Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS-vrije fietsers - Forum Wereldfietser

GPS-vrije fietsers

Zijn er nog meer GPS-vrije fietsers, of ben ik de enige, die met een kaart en kompas fietst en kijkt naar de stand van de zon en orientatiepunten onderweg?
Wat ervaren andere GPS-vrije fietsers?
Hallo Bert,

je bent zeker niet de enige, ook wij fietsen nog steeds zonder gps, met kaart, routeboekjes en het nodige zoekwerk, :D

Frank en Diane
Hey Bert.....de toon is die van een toch wat ouder wordende man....en daar herken ik me goed in. Mijn vrouw is van de GPS, de OMS de tracks en andere exotica....daarnaast doe ik het met kaarten. Wat mij betreft een slimme en prettige combinatie..........en combinatie die ook nodig is
Ik vind kaarten supermooi en kan er echt van genieten, tijdens voor en na de reis. Fiets ging van de week voor 1e servicebeurt na aanschaf. Ik miste mijn km tellertje, nog een extra drinkfles-petfleshouder en ik moest beslissen, houder op stuur voor gps of toch voor mijn agu voortas met kaartenvak. Het laatste is het geworden. Ik bepaal pas onderweg waar precies heen en hoe ver ed. Kaart geeft mooi overzicht en ter plekke zie ik of dat weggetje leuk is, of veel te druk enz. Gebruik nu heel af en toe mijn smartphone om te orienteren, eerlijk is eerlijk. Ooit zal ik wel overstappen naar gps, nu nog even niet
Ik vind kaarten ook prachtig, maar feit is dat ik laatst ook in Zuid-Spanje weer op de Open Cycle Map in mijn smartphone prachtige weggetjes heb gevonden die op geen enkele in de winkel verkrijgbare kaart staan. Wij gebruiken daarom een kaart voor het overzicht en de GPS voor het fijnere werk.
Het zal zeker 10 jaar geleden zijn geweest dat ik ooit geroepen heb " ik heb geen TomTom in de auto nodig". Later, toen ik een 2e hands auto kocht, met TomTom had ik nog steeds iets van " ok, zit er in maar heb het niet nodig. Weer later vind ik het wel gemakkelijk en gebruik ik het toch wel veel. Ook op de fiets gebruiken we de Gps al weer jaren. Moet niet, maar mag. Enerzijds een hobby, anderzijds is het systeem er en waarom zou je het dan niet gebruiken. Maar nogmaals: het moet niet!!
Ofschoon ik wel andere electronica met me meedraag (spot, tablet, camera, telefoon uit jaar kruik) en zelfs een naafdynamo heb, maak ik geen gebruik van een GPS. Ik kan uren dwalen op een kaart, turen naar rivierenlopen en bergtoppen. Een idee krijgen van stijgingen en dalingen. De keren dat ik een precies overzicht had (en dat ook nauwkeurig bestudeerd had) van wat de dagrit me zou brengen, zo'n profielkaart, ontnam me dat een deel van het plezier van het ontdekken.

Met een kaart kan ik mij beter oriënteren. Ofschoon ik geen recent onderzoek heb gedaan naar de huidige generatie GPS heb ik het idee dat de beeldschermen nog steeds te klein zijn (ik wil minimaal A5-formaat, hoge resolutie, 1 à 2 weken accutijd). Ik heb graag ruim beeld van mijn positie t.o.v. andere locaties (dorpen, steden, bergtoppen, rivieren). In- & uitzoomen is voor mij een onvoldoende oplossing. Ik wil nog wel eens aantekeningen maken op mijn kaart (kun je op een GPS überhaupt digitale aantekeningen maken?).
Als kaartenliefhebber sjouw ik op lange tochten al snel meer gewicht aan papier mee, dan wat een GPS plus accu's & lader weegt. Dat is voor mij het enige nadeel. Het misschien iets verouderd zijn van een kaart, weegt voor mij op tegen de zorg om weer een set accu's op te laden.

De spot doet het 3 maanden op een set batterijen. De camera heeft penlites en maakt 600 foto's. De telefoon houdt het minimaal 4 weken uit met incidenteel aanzetten (voor SMS) en de tablet is in gebruik als e-reader op regenachtige dagen of voor in de bewoonde wereld (alleen wifi) en alstie leeg is istie leeg. De kaart en het kompas doen het altijd!
Bert, door de dalende prijs van de techniek en het zien als een verleng/hulpstuk gebruik ik nu sinds een aantal jaren een GPS. Echter ben ik nog steeds een kaartengek en gaat het kompas mee voor als de zon niet schijnt om de richting aan te kunnen wijzen. Het grote voordeel van een kaart ten op zichte van de kaart op je GPS is dat je veel beter een overzicht hebt van waar je bent en naar toe kan. Leuke weggetjes vindt je niet op de GPS maar wel op een goede kaart (afhankelijk van de streek 1 op 50:0000 tot 1:400.000) of het kost je extra veel tijd.
Verdwalen of verkeerd rijden met een GPS is ook best mogelijk trouwens.
Ik fiets met kaart en GPS, en wil de GPS niet meer missen. Soms (vooral in steden) vind ik het heerlijk dat m'n GPS me snel door de ellende helpt, en af en toe vind ik het erg fijn dat m'n GPS me kan vertellen in welk dorp een dokter is, of een bakkerij, of een camping.

Afgelopen weken fietste ik veel via een GPS track die ik vantevoren slecht had bestudeerd, en dan kun je alsnog prima verrast worden ('Hé, dit is Taizé!'), en ik heb ook stukken op goed geluk en met behulp van het kompas van m'n etrex gereden ('Dit weggetje gaat zo te zien nog een heel eind richting het westen'). Zo'n GPS apparaat nodigt uit om lui te gaan navigeren, maar het is in het geheel niet onmogelijk om hem als kaart te gebruiken, of als minimaal steuntje bij het maken van keuzes onderweg.
corry/stephan schreef:Ik vind kaarten supermooi en kan er echt van genieten, tijdens voor en na de reis.
Dat vind ik ook. Grootste voordeel is dat de accu's ook nooit leeg raken :P Voor het fietsen maak ik ook altijd gebruik van een kaart en kompas. Hiernaast een oud boekje waar ik mijn ritten in bij houd.


Voor mijn natuurfotografie maak ik wel gebruik van een GPS. Dit is een model zonder kaart dus geeft enkel een pijl met richting en afstand. Op die manier kan ik de nesten en bijzondere planten in de omgeving nauwkeurig in de gaten houden.
Heb voor het overzicht zeker altijd nog een kaart bij me, maar dan wel een gewone auto-wegenkaart van 1 : 300 000 of nog grootschaliger.

Verder snap ik niet waarom je, anders dan als demonstratie van oude ambachten, zonder GPS zou reizen. De smartphone heb je toch al bij je en het is zo bespottelijk makkelijk als je een gratis up-to-date kaart hebt waar vanzelf een prikkertje op verschijnt waar je bent. Voor degenen met oestrogeenoverschot ;) kan de kaart zelfs meedraaien met je kijkrichting.

Overigens zijn m.i. ook de losse GPS-apparaten voor alle behalve de meest avontuurlijke vakanties ook al weer achterhaald aangezien je telefoon dat beter doet en je hem, zoals al gezegd, toch al bij je hebt.

Overigens voel ik mij bij dit alles wel een ontzettend hulpeloos weekdier dat niets kan zonder dat grote bedrijven dat voor hem in een gebruiksvriendelijk formaat geregeld hebben. Vooral als je dan door een land fietst waar de plaatselijke bevolking veelal nog hoofdzakelijk leeft met spullen die ze ter plekke verbouwen of maken.
aardvark schreef:Ofschoon ik geen recent onderzoek heb gedaan naar de huidige generatie GPS heb ik het idee dat de beeldschermen nog steeds te klein zijn (ik wil minimaal A5-formaat, hoge resolutie, 1 à 2 weken accutijd). Ik heb graag ruim beeld van mijn positie t.o.v. andere locaties (dorpen, steden, bergtoppen, rivieren). In- & uitzoomen is voor mij een onvoldoende oplossing. Ik wil nog wel eens aantekeningen maken op mijn kaart (kun je op een GPS überhaupt digitale aantekeningen maken?).
Die tablet die je meesjouwt, kan dat toch allemaal? (op de batterijduur na).
Iedere GPS gebruiker heeft natuurlijk ook een kaart bij zich tijdens een langere reis, voor het overzicht.
Advies voor de verstokte tegenstanders van GPS : Probeer eens zo'n ding te lenen en maak er een tochtje mee door een drukke stad die je niet kent, gegarandeerd val je er voor! :D
Peter
ReinierLamers schreef: Verder snap ik niet waarom je, anders dan als demonstratie van oude ambachten, zonder GPS zou reizen. De smartphone heb je toch al bij je
Uitgaande dat je die hebt. Ik heb geen smartphone (als 22 jarige erg zeldzaam) en vertik het ook zo'n ding te nemen. Ik hoef en wil niet altijd bereikbaar zijn. Zelf vind ik een kaart veel makkelijker omdat je met potlood alle aantekeningen en dergelijke kan maken die je maar wil. Daarnaast vind ik het handiger werken dan die kleine schermpjes en gedoe met accu's. Ik ben een verschrikkelijke gadgetfreak in het normale leven maar tijdens het fietsen wil ik al die troep niet.
Met een smartphone hoef je toch helemaal niet altijd bereikbaar te zijn? Het grappige is juist dat je een smartphone flink langer als gps kunt gebruiken als je niet bereikbaar bent. Alleen maar voordelen dus.
Hier een GPS vrije fietster.

Ik vind het heerlijk om 's ochtends onder het genot van een grote mok koffie de kaart te bestuderen en de globale dagroute uit te stippelen.
Als ik eens verdwaal, vraag ik de weg. Dat levert vaak leuke gesprekken op.

Ik moet bekennen dat ik vorig jaar een GPS had gekocht, een Garmin Dakota 20 met instructieboekje. Plan was om tijdens een tocht door Ost-Friesland uit te vogelen hoe e.e.a. werkte.

Onderweg de GPS amper uit de tas gehad en bij thuiskomst was hij foetsie...
Uit de tent gestolen? Ergens laten liggen? Geen idee waar en wanneer ik hem ben kwijtgeraakt :oops:

Nu fiets ik dus weer zonder :D
Petervd schreef:Iedere GPS gebruiker heeft natuurlijk ook een kaart bij zich tijdens een langere reis, voor het overzicht.
Advies voor de verstokte tegenstanders van GPS : Probeer eens zo'n ding te lenen en maak er een tochtje mee door een drukke stad die je niet kent, gegarandeerd val je er voor! :D
Peter
Helemaal mee eens.

Het werken met rooksignalen en postduiven hebben we geloof ik ook afgeschaft :wink:

Zo is de een verslaafd aan het maken van fietstochten met routeboekjes, terwijl een ander er van gruwt.

Wat is het toch plezierig dat iedereen zijn eigen afweging kan en mag maken en op zijn eigen manier geniet.

Jan
Dit jaar ga ik voor het eerst op pad met GPS. Voordien kaart en/of kant-en-klare routeboekjes.
Het gebruik van (Garmin) GPS vergt wel veel leertijd. Je waant je qua software terug in de jaren 80. Grijze haren krijg je ervan. Uiteindelijk lukt het wel, met behulp van veel googelen.
Eenmaal op de fiets werkt het foutloos en kinderlijk eenvoudig, zeker als je een route volgt hoef je nergens meer over na te denken. En daar zit hem natuurlijk precies de uitdaging die de kaartenliefhebber dan mist. Dat begrijp ik goed.
Hoewel het voortdurend afstappen en de kaart uitvouwen ook storend kan werken op de voortgang van de fietstocht. Zeker bij slecht weer...
Een 'echt' kompas maakt altijd deel uit van mijn uitrusting; heeft geen batterijen nodig.

Overigens heb ik lang getwijfeld tussen mijn iPhone en een 'echte' GPS; naar mijn mening is een smartphone ongeschikt vanwege de bekende minpunten als batterijduur, stof/regen en hittebestendigheid, en de slechte afleesbaarheid bij daglicht op je stuur. Dat is bij een echte outdoor GPS echt veel beter.
Wil je de genoemde nadelen van een smartphone ondervangen, dan vergt dat een aanzienlijke investering in montagemateriaal en extra accu's, waarmee de prijs ver boven die van een outdoor GPS uitkomt, zoals de eTrex 30 die ik kocht.
Ik gebruik persoonlijk mijn GPS enkel voor de volgende situaties:
  1. Volgen van een route volgens boekje / online GPX track.
  2. Rijden naar een specifiek adres binnen een plaats.
Navigatie van plaats naar plaats bij fietsen zonder geplande route doe ik verder zonder GPS. Overigens ook zonder kaart in het algemeen. Oriënteer me meestal op de genoemde grote plaatsnamen op de borden, en bij ontbreken daarvan gebruik makende van wat de natuur te bieden heeft om een indicatie te hebben welke richting ik op fiets.

Met name oriëntatie op basis van wat de natuur te bieden heeft vind ik altijd wel leuk blijven om te doen. Zeker indien je de tijd beschikbaar heeft om ergens toch eens verkeerd te gaan. Stand van de zon, stand van de maan, groei van bomen, poolster, etc.
Georg schreef:Wil je de genoemde nadelen van een smartphone ondervangen, dan vergt dat een aanzienlijke investering in montagemateriaal en extra accu's, waarmee de prijs ver boven die van een outdoor GPS uitkomt, zoals de eTrex 30 die ik kocht.
Dat valt toch wel mee? Montagemateriaal is niet meer dan 25 euro (waterdichte hoes plus stuurbevestiging, bijvoorbeeld van Topeak), een accupack heb je al voor een paar tientjes en dan kun je een dag of vier vooruit met je smartphone. Dat kaartmateriaal vaak ook nog eens veel goedkoper is voor een smartphone, laat ik dan nog buiten beschouwing.