Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reisverhaal: De groene weg naar de Middellandse zee - Forum Wereldfietser

Reisverhaal: De groene weg naar de Middellandse zee

Goedemiddag allemaal!

Ik ben Bas en op dit moment 20 jaar oud. Ik lees af en toe mee op dit forum maar wil nu is wat actiever worden. Afgelopen zomer ben ik voor het eerst op fietsvakantie geweest.

Ik ben altijd al liefhebber geweest van fietsen. Ik heb een tijdje aan wielrennen gedaan, maar dit is op een laag pitje komen te staan.
Toen ik met een aantal vrienden naar Zuid-Frankrijk ging stonden wij op een camping met alleen maar Fransen. Af en toe kwam er een Nederlander op een fiets om een paar dagen te staan. Door de verhalen die ze vertelden werd ik steeds enthousiaster. Hoe meer ze vertelden hoe meer ik dacht: ‘Dit wil ik ook!’ en mijn vrienden dachten: ‘Wat een gek..’

Er gingen maanden voorbij waarin ik er niet meer over heb nagedacht. Uiteindelijk kwam het weer boven en dacht ik: 'Ik ga aankomende zomervakantie in mijn eentje naar Zuid-Frankrijk fietsen.'
Het eerste wat ik kocht waren de boekjes van de groene weg, ik kreeg er steeds meer zin in!
Mijn vader had gelukkig nog een gloednieuwe toerfiets staan die er perfect voor was. Gelukkig mocht ik deze lenen. Ik ben een hoop winkels afgegaan om alles compleet te krijgen.
Het is een hele investering, ondanks dat ik de fiets al heb. Maar dat maakte mij allemaal niets uit. Het grootste deel gaat toch lang mee, de volgende vakanties zullen wat goedkoper zijn.

Op 21 juli 2013 was het dan zo ver. Ik stapte rond half 7 op de fiets, mijn moeder zwaaide mij uit. Oeps, mijn bidons staan nog op het aanrecht… Ik ben terug naar huis gesprint om ze op te pikken, deze zijn hard nodig met de hoge temperaturen die we op dat moment in Nederland hadden.
Toen ik op het station aankwam heb ik de trein naar Maastricht gepakt. Eenmaal weer op de fiets was het nog een gedoe. Het was de eerste keer dat ik met een gps ging fietsen. Na een rondje verkeerd te hebben gefietst kon ik mijn weg vervolgen. Wat was het prachtig. Zo’n mooi weer, de natuur, onbeschrijfelijk.
Op een gegeven moment zag ik aan de kentekens dat ik in België was. En natuurlijk kwamen ook de eerste heuvels. Wat was dat wennen zeg. Met kilo’s aan bepakking met die hitte heuveltjes opfietsen. Af en toe moest ik echt afstappen om af te koelen. Over de afdalingen had ik niets te klagen ;)
Na een dagje afzien heb ik besloten om op een camping in Spa te gaan staan. Gelukkig was het maar een nacht, want een liefhebber ben ik niet van dit soort campings.
De eerste avond alleen merkte ik goed dat het toch lastig is om in je eentje op vakantie te zijn. Qua fietsvakantiegerei had ik mij perfect voorbereid, maar aan eigen amusement heb ik niet gedacht. Dan maar het routeboekje lezen.

Op dag 2 dag ben ik naar Wiltz gefietst. Hier heb ik ondanks de regenbui genoten van een lekker plaatselijk biertje.

Afbeelding

Op dag 3 ben ik van Wiltz naar Alzingen gefietst. Wat zijn die afdalingen toch genieten! Met een lekkere snelheid de bergjes af en ook nog is genieten van het uitzicht!

Op dag 4 ben ik van Alzingen naar Lunéville gefietst. Ik heb contact onderhouden met een vriend en zijn vriendin. Zij waren onderweg naar Nederland. Ik heb er maar gelijk een rustdag van gemaakt om gezellig te kunnen genieten. We zijn met zijn allen naar Nancy geweest, een mooie stad!.

Op dag 6 ben ik weer verder gefietst. Om 7 uur op gestaan en alles ingepakt, mijn vrienden gedag gezegd en toen gegaan. Op naar Darney! Ik kwam al om 14:30 aan. Buiten het fietsen om mijzelf vermaken is toch lastig! Uit verveling heb ik maar allerlei berekeningen gemaakt om te zien wanneer ik bij mijn doel aankom. Ook heb ik maar mijn mobiele internet aangezet om nog wat gesprekken te kunnen hebben.

Afbeelding

Gelukkig was de dag voorbij en ben ik op dag 7 van Darney naar Soing gefietst. Het was nog niet heel warm en veel klimmetjes waren in de schaduw. Later op de dag werd het heter en heter en de klimmetjes waren ook in de volle zon. Weer heb ik een aantal keer moeten afkoelen voordat ik de volgende klim kon maken.
Op de camping hadden ze een riviertje waar ik een heerlijke duik genomen heb.

Op dag 8 ben ik van Soing naar Poligny gefietst. Het was heerlijk weer, zwaar bewolkt en lekker fris! Het heeft wat geregend maar het viel mee. De tocht ging heerlijk. Ik besloot de dag erna pas de klim te maken omdat de lucht heel donker begon te worden. Net voor de regen heb ik mijn tentje opgezet.

Afbeelding

Op dag 9 ben ik van Poligny naar Poncin gefietst. De dag begon met regen en bewolking. Dit vond ik wel fijn want ik moest een aardige klim maken. In vergelijking tot vorige dagen was het koud, 16 graden. Het was fantastisch mooi. Ik heb nog even bij het stuwmeer stilgestaan om te genieten van het uitzicht.
Ondertussen gebeld met andere vrienden. Zij waren ook op weg naar huis en kwamen in de buurt. Toen ik op de camping was en even in het dorpje naar de supermarkt ging, belden ze dat ze op de camping stonden. We hebben een gezellige avond gehad, lekker naar een chineesrestaurant geweest ;)

Afbeelding

Ditmaal geen rustdag. Ik ben op dag 10 van Poncin naar Faramans gefietst. Ik ben wat later vertrokken, om half 11. Na mijn vrienden uitgezwaaid te hebben begon ik mijn tocht. Het begon best vlak maar het laatste deel was aardig klimmen. De natuur werd er steeds mooier op. Nu kwamen de 'echte' bergen tevoorschijn.
Ik stond op een leuk tentenveldje op een camping. In de nacht heb ik het heel koud gehad.

Op dag 11 ben ik van Faramans naar Crest gefietst. 's Ochtends was het nog goed te doen, maar later werd het weer iets van 40 graden. Gelukkig had ik de meeste klimmetjes toen al gehad. Daarna werd het wat vlakker. Eenmaal op de camping ben ik naar het dorp geweest. Bij een pizzeria ben ik wat gaan eten. Toch vreemd, in je eentje aan een tafel.
In de nacht heb ik niet zo fijn geslapen. Dit keer was het niet koud, maar een insect die continue een hard eentonig geluid maakte.

Op dag 12 ben ik om 7 uur opgestaan om mijn weg te vervolgen, van Crest naar Suze-la-Rousse.
Het was een heel mooi stuk. Ik heb een aardige klim gemaakt. Ik ben echt te spreken over het uitzicht. Dit is anders dan met 120 km/u over een snelweg razen om in het zuiden te komen.
Op een gegeven moment dacht ik: 'Waarom bel ik cycletours niet?'. Het einde van de route komt nu echt in zicht en ik had een fietsbus gereserveerd voor 10 augustus. Dit zou betekenen dat ik nog een hele week zou moeten volmaken om vervolgens in Arles de bus terug te kunnen pakken. Hier had ik niet echt behoefte aan. Ik heb dus gebeld en er was nog 1 plekje over in de bus die over 2 dagen zou gaan. Wat een geluk! Dan hoef ik mijn verjaardag niet in mijn eentje in Frankrijk te vieren.

Afbeelding

Op dag 13 heb ik maar gelijk het gehele laatste stuk gefietst. Van Suze-la-Rousse naar Saintes-Maries-de-la-Mer. Het begin ging goed, maar later kwam natuurlijk weer de hitte. Ook had ik de laatste stukken tegenwind, maar gelukkig was het vlak. Maar wat een ... stuk fietsen was dat. Het leek alsof ik continue omreed langs weilanden. Maar uiteindelijk zag ik het dorpje in de verte. Dan ga ik toch een stuk sneller fietsen. Het zag er heel gezellig uit! Maar wat een drukte. Uiteindelijk na aanwijzingen van een man de camping gevonden. Hier stond ik nog lang in de rij om mij in te schrijven. Achja, ik heb mijn doel behaald! Ik zie de Middellandse zee! Om het te vieren ben ik naar een leuk restaurantje in het dorp geweest. Wat heb ik hier heerlijk gegeten!

Op dag 14 moest ik weer een stuk naar boven fietsen. Van Saintes-Maries-de-la-Mer naar Arles. Vanaf hier vertrok mijn bus, terug naar Nederland.
------------------------------------

Al met al kijk ik terug op een hele ervaring! Ik heb er veel van geleerd. Op sommige momenten dacht ik: 'Dit doe ik nooit meer alleen!', maar achteraf viel alles mee en was het fantastisch om te doen. Ik zou het zo weer over doen maar dan met meer amusement. Al neem ik een paar studieboeken mee, dan heb ik tenminste wat te lezen ;)

De volgende zomervakantie komt eraan! Ik ben daarom verschillende topics aan het lezen om ideeën op te doen voor de volgende reis!
Super! Lekker mooie plannen blijven maken en blijven fietsen.
Wat 'n enthousiast verslag! leuk om te lezen.
En heb je al plannen voor een volgende fietsvakantie?

groet, Corine
Bedankt!
Ik heb nog geen echte plannen. Een route naar Praag trekt mij ook wel. Nog een keer richting Frankrijk kan ook.

We zullen zien ;)

Bas
mooi man, de groene weg is voor mij al weer lang geleden 2006, ik heb toen de katharen route er achter aan gedaan.
leuk om te lezen ik herken veel dingen die ik toen ook gezien, daarna volgden nog veel routes.

http://www.wingeltje.nl/fietsvakantie.htm

Gr

marcel
In 1985 (wat is dat al weer lang geleden!) samen met mijn vriendin (al weer 22 jaar mijn echtgenote) een deel van deze mooie route gefietst op onze Gazelle Sprinter (Ineke) en Tourist Race. Mooie kleine weggetjes, leuke dorpjes. Een van de mooiste vakanties die ik me kan herinneren. De eerste keer voor langere tijd weg op een voor die tijd goede toerfiets.
Ja. Bas, de krasse knarren van het forum worden helemaal sentimenteel van je verhaal :wink:
Leuk om te lezen dat deze route al jaren in trek is :)

Ik hoop snel weer een mooie tocht te maken! Toevallig nog suggesties? Een mooie route met vertrekpunt Nederland van maximaal 1500 km?

Natuurlijk staat het forum er vol mee, maar misschien weet iemand van jullie wel iets leuks ;)

Bas
Ha Bas,

je noemt zelf al de route naar Praag. Wij hebben 4 jaar geleden deze gefietst en er erg van genoten. Een mooie route. Vanuit Nederland prima te doen, evt te verlengen met Praag - Dresden, en dan met de nachttrein weer naar huis.
Duitsland is zeker de moeite waard als fietsland,

groet, Corine.