Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rugtas of bagedrager ? - Forum Wereldfietser

Rugtas of bagedrager ?

Heb al het een en ander gelezen op dit forum maar kom er niet helemaal uit. Vind niet de juiste argumenten om een keuze te maken!

Ik ben mijn eerste lange fiets-rit naar Frankrijk Dordogne vanuit Rotterdam aan het voorbereiden. De afstand is ongeveer 1200km en ik heb qua tijd geen planning. We (twee personen) zullen van hotel naar hotel fietsen. Ik zit met de vraag wat de beste/comfortabelste manier is om de bagage zoals kleding voor in de avond en reserve onderdelen, eten, drinken en gereedschap mee te nemen. Zie paklijst hieronder.
Is een rugzak (bv. Deuter Race EXP Air) de juiste keuze of is het mogelijk om een bagagedrager te monteren zoals bv. een" Thule Pack 'n Pedal "op mijn carbon racefiets om de rug vrij te houden en vrij te kunnen fietsen?
Uiteraard zijn andere mogelijkheden en adviezen/ervaringen van harte welkom.

Is het überhaupt raadzaam / mogelijk om een bagagedrager te monteren op een carbon frame?

Paklijst
Afritsbroek
T-Shirt (lange/korte mouw)
Sokken
Onderbroek
Slippers/Schoenen
Fiets Handschoenen
Windjack
Armstukken
Beenstukken

Tandenborstel
Bandenlichters
Luchtpatronen
Kettingolie
Co2 pomp
Reserve binnenbanden
Reserve buitenband
Imbussleutels
Kettinpons
Ketting reparatie schakel
Telefoon + Oplader
Wasmiddel om kleding uit te spoelen
Tandpasta
Scheermesje
Zonnebrand
Shampoo
Pleisters/gaasjes/betadine e.d.
Paracetamol
Fototoestel
Telefoon + oplader
Sportdrank poeder
Eiwitrepen/drank
Kompas ?
Allemaal in je rugzak? Heb je e.e.a. al gewogen?
Mij lijkt het niks.
Of er een bagagedrager op jouw carbonfiets kan... vraag het (behalve aan dit illustere forum!) je fietsenmaker, zou ik zeggen.
Ik heb ervaring met beide. Ik gebruik dagelijks de exp air voor mn woon-werk ritjes op de racefiets. Voor een langere tocht zou ik altijd een bagagedrager gebruiken.
Ik heb zelf daarvoor een lichte zadelpendrager (niet geschikt voor carbonzadelpen!) waar ik met behulp van een bagagenetje een waterdichte ortlieb bagagezak met rolsluiting op snoer.
Een rugzak lijkt me niets. Je paklijst klopt redelijk goed al zou ik die buitenband thuis laten. Je komt langs genoeg fietsenmakers die je in geval van nood wel kunnen helpen. Bij een fietstocht met louter hotel overnachtingen kom je toch al snel uit op 9 kg bagage. Dat is alles meegeteld, ook de kleding je aan hebt. Je moet dus zo'n 8 kg kunnen opbergen. Een rugzak van 30 liter heb je dan wel nodig en dat gewicht rust dus elke minuut van de dag op je rug. Ik zou het niet willen.

Past er geen Tubus Fly op je carbon fiets? Die kunnen 10 kg bagage aan en passen wel op de meeste fietsen, zelfs als er geen oogjes opzitten.

edit: Ik zou ook zeker dat sportdrank poeder thuis laten. Zinloos gewicht. Water werkt uitstekend als dorstlesser. En honger is heel goed te stillen met allerlei lekkers onderweg.
Geen bagagedrager monteren op een full carbon frame. Daar zijn ze niet voor gemaakt. Wel is het mogelijk om een bagedrager op je (alu!) zadelpen te klemmen. Dan wel beperkt pakgewicht van circa 10kg.

Persoonlijk lijkt het mij niet fijn om de hele dag met een rugzak te fietsen. Aangezien het tot nu toe nog niet nodig was ook geen ervaring mee.

Al overwogen om op MP alu racer /CX te kopen? dan kun je zeker n bagagedrager monteren. Succes en plezier met de voorbereiding en de tocht.
kenben schreef: Al overwogen om op MP alu racer /CX te kopen? dan kun je zeker n bagagedrager monteren. Succes en plezier met de voorbereiding en de tocht.
Goed advies!

Op 9 van de cyclocrossers kun je een dragertje monteren en 28 mm bandjes. Geven je het nodige comfort.

Verder zou ik met het oog op gewicht het CO2 pompje thuislaten en een klein handpompje meenemen en een verloopnippeltje auto-frans ventiel..

Veel plezier!

Eric
Moet het perse of een rugtas of een bagagedrager zijn? Je kunt het ook combineren. Van een klein rugzakje ga je echt niet dood. Ik fiets zelf lange tochten met een CamelBak waar ik ook nog gereedschap en overtollige kleding bij in prop en daar merk ik niets van. Dat is dan max. een kg of 4. Je kunt ook een rol kleren aan het stuur hangen met spanbandjes, frametas gebruiken en een flinke zadeltas. Dan kom je al een heel eind en is het gewicht ook mooi verdeeld.
Of een stuurtas en een grote zadeltas.
Allen al dank voor de antwoorden en adviezen zover.

Inmiddels heb ik antwoord op de vraag of een bagagedrager op een carbon frame kan. dit wordt afgeraden. Geen optie dus...

Ga nu eerst de spullen eens bij elkaar leggen om een beter beeld te krijgen van de hoeveelheid (inhoud) en het gewicht van alles.
Denk dat het, zoals Pedalero, al schetst een combinatie wordt van een rugtas (niet te zwaar) zadeltas en misschien nog een frametas of iets aan het stuur.

nogmaals bedankt zover.
Kijk eens op http://ultralightcycling.blogspot.nl/ voor wat inspiratie mbt ultralight racefietsen. Hij gebruikt wel een achterdrager, maar het kan ook met een zadeltas icm stuurtas en eventueel een frametas.
Ja inderdaad, ff googlen op ultralight en je krijgt vanzelf ideeën.

Zelf heb ik op de racefiets een drybag aan 't stuur en eentje onder 't zadel plus een klein frametasje en dat gaat in de zomermaanden prima (incl. tentje, slaapzak, matje en een hoop eten). Zit meestal tussen de 6 tot 8 kg.

Heb ook een Mule camelbak maar gebruik die weinig omdat ik genoeg aan de drybags heb. Maar de Mule fietst wel heel lekker, is 11L plus 3L water, weegt maar 0,59kg en is handig doordat je bij elke stop/pauze altijd gelijk je waardevolle spullen bij je hebt.
Ik zou nooit een rugtas nemen je krijgt altijd een natte rug met fietsen.
Hoe zou het worden als je een rugtas gaat dragen.
Ik heb een voorkeur voor jassen die voorzien zijn van ritsen onder de oksels.
Hoe langer die ritsen des te beter het werkt. Je krijg een goede ventilatie richting je rug.
Door de riemen van je rugzak worden de gaten van je jas afgesloten, weg ventilatie.
Zelfs met wandelen heb ik geen profijt meer van die ventilatie, vorige week met dat mooie weer ontdekt.
Rugtas lijkt mij niet prettig, maar ik vrees dat je er niet aan ontkomt. Gewoon een goede rugtas uitzoeken die comfortabel zit en zoveel mogelijk lichte dingen erin doen.
Daarnaast misschien één of meerdere frametassen en een zadeltas.

Weet je al welke route je gaat fietsen? ik wil zelf deze zomer ook 2...3 weken gaan fietsen en ook van hotel naar hotel, maar zoek nog ideeën voor fietsroutes met ruim voldoende overnachtingsmogelijkheden.
Een zadeltas kun je ook overwegen, bijvoorbeeld
https://www.revelatedesigns.com/index.c ... s/Viscacha
https://www.apidura.com/product/saddle-pack-regular/

Wel goed vastsjorren!

Met 11L inhoud moet je waarschijnlijk alles wel mee kunnen nemen.

(En een rugzak zou ik je uit eigen ervaring heel erg afraden.. auw..)
De Deuter Race Exp Air is een heerlijke rugzak (gebruik hem elke dag naar werk) en ventileert goed. Heeft bovendien als voordeel dat je bij rustpauzes meteen je belangrijke spullen bij de hand hebt. Ik moet er echter niet aan denken om een hele vakantie met een rugzak op te fietsen, zeker als het warm is.

Ik deel de mening van anderen niet dat je op een carbon frame geen bagagedrager zou kunnen monteren. Voor bv de Tubus Fly is er een quick release mounting kit beschikbaar. Het gewicht van je bagage rust daarmee direct op je wiel, niet op je frame. Qua investering (rack + QR adapter + tassen) ben je dan wel een lieve duit verder.

Gezien je paklijst zou ik dan eerder kijken naar de genoemde Viscacha en een frametas.
Zou geen bagagedrager monteren maar het houden bij (een combinatie van):
- frametas (dan verlies je bidons, dus alleen i.c.m. camelbak rugtas)
- toptasje (voor spullen die je snel bij de hand wil hebben)
- stuurtas (idem maar meer capaciteit)
- zadeltas (relevate of carradice)
- camelbak rugtas (handig om waardevolle spullen in te stoppen)

Ziet er dan zoiets uit:
Afbeelding

Grootste voordeel is dat het een stuk fijner fietst dan met lompe bagagetassen en sneller is (minder luchtweerstand); wel moet je kritisch kijken naar je pakvolume (maar als je van hotel naar hotel fietst moet dit geen probleem zijn).

Wel goed controleren of frame + zadelpen het gewicht kunnen hebben!!!
ehkmjk schreef:Paklijst
Iets van geld of zo lijkt me handig. Iedere avond afwassen in het hotel gaat ook vervelen. :wink:

Peter