Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Traject Kiev - Moskou - Forum Wereldfietser

Traject Kiev - Moskou

Wie heeft informatie over het traject Kiev - Moskou?

Ik zou graag routeinformatie willen, bv staat van het wegdek, verkeerdrukte, glooiend, vlak etc....

Ik ben heel benieuwd naar je reactie.

Gerrit
www.lustigereiziger.nl
Ik kan alleen voor het Oekraïense deel spreken, maar daar is goed te fietsen. Het is glooiend, je moet af en toe een stukje klimmen, maar de binnenste van de drie voortandwielen heb je niet nodig. Er zijn als je Kiev eenmaal uit bent rustige weggetjes, en er zijn allerlei dorpjes met winkeltjes waar ze je dagelijkse eten verkopen. Veel huizen hebben ook waterputten langs de weg zodat voorbijgangers makkelijk kunnen bijvullen.

Ik heb alleen ten westen van Kiev gefietst, maar van de winter ben ik met een auto een stukje richting het noordoosten gereden over de P69, en dat leek ook een prima fietsweg.
De hele regio kent nogal wat slechte wegen. En om richting Bryansk te fietsen, zul je de grensovergang van de M2 / E101 moeten nemen. Alles behalve een fijne weg. De andere mag je niet over, Russen en Oekrainers wel. Bij benzinestations zijn goede kaarten te vinden maar lang niet overal. Gps zou wellicht handig kunnen zijn.
Ik heb in Oekraïne genavigeerd op offline OpenStreetMap op de telefoon. De verharde wegen stonden daar allemaal op, en ook nog redelijk wat zandweggetjes in bossen en tussen velden.

Wel een grootschalige papieren wegenkaart van het hele land er nog bij voor het overzicht.

Er slimgeren op het internet trouwens fascinerende 1 : 100 000 topografische kaarten uit de Sovjettijd van Oekraïne rond, bijv. http://maps.vlasenko.net/?x=30.55&y=50.45&search. Locals zag ik ook met papieren versies daarvan bergwandelen, ze waren volgens hen nog steeds heel goedkoop op papier te koop.