Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pamir, Karakorum, Himalaya - Forum Wereldfietser

Pamir, Karakorum, Himalaya

Hoi,

Ik vertrek begin mei op werelrdreis. Doel is om Europa met India te verbinden en onderweg zo veel mogelijk berggebieden mee te pakken met name de Pamir, Karakorum en Himalaya. Aangezien ik geen planner of eender een chaotisch planner ben merk ik nu dat de oostwaartse rijrichting voor deze periode minder geschikt is.

De woestijnen van Iran, Turkmenistan en Uzbekistan moet ik in de Somerset doorkruisen terwijl die bergketens in de winter komen.

Kan iemand met ervaring mij helped beslissen?

Beter om vanuit het Oostende huiswaarts te rijden zodat de bergpassen open zijn en de woestijnen geen bakovens?

Toch , vrij laat van hieruit vertrekken, smelten in juli, Augustus en hopen op goede omstandigheden voor Pamir, Karakorum, Himalaya in September, Oktober, November, December?

De oostwaartse richting is volgens mij geleidelijker qua acclimatisatie aan de hoogte dan de meer abrupte overgang vanuit India.

Momenteel zijn er wel een aantal mensen onderweg vanuit Europa met een maand voorsprong.

Wat denken jullie?

Ongeduldige fietser - Dennis
Voor de duidelijkheid,

Somerset = zomer
Oostende = oosten

Groeten,

Dennis
Hoi Dennis,

In 2007 ben ik naar India gefietst. Ik ben rond 20 april vertrokken. Ik vond dat de beste planning. In Europa heb je dan al voorjaar. In Turkmenistan, Iran en Uzbekistan ben je midden in de zomer, dat is heet. Maar je bent dan net voor de winter in India, indien je 2000 km/maand fietst. Na 12.000 km was ik in India. Daar vond ik het wel al te koud om nog de bergen in te gaan met de fiets, wel was het in november een goede tijd voor een trekking in Nepal. (Ik fiets liever met warm weer dan met temperaturen onder de 20 graden.) Eind september was het op de pamir wel al enkele dagen rond het vriespunt op 4000 meter hoogte.

Indien je geen 2000 km/maand wilt fietsen lijkt het me het beste om het eerste stuk door Europa de trein te nemen of om bijvoorbeeld in Istanbul te starten.

Vertrekken vanuit huis lijkt me veel leuker dan om vanuit India terug te fietsen.

Bij start in India.
Ik weet niet of mei al goed is om te fietsen in de bergen. Daarna ben je wel in de zomermaanden op de Karakorum en Pamir. Maar je moet dan niet te snel terug fietsen anders kom je alsnog in augustus in de hitte van Uzbekistan, Turkmenistan.

Je kunt op mijn website www.wilbertgatochfietsen.nl mijn reisverhalen lezen.
(Je moet niet mijn route via Rusland naar Turkije volgen.)

Veel reisplezier,
Wilbert