Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Visum Xinjiang - Forum Wereldfietser

Visum Xinjiang

Van de zomer ga ik naar Bishkek, Kirgizië per trein en fiets. Mijn huidige plan is om door de Altai-bergen, West-Mongolië en Xinjiang te reizen, om ten slotte vanaf Kashgar Kirgizië in te fietsen. Alleen lijkt het visum voor China moeilijk te worden.

Hier: http://www.lonelyplanet.com/thorntree/t ... ID=2288658 wordt gesuggereerd dat het het beste is om: 1) een retourtje Peking te boeken, 2) een visumaanvraag te doen voor "sightseeing in Beijing & Shanghai", en 3) je vlucht gewoon weer te annuleren. Over fietsen en Xinjiang kan je het blijkbaar maar beter niet hebben bij de visumaanvraag.

Nu lijkt me het nogal vervelend om voor een visumaanvraag de annuleringskosten van een "fake" vliegticket op te hoesten, ik zou dit graag vermijden. Is dit echt nodig? Als iemand recente ervaringen heeft en/of een goed alternatief hiervoor kent, hoor ik het graag!
Je kunt natuurlijk een ticket boeken in een klasse die kostenloos te annuleren is :roll:
Je visum in NL aanvragen heeft als voordeel dat je verzekerd bent dat je niet afhankelijk bent van de wijzigingen die frequent optreden bij aanvraag in Bishkek. Medio 2013 was het niet meer mogelijk een aanvraag te doen en rond oktober is het wederom mogelijk een aanvraag te doen. Dit met tussenkomst van een agent. Dus extra kosten.

Zoals eerder al aangegeven een ticket boeken in een klasse welke kosteloos te annuleren is. Of een reisbureau benaderen en kijken wat zij tegen een geringe fee kunnen doen.

Tevens zou ik een reisschema opstellen welke ruimer is dan 30 dagen. Zelf had ik 55 dagen en kreeg ik een visum voor 60 dagen. In China wordt namelijk alleen verlengd met 30 dagen.
gijsvs schreef:Over fietsen en Xinjiang kan je het blijkbaar maar beter niet hebben bij de visumaanvraag.
Klopt. Als je een van beide vermeld op je visumaanvraag kan je er inderdaad vrij zeker van zijn dat je visumaanvraag geweigerd wordt.

Als je geen ticket wil boeken om het vervolgens te annuleren zou je kunnen aangeven dat je over land China weer verlaten. Bijvoorbeeld richting Laos of Vietnam. Onderbouw dit met je reisschema. Zoek hotels in de toeristische plaatsen zoals Beijing, Xi'an, Guilin, Sjanghai en Yunan.
Doe je huiswerk en je krijgt hoogstwaarschijnlijk een visum. Ik kan me voorstellen dat het verstandig kan zijn om eerst je visum voor China te regelen en daarna pas je visum voor Mongolië. (Ik heb gehoord dat Kirgizie de visum plicht voor EU-burgers wil afschaffen. Of dit al van kracht is weet ik niet.) Normaal gesproken is het China visa drie maanden voor in reizen aan te vragen. Je kan het dus in Nederland regelen.

Succes!

Maarten

PS: Kashgar is een fantastische stad waar je makkelijk een paar dagen extra kan verblijven.
Sinds augustus hoef je geen visum meer te regelen voor Mongolie.
Ik weet niet of je er nu geen nodig hebt of dat je er een bij de grens kan kopen, even navragen dus. Geloof dat wij een van de laatsten zijn geweest die het visum in Nederland hebben aangevraagd.

China - gewoon een reisschema per dag met voorgeboekte hotels langs een veilige route en een verklaring hoe met welke bus je het land weer uitgaat. Noem niet de gevoelige gebieden en ook niet dat je op de fiets bent. Wij kregen met een reisschema van 1,5 maand zo een drie maanden visum. Achteraf had dat wel minder gemogen want we vonden de Chinezen niet echt leuk.
Bedankt voor de vele tips! Ik denk dat ik er wel uit kom zo, het is fijn om te weten dat het uiteindelijk wel te doen is.
Hallo Gijs,

Ik zit met hetzelfde probleem en ben benieuwd of het je inmiddels is gelukt om een visum voor China te krijgen! Zo ja, hoe is het je precies gelukt??

Ik zal in het kort mijn situatie uitleggen, wie weet heeft iemand wel tips:
Samen met een vriendin ga ik over 3 weken reizen van Bishkek naar Beijing (China).
We hebben alles al geboekt: heen- en terugvlucht, hostels, treinrit, etc. We zijn klaar om te gaan, maar...... nu kregen we van de ambassade bericht dat we een uitnodigingsbrief nodig hebben, voor het gebied Xinjiang waar we ook doorheen zullen komen tijdens de reis, om een visum voor China te kunnen krijgen.

We hebben al verschillende tour agencies gevraagd naar zo'n uitnodigingsbrief, maar het heeft uiteindelijk niets opgeleverd.
Ook wij hebben gemerkt dat het erg moeilijk is om aan een visum voor China te komen, wanneer je door het gebied Xinjiang reist en dit ook aangeeft op de aanvraag....

Ik ben dus erg benieuwd naar hoe jij het hebt opgelost!
Op dit moment is ons idee om een 'Dummy flight' te boeken van Kirgizië naar een grote stad in China, zodat we Xinjiang omzeilen en we een visum kunnen krijgen. Zelf hebben we geen ervaring met het boeken van zo'n vlucht en weten we niet goed waar we moeten zoeken en hoe het precies werkt...

Als iemand nog tips heeft of ervaringen met ons wil delen, dan horen we dat heel graag!

Groetjes Sophie
Iemand nog updates?

Is het al wat simpeler geworden?
Afhankelijk van waar je het aanvraagt.

http://caravanistan.com/visa/china/

Nog steeds geldt dat je Xinjiang en fietsen beter niet kunt vermelden. Ik weet niet wat ze in Nederland als visum aanbieden, maar onderweg is de kans niet groot op een visum van meer dan 30 dagen wat je eenmalig kunt verlengen.

Wij hebben in Mongolië een 2x30 dagen dubbel entry visum gekregen. Inderdaad doe je huiswerk waar je het wilt aanvragen en wat ze willen weten.