Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie rijdt er op een Surly Cross Check? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wie rijdt er op een Surly Cross Check?

Ypuh schreef: Wat betreft de XT naven lees ik vaker slechte verhalen bij voorgaande series, maar meestal staat er geen specifieke reden bij. Zijn deze issues inmiddels niet al verholpen? Een zaak als Rose biedt de (S)LX naven niet of nauwelijks aan en blijft 'standaard' XT naven leveren? En welke van deze zijn uitgerust met cup-conussen en vanaf welke series met industrielagers?
Juist de nieuwere XT naven (nou ja nieuw, alweer sinds een jaartje of 10 denk ik) hebben oversized assen, en daardoor te weinig ruimte voor lagers en vrijloopmechanisme.

SLX heeft dunnere assen, en dus meer ruimte voor de internal.

XT en SLX zijn beide cup-conus. (XTR ook. Alle Shimano naven trouwens)
Ypuh schreef: Wat betreft de XT naven lees ik vaker slechte verhalen bij voorgaande series, maar meestal staat er geen specifieke reden bij. Zijn deze issues inmiddels niet al verholpen? Een zaak als Rose biedt de (S)LX naven niet of nauwelijks aan en blijft 'standaard' XT naven leveren? En welke van deze zijn uitgerust met cup-conussen en vanaf welke series met industrielagers?
@Shrek was me voor.
De eerste series XT 10v naven hadden cartridge lagers, met hele kleine kogeltjes. Bovendien hadden ze onverklaarbaar ontstane barsten in de body. Dat ligt alweer jaren achter ons. Thans hebben ze nog altijd alu assen en daarom is er maar weinig plaats voor de kogeltjes van de cup en cone lagers. Velen gebruiken daarom SLX met stalen assen en dus ook grote kogels. Overigens zijn die beiden 135mm OLD.
Het belangrijkste onderdeel van een wielset is de wielbouwer. Voor een dergelijke fiets waarmee je ook in de winter wilt trainen zou ik overigens een naafdynamo overwegen. De betere Shimano modellen zijn best goed, en weinig duurder dan een gewone voornaaf. Achter zou ik kiezen voor een 105 naaf met 36 spaken. Als budget van belang is zou ik misschien gaan voor een 9 speed (of zelfs 8 speed) aandrijving, met Sunrace shifters. Dat is een stuk goedkoper en degelijker in gebruik.
In principe fiets ik nooit in het donker. Dit zou afhankelijk van het werk wat ik ga doen (ben pas afgestudeerd en werkzoekende) nog kunnen veranderen, maar bij voorkeur wil ik geen verlichting op de fiets of kan ik het met batterij verlichting wel af. Mocht de fiets voor woon-werk verkeer gebruikt gaan worden dan koop ik t.z.t. mogelijk een aparte velg met naafdynamo die ook geschikt is om mijn Garmin Edge 810 op te laden (SON + E-werk USB idee).

Het budget is op dit moment nog beperkt, maar ik ga er vanuit dat de fiets een jaar of 10 (of langer) mee gaat en kies dan liever waar ik blij van wordt (en dat zijn bijvoorbeeld Shimano/SRAM STI shifters en geen bar end of downtube shifters). De fiets zal voor 95% als racefiets gebruikt worden en wekelijks onderhouden worden. Afstellen, kabels vervangen, onderhoud drivetrain etc. is allemaal geen probleem en met een kleine beurt voor een vakantie van 3-4 weken verwacht ik ook geen issues met duurzaamheid of technische mankementen. Tevens is de verkrijgbaarheid van 11s Shimano onderdelen in het buitenland (Frankrijk/Schotland/Ierland/Italie) waarschijnlijk beter dan sommige 8/9s onderdelen.

Dat zijn in mijn ogen gegronde redenen om voor een 10/11s racefiets groep te kiezen en niet voor de degelijkheid/duurzaamheid van 8/9s. Ultegra of DA lijkt me overkill en 105 heb ik goede ervaringen mee en vind ik een acceptabel prijsniveau.

Overall verwacht ik maximaal. 85 kg (rijder) + 20 kg (bagage) + 15 kg (fiets incl achterdrager, tassen, naafdynamo etc.) mee te nemen. 120kg als piekbelasting lijkt me toch wel haalbaar bij 36/36 spaaks?

Mocht €200,- te weinig zijn voor een goede wielset dan spaar ik nog even door. Voor naven geldt dat het fijner is dat ik ze zelf wat vaker kan smeren dan dat ze weinig onderhoud nodig hebben (al zou ik met het oog op regenritten wel graag enige vorm van waterdichtheid willen). Zelf onderhouden is voor mij de helft van de hobby :).
8 speed cassettes en zo kosten misschien een kwart van 11 speed, vandaar. Ik zou zeker investeren in goede wielen, al hoeft een handgebouwde set met 105 naven ook weer niet heel veel meer te kosten dan 200 euro. Daar zou ik zelf wel liever mijn geld aan uitgeven, en dan desnoods Tiagra achterderailleur. De goedkope cyclocross voorderailleur is mischien wel een goed idee als je kleinere voorbladen gebruikt (wat ik zou doen).
Mijn huidige vakantiefiets is ook 8s en prijzen van een cassette (€15) en ketting (€8) zijn inderdaad zeer aangenaam. Desondanks is de uitwisselbaarheid met de racefiets (al is die op dit moment nog 10s) ook wel wat waard en hebben we het over ca. 1 cassette en 2-3 kettingen per jaar/8.000km. Samen ongeveer €50 meerprijs per jaar en dat bedrag is uiteindelijk te verwaarlozen bij deze hobby.

Naast de uitwisselbaarheid en extra kransjes heb ik ook wel een sterke voorkeur voor de moderne shifters. Fijne (lees: bekende/vertrouwde) grip, zien er oké uit en de kabels binnendoor. Voor een expeditie fiets zijn moderne shifters met kabels binnendoor een groot nadeel, maar als racefiets biedt dit veelal voordelen. Kabels worden 1-2x per seizoen vervangen en afstellen is een fluitje van een cent. Mijn huidige 105 shifters gaan ook al 20.000km probleemloos mee dus hier wil ik nog geen apen en beren op de weg zien :P .

Voor de wielen heb ik even contact opgenomen met Marten. Het budget hiervoor neem ik iets breder en de groep denk ik nog even overna (complete groep of losse componenten).

Zouden de Tektro CR720 cantilever remmen voldoende zijn of kan ik beter voor (mini) V-brakes kiezen i.c.m. 105 STI shifters?
Mini v brakes remmen volgens de berichten niet beter dan canti's. De beste optie is eigenlijk v brakes met tektro racegrepen voor v brakes, maar dan kun je geen sti shifters gebruiken. Shimano heeft nu ook weer goede canti's. Misschien zijn die beter dan de tektro canti's.
Ik heb sinds kort Avid shorty ultimate op mijn crosser zitten, en die zijn toch wel errug goed.
gios schreef:Ik heb sinds kort Avid shorty ultimate op mijn crosser zitten, en die zijn toch wel errug goed.
Ai, die zien er wel errug mooi uit :). Ze zijn wel redelijk aan de prijs (140 euro voor de set) maar de reviews zijn dan ook lovend. Ik zal als alles binnen is eens kijken hoe ik zit met de clearances bij de bagagedrager etc.

Afbeelding
Vandaag het frame ontvangen en druk bezig met de afmontage bij elkaar te sprokkelen. Kon het niet laten om hem even uit te pakken maar zag dat er jammer genoeg wel een pikje in de lak zit (op de chainstay).

Is dat iets om me druk over te maken, roestvorming o.i.d?

Heb in ieder geval al even contact opgenomen met de webshop (UK).

Afbeelding
Afbeelding
Mooi frame!

Jammer van de beschadiging. Bij een nieuw frame hoort zoiets natuurlijk niet. Even afwachten wat de webshop zegt. Misschien geven ze je wat korting als tegemoetkoming of iets dergelijks.

Met een derailleurketting zul je wel nog meer dat soort beschadigingen op die chainstay oplopen. Veel kwaad kan het niet als je je fiets droog stalt.

Dit soort beschadigingen is de reden dat de chainstay vroeger op dat stuk vaak verchroomd werd. Er worden ook speciale beschermsokken voor verkocht.
je vroeg:
120kg als piekbelasting lijkt me toch wel haalbaar bij 36/36 spaaks?
bij mij is dat de dagelijkse belasting en blijven wielen (overwegend) heel. dus dat kèn. wielen op de toer-/vakantiefiets: deore naven, zac19 velgen van rigida/ryde, gewoon spaken van een merk (al dan niet butted, meestal spaak 14 en in de stadsfiets of extra sterk wiel spaak sportfiets spaak dikte 13 plain gewoon staal verzinkt)
groet! hoogframe
Ypuh schreef: Afbeelding
Ik zou dat niet accepteren.
Je kan altijd een korting bedingen en het vervolgens zelf even aanstippen met een lakstift. Daarna zou ik persoonlijk toch zo'n neopreen sokje of een stuk helicopter tape op die plek aanbrengen ter bescherming van het frame.

Terugsturen en daarna op een nieuw frame wachten gaat natuurlijk geld en tijd kosten.
Bedankt voor de reacties. Optisch heb ik er niet zoveel problemen mee, maar technisch gezien zit ik er niet op te wachten.

De fiets komt altijd binnen te staan en wordt regelmatig schoon gemaakt. Het wordt wel juist mijn winter-/slecht weer fiets (pekel, regen etc).

Terugsturen is niet ideaal, maar gezien het nog wel even duurt voor de wielen klaar zijn is tijd geen issue.

Het frame kan aangestipt worden met wat nagellak(?) en wordt sowieso voorzien worden van helicopter tape/frameprotectors op de plaatsen waar kabels aanlopen en bij de chainstay.

Wat zou eventueel een redelijke compensatie zijn? Ik neem aan dat ruilen kosteloos gaat (ivm 'defect').
Ik weet niet wat de leveringsvoorwaarden in Engeland zijn, en of daar kosteloos verzenden onder valt (hier in NL in ieder geval wel). Maar iets van 50 euro lijkt mij fair (zal iets van 10% van de prijs zijn?). Het frame is niet 'nieuw' en kan ook niet meer als zodanig verkocht worden na retourneren.
Structureel/technisch gezien zou ik mij er niet druk om maken. Al helemaal niet als je het aanstipt.
Ruilen zou inderdaad kostenloos moeten zijn, dus iets wat in de buurt komt van twee maal de verzendkosten lijkt me haalbaar.
Ypuh schreef:Optisch heb ik er niet zoveel problemen mee, maar technisch gezien zit ik er niet op te wachten.
Voor roestvorming zijn een aantal factoren van belang: (elektrische) spanning, zuurstof en vocht.

Neem er één weg, en je hebt geen roest meer. In geval van je frame is dat het water: stal de fiets droog en roest blijft (grotendeels) weg.

De spanning wordt veroorzaakt door verschillende materialen met elkaar in contact te brengen. Zo kan roestvast staal in contact met normaal staal alsnog gaan roesten. Helaas is roest ook een ander materieel dan het oorspronkelijke metaal, dus het roest proces versterkt zich. Staal van een hoge kwaliteit roest echter lang niet zo snel als een lagere kwaliteit.

Roest gaat sneller als het vocht een zoutoplossing (pekel) is: die geleidt namelijk beter. Dus af en toe het zout eraf wassen met kraanwater kan geen kwaad.

Aan mijn eigen Fahrradmanufactur waarmee ik het hele jaar door mee fiets zijn het vooral de gegalvaniseerde onderdelen die na verloop van tijd wat lelijker beginnen te worden. Al met al zou ik mij niet druk maken om roest, mits droog gestald dus.
quote="Peter_K"
>Voor roestvorming zijn een aantal factoren van belang:
> (elektrische) spanning, zuurstof en vocht.
> Neem er één weg, en je hebt geen roest meer.
Het spijt me Peter, maar je weet er best wat van, maar hier sla je de plank toch mis. Je hebt geen electrische spanning (tussen verschillende metalen) nodig voor roestvorming. Leg maar eens één stuk ijzer buiten op de plastic tafel: dat gaat de komende maanden roesten.

> In geval van je frame is dat het water: stal de fiets droog
> en roest blijft (grotendeels) weg.
Dat klopt weer wel. Je moet het putje dus om te beginnen nooit nat maken en dan opvullen met iets dat goed in de buurt komt van de lak(lagen) zelf. Tweecomponentenlijm komt tussen andere voorbeelden aardig in de buurt. Een neopreen sok lijkt me een erg fout idee. Die worden nat en blijven lang nat. Met een gewone sticker ben je al een stuk beter af.

>De spanning wordt veroorzaakt door verschillende materialen
> met elkaar in contact te brengen.
Je bedoelt metalen, niet materialen. Bovendien heeft deze mededeling alleen zin als er water in contact is met beide metalen en onderling, plus dat er zouten in het water opgelost zitten. Dat laatste is in de praktijk altijd het geval.

>Helaas is roest ook een ander materieel dan het oorspronkelijke metaal,
> dus het roest proces versterkt zich.
Dat is geen electrogalvanisch effect, maar komt vooral doordat roest een paar vervelende eigenschappen heeft waardoor het proreus is van macroniveau dat water opzuigt tot op microniveu dat het water, met zouten, naar het overblijvende metaaloppervlak brengt.

> Staal van een hoge kwaliteit roest echter lang niet zo snel
> als een lagere kwaliteit.
Dat ligt aan je definitie van kwaliteit; sterkte-eigenschappen gaan niet per definitie gelijk op met corrosievastheid.

> Roest gaat sneller als het vocht een zoutoplossing (pekel) is:
> die geleidt namelijk beter.
Sterker: water geleidt alleen bij de gratie van opgeloste zouten.

> Al met al zou ik mij niet druk maken om roest,
> mits droog gestald dus.
Dat is zo.
Bedankt heren.

Vandaag heb ik het frame bij daglicht even goed geïnspecteerd en uitgezonderd deze 'paint chip' lijkt het frame prima in orde. Verder verwacht ik dat dit wel af te dichten is gezien het frame nog niet in aanraking met vocht is geweest. Puntjes komen er vroeg of laat toch wel en roest duurt meestal wel een paar jaar en betekent niet automatisch het einde van je frame.

Wel kan ik moeilijk afscheid nemen van mijn fietsen en de bedoeling is dan ook dat hij 10 jaar of nog veel langer meegaat. Misschien dan toch ruilen? Of er gewoon vanuit gaan dat ik in die 10 jaar wel meer schade oploop?

Even afwachten wat de webshop zegt, maar een compensatie zou ik wel overwegen. €50,- is ca. 2x de verzendkosten en inderdaad ongeveer 10% van de nieuwwaarde. Voor minder doe ik het in ieder geval niet.