Additionally, paste this code immediately after the opening tag: muziek, wat luister je? - Forum Wereldfietser

muziek, wat luister je?

omdat dit kletspraat is, en ik er nog niet echt iets hier over gelezen heb....als je fietst en je luistert naar muziek.....waar luister je dan naar?
Heel verschillend, maar meestal eigenlijk niets. Graag luister ik naar de prachtige geluiden die de natuur biedt.
Maar als ik muziek op heb dan is dat meestal wat hardere muziek waar ik veel energie van krijg. De laatste tijd is dat vooral Queen of the stone age.
Wel vind ik het leuk om als ik een langere tocht maak een bepaald nieuw album bij me te hebben. Wanneer ik dan later dat album draai dan herbeleef ik die tocht weer helemaal.
Ik ben ermee opgehouden naar muziek of radio te luisteren op de fiets. Het leidt mij af van de geluiden van de natuur (waarvoor je natuurlijk deels gaart fietsen) en van de verkeersgeluiden, die je kunnen waarschuwen voor potentieel gevaar.
Ik luister nooit naar muziek op de fiets. Ik vind het gevaarlijk, je kunt auto's en andere medeweggebruikers niet horen aankomen. Verder geniet ik van de muziek die Moeder Natuur mij gratis schenkt: vooral van het wietowietowiet van de grutto en het jodelen van de wulp wordt ik heel vrolijk!

Muziek in de auto is wel fijn, maar het is mij wel eens overkomen dat ik door het luisteren in een soort trance raakte en minder oplettend ging rijden.
Toen ik vroeger naar school fietste heb ik heel wat cassettebandjes met punkrock grijsgedraaid, maar tegenwoordig heb ik helemaal geen behoefte om muziek te luisteren op fiets. Ik krijg ook het idee dat vooral mensen die niet echt van fietsen houden 'de tijd doden' door dan ook maar naar muziek te gaan luisteren, maar dat kan ik mis hebben.

Wel heb ik vaak muziek in m'n hoofd onder het fietsen (vaak riffs van Mogwai, ISIS, Russian Circles, of iets irritants wat ik dan actief uit m'n hoofd moet verbannen door aan andere muziek te denken), en als ik dan na een week of twee thuis weer m'n favoriete platen opzet, dan klinken ze zoveel mooier en rijker dan normaal...
Als er in de verste verten niemand te bekennen valt: dan wil deze krassende kraai nog wel een flarden van liedteksten ten gehore brengen. :oops: De eigen stem dus, maar of dat iemand echt wil horen ... 't Is wel enorm bevrijdend, je eens ongegeneerd laten gaan. Bovendien verjaagt het <insert willekeurig groot wild>. :D
aardvark schreef:Als er in de verste verten niemand te bekennen valt: dan wil deze krassende kraai nog wel een flarden van liedteksten ten gehore brengen. :oops: De eigen stem dus, maar of dat iemand echt wil horen ... 't Is wel enorm bevrijdend, je eens ongegeneerd laten gaan. Bovendien verjaagt het <insert willekeurig groot wild>. :D
<insert willekeurig groot wild> Aardvarkens :P ?
Ik luister ook nooit naar muziek op de fiets. Net als de anderen krijg ik graag omgevingsgeluiden mee, zowel uit de natuur als van ander verkeer als dat er is.

Tijdens het hardlopen vind ik muziek dan juist wel weer fijn...

Maarten
Travelmaster schreef:
aardvark schreef:Als er in de verste verten niemand te bekennen valt: dan wil deze krassende kraai nog wel een flarden van liedteksten ten gehore brengen. :oops: De eigen stem dus, maar of dat iemand echt wil horen ... 't Is wel enorm bevrijdend, je eens ongegeneerd laten gaan. Bovendien verjaagt het <insert willekeurig groot wild>. :D
<insert willekeurig groot wild> Aardvarkens :P ?
Nou over varkens gesproken: ben de laatste tijd behoorlijk bang voor wilde zwijnen geworden. Die wil je echt niet tegenkomen! vooral niet op een smal elandpaadje met alleen maar hele hoge dennebomen in de buurt. Tis namelijk nog een hele klus om in zo'n kale paal omhoog te klauteren, mij lukt het in ieder geval niet, ik blijf steken op een meter hoogte. En dan mag je vooral niet vloeken, gillen of piepen want varkens hebben dacht ik goede oren.
En ik geloof dat ze binnenkort ook nog kroost gaan krijgen, dat wordt dan helemaal rennen. :shock:
Dag Nobbiomatic (hoe kom je in de lieve vrede aan zo'n nickname?)
Vind je het goed als we even de ook leuke off topic beestenkant opgaan?

@Yopie, ik ken niet het humeur van de Zweedse varkens, maar Nederlandse zwijnen schrikken enorm en hollen dan een willekeurige kant op. Omdat ze behoorlijk kippig zijn hollen ze dan ook wel eens in jouw richting. Even roepen of klappen en dan hollen ze weer een andere kant op. Ook met jonkies. Tenzij je te dichtbij bent, dan kunnen ze aanvallen. Ik heb ook in donker (ook weer off topic :? : om te oefenen minder bang in donker te worden, helaas mislukt :P ) door groepen zwijnen gefietst en zij zijn nog banger dan jij. Maar goed, probeer het maar niet uit.
Ik zou banger zijn voor Elanden. In Canada liep een Eland met jong weg en kwam daarna alleen terug. Gelukkig zag ik haar komen en kon snel wegfietsen. In Canada fietste ik in hoog gras bijna over een luid sissende slang, ik gilde als een hierboven genoemd varken.

Weer on topic: muziek: dagelijks op de fiets naar het werk: de ipod op shuffle. Variërend van Bach tot vuige garagerock.
Op vakantie: nooit muziek. Net als anderen ben ik gebiologeerd door alles wat er om me heen te zien, horen en ruiken is. Alleen bij harde tegenwind (dat haat ik) mis ik de muziek om mijn zinloze gedachten over de wind te doorbreken.

Erik Veenstra
Gelukkig komt een aardvark niet eens in de buurt van gedrag of uiterlijk van een wild zwijn:).
Tijdens het fietsen luister ik eigenlijk nooit naar muziek, leidt veel te veel af en geniet inderdaad juist van de stilte (of niet) in het bos/hei/etc. Slechts 1 keer wel de oordopjes in, kilometers langs een rechte dijk aan de binnenkant beetje saai, en dat was Die Kunst der Fuge, Bach dus (gespeeld op mijn eigen klavecimbel, maar wel door iemand anders). Misschien ligt het niet voor de hand, maar het fietste erg fijn, stevige cadans. Verder wel altijd muziek in het hoofd.
Jeroen
Nirvana, The Offspring, Green Day, S.O.A.D., etc. luister ik graag naar tijdens het fietsen.

Persoonlijk helpt het mij juist om beter oplettend te zijn in het verkeer gezien ik veel meer af ga op zichtbaar gevaar. Iets welk ik zonder muziek op bij het alleen fietsen al snel achterwege laat en met name afga op geluid.

Sommige van de huidige auto's zijn echter dusdanig stil dat je niets hoort aankomen.
stef.l schreef:Persoonlijk helpt het mij juist om beter oplettend te zijn in het verkeer gezien ik veel meer af ga op zichtbaar gevaar. Iets welk ik zonder muziek op bij het alleen fietsen al snel achterwege laat en met name afga op geluid.
Maar dan heb je het dus alleen over gevaar dat in je zichtsveld bevindt. Hoe beoordeel je situaties in de overige +/- 200 graden? Hoe kunnen andere weggebruikers je waarschuwen of bereiken? En hoe merk je dat je fiets geluiden maakt die het niet zou moeten maken, of dat er bv. iets valt?
Anders schreef:
stef.l schreef:Persoonlijk helpt het mij juist om beter oplettend te zijn in het verkeer gezien ik veel meer af ga op zichtbaar gevaar. Iets welk ik zonder muziek op bij het alleen fietsen al snel achterwege laat en met name afga op geluid.
Maar dan heb je het dus alleen over gevaar dat in je zichtsveld bevindt. Hoe beoordeel je situaties in de overige +/- 200 graden? Hoe kunnen andere weggebruikers je waarschuwen of bereiken? En hoe merk je dat je fiets geluiden maakt die het niet zou moeten maken, of dat er bv. iets valt?
Ah ik ruik een discussie! Tijd voor een nieuw topic: Hoe gevaarlijk is een zingende fietser?
En dan ook maar gelijk een 'Fietsen in het wild' topic openen? :wink:
erikfiets schreef: @Yopie, ik ken niet het humeur van de Zweedse varkens, maar Nederlandse zwijnen schrikken enorm en hollen dan een willekeurige kant op. Omdat ze behoorlijk kippig zijn hollen ze dan ook wel eens in jouw richting. Even roepen of klappen en dan hollen ze weer een andere kant op.
Het zweedse zwijn schijnt steeds agressiever te worden en misschien zijn ze ook wel groter want vind ze verdacht veel op Orks lijken. Pas geleden nog een paar in het bos tegengekomen die gewoon hard op me af renden. Tijd om in mijn handen te klappen was er niet dus heb toen maar snel de benen genomen. Maar mooi dat ze achter me aankwamen! ik ging nog harder rennen (heuvel af dus dat ging goed) maar ja dat voordeel hadden zij natuurlijk ook. Pas bij het paadje in m'n tuin gingen ze rechtdoor en kon ik ze boos naroepen dat ze vooral niet moesten terugkomen. (stoer he) :wink:
Misschien moet er een zweeds-nederlandse zwijnuitwisseling komen, ik ben voor!
erikfiets schreef: Ik zou banger zijn voor Elanden. In Canada liep een Eland met jong weg en kwam daarna alleen terug. Gelukkig zag ik haar komen en kon snel wegfietsen. In Canada fietste ik in hoog gras bijna over een luid sissende slang, ik gilde als een hierboven genoemd varken.
Elanden kunnen inderdaad rare sprongen maken, vooral als ze in de herfst van de gevallen/gegiste appels dronken zijn. Haha, soms hangen ze dan met hun dronken kop klem in de appelboom en moet ie vervolgens omgezaagd worden. Hier een kort filmpje, tis wel in het zweeds maar dat maakt denk ik niet uit.
Slangen kom ik zelf heel vaak tegen, vooral adders en vooral in de lente.
Ben ook wel eens een overstekende slang tegengekomen waardoor ik bijna met fiets en al het ravijn invloog. Zat op de racer, sjeesde met een rotgang naar beneden, mooie bochten en plots die grote slang die zigzaggend over mijn wegdeel schuifelde. Links een tegenligger, rechts een afgrond, voor je een dikke slang en je hebt een paar seconden om te handelen, wat doe je? Ik gokte dat slangen niet opeens achteruit kruipen, vloog tussen slang en afgrond door, maakte bijna door het grind een schuiverd en toen ik stil stond viel ik alsnog om doordat ik van schrik vergat uit te klikken. :D

Nu weer ontopic: ik luister onderweg nooit naar muziek maar soms word ik wel eens gek van mezelf en dan lijkt me een afleidend muziekje niet verkeerd. Op bv hellingen waar geen einde aankomt ga ik wel eens heel stomzinnig op de maat van de pedalen tellen.
En misschien ga je van muziek ook wel harder fietsen, ik ga het toch eens proberen. :)
Two-tone ska is perfect, op de racert.
The Doors... voor de uren als het echt niet meer wil of voor een snelle rit.

Henk

kunst en fietswerk
"Riders on the Storm"? :lol:
Anders schreef:Maar dan heb je het dus alleen over gevaar dat in je zichtsveld bevindt. Hoe beoordeel je situaties in de overige +/- 200 graden? Hoe kunnen andere weggebruikers je waarschuwen of bereiken? En hoe merk je dat je fiets geluiden maakt die het niet zou moeten maken, of dat er bv. iets valt?
Achterom kijken helpt bij het inschatten van die overige 200 graden. Eventueel een spiegeltje indien je wenst. Een claxon of bel hoor je boven de muziek. Groot/zwaar vervoer hoor ik ook nog steeds. Althans ik rijd niet met volume op max.

En steeds meer personen auto's op lage snelheid, maar ook elektrische fietsen met toch een redelijke snelheid, hoor je al zo goed als niet. En dat is zonder muziek op. Met enige regelmaat echt rondkijken om te zien wat er om je heen gebeurd in plaats van blindelings rechtuit te gaan terwijl je weg droomt bij de natuurgeluiden werkt voor mij dan ook een stuk beter.

Vertrouwen op geluid in het verkeer om je te waarschuwen zal vooralsnog steeds onbetrouwbaarder blijven worden. En dusver is het nog geen verplichting voor voertuigen om een minimale hoeveelheid decibellen te produceren. Nog enkele jaren te gaan eer elektrische auto's hiermee uitgerust worden op grote schaal. Maar ook reguliere auto's blijven steeds stiller worden.

Fiets die gekke geluiden maakt merk ik wel zodra een album afgelopen is. En iets wat valt is voor mij niet zozeer relevant. Ik rijd enkel dagtochtjes alleen. En enkel indien ik alleen rijd heb ik muziek op. Mijn stuurtas of smartphone welk (onwaarschijnlijk) zouden vallen zie ik wel.
Dank voor je toelichting, Stef. Mijn opmerking was niet bedoeld als aanval overigens, maar het is een van de hoofdredenen dat ik niet met muziek fiets.

Auto's zullen overigens nooit echt stil worden, daar zal het Europees parlement wel een stokje voor steken. Let wel: boven de 30km/uur zouden de banden genoeg geluid maken en zou toegevoegd geluid niet nodig zijn - maar die banden hoor je met oortjes in natuurlijk niet. Ik zal er dus ook in de toekomst niet mee fietsen (nog even los dat ik het vaak prettig vind om de omgeving te horen). Bovendien droom ik eerder weg bij muziek dan wanneer ik in de omgeving zit, maar dat is dan een persoonlijk verschil.