Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Curaçao - Forum Wereldfietser

Curaçao

Heeft iemand ervaring met het meenemen van eigen fiets naar Curaçao en het fietsen door dat eiland?
Niet helemaal Curaçao, maar het komt in de buurt:
Over 6 weken vertrek ik voor 4 maanden naar Bonaire om te kijken of ik daar voor een paar jaar ga wonen. Het wereldfietsen moet ik daardoor ongewild toch wat achterlaten hier in Amsterdam. Mijn (hoogstwaarschijnlijke) baan daar betaald niet genoeg om elk jaar op een tripje te kunnen gaan.

Voor Bonaire heb ik hier in NL een toffe mountainbike gekocht en neem die voor 100 euro enkele reis mee met de KLM. Tot nu toe nog geen problemen tegengekomen. De vlucht van mij gaat over Aruba, maar sommige vluchten naar Bonaire gaan over Curaçao (ligt aan het seizoen/dag van de week). Dus die 100 euro zal voor Curaçao ook gelden.

Er worden op Curaçao meerdere mountainbike tochtjes en wedstrijdjes georganiseerd door het jaar heen. Althans daar kwam ik met een beetje googlen op uit. De wegen op Bonaire zijn veelal onverhard en aangezien Curaçao een groter eiland is, zal het wat meer geasfalteerd zijn.
Meer weet ik ook op het moment niet, maar als ik op Bonaire ben zou ik wel wat voor je kunnen rondvragen bij de fietsers die ik ga proberen te vinden.
Ik heb een paar jaar geleden op Curaçao gefietst. Ik was met een van de laatste vluchten van Martinair. De fiets kon tegen bijbetaling mee. De scanner van de luchthaven is groot genoeg voor een fiets. Nu vliegen KLM en Arkefly op Curaçao. Bij KLM betaal je 100 Euro per enkele reis extra voor je fiets en bij Arke is dat wat minder. Je kunt dit tegenwoordig bij boeken op de website aangeven. De fiets moet goed verpakt zijn. Ik doe mijn fiets in karton wat bubbeltjefolie en vervolgens in een VK-hoes.
Curaçao is een vrij klein eiland. Zelfs kleiner nog dan Texel, maar Texel heeft 14.000 inwoners en Curaçao officieel 150.000 De bevolking woont vooral in het verstedelijke gebied rond het Schottegat. Er zijn mooie baaien en in het noorden is een nationaal park. Het eiland is nog droogal droog en de dorpen zijn niet zo interessant.
Op het eiland tref overal de statige landhuizen van de eigenaren van de voormalige plantages die niet meer rendabel waren na de afschaffing van de slavernij.
Overal kom je de herinnering tegen uit de tijd van de slavernij.
Opmerkelijk is de zonsdagrust. In het centrum van Willemstad zijn alle rolluiken naar beneden en ook veel horeca is dicht. Als er echter een cruiseschip aankomt is de zondagsrust ineens niet meer zo heilig.
De mogelijkheden om met een gewone fiets tochten te ondernemen zijn beperkt.
Buiten het verstedelijkte gebied zijn niet veel wegen. Ik werd gewaarschuwd voor het autoverkeer, maar dat viel mee. Men heeft geen haast en bumperkleven en inhalen lijken taboe.
Er zijn wel veel mountainbike-mogelijkheden, maar dit zijn echt overwoekerde en avontuurlijke paadjes. Je hebt banden met slime nodig, want die paadjes zitten vol met gemene doorntjes met weerhaken. De natuur is vooral verwilderd.
Er staat altijd wel een stevige wind.
bert sitters schreef:Curaçao is een vrij klein eiland. Zelfs kleiner nog dan Texel, ...
Nounou Bert!! Cura is hemelsbreed zo'n 60 km, Texel net aan 23 km, dus bijna 3x groter 8)

Dat er weinig te fietsen valt klopt, een fiets daar huren lijkt mij eenvoudiger en zelfs goedkoper dan dat gedoe met het meenemen in een vliegtuig.
OP het eiland kun je prima fietsen zowel op de atb als weg. De routes ophet asfalt zijn beperkt maar de lengte is voldoende voor de wintertrainingen van Marc de Maar, prof wielrenner bij UH.. Begreep dat er ook atb routes zijn waarbij met name gebruik wordt gemaakt van de zogenaamde geitenpaadjes.. weet je direct wat je tegenkomt..Op twitteraccount van marc staat wel een link naar zowel strava ofdirect zoeken in zijn strava voor de routes op het eiland.
veel plezier en geniet ervan
Michael W schreef:
bert sitters schreef:Curaçao is een vrij klein eiland. Zelfs kleiner nog dan Texel, ...
Nounou Bert!! Cura is hemelsbreed zo'n 60 km, Texel net aan 23 km, dus bijna 3x groter 8) quote]

@Michael
Ik ben op een onjuiste vergelijking gekomen, doordat de gemeente Texel ook een stuk water mee telt bij hun grondgebeid. Hoewel, Curaçao aanzienlijk langer mag zijn dan Texel. Texel is een stuk dikker.
Blijft natuurlijk staan dat een eiland van 444 km2 natuurlijk een vrij klein eiland is om op te fietsen. Vooral als je er zo'n een lange en dure vliegreis voor moet maken.
bert sitters schreef:Blijft natuurlijk staan dat een eiland van 444 km2 natuurlijk een vrij klein eiland is om op te fietsen. Vooral als je er zo'n een lange en dure vliegreis voor moet maken.
Beetje mtb'en en snorkelen en je vermaakt je wel een paar weekjes daar :wink:

http://www.wannabike.com/nl/
Michael W schreef:
bert sitters schreef:Blijft natuurlijk staan dat een eiland van 444 km2 natuurlijk een vrij klein eiland is om op te fietsen. Vooral als je er zo'n een lange en dure vliegreis voor moet maken.
Beetje mtb'en en snorkelen en je vermaakt je wel een paar weekjes daar :wink:

http://www.wannabike.com/nl/
Tja als je niet echt een gebruikelijke fietsreis gaat ondernemen met bagage op de fiets en dagafstanden van 70 -100 km, maar genoegen neemt met wat rondjes MTB en het aanbod zon, zee en zaligheid dan vermaak je je wel.
Bedankt allemaal (nog meer info is nog welkom). Het is namelijk zo dat m'n vrouw en ik eind april of begin mei a.s. een weekje naar Curaçao gaan. Maar ik moet wel gek zijn om zonder mijn fiets (ja, die bekende gele Giant van me met NL-bordje achterop) een vreemd land „aan te raken". Dat geeft een enorme kick, in een oud koloniaal stukje Nederland fietsen. Hoeft niet echt een grote fietstocht te zijn. Hier en daar rondtoeren ben ik al tevreden en dan na thuiskomst weer een vlaggetje op het frame bij schilderen.
Martin E. van Doornik schreef:Bedankt allemaal (nog meer info is nog welkom). Het is namelijk zo dat m'n vrouw en ik eind april of begin mei a.s. een weekje naar Curaçao gaan. Maar ik moet wel gek zijn om zonder mijn fiets (ja, die bekende gele Giant van me met NL-bordje achterop) een vreemd land „aan te raken". Dat geeft een enorme kick, in een oud koloniaal stukje Nederland fietsen. Hoeft niet echt een grote fietstocht te zijn. Hier en daar rondtoeren ben ik al tevreden en dan na thuiskomst weer een vlaggetje op het frame bij schilderen.
Ha die Martin. Je kunt een rondje om de westpunt maken.

Groetjes,

Bert