Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe paalkampeerplekken (Bivakzones) in Belgie. - Forum Wereldfietser

Nieuwe paalkampeerplekken (Bivakzones) in Belgie.

Alweer bijna drie jaar geleden een voorzichtig begin: de eerste Belgische paalkampeerplek bij Arendonk. Een bivakzone noemt men dit in Vlaanderen en een bivouac in Wallonie.
Inmiddels zijn er nu zes in gebruik.
Je vindt er niet het comfort van een warme douche, maar je krijgt er een gratis kampeerplekje in de natuur voor terug.
Een van de nieuwe is in het natuurgebied Het Vinne bij het historische plaatsje Zoutleeuw. Niet ver van de Vlaanderen fietsroute en in een streek waar de kampeermogelijkheden beperkt zijn.
Volgende maand komen er weer twee nieuw bivakzones: deze keer in de provincie Antwerpen.
De gemeente Brakel in de Vlaamse Ardennen wil ook een bivakzone.
In Wallonie zijn eveneens paalkampeerplekken in ontwikkeling in de Vallei van de Virion in omgeving van Chimay. Je kunt natuurlijk een trappistenbiertje meenemen naar de bivakzone.
Volgende maand komt er meer informatie.
Alle bivakzones staan op de site: http://www.fietscampingsbelgie.nl

Meer specifiek over bivakzones in Belgie: http://www.bivakzone.be

Fietsen en kamperen wordt steeds leuker in Belgie. :idea:
De nieuwe paalkampeerplaats in de gemeente Brakel (Vlaamse Ardennen) komt er nu snel aan.
Zie het volgende bericht met een trotse burgemeester Stefaan Devleesschouwer
van Brakel.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-brak ... -a1832136/
Ook Oudenaarde wil nu een bivakzone realiseren bij de legendarische Koppenberg uit Dé Ronde.
Goed nieuws! Dit is trouwens een mooie website met de locaties in Nederland https://sites.google.com/site/paalkampeerders/
Kort aan de grens BE-NL zijn nu twee nieuwe bivakzones geopend. Zie www.bivakzone.be .

Ze waren in beeld op een Belgische tv-zender gisteren. :)
Er is inmiddels weer een nieuw paalkampeerplek (Bivakzone) geopend in Vlaanderen. Deze keer in Parike tussen Geraardsbergen en Brakel in de Vlaamse Ardennen.
Er staan nog een paar nieuwe paalkampeerplaatsen in Vlaanderen op stapel.
Alle bivakzones staan op de site: http://www.fietscampingsbelgie.nl
Zie ook: http://www.bivakzone.be
Wel zonde dat er zowel in nl als in be maar 3 tentjes mogen staan, maw in de vakantie periode is de kans klein dat je er kan staan.....denk ik
@johnny-vs
Mijn ervaring is dat het wel meevalt, zeker als je tijdig arriveert (voor 16h00). En jij neemt toch een grote tent mee? Vraag je die solokampeerder(s) om bij jou in de tent te slapen. :lol: :lol: :lol:

Mij lijkt het het vooral vervelend voor wandelaars als de plek al vol is. Als fietser zou ik dan overwegen om te verkassen (mits er alternatieven op niet al te grote afstand zijn). dat is wel zo vriendelijk.

Verder denk ik dat als je laat arriveert en vroeg vertrekt en het totale aantal tijdelijke bewoners onder de 10 blijft, de soep niet zo heet wordt gegeten als dat ze wordt opgediend (zals onze oosterburen zeggen: "Wo kein Kläger, da kein Richter"). Ik wil geenszins oproepen tot het overtreden van de regels, maar nood breekt wet. Mocht je uitgeput arriveren, overweeg dan om eerst jezelf op te frissen en te koken & dineren om daarna te besluiten verder te fietsen (met hernieuwde energie) of het duister af te wachten en toch je tent op te zetten (en vroeg te vertrekken).
van die "grote en zware" tent heb ik afgezien, heb een nieuwe gekocht , een kleintje.....heel wat handiger .....
Joehoe, de Belgen hebben nog een bivakzone geopend: 10 september jl. Stropersbos - Stekene / St Gillis-Waas, in Oost-Vlaanderen op een boogscheut van het Zeeuwse Hulst.
Het gaat wonderbaarlijk snel vooruit in België, gezien het feit dat er in 2009 nog geen enkel bivakzone was en nu ondertussen 11 in Vlaanderen en 8 in Wallonië. Er mogen er nog wel wat bijkomen, want er zijn nog heel veel 'gaten'. De bestaande terreinen liggen immers vaak relatief dicht bij elkaar, sommige Provincies hebben er nog geen enkele.
Ik hoop in ieder geval dat men er hetzelfde tempo in kan houden.

Het komende weekend ga ik voor het eerst een paalkampeerterrein in de Ardennen testen. (Anders was het wildkamperen geworden :wink: )

Renaat
@Renaat,

In West-Vlaanderen en Belgisch-Limburg zijn nog geen Bivakzones (paalkampeerplekken). Natuur en Bos valt onder jouw grote vriendin: minister Joke, die het erg goed kan vinden met de jagers.

De paalkampeerplekken in Wallonië zijn nog vrij vaag. Ze liggen alle 8 in de omgeving van Chimay, maar schijnen voor fietsers moeilijk te vinden te zijn.
Wie weet meet over deze plaatsen en hoe ze te vinden zijn?
aardvark schreef:Joehoe, de Belgen hebben nog een bivakzone geopend: 10 september jl. Stropersbos - Stekene / St Gillis-Waas, in Oost-Vlaanderen op een boogscheut van het Zeeuwse Hulst.
Leuk, zo vlak bij huis! Jammer genoeg betekent dat wel dat ik er in principe nooit gebruik zal van maken. :)
Sabrina schreef:Leuk, zo vlak bij huis! Jammer genoeg betekent dat wel dat ik er in principe nooit gebruik zal van maken. :)
Als je met een hoop nieuwe spullen een langere reis wil gaan maken is het wel een goed idee om vlakbij huis een testweekend te organiseren!
[/quote] Als je met een hoop nieuwe spullen een langere reis wil gaan maken is het wel een goed idee om vlakbij huis een testweekend te organiseren! [/quote]

Ja, dat is nu ook weer weer, als het dan midden in de nacht tegenvalt kan ik altijd mijn boeltje inpakken en rustig in mijn eigen bed gaan slapen! :D
bert sitters schreef: Wie weet meet over deze plaatsen en hoe ze te vinden zijn?
Mijn plan om het afgelopen weekend één van die paalkampeerterreinen in de Ardennen te gebruiken is mislukt. Het is wildkamperen in een bos geworden.

Renaat
Hoe dat zo? Kon je ze niet vinden, was het te druk...?
Travelmaster schreef:Hoe dat zo? Kon je ze niet vinden, was het te druk...?
Nee hoor, het had zuiver te maken met een onderschatting van de zwaarte van de geplande tocht van die dag (te voet, niet met de fiets) en dus de beslissing om vroeger een slaapplaats op te zoeken en niet meer te pogen om de bestemming van de dag te bereiken. (Het moest voor iedereen leuk blijven, niet enkel voor de zotten die wel eens graag afzien :wink: )

De bestemming betrof de bivakzone in Mazée en bij de voorbereiding zag ik zeker geen reden om aan te nemen dat deze moeilijk te vinden is gezien de aanwezigheid van een uitzichttoren en de ligging op een kleine heuvelrug niet zo ver van een (naar Ardeense normen) relatief grote weg. Ik had natuurlijk wel stafkaarten (topografische kaarten) ter beschikking en die neem je niet zo snel mee op de fiets. Maar men kan natuurlijk (indien men niet over een gps beschikt) een printje maken van een deel van een topografisch kaart via: http://www.ngi.be/topomapviewer/public?lang=nl& en daar de exacte locatie op aanduiden.

De kans om er geen plaats te vinden lijkt me in de zomer wel reëel gezien men er maar twee tentjes op vlak terrein zou kwijt kunnen. Maar niettegenstaande het prachtige wandelweer troffen we afgelopen weekend al geen enkele andere wandelaar aan op het deel van de GR125 die we hebben gewandeld. Ook fietsreizigers zijn we niet tegen gekomen, al zullen veel fietsers de weggetjes die wij hebben bewandeld (soms terecht) als 'onbefietsbaar' beschouwen.
Lees net in de krant (HBvL) dat in Belgisch Limburg, meer bepaald op de Solterheide (Meeuwen-Gruitrode) nabij de grens met Opitter, twee paalkampeerplaatsen zullen worden aangelegd...
Meer details zijn er nog niet (bij mijn weten) ...
Headley schreef:Lees net in de krant (HBvL) dat in Belgisch Limburg, meer bepaald op de Solterheide (Meeuwen-Gruitrode) nabij de grens met Opitter, twee paalkampeerplaatsen zullen worden aangelegd...
Meer details zijn er nog niet (bij mijn weten) ...
Bedankt voor de informatie. We gaan er achteraan.
Er is veel beweging rond de paalkampeerplaatsen in Belgie.
Alle paalkampeerplaatsen die nu in gebruik zijn staan op:
www.fietscampingsbelgie.nl
Je herkent deze bivakzones op de kaart door het boomkruin-icoontje.