal geen enkel (technisch) bezwaar.

Jeroen
[quote="jeroenh"]Allemaal bedankt voor het meedenken!
Het is ongeveer zoals ik al gedacht had, voor- en nadelen zijn er zeker, en dus kun je een keuze maken als je dat op een rijtje hebt, heb nu een aardig rijtje.
In dit geval gaat het dus NIET om een zwaarbeladen tractor al dan niet in de Himalaya of in verweggistan, maar om een race-achtig ding voor in NL (wordt volgend onderwerp), en dan lijkt er dus helemaal geen enkel (technisch) bezwaar.


Ben ook op zoek naar een race-achtig ding voor snellere trainingsritten en met lichte bepakking een paar dagen touren. Er moet wel een achterdragertje op kunnen en de fiets moet een racestuur hebben. Verder zo stevig dat ook stukjes onverhard geen probleem zijn.
Iemand suggesties?
Kwam op het forum de Kona Rove tegen, mooi maar beetje prijzig....
Volgens mij zijn schijfremmen uitgevonden om atb'ers in natte en modderige omstandigheden ook veel remkracht te geven, met name ook in de bergen/heuvels. Dan zou ik voor een 'race-achtig ding' in Nederland en directe omgeving gewoon voor v-brakes of raceremmen gaan, want dan heb je genoeg aan de voordelen die hier al ter sprake kwamen: genoeg remkracht, langere levensduur blokken.

Misschien een Long Haul Trucker of Cross Check van Surly of een Salsa Vaya? Die modellen van Surly zijn trouwens zowel met schijf als v-brakes/cantilevers te krijgen.
De fietsen van Salsa (Fargo/ Vaya) winnen de laatste tijd aan populariteit onder de 'snelle jongens' volgens mij.
Surly heeft ook van alles in de aanbieding. Heb trouwens niet naar prijzen gekeken.