Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pasta Carbonara Knor versus Pasta Carbonara Adventure Foods - Forum Wereldfietser

Pasta Carbonara Knor versus Pasta Carbonara Adventure Foods

Bij meerdaagse fietstochten neem ik meestal een of meerdere gedroogde Knorr-maaltijden mee. Anderen geven de voorkeur aan de (veel duurdere) producten van bijvoorbeeld Adventure Foods. Volgens mij zit er (ongeveer ) hetzelfde in, of zie ik het helemaal verkeerd???

Pasta Carbonara Adventure Foods
Voedingswaarde/100 g
Energie (kcal): 420
Vetten (gram): 15,4 (verzadigd 9,1)
Koolhydraten (gram): 55,4 suikers 5,4)
Eiwitten (gram): 13,7
Zout (gram): 2,7
Voedingsvezel (gram): 5,3

Prijs: € 5,35 (Bever)

Ingrediënten: pasta (tarwe, ei, zout), 11% kaas, 7% ham (varkensvlees, tarwezetmeel, citroenzuur, anti-oxydant, rookextract, zout, conserveermiddel (E250)), melkpoeder, kokosolie, palmvet, aardappelzetmeel, 4% paprika, 2% prei, 2% ui, E551, zout, peper

Pasta Carbonara Knorr
Voedingswaarde/100 g
Energie (kcal): 450
Vetten (gram):12 (verzadigd 6,5)
Koolhydraten (gram): 60 (suikers 3,5)
Eiwitten (gram): 13
Zout (gram): 1,2
Voedingsvezel (gram): 3

Prijs: € 1,59 (Emtee)

Ingrediënten Knorr: 71% pasta (harde tarwe), plantaardig vet, rijstebloem, 4,8% kaas, zout, 1,6% gerookte spek (varkensvlees, rookextract, zout, conserveermiddel (E250)) etcetera
Het enige significante verschil lijkt inderdaad de prijs… Ik ken de smaak van Adventure Foods niet, maar met de smaak van Knorr is op zich niks mis mee voor instant. Dus mij lijkt de keus niet zo moeilijk!
Sterk voor Knorr lijkt te pleiten dat deze pasta aanzienlijk minder zout bevat dan Adventure Foods :wink:
Nadeel van veel instant-maaltijden is dat ze te veel zout bevatten.
Interessante vergelijking. Ik kende de Knorr variant niet.
Het extra zout kan van pas komen na een warme fietsdag.
Knorr heeft wel meer verzadigde vetten, maar voor een enkele keer op vakantie maakt dat geen verschil.
Het prijsverschil is om het voorzichtig te zeggen opvallend.
Georg schreef:Interessante vergelijking. Ik kende de Knorr variant niet.
Het extra zout kan van pas komen na een warme fietsdag.
Knorr heeft wel meer verzadigde vetten, maar voor een enkele keer op vakantie maakt dat geen verschil.
Het prijsverschil is om het voorzichtig te zeggen opvallend.
In allerlei voeding zit vaak al veel meer zout dan een mens nodig heeft.

Die 2.7 gram zout in die dure pasta van Adventure Foods zit al zeer ruim boven de 1 gram zout die een mens per dag nodig heeft. De gezondheidsraad adviseert niet meer dan 6 gram zout per dag. Toch consumeert de gemiddelde Nederlander 9 gram zout per dag.
Stijgt de zoutbehoefte niet analoog aan de lichamelijke inspanning (zweten)? Zo voelde ik me vorig jaar op een hete dag met veel wind tegen op Sri Lanka ineens slap en misselijk worden tijdens het fietsen. Een halve theelepel zout zo uit het handje deed werkelijk wonderen.
Tijd voor een smaaktest ...
arnob schreef:Tijd voor een smaaktest ...
Tijdens mijn laatste fietsvakantie (IJsland) had ik voor het eerst Adventure Foods - waaronder de Pasta Carbonara - meegenomen. Ik vond het geen succes.

Gerd
Zo, dat stukje staat vol verwarrende schrijffouten zeg! Maar als ik het goed lees is het korte antwoord: ja, als je veel zweet wel.
Volgens mij zit het verschil (naast de prijs) vooral in de bereidingswijze. Adventure food: Water koken en dan 10 min. laten wellen in de verpakking waar je de prut dan uit kan lepelen. Knorr moet (denk ik) gekookt worden. (dus afwas en meer brandstof verbruik). Ik heb zelden echt lekkere of gezonde kant en klaar maaltijden gegeten het gaat dus vooral om het gebruiksgemak en brandstof besparing.

Gerrit
Ik neem er altijd een paar mee voor als ik lui ben of mijn planning verkeerd loopt.
in alle andere gevallen is even langs de winkels en echt koken niet veel moeilijker en wel veel leuker en lekkerder.
urje schreef:Maar als ik het goed lees is het korte antwoord: ja, als je veel zweet wel.
Als dat artikel de waarheid en niets anders dan de volledige waarheid zou zeggen, dan zou dat zomaar het antwoord kunnen zijn. Zeer getrainde Nederlandse speciale militaire eenheden hebben dit ook weleens onderzocht, vanwege hun inzetbaarheid bij zware taken en inspanningen bij zeer hoge temperaturen. Wat bleek? Alléén bij een zware inspanning in de hitte was het nuttig om extra op het zoutgehalte te letten. In alle andere gevallen was het voorhanden voedsel voldoende natrium- en kaliumrijk om voldoende in te nemen.
Het is inderdaad zo dat Knorr 6 minuten moet koken. Ik vind de Pasta Carbonara van Knorr goed te eten, hoewel dit natuurlijk subjectief is zou dat best door het moeten koken kunnen komen.
Robertjan schreef: Als dat artikel de waarheid en niets anders dan de volledige waarheid zou zeggen, dan zou dat zomaar het antwoord kunnen zijn. Zeer getrainde Nederlandse speciale militaire eenheden hebben dit ook weleens onderzocht, vanwege hun inzetbaarheid bij zware taken en inspanningen bij zeer hoge temperaturen. Wat bleek? Alléén bij een zware inspanning in de hitte was het nuttig om extra op het zoutgehalte te letten. In alle andere gevallen was het voorhanden voedsel voldoende natrium- en kaliumrijk om voldoende in te nemen.
Het leek me de minst onbetrouwbare bron die ik zo onmiddellijk kon vinden, maar ik ga er inderdaad vanuit dat ook hier nog nuances wenselijke zijn.

Het artikel geeft wel aan dat de mate van training en het soort inspanning ook wel bepalend is voor het zoutverlies. (Waarbij meer getrainde mensen minder zout zouden verliezen.) Als dat klopt dan is het onderzoek waar jij naar verwijst ook slechts relevant voor die groep die is onderzocht, namelijk zeer getrainde mensen. Voor mensen met een 'gewone' conditie geldt dus mogelijk een andere conclusie.

Renaat
peter de rijk schreef:Stijgt de zoutbehoefte niet analoog aan de lichamelijke inspanning (zweten)? Zo voelde ik me vorig jaar op een hete dag met veel wind tegen op Sri Lanka ineens slap en misselijk worden tijdens het fietsen. Een halve theelepel zout zo uit het handje deed werkelijk wonderen.
Het kan natuurlijk zo zijn dat je tijdens een langdurige, zware inspanning in de hitte behoefte hebt aan een shotje zout, maar eten doe je meestal als je tot adem gekomen bent. Vaak is het op de camping zeker niet heet. Wwaarom zou je dan al bij voorbaat voedsel meenemen met een onnodig hoog zoutgehalte?
Vandaag de pasta van Adventure Foods en Knorr parallel getest. Daar ik gewoon thuis was, is dit geen objectieve test. Ik wilde van beiden 100 gram klaarmaken. Wat meteen opviel was dat het bij de pasta van Knorr onmogelijk was om alle ingrediënten er evenredig uit te halen: Buiten de pasta was alles erg fijn gemalen. Hoewel de pasta van Adventure Foods niet hoeft te koken is de bereidingstijd vergelijkbaar: Knorr moet 5 minuten koken en Adventure Foods moet je 8 minuten laten staan. Wel kost het koken natuurlijk meer gas, echter ik denk dat bij buiten eten mijn eten na 8 minuten alweer behoorlijk is afgekoeld. Qua smaak vond ik het allebei goed te eten, waarbij de pasta van Adventure Foods duidelijk hartiger was, wellicht door het grotere percentage zout en/of de duidelijk grovere toevoegingen. Wat verder opviel was dat de pasta van Knorr meer lijkt op pasta met een sausje terwijl bij de pasta van Adventure Foods de diverse ingrediënten nog te onderscheiden waren, wat overigens (voor mij) geen invloed had op de smaak. Diverse mensen die ik er over gesproken heb, hadden het over een voller gevoel na het nuttigen van een pasta van Adventure Foods, dit heb ik natuurlijk niet kunnen testen.
wel lekker dat er E250 conserveermiddel inzit....google er maar eens op.
Sorry, maar E250 zit echt in superveel voedingswaren, daar moet je je echt geen zorgen over maken. De hoeveelheden die erin zitten zijn superlaag.
Bert, dank voor de opvolging & voor het testen van de variant met kaas (blêh, wat smerig, maar dat is persoonlijk). Natuurlijk is een steekproef n=1 te beperkt, maar ik vind met jou het prijsverschil significant. En nu het smaakverschil zo klein lijkt...

De variant die wel eens als noodvoorraad (puur gemak) onder in mijn tas terrechtkwam is de Knorr Spaghetteria Bolognese (geen kaas!). Ook die heeft een evenknie bij Adventure Food: Pasta Bolognese.

Door jouw topic start heb ik daarvan voor mijzelf de ingrediënten vergeleken. Ingrediënten moeten in de EU op volgorde van hoeveelheid worden genoemd. Het weinige eiwit in de vorm van 3,5 resp. 7% vlees, kan ik voor één maaltijd makkelijk missen. De rest komt vrijwel overeen.
Ik kom tot het besluit dat ik beter wat losse pasta, een blikje tomatenpuree, wat gedroogde groenten en wat kruiderijen als noodvoedsel in een plastic pot, Ziploc of vacuümzak steek. Stop ik wat cashewnoten in mijn pot erbij, dan wordt het haast een feestmaal. En de hoeveelheid zout kan ik zelf regelen (voeg vnl. zout aan frieten toe).

Nogmaals dank voor deze eye-opener. In zekere zin betaal je voor het gemak, maar hierdoor vind ik zelfs de EUR 1,60 voor de Knorr variant te kostbaar geworden. Mijn besluit staat vast: geen Knorr (goedbetaald gemak) en zeker geen Travellunch (belazerd duur) meer.

Overigens is de website van Travellunch voorbeeldig, zij geven in tegenstelling tot Knorr (NL website), wel aan wat de inhoud (gewicht) van de verpakking is. Bij Knorr kon ik die in elk geval niet vinden. Energieinhoud en allergenen werden op beide genoemd.

@nobbiomatic:
E250, natriumnitriet, wordt aan voedsel toegevoegd om botulisme te voorkomen. Dat is op zich een zinvolle reden om het toe te passen. Het heeft ook toxische eigenschappen, zoals veel stoffen. Het is een in de EU als conserveermiddel goedgekeurde hulpstof.

Maar goed, als ik het kan vermijden om het binnen te krijgen, dan doe ik dat. Het is een extra reden om uit andere, smaakvollere, voedzamere ingrediënten mijn noodmaaltje samen te stellen.