Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Fiets en Wandelbeurs op 1 en 2 maart in de RAI! - Forum Wereldfietser

De Fiets en Wandelbeurs op 1 en 2 maart in de RAI!

Alweer de 10de editie van de Fiets en Wandelbeurs op 1 en 2 maart in de RAI
Groter en completer dan voorgaande jaren met:

- meer lezingen en workshops
- extra hal met veel fietsen en materiaal
- heel veel buitensport spulletjes
- reisorganisaties en toeristenbureaus
- informanten (fietsers informeren fietsers)
- eigen stand van Vereniging De Wereldfietser

Kijk ook even op:
https://www.facebook.com/events/158350047657413/
of
http://www.fietsenwandelbeurs.nl

Wie gaat er heen?
Wij gaan zaterdag 1 maart naar Amsterdam, ik hoop daar de laatste spullen die ik nodig heb voor mijn eerste solotocht eind mei daar te kunnen aanschaffen.
Ook heb ik intresse in pelgrimsroute's.
Gewoonlijk hou ik niet van beurzen en massa's veel mensen, maar voor deze beurs maak ik wel heel graag een uitzondering.
Wij komen ook zaterdag. Op zoek naar eventueel een slaapsysteem waarbij de matjes in een hoes zitten, en daarop een laken en slaapzak geritst kan worden. Verder op zoek naar lage stoeltjes: een slaapsysteem combineert wat moeilijk met de chair-hoezen die we nu hebben. En kijken naar de boekjes van "Langs Oude Wegen", in juni willen we die gaan fietsen.
Verder kijken naar terugreisogelijkheden (trein?) vanuit Oloron of Lourdes, we hebben daar een paar dagen de tijd voor, dus met gewone lijnen misschien?
En ik zou wel een spiegeltje willen hebben.
Spijtig dat het zo ver rijden is dus ik heb voor de beurs van 30 maart gekozen in Bussum.
Als het niet zover was had ik ook wel gekomen.
Veel Spaanse regio’s op de Fiets en Wandelbeurs
Spanje is een geweldig fietsland. Op de Fiets en Wandelbeurs op 1 en 2 maart in de Amsterdam-RAI is een flink aantal Spaanse regio’s: ook minder bekende streken waar het juist door de onbekendheid prachtig fietsen is.

Extremadura
De regio van de ooievaars. Hier schoot Rob de Waal een aantal beelden voor zijn schitterende video http://vimeo.com/80092747
Tussen de rotsen van het natuurgebied Parque de Monfragüe volgen de zeldzame monnikengieren je fietsbewegingen. Mérida is het Rome van Spanje. Trujillo is de stad van conquistador Pizarro. Betreedt na een fietsdag door de toegangspoort de oude stad van Cáceras. Neem een drankje onder de arcades van de Plaza Grande van Zafra

Asturië
Dit is het groene Spanje aan de noordkust. Het grootste deel van het nationale park Picos de Europa ligt in deze regio. Door Asturië loopt ook de noordelijke variant van de Jacobsweg naar Santiago de Compostella.
Je wordt gecofronteerd met het harde bestaan in de voormalige mijnstreek bij Degaña. De dorpelingen lijken en geïsoleerd bestaan te leiden.

Navarra
Ooit was Navarra een belangrijk koninkrijk. De hoofdstad Pamplona straat nog iets koninklijks uit, maar achter de Plaza Mayor is een gekrioel van nauwe straatjes. Majestueus zijn natuurlijk ook de Pyreneeën. Als de Jacobsroute fietst heb je de keuze uit twee passen. Bij de Romaanse boogbrug van Puente la Reine vloeien een aantal routes naar Santiago de Compostella samen.

Aragón
Deze regio bestrijkt een lange strook van de Pyreneeën tot in het midden van Spanje.
Door Aragón lopen o.a. de fietsroutes Onbeperkt fietsen van Girona naar de Sevilla en de Camino del Cid. Voor een deel lopen ze zelfs samen. Zij het dan in tegenovergestelde richting.http: zie http://elcidroute.nl/

Regio Valencia
Ook door deze regio loopt de Camino de Cid. Naar het eindpunt: de stad Valencia met de fietsroute via de voormalige bedding van de Rio Turia: een groene strook door de stad langs een paar architectonische hoogstandje van Calatrava en ander bouwmeesters die door deze zoon van de streek werden geïnspireerd. Door Valencia loopt ook de Via Verde Ojos Negros over een voormalige spoorbaan. Ook in het achterland van Benidorm is het fietsen in de rust en ruimte.

Andalusië
Fiets even weg van de Costa en je bent in het échte Andalusië van de witte dorpjes met de mannetjes op de Plaza Mayor. Andalusië is 2 keer zo groot als Nederland, maar liefst 20% van de regio’ is beschermd natuurgebied. Ter vergelijking: In Nederland is dat slechts 5%!
Andalusië kent ook een aantal Vias Verdes, maar natuurlijk lonkt ook de klim naar de Pico Veleta over de hoogste weg van West-Europa.

Catalonië
Deze autonome regio is in Amsterdam met een eigen eiland met een aantal deelgebieden. Nieuw is een ronde over de Pirinexus: een fietsroute van 350 km die door de lage delen gaat, maar ook passen in de Pyreneeën van 1000 – 1500 meter hoogte niet uit de weg gaat. Volgens Expert Kees Swart zijn de hellingen niet te stijl. Kees geeft lezingen over de Pirinexus. Natuurlijk heeft hij weer prachtige beelden geschoten, zoals we van Kees gewend zijn. http://www.fietsenwandelbeurs.nl/index. ... lezingen-2


Ook de eilanden: Mallorca, Gran Canaria, La Palma en Tenerife zijn aanwezig op de Spanje-stand.
Wij zijn er ook. Met heel veel Vaude tassen in de uitverkoop, Shimano en Keen schoenen (model 2013), bagagenetjes en we introduceren de FFS.
Polling schreef: Verder kijken naar terugreisogelijkheden (trein?) vanuit Oloron of Lourdes, we hebben daar een paar dagen de tijd voor, dus met gewone lijnen misschien?
Hoeveel extra tijd heb je? Als je de RET lijnen neemt, kun je zonder fietsreservatie gaan. Dan kun je heel spontaan kiezen. Maar dan kan het inderdaad zo een paar dagen duren om weer in Nederland te komen, sommige lijntjes hebben maar een paar treinen per dag, dus die moet je niet missen!
Van Lourdes kun je het beste richting Toulouse gaan misschien, en anders via Bordeaux. Hangt er een beetje vanaf door welk gedeelte van Frankrijk je liever boemelt.
Eric Schuijt schreef:... en we introduceren de FFS.
Zal ik dan maar degene zijn die vraagt: hè? FFS? 8)
Eric Schuijt schreef:Wij zijn er ook. Met heel veel Vaude tassen in de uitverkoop, Shimano en Keen schoenen (model 2013), bagagenetjes en we introduceren de FFS.
Hoi Eric
Hopelijk heb je stoeltjes bij je, die ik mee op de fiets kan nemen
Kanozak voor mijn tent en reis kussen en natuurlijk een bagage netje.

gr Kirsten
PeterGM schreef:
Eric Schuijt schreef:... en we introduceren de FFS.
Zal ik dan maar degene zijn die vraagt: hè? FFS? 8)

Als je FFS opzoekt op de site van www.vakantiefietser.nl vind je inderdaad één resultaat :-)

"Rohloffsticker" maar dat zal het denk ik niet zijn :-)

Gr Hans
Wie komt er nog meer met leuke of interessante dingen?
FFS:
- fietsfakantieshop
- full-frame-suspension
- fit-for-something

Ik ben ook wel benieuwd.
Ik ga ook naar de fiets- en wandelbeurs in de RAI.
Ik ga alleen en weet nog neit of ik op zaterdag of zondag ga.

Ben een "beginnende" op gebied van fietsvakanties, dus ik ga er
vast mijn ogen uitkijken :-)

......o^o.......................TW
Er zijn beide dagen speciale lezingen voor beginners, zowel over de fiets zelf, als over (lichtgewicht) kampeeruitrusting.
Wim
Wim schreef:Er zijn beide dagen speciale lezingen voor beginners, zowel over de fiets zelf, als over (lichtgewicht) kampeeruitrusting.
Wim
Ha die Wim,

Jij gaat toch ook iets samen met Leon doen?
Zo is het. Leon en ik doen beide dagen een duo act over het comfort van veel meenemen tegenover het comfort van weinig meenemen, met praktische demonstraties van de uitrustingen die daar dan concreet bij horen. Daarnaast geef ik beide dagen presentaties over de fiets die je op een eerste fietsvakantie nodig hebt: is de fiets in de schuur misschien ook goed genoeg, of toch niet (dat hangt dus af van de fiets en van de bestemming)?
Wim
Polling schreef: Verder kijken naar terugreisogelijkheden (trein?) vanuit Oloron of Lourdes, we hebben daar een paar dagen de tijd voor, dus met gewone lijnen misschien?
Ik heb zelf een afsplitsing gemaakt naar elders op het forum voor deze vraag.
Hallo,

Zijn er nog mensen die met de auto naar de fiets- en wandelbeurs gaan en vanuit omgeving Hengelo/Enschede/ Almelo etc vertrekken? En zou ik eventueel mee kunnen rijden? Nauurlijk tegen een kleine vergoeding en een gratis intreekaartje RAI :-)

Ik heb al gekeken naar goedkope treinkaartjes, maar die zijn allemaal uitverkocht bij de kruidvat/blokker etc. En een retourtje zonder korting kost al gauw 42 euro.... dan vergaat me de pret.

Help...... :-(

TravelWoman
In de NS voordeelwinkel is het mogelijk om bijvoorbeeld een retourtje Haarlem voor 19 euro te scoren, inclusief koffie en appeltaart. Laat Haarlem nu vanuit Enschede gezien voorbij Amsterdam liggen. Er staat nergens dat je ook naar Haarlem moet om daar appeltaart te gaan eten. Vanuit mijn dorp is een enkeltje A'dam al snel 16 euro (zonder korting) dus dat is snel verdient.
Hoi TravelWoman,

Ga waarschijnlijk vanuit Lochem naar de beurs en je mag zeker meerijden, gezellig zelfs.

Ingrid