Additionally, paste this code immediately after the opening tag: mening over sportvoeding/drank - Forum Wereldfietser

mening over sportvoeding/drank

Ik wil graag jullie mening over het gebruik van sportvoeding/drank/enz tijdens meerdaagse fietstochten, wat zijn de voordelen en wat is pure onzin, ben daar erg benieuwd naar, zelf gebruik isostar en dextro energy als ik veel kilometers maak.
kirsten schreef:Ik wil graag jullie mening over het gebruik van sportvoeding/drank/enz tijdens meerdaagse fietstochten, wat zijn de voordelen en wat is pure onzin, ben daar erg benieuwd naar, zelf gebruik isostar en dextro energy als ik veel kilometers maak.
Volgens mij heb je die helemaal niet nodig, gewoon goed eten en drinken onderweg !!
Mooi he? Ieder sportdrankmerk heeft een andere verhouding van suiker, zout en water, en toch beweren ze allemaal dat ze de ultieme verhouding hebben gevonden en dat je er superprestaties mee levert. Hoe zit dat nou?

In het blad van de NKBV stond ooit een uitgebreide test van allerlei sportdranken. Conclusie: het werkt wel, maar wat het beste is verschilt per persoon, per moment van de dag, wat je aan het doen bent en wat je daarvoor hebt gedaan. De ultieme mix bestaat dus niet. (Ik wens die onderzoekers uit Maastricht in dat andere topic dan ook veel succes :-)
Nog een conclusie: je kunt sportdrank goed benaderen door water te mengen met appelsap. Ik geloof 1 op 2, maar het kan ook net andersom zijn :-)

Zelf heb ik vaak appelsap in mijn bidon, omdat het goedkoop is en overal te vinden, omdat ik het lekkerder vind dan puur water, en omdat dat beetje suiker erin me goed doet. Soms aangelengd met water, afhankelijk van of ik de moeite neem of niet en of er al water in zat of niet.

Kortom: drink gewoon wat je lekker vindt.
Ik heb nooit de behoefte gevoeld om sportdrankjes/-voedsel te nuttigen en doe dit dan ook niet. Of het dus nog voordelen zou hebben, kan ik niet zeggen, maar nodig is het niet. Ik eet gewoon veel liever "echt" voedsel i.p.v. chemische troep. Voor wat extra energie probeer ik altijd wat energierijke dingen bij de hand te hebben: gedroogde vruchten, noten, chocola... En voor noodgevallen wanneer de energie op is maar ik écht nog even verder moet en geen gelegenheid heb om te eten een rolletje druivensuikersnoepjes. En ik drink vooral water.
Sportdrank is vooral makkelijk tijdens sportieve prestaties. Je krijgt dan en suikers binnen en vocht. Ideaal voor sportief gericht fietsen; voor vakantie fietsers wat minder noodzakelijk. Water werkt ook. En daarnaast lekker eten onderweg. Een broodje van de lokale bakker, verse ham en fruit. En daarnaast is het ook een gedoe om voor weken aan isostar mee te zeulen onderweg.

Maar voor de liefhebber van sportdrank, er is ook een goedkope manier om het zelf te maken. De ingrediënten zijn bij verschillende webshops te koop in kg verpakkingen.
Gebruik zelden sportdrank
Water met een beetje roosvice oid doet het prima. alleen maar water wat niet meer koud is gaat mij tegenstaan
Speciale sportvoeding lijkt mij overbodig
Ik zweer bij 1 deel cola op 2 delen water, het is op elke plek op de aardkloot te krijgen, altijd 'schoon' (mits met flessenwater aangelengd natuurlijk) en ik word er lang niet zo flauw van als van alleen water.
Geen sportdrank. Wel veel water en af en toe wat eten(fruit, reepje/koek).


En 's avonds bier en chips :)
De enige sportdrank die ik nuttig, nuttig ik in de herstelperiode. Het is een mengsel van water, graan, hop en gist. Bijna overal te krijgen, en zolang je niet teveel nuttigt mijn favoriete isotone dorstlesser na een dagje fietsen!
Waar ben je mee bezig of je wel of geen sportdrank wil gebruiken. Behoorlijk van invloed zijn de temperatuur, de inspanning die je moet leveren en hoe lang moet je het volhouden. Er zijn momenten of dagen dat je best iets extra kan hebben.
Fiets ik tijdens mijn vakantie op mijn manier gebruik ik water. Bij een tappunt vul ik een bidon en doe daar een dorstlesser in, ik drink deze leeg, ik spoel de bidon om en vul hem weer met water. Zo krijg ik geen plakkerig gevoel in mijn mond en het gevoel van flauw worden verleg ik ermee. Eten is weer een ander verhaal. Waar ben je mee bezig of wat staat je te wachten.
Water, en voor de zekerheid tabletten Dextro in geval van acute hongerklop. Gaan vaak weer ongebruikt mee naar huis. Bijzonder spul dus: ook werkzaam wanneer ze achterin mijn fietsshirt zitten :wink:
Snelle Jelle en aanmaak limonade. Daar zou je het prima mee kunnen doen als je geen prof sporter bent en ook normaal eet tijdens ontbijt, lunch en avond eten.
eric190173 schreef:De enige sportdrank die ik nuttig, nuttig ik in de herstelperiode. Het is een mengsel van water, graan, hop en gist. Bijna overal te krijgen, en zolang je niet teveel nuttigt mijn favoriete isotone dorstlesser na een dagje fietsen!
de beste hersteldrank voor na het fietsen :D
Helaas is het niet altijd gekoeld voorhanden, dan ga ik vaak over op vergist druivensap

tijdens het fietsen alleen water. Als ik sportdrank nodig zou hebben, ga ik te hard en moet ik rustiger aan doen. Het blijft vakantie en geen topsport, dat doe ik wel op de racefiets.
Slaapt schreef:Snelle Jelle en aanmaak limonade. Daar zou je het prima mee kunnen doen als je geen profsporter bent en ook normaal eet tijdens ontbijt, lunch en avondeten.
Dat laatste vind ik zelf wat weinig, ik voeg er vaak een vierde maaltijd aan toe. Daarbij moet gezegd worden dat (in West-Europa) negen of tien uur onderweg voor mij geen uitzondering is, en in mijn tempo (O! Een bloemetje! Foto! O, wat een mooi kerkje!) kom ik dan uit op een km of 100-120 per dag.

Carl
Dat lijkt mij ook niet gek hoor een 4e maaltijd! je verzet best een hoop calorieën tijdens fietsen. Zeker de dunnere mensen zullen dan echt moeten bij eten. Terwijl de stevigere mensen een dergelijke week makkelijk met de reserves zouden moeten kunnen overbruggen.
Hier is best handig. :wink:

Het wordt een kwestie van de verpakking lezen en optellen. :lol:
Ik heb daarvoor een suunto ambit met hr meter en cranc sensor ☺
Je profiel invullen dan had ik dat kunnen weten. :lol: :lol:
Gezien het feit dat je rustpauzes kunt inlassen wanneer je maar wilt is het gebruik van isotone dorstlesser niet echt noodzakelijk. op dagen dat het warm is en je grote inspanningen moet verrichten dan zo nu en dan wat drinken met een hoog suikergehalte. Aangezien deze suikers zijn opgelost worden deze sneller in het bloed opgenomen waardoor je minder pieken krijgt in de suikerspiegel.
Daarbij is toch ook een mooi excuus om zo nu en dan een terrasje te pakken.. :-)

s'avonds een biertje is zeker aan te raden.
ter informatie:
http://www.bbc.com/news/health-18863293

Volgens mij zit het 'voordeel' van sportdranken grotendeels tussen de oren en ben je met bijvoorbeeld een simpel glas melk (of wat kaas) al goed op weg om een groot deel van de mineralen e.d. terug op peil te brengen.

Greetz,
Bram