Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsregenjas of 'gewone' regenjas - Forum Wereldfietser

Fietsregenjas of 'gewone' regenjas

Ik ben (helaas) toe aan een nieuwe regenjas, en zit nu een beetje te twijfelen tussen een fietsregenjas en 'gewone' regenjas. Het verschillen tussen de twee is dat een fietsregenjas doorgaans geen capuchon heeft, een verlengt rugpand heeft (‘droptail’) en een wat strakkere snit. De fietsregenjas lijkt dus meer tegemoet te komen aan de eisen van fietsers, maar zelf ben ik niet helemaal overtuig. Ik vind zelf een capuchon toch wel belangrijk en een wat ruimere snit lijkt me ook handig. (Ben niet bepaald superslank meer). Opinies hierover?

Thx.
Volgens mij zijn er genoeg fietsregenjacks die wel een capuchon hebben, toch? Bijvoorbeeld van Vaude of Gore? Het hangt ook van het gebruiksdoel af: bedoeld voor een wielrenner? Dan waarschijnlijk geen capuchon...
Ik heb een 'gewone' regenjas, wel een van een goed merk (Northface) waar ik heel tevreden over ben. Gebruik hem op de fiets dan wel altijd in combi met een regenbroek, en heb dus ook geen langer achterpand nodig (en heb meteen een goeie jas die je ook aankunt op ander natte gelegenheden :)

Roef
Ik gebruik zelf een Vaude paclite eVent jasje en dat is dus een "gewone jas". Die heeft ook gewoon een capuchon en een laag rugpand.

Juist een laag rugpand vind ik zelf belangrijk omdat water op je onderrug erg vervelend is.
Ik kwam deze tegen in een ander draadje:
http://webwinkel.nederlandfietsland.nl/ ... tabwrapper

Geen verlengd rugpand, maar wel een capuchon en ademend.
Ik gebruik een regenjack met capuchon, maar de capuchon gebruik ik vrijwel nooit.
Toch zit het ding me ook niet in de weg, en bijvoorbeeld op een regenachtige dag op een camping of tijdens het bezoek aan een stad zou de capuchon van pas kunnen komen.
Op de fiets vind ik een helm met regenhoesje veel fijner ivm het zicht rondom.
Een waterdichte zonnehoed met brede rand zou ook een idee kunnen zijn.
Het rugpand moet wel wat langer zijn zodat op de fiets de achterzijde voldoende is afgedekt.
Belangrijk is ook de ventilatie; het liefst openingen met rits onder de oksels en/of een goed dampdoorlatend membraan als Goretex of event oid.
Een fietsregenjas is vaak ook erg kort aan de voorkant. Is misschien wel fijn als je diep voorover op de fiets zit, maar ik vind het erg onplezierig als je niet op de fiets zit. Mijn nieuwe regenjas is dus weer een "gewone", ik heb er wel speciaal op gelet dat het een vrij lang model is en dat je geen last van de capuchon hebt als je achterom wilt kijken (goed aan te snoeren).
Zie ook dit eerdere topic : Fietsregenjassen

De regenkap die je hier los kan bij kopen is perfect, en beter en efficienter dan regenkappen van gewone regenjassen, is mijn ervaring.

Zelf heb ik een paar jaar met een gewone regenjas gefietst, en die voldoet nog steeds prima voor simpel woon/werk/boodschappenverkeer. Maar als die regenjas een onderdeel wordt van een paklijst voor een fietsvakantie, of als je lange randonnees wil maken met beperkte bagage, ga je inzien dat je beter af bent met een aparte fietsregenjas, zo licht en zo klein opvouwbaar mogelijk. Paclite als materiaal vind ik ideaal, met kap uiteraard, is mijn voorkeur.
Ik heb voor fietstochten een licht Agu regenjack. Daar ga je wel in zweten als je ingespannen fietst, maar helpt wel om niet helemaal kleddernat te worden. Als hoofddeksel vind ik een capuchon niks. Als het echt regent zet ik een zuidwester op. Ideaal! Je haren en nek blijven droog, je kunt je hoofd vrij draaien zonder de binnenkant van je capuchon te zien en met het verstelbare bandje onder je kin kan je hem zo strak opzetten, dat 'ie niet van je hoofd afwaait.
Voor woon- werkverkeer heb ik een flink aantal jaren geleden (14 km enkele reis, 4 dagen in de week) een Lafuma regenjas gehad met Gore Tex. Deze was ideaal in combinatie met een zuidwester. Niet zweten en droog aankomen op kantoor. Ik neem aan dat dit voor alle Gore Tex regenjassen van de bekende buitensportmerken op zal gaan.
Bij fietstochten met niet al te koud weer kan je je natuurlijk ook gewoon nat laten regenen. Als de zon gaat schijnen droog je wel weer op en als je een meerdaagse tocht maakt, kun je op de plaats van aankomst je droge "nette" kleren aantrekken.
Verlengde achterkant, hoge neksluiting, verstelbare manchetten, ademend, met instelbare capuchon met klein klepje dat precies de regen uit je ogen houdt en dat alles voor 45 euri:
http://www.engelbert-strauss.de/nl/Werk ... -1328.html
Ik heb voor mijn tour van vorig jaar een Pearl Izumi softshell jack aangeschaft. Die functioneert als gewoon fietsjack maar is tevens behoorlijk waterdicht. Gewone regen is geen probleem, alleen in een genadeloze hoosbui hou je het niet droog. Ik vind het een heerlijk ding. Heeft een wat strakke snit - strak genoeg om niet te flapperen - maar is niet "skin tight" zoals je ze ook wel ziet.
Het heeft geen capuchon maar daar hou ik ook niet van, die belemmeren het gehoor en zicht en dat irriteert mij. Maar goed, dat is persoonlijk.
Ik heb een AGU regenjas zonder capuchon als het regen zet ik mijn petje op dat de regen niet in je ogen valt .
Mijn regenjas is in twee delen in een hand omdraai maak ik er een body warmer van gaat met magneet strips.
dat is lekker als windstopper.
Klaas
Sinds enkele jaren heb ik een NorthFace gemaakt van goretex. 't is een gewone regenjas maar de rug is lang genoeg voor mijn fietshoudig (trekkingfiets met vlinderstuur). De capuchon kun je op je achterhoofd aanspannen; daardoor altijd prima zicht.

v.w.b. het materiaal: Ik denk niet dat ik een volgende x nog een goretex jas koopt. Mijn ervaring op de fiets in de regen: Als je flink fietst dan zweet je toch en na 2 uur in de regen ben je nog steeds even nat van binnen als van buiten.

Victor