Additionally, paste this code immediately after the opening tag: richting buitenband - Forum Wereldfietser

richting buitenband

Misschien een heel domme vraag, maar kan je een schwalbe big apple in de verkeerde richting monteren, en zo ja, wat is het gevolg?

Op de band zit een licht V patroon in de groeven, is het de bedoeling dat dit \ / met de 'punt' eerst op het asfalt komt als je fietst, of maakt dat eigenlijk niet uit?
Domme vragen bestaan niet :wink:

Op de band staat vrijwel altijd de rijrichting aangegeven. Fabrikant zal daar zo zijn redenen voor hebben. Misschien heeft het iets te maken met waterafvoer of grip?
Ja, de punt van de V moet van bovenaf gezien in de rijrichting wijzen, maar de 'rotation' staat inderdaad aangegeven op de (zijkant van de) band. Wat het gevolg van verkeerd om monteren is weet ik eerlijk gezegd niet zeker, maar het lijkt me vooral voor de waterafvoer nadelig.
Hoewel er meestal een rijrichting op de band staat aangegeven zou het me sterk verbazen dat het voor alle banden die geen sterk profiel hebben veel verschil maakt.

Fietsbanden zijn te smal (en de druk te laag) om last te krijgen van aquaplaning, dus problemen met waterafvoer lijken me sowieso theoretisch. Ik kan me nog wel iets voorstellen bij het verschil in rijrichting voor het zich vastzetten (of net uitwerken) van steentjes in een band, al zal ook daar de rubbersoort waarschijnlijk een grotere rol spelen. Ook kan ik me iets voorstellen bij een (miniem) verschil in rolweerstand.

Veel beperkt profiel (dan heb ik het dus niet over echte mountainbikebanden) en de daarbij horende rijrichting lijkt me eerder een kwestie van marketing dan van grondig onderzochte functionaliteit. (Vergelijk het met al de verschillende profielen die onderaan schoenen te vinden zijn. Bij veel van die schoenen heeft men gewoon een 'leuk patroontje' gezocht.)

Ik zou de band dus wel 'juist' monteren, maar als dat niet het geval blijkt zelf niet de moeite doen om de band van de velg af te halen enkel en alleen om deze om te draaien.

Renaat
Fietsbanden zijn te smal (en de druk te laag) om last te krijgen van aquaplaning
Mss. een domme opmerking van mij... maar wat bedoel je Revanho met " de druk is te laag"?
Atmosferische druk op een fietsband is meer dan van een autoband.
Waarschijnlijk wilt u bedoelen dat het contactoppervlak van de band met de grond te klein is om invloed te hebben.
Of heb ik het verkeerd voor?

Dank,
cabonga schreef:Mss. een domme opmerking van mij... maar wat bedoel je Revanho met " de druk is te laag"?
Atmosferische druk op een fietsband is meer dan van een autoband.
Ik was inderdaad niet duidelijk. Het gaat niet om de druk in de band maar de druk van de band op het wegdek die bij fietsbanden (samen met de breedte van de band) niet tot aquaplanning kan leiden. Maar ik moet bekennen dat ik niet weet hoe dat technisch juist in elkaar zit en nu ik dit schrijf denk ik dat hogere druk (op het wegdek) net de kans op aquaplanning zou verkleinen. Ook speelt snelheid een essentiële rol bij aquaplanning.

Nog wat interessante informatie hierover (maar ik sta niet in voor de correctheid):
http://www.sheldonbrown.com/tyres.html#tread
http://skeptics.stackexchange.com/quest ... in-the-wet
http://bicycles.stackexchange.com/quest ... /6459#6459

In ieder geval, los van de technische verklaring (snelheid, druk, ...), is aquaplanning bij fietsen nooit een probleem en is er dus geen profiel nodig voor waterafvoer.

Renaat
Lijkt mij dat je geen aquaplanning nodig heb om een probleem met water tussen band en wegdek te hebben (en slipt). En dat profiel dit afvoert. Waarom anders niet gewoon slicks monteren? My2cnts.
LHTJoost schreef:Lijkt mij dat je geen aquaplanning nodig heb om een probleem met water tussen band en wegdek te hebben (en slipt).
Er is inderdaad een verschil tussen aquaplanning en watergladheid. Maar profiel helpt niet tegen watergladheid.
LHTJoost schreef:En dat profiel dit afvoert. Waarom anders niet gewoon slicks monteren? My2cnts.
Je hoeft mij niet te geloven, maar lees dan toch even de informatie in de url's die ik gaf.

Er is geen enkele reden om op verharde weg niet voor slicks te kiezen. Profielen zijn er vanwege marketing, niet vanwege hun functionaliteit.

Renaat
Revanho schreef:
cabonga schreef:Mss. een domme opmerking van mij... maar wat bedoel je Revanho met " de druk is te laag"?
Atmosferische druk op een fietsband is meer dan van een autoband.
Ik was inderdaad niet duidelijk. Het gaat niet om de druk in de band maar de druk van de band op het wegdek die bij fietsbanden (samen met de breedte van de band) niet tot aquaplanning kan leiden. Maar ik moet bekennen dat ik niet weet hoe dat technisch juist in elkaar zit en nu ik dit schrijf denk ik dat hogere druk (op het wegdek) net de kans op aquaplanning zou verkleinen. Ook speelt snelheid een essentiële rol bij aquaplanning.
Druk is te hoog; snelheid te laag. (Banden te smal, wielen te groot, etc.)
Revanho schreef:
Je hoeft mij niet te geloven
Ik wil jou best geloven. Mijn opmerkingen waren meer een kwestie van hardop denken. Moet kunnen toch?
P=F/A
Waarbij F het gewicht is en A het oppervlakte van contact vlak band op wegdek.

Dan zal je zien dat het bij een fiets erg hoog is en aquaplaning(drijven door trage waterafvoer) haast niet mogelijk is.
En volgens mij is het nog steeds aquaplaning, als we toch in de details gaan treden. Aquaplanning lijkt mij meer iets voor buienradar.
huh 8)
Travelmaster schreef:En volgens mij is het nog steeds aquaplaning,
Klopt. Er was in mijn tweede post (en in mijn hoofd) ten onrechte een n bij ingeslopen.
De vraag blijft wel open staan.
Is er iemand die betere redenen heeft dan een gevoel of vermoeden om belang te hechten aan de montagerichting van een bijna profielloze band?

Renaat
Het enige goede antwoord komt van de fabrikant.
Er zullen redenen zijn van profiel maar ook het gevlochten karkas en gelijmde oppervlakte rubber zal er aan bijdragen.
Enfin we weten het niet.

Ik kon ook geen goede reden bedenken om er vanaf te wijken by the way.
Slaapt schreef:Het enige goede antwoord komt van de fabrikant.
Ben je daar zeker van?
Natuurlijk zal de fabrikant je een mooi verkooppraatje geven waaruit zou blijken dat ze ongelofelijk goed hebben nagedacht over het profiel en hun band daarmee schitterende eigenschappen hebben gegeven die de concurrentie ver achter zich laat. Zullen ze ooit toegeven dat het een 'mooi' profiel is waar ze dat verkooppraatje aan kunnen koppelen maar dat het verder geen enkele functie heeft?

Hoewel fabrikanten spijtig genoeg vaak de enige bron zijn van specifieke productinformatie vind ik het verre van de meest betrouwbare bron.
Slaapt schreef: Er zullen redenen zijn van profiel
Daar ga ik dus niet zomaar vanuit.
Slaapt schreef: Ik kon ook geen goede reden bedenken om er vanaf te wijken by the way.
Ik ook niet. Maar als het geen verschil maakt, dan is het ook weer iets minder om zich niet druk om te maken en niet op te letten.

Renaat
je kan ook te veel overal wat achter zoeken.
Ik koop gewoon de band die ik wil hebben duurder of goedkoper, boeiend.
Slaapt schreef:je kan ook te veel overal wat achter zoeken.
Ik koop gewoon de band die ik wil hebben duurder of goedkoper, boeiend.
gnorgel schreef:Misschien een heel domme vraag, maar kan je een schwalbe big apple in de verkeerde richting monteren, en zo ja, wat is het gevolg?
hij kan qouten!

maar leuk mijn reactie was op jou Renaat. Leuk dat je discussies even een andere kant op buigt maar ik trap daar niet in. Goedkope truc ook trouwens!