Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rustige maar niet saaie route gezocht - Forum Wereldfietser

Rustige maar niet saaie route gezocht

Hoi,
door een knieblessure gaan we ons volgende grote vakantie wat moeten aanpassen qua fietsroute. Normaal fietsen we graag in ruig gebied, en we schuwen ook geen bergen. Maar zwaar klimmen zal dus de volgende vakantie nog uit den boze zijn, dus de plannen voor Noorwegen of Ijsland gaan de koelkast in...
Wie kan er ons een mooie, afwisselende, liefst "ruige" route aanraden?
Specificaties: drie weken, afstand liefst rond de 1000 km, dagafstanden rond de 70-80 km, al is 100 km normaal gezien ook geen probleem (afhankelijk van de knie, vrees ik). We fietsen op twee tandems, elk met een kind als "stoker" (maar het stoken doen we vooral zelf :-)), en kamperen zoveel mogelijk. Transport van de tandems kan per fiets of met de auto, vliegtuig vinden we een beetje te veel werk voor drie weekjes.
Op dit moment denken we aan van thuis (Mechelen, B) naar het noorden (Denemarken, Jutlandroute ofzo) te fietsen, maar we vrezen dat dit te eentonig en niet uitdagend genoeg gaat zijn...

Alle tips welkom!
Mireille, Arend, Emrys en Kiren
Zeker omdat je Noorwegen en Ijsland noemde:
De Lofoten. Landschappelijk onvoorstelbaar mooi.
Er hoeft weinig geklommen te worden, helemaal geen grote passen en de wegen voor een flink deel vlak, zeker de doorgaande. Ook al zou je dit eigenlijk niet verwachten met de steile bergen eromheen. Alle wegen zijn de moeite waard (zacht uitgedrukt), goed voor enkele honderden kilometers fietsen.

Wij zijn er een paar jaar geleden geweest en het bleek een super fietsbestemming. We hebben het er twee weken uitgehouden, meer dan gepland omdat we ter plekke er niet weg wilden en ook de meeste doodlopende wegen hebben verkend (aanrader). Wel mazzel gehad met het weer toen, en wat je dan ziet...

Aanreis met de auto naar Bodo, vandaar met de tandems de boot op. Hele verre reis vanaf Nl/B, maar ook een mooie reis verwacht ik. Zelf zijn wij toen helemaal tot Bodo met de trein gekomen, beviel prima. Na de Lofoten hebben we eerst nog op de Vesteralen gefietst en daarna een deel van de kustweg gereden van Bodo naar het zuiden, ook allemaal heel mooi, maar met meer klimmen.

Tussen de Lofoten (eilanden) zijn bruggen (en één tunnel, die is te vermijden met heel dure kleine boot)

Hans
Van het deel van de Jutlandroute die wij gefietst hebben (wij zijn afgedraaid naar Kopenhagen) vond ik Noord-Duitsland maar eentonig.
De Reitsma-route tot Bregenz vonden we mooi afwisselend en niet zwaar (vooral langs rivieren).
Of de Hart van Engeland route, ook afwisselend. Deze hebben we afgelopen zomer gefietst. De 3-pijltjes beklimmingen zijn wel steil, maar meestal staan er alternatieven voor gegeven. De rest was goed te doen vonden wij.

Groeten Ruud
We dachten zelf ook aan de Lofoten, maar dit werd ons door veel fietsers afgeraden door de grote drukte in de zomer...
De Hart van Engeland route hebben we twee jaar geleden gefietst met tandem en aanhang fiets. Inderdaad prachtige route, maar die hellingen van 30% waren toch wel pittig :D En wij hebben een probleem: als er "makkelijkere" alternatieven voorgesteld worden, kiezen we zéker voor het origineel :wink:

Mireille
Wij waren er in augustus, houden zelf niet van veel drukte, naar ons idee viel het heus mee. Op de wegen af en toe een paar passerende auto's maar vaak ook minutenlang niet, op campings alleen soms druk wanneer die zich heel dichtbij de havens (met veerboten naar het vasteland) bevinden, maar plaats was er altijd nog wel, ook wildkamperen was er fijn. In dit soort streken scheelt het dat de toeristen die er komen iha rustige natuurliefhebbers zijn en zeker geen kermisgangers zoals in de meeste warme kuststreken van Europa.

Misschien is het in juli drukker. Wat zeker een rol speelt is dat wij verreweg de meeste kms op andere wegen dan de E10 hebben gereden. Voor een hoop fietsers zijn de Lofoten transit van of naar de Noordkaap, je leest weleens dat ze op één dag alle eilanden doorkruisen :roll: en doen dat vaak (in het ergste geval) alleen over de E10. Die E10 was naar ons gevoel nog best te doen qua verkeer, alle andere wegen waren heel erg rustig. En daar kom je vooral als je een paar weken blijft op de eilanden. Voor de afwisseling fietsen/wandelen is het daar trouwens helemaal perfect (hopelijk niet teveel offtopic).

Hans
Ook aan de frontlinieroute van nieuwpoort na basel, 100 jr na aanvang van WO1 gedacht? Een zeer afwisselende route en past mooi binnen je kilometrage.
Denemarken. Niet nadenken over een route, gewoon bordjes volgen van nationale of regionale routes. Via "Overnatning i det fri" avontuurlijk overnachten en als luxe gewenst is een mooie Deense camping. Kinderen zullen het heerlijk vinden, zeker met bezoekje Legoland als afsluiting.
Hoi,
Rondje Nederland met heel veel slingers erin: hoe langer ik fiets, des te mooier vind ik Nederland. Met knooppunten kun je dagelijks prachtige routes uitzetten en er zijn heel veel natuurkampeerterreinen waar je prachtig kunt kamperen. Dus: kom gezellig naar ons noorderburen.
Groet, Petra.
Ergens oost-Europa zoals een ronde Tsjechie?
Oost-europa is nog niet zo aangeharkt als west europa het is er ruiger. Tsjechie specifiek heeft veel mogelijkheden om bergen en heuvels te doen in mooie gebieden.
Tjechië was onze eerste fietsreis met het gezin (van Wenen naar Praag). Inderdaad heel mooi, maar we hebben de helft dus al gezien :-)

Op dit moment ligt onze voorkeur op Noorwegen,met als tweede optie Denemarken (afhankelijk van de staat van de knie). We zijn al een paar dagen aan het kijken naar routes en gebieden, en nu stelt zich het volgende probleem: we zien door de bomen het bos niet meer ;-) :
- Lofoten - Vesperalen en Senja: lijkt ons supermooi, maar er geraken kost zoveel geld (met een gezin van vier) en/of tijd, dat we denken dit te houden tot de knie weer volledig op orde is en we er ook kunnen gaan klimmen enzo. Of iemand moet ons overtuigen om er toch dit jaar voor te gaan...
- Zuid-Noorwegen: welke routes zijn er leuk / de moeite? Kust (North Sea Cycle route?) of binnenland? Rallarvegen meepikken of links laten liggen? We zijn wel wat gewend qua terrein (2 Santos tandems), maar ik heb dus geen idee wat de knie gaat aankunnen qua klimmen.

Enfin, alle tips en aanbevelingen / do's en don'ts welkom!
armimema schreef:Op dit moment ligt onze voorkeur op Noorwegen,met als tweede optie Denemarken (afhankelijk van de staat van de knie).
- Lofoten - Vesperalen en Senja: [...]
- Zuid-Noorwegen: welke routes zijn er leuk / de moeite? Kust (North Sea Cycle route?) of binnenland? Rallarvegen meepikken of links laten liggen? We zijn wel wat gewend qua terrein (2 Santos tandems), maar ik heb dus geen idee wat de knie gaat aankunnen qua klimmen.
Op mijn eerste tocht naar Scandinavië, vanuit huis in Eindhoven gestart, maakte ik min of meer een rondrit via de Oslofjord. Vanuit de startplaats volgde ik de historische Hærvejen, aan de hand van een routeboekje. Daar zijn veel gidsen, kaartmateriaal , etc. voor te vinden. Het historische aspect trok mij en vond het interessant elke avond even te lezen over wat ik de volgende dag zou aantreffen. Voor overnachtingen, want toen student en onbemiddeld, gebruikte ik het welbekende 'Overnatning i det fri'. Het lichtglooiende landschap droeg er zorg voor dat het eigenlijk nooit saai werd. Stevig klimmen kan ik mij niet herinneren.
De oversteek naar Larvik (Noorwegen) maakte ik vanaf Hirtshals (Denemarken, noordelijk Jutland), na een uitstapje naar de vuurtoren van Skagen en de verzande kerk.
Als je knie je opspeelt, raad ik je de tocht om de Oslofjord af. Eigenlijk elke rit in Noorwegen wel (met misschien als uitzondering de Lofoten). Je moet vrijwel altijd van zeeniveau een keer naar de top van de rug die de fjord vormt om naar een volgend dal te komen. En dan weer omhoog. Om die reden raad ik je de Rallarvegen ook af. Bewaar dat tot een volgende keer, als je ook de afdaling naar Flåm (Aurlandsfjord) en de tocht met de Flåmsbana wilt doen.
Via Moss, Strömstad, Gothenburg en het veer Helsingborg (SE) - Helsingor (DK) reed ik naar Kopenhagen en verbleef daar een paar dagen. Vervolgens hopte ik via de eilanden weer terug richting Noord-Duitsland om uiteindelijk weer in Eindhoven te arriveren (ca. 3900 km in 6 weken).
Ik vond het erg makkelijk om in Denemarken de fietsroutes te volgen, ook al ontbraken er af en toe wat bordjes (had wel kaartmateriaal). Het is echter meer dan 25 jaar geleden dat ik daar was, dus daar moet iemand met recentere ervaring maar iets van zeggen.

Dus eigenlijk wat gios hierboven al schreef.
Noord Noorwegen is denk ik wel geschikt. Wij fitsen ooit de Kystriksveien 17. Bergen op zeeniveau! En veel boottochtjes. Eventueel te combineren met stukje Lofoten.

Hier ons reisverslag
[url]http://claarenjoanne.blogspot.nl/2012/0 ... 17-in.html[/url]

Zuid Noorwegen is veel meer bergen fietsen en zou ik voor een ander keer bewaren. Je kunt ook overwegen te gaan kanoën, dan kun je eens de armspieren uittesten!

Groet,
Claar