Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin Etrex 30 of Garmin Edge Touring? - Forum Wereldfietser

Garmin Etrex 30 of Garmin Edge Touring?

Goede morgen,

Wij zijn dit jaar van plan om voor het eerst op fietsreis te gaan. Daarom zijn we nu ook op zoek naar de ideale fiets gps.
Ons oog is gevallen op de Etrex 30 en de Edge Touring van Garmin.
De Edge Touring zou een gps zijn die echt gemaakt is voor gebruik op de fiets.
Enkel hebben we de indruk dat deze zich nog niet echt bewezen heeft. Hij zou bijvoorbeeld tilt slaan wanneer de track niet 100% overeenkomt met de fietskaart.
Heeft er iemand ervaring met de Edge Touring? Welke zouden jullie ons aanraden?
Persoonlijk zou ik eerst eens ondervinden of jullie fietsvakanties ook echt leuk vinden voordat ik vanalles zou aanschaffen. En daarbij jezelf afvragen of je die GPS nu echt wel nodig hebt.

We hebben tot nu toe alles nog gedaan zonder GPS en gewoon ouderwets de weg gevolgd mbv die papieren versie van een GPS, de landkaart..Tot nu toe zijn we steeds op de plaats van bestemming gekomen.. :-)

Maar on-topic, er lopen wel wat draadjes mbt GPS.. google is ook hierije grootste 'vriend'...

Succes en veel plezier met jullie fietsvakantie!
echt nodig denk ik niet , je kan zeker alles doen zonder gps waarom niet.....
maar.....het is een superhandige tool die ik in ieder geval niet wil missen om op fietsvakantie te gaan....en nu ik me er op aan het toeleggen ben zie ik alleen maar voordelen en nog een voordelen....
heb na lang inlezen op fora en google en via kennissen gekozen voor de etrex 20, ben hem zwaar aan het testen en hij bevalt beter dan ik ooit had durven hopen....

winkel zoeken....camping zoeken....hotel zoeken.....adres of wat dan ook...met een druk op de knop word je erheen geleid....wat wil een mens nog meer
Dit schreef de Tovenaar eerder al:
Grootste bezwaar van de Edge Touring dat Garmin je wilt doen geloven dat het zo'n simpel Tomtom achtig apparaat is maar qua bediening zal het niet veel minder lastig zijn dan andere Garmins. De simpliciteit bestaat vooral uit het feit dat Garmin heeft gemeend essentiële onderdelen weg te kunnen laten, en voor al dit fraais moet dus meer betaald worden, logisch toch? :wink:
Zo zit er geen instelling meer in voor de automobilist of zelfs -naar ik meen te hebben geconstateerd- voetganger, alleen voor fietsers. In praktijk kan dat betekenen dat wandelroutes niet gaan lukken en dat met name het routeren met gratis OSM kaarten grote beperkingen kennen (routeren over onverharde routes wordt lastiger zo niet onmogelijk, tegen eenrichtingsverkeer in niet mogelijk, knooppuntroutes volgen via 'tolwegen vermijden' zit er niet in). Nu zit er ter compensatie wel een gratis OSM Garmin fietskaart ingebouwd die de meeste bezwaren kan ondervangen, maar daar staan weer merkwaardig genoeg geen fietsroutes in, NB op een fietskaart! Kortom prutswerk van Garmin, koop beter een Etrex of Dakota (makkelijker te bedienen dan de Etrex).
Lijkt me, zelf een etrex 20 hebbende, dus niet echt een aanrader.

(geknipt uit http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 21&t=21636)
kenben schreef:Persoonlijk zou ik eerst eens ondervinden of jullie fietsvakanties ook echt leuk vinden voordat ik vanalles zou aanschaffen. En daarbij jezelf afvragen of je die GPS nu echt wel nodig hebt.
Nodig hebben is inderdaad een groot woord, maar toch is het best leuk en zeker handig hoor. Overigens kan ik je wel aanraden niet alleen gps te gebruiken voor het vinden van de route, maar ook goeie ouwe papieren kaarten, al was het alleen al voor het overzicht. (Afgelopen jaar besloot mijn gps na een dag of vijf onderweg spontaan zichzelf te resetten naar de fabrieksinstellingen en toen was ik opeens al mijn opgeslagen routes en tracks kwijt... . :evil: )
Na het lezen van bovenstaande kritiek van de Tovenaar (en die heeft er beslist verstand van) lijkt de keuze me nu wel duidelijk. Die genoemde Etrex 20 is trouwens bijna gelijk aan de 30, alleen met een iets ander kompas geloof ik, maar wel goedkoper.
De Etrex 30 heeft i.t.t. de Etrex 20 een automatisch (magneet)kompas, als je stilstaat kan je daarop ook zien waar het noorden is (kan je ook uitzetten, bespaart energie). Bij de Etrex 20 moet je bewegen om te kunnen zien waar het noorden is.

Verder heeft de 30 een barometrische hoogte meter en kan je met de 30 data (tracks, waypoints) van de ene naar de andere Garmin GPS sturen.

Overigens zou ik als ik moest kiezen tussen een Etrex en een Edge de Etrex kopen omdat die zich al langer heeft bewezen.

Ronald van der Perk
Ik weet niet wat voor fiets OP heeft, maa bij een stalen frame is het magnetisch kompas niet meer erg betrouwbaar...
Bedankt voor alle zeer interessante antwoorden. We hebben uiteindelijk besloten om voor de Etrex 30 te gaan. Dit weekend zullen we hem voor het eerst uittesten bij onze fietstocht door de Ardennen. We zijn curieus.
Prima keuze. Het kan zeker zonder maar je het er zeker veel plezier van. Wel ff oefenen. Als je geen ervaring hebt met outdoor GPS ook ff verdiepen in tracks en routes. Tracks hebben vaak de voorkeur. Minder dwingend. Om snel een adres oid te vinden kan een route weer handig zijn. Staat genoeg over op internet en dit forum.