Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Papieren treinkaartjes passé - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Papieren treinkaartjes passé

hester b. schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Ik heb nu (met tegenzin) een nieuw OV-chipkaart besteld en gisteren ontvangen. Zo'n geel geval met mijn pasfoto erop, op de andere kant een boom en twee koeien. De saldo werkt automatisch. Maar wat ik ook probeer, ik kan nergens een gebruiksaanwijzing op internet vinden. De OV-website is veel te summier. De bijbehorende brief zegt hetzelfde. Moet ik op het station de OV-chipkaart in de sleuf van de bankpas steken om hem op te laden? Er zit geen chip in. Ik ga 28 augustus van Groningen naar Schiphol en wil geen moeilijkheden krijgen. Ik heb afgelopen nacht hierdoor slecht geslapen....
Arme buitenlanders, die er niets van snappen als ze in Nederland de trein pakken. Dat gaat de NS veel klandizie kosten!
Slapeloze nachten? Een stoere wereldfietser als jij met 45 jaar ervaring?

Valt allemaal wel mee hoor! Je kunt nog steeds een fietskaartje uit de automaat halen, ook uit die van Arriva. Zelfs in Kropswolde...
Kost nog steeds 6 euro. Als je alleen met Arriva treinen reist maar 3,50 euro.
Als je op station Groningen een NS medewerker met rood petje/hoedje ziet: zij vertellen je alles wat je wilt weten over de OV-chipkaart en het gebruik ervan.
En..... ze hebben engelengeduld :-)
45 jaar ervaring kan wel zijn, maar als je ouder word ben je voorzichtiger geworden, zeker als je gelukkig getrouwd bent. Vroeger kon ik met veel enthousiasme makkelijk op reis vertrekken, nu bekruipt mij een gevoel of het op 28 augustus (vliegreis naar Dublin) wel goed of fout zal gaan. Mijn fiets inchecken op het vliegveld, en zo meer (al 57 keer gevlogen met fiets mee). En dan nog diezelfde middag vanaf Dublin steil omhoog fietsen over de R115 in de Wicklows....
Ik heb al een Arriva-abonnement van Baflo naar Groningen v.v., voor treinreizen daarbuiten (gebeurt maar een paar keer per jaar) neem ik nu de OV-chipkaart. Of ik tijd heb voor een NS-medewerker op het Groninger Hoofdstation kan ik me niet voorstellen, want volgens de NS-reisplanner heb ik maar 7 minuten overstaptijd. In elk geval koop ik een losse fietskaart, ik heb al „geoefend" op een kaartjesautomaat. Hoe de saldo op te laden heb ik nog geen kennis. Best frustrerend.
Martin, vraag eens aan een 16 jarige of hij het moeilijk/lastig vindt. Waarschijnlijk niet. Net zoals jij de lastige regels in de tijd dat jij 16 was moeilijk vond. Ik ben bang dat het niet zozeer in de constructie van de regels zit meer maar in het ouder worden.
Vroeger knalde ik ook zonder al teveel na te denken een puinhelling af. Nu doe ik dat nog steeds maar denk wel na.....en dat is toch enger 8)
Marco Meijerink schreef:Martin, vraag eens aan een 16 jarige of hij het moeilijk/lastig vindt. Waarschijnlijk niet. Net zoals jij de lastige regels in de tijd dat jij 16 was moeilijk vond. Ik ben bang dat het niet zozeer in de constructie van de regels zit meer maar in het ouder worden.
Is een OV-maatschappij goed bezig indien ze er niet in slagen om ook voor de minder digitaal onderlegde medemens zulke systemen duidelijk uit te leggen?

Als 'buitenlander' kan ik ook slechts constateren dat het er de laatste jaren zeker niet duidelijker/handiger op is geworden (zeker als men allerlei vormen van toeslag probeert te voorkomen). Dat lijkt me toch ook geen wenselijke of logische evolutie.

Renaat
Vandaag op het Groninger Hoofdstation voor het eerst saldo op m'n nieuwe OV-chipkaart opgeladen. Kaart voor het OV-logo op de kaartjesautomaat (met gele bord erboven) houden, aanwijzingen op het scherm volgen. Dan betalen met de bankpas voor de saldo en dan de OV-chipkaart opnieuw voor het OV-logo. De automaat herkende eerst drie keer m'n Rabobankpas niet, flinke dreun met m'n vuist op dat stomme ding en nu lukte het wel. Klaar! Later via de paaltjes in- en uitchecken. Ook gelijk een losse fietskaart voor € 6,– gekocht, want ik wilde vanmiddag m'n blauwe stadsfiets per trein mee naar huis nemen voor onderhoud (1 spaak gebroken, slag in wiel corrigeren). Ik moest volgens de tekst op het fietskaartje ook inchecken, maar het paaltje bliepte alleen maar met een rood lampje, ook na meerdere pogingen. Toch maar ingestapt, de conducteur was er niet eens. Zucht.... Kijk wel de kat uit de boom, ik vertrouw de boel nog niet.
Marco Meijerink schreef:Martin, vraag eens aan een 16 jarige of hij het moeilijk/lastig vindt. Waarschijnlijk niet. Net zoals jij de lastige regels in de tijd dat jij 16 was moeilijk vond. Ik ben bang dat het niet zozeer in de constructie van de regels zit meer maar in het ouder worden.
Ga jij vandaag nog maar eens met de trein. Over een paar jaar snap jij het ook niet meer. :lol: :wink:
Martin E. van Doornik schreef:Ik moest volgens de tekst op het fietskaartje ook inchecken, maar het paaltje bliepte alleen maar met een rood lampje, ook na meerdere pogingen.
Dat had ik dus ook! Gisteren naar Kinderdijk geweest en dus de tour mee genomen in de trein (en metro en boot :D ) Netjes zo'n kaartje gekocht en ook niet willen inchecken. De conducteur hield hem ook niet voor zijn apparaat. Keek enkel naar de geprinte datum die erop stond.
Je kan je fietskaartje ook op je ov-chipkaart laden, maar je kan dat kaartje niet uit je saldo betalen. Pinnen of contant dus. Daarna check je gewoon in, maar natuurlijk niet als je al een abonnement of NS-dagkaart hebt, want dan betaal je te veel. Oftewel: het fietskaartje op je ov-chipkaart hoef je niet in-/uit te checken.
Papieren fietskaartjes hoef je niet in te checken.
Het is de bedoeling dat er poortjes op stations komen, die alleen open gaan als je het kaartjes of je OV-chipkaart voor de het oog houdt.
Maar je hebt natuurlijk al een gewoon kaartje waarmee je dan een poortje kunt openen.
peter de rijk schreef:Je kan je fietskaartje ook op je ov-chipkaart laden, maar je kan dat kaartje niet uit je saldo betalen. Pinnen of contant dus. Daarna check je gewoon in, maar natuurlijk niet als je al een abonnement of NS-dagkaart hebt, want dan betaal je te veel.
Dat is veel te kort door de bocht: het ligt maar net aan het abonnement dat je hebt. Bij een OV-jaarabonnement moet je bij sommige vervoerders wel degelijk inchecken, anders heb je kans op een boete. Bij jaartrajectabonnementen hoeft het niet maar bij Traject Vrij-abonnementen (de opvolger van de jaartrajectabonnementen) weer wel. Zie http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/ ... n-uit.html en http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/ ... ingen.html
bert sitters schreef:Papieren fietskaartjes hoef je niet in te checken.
Het is de bedoeling dat er poortjes op stations komen, die alleen open gaan als je het kaartjes of je OV-chipkaart voor de het oog houdt.
Maar je hebt natuurlijk al een gewoon kaartje waarmee je dan een poortje kunt openen.
Klopt. Alleen vreemd dat het dan wel aangegeven word dat het moet (aangezien dat de kaartjes ook op eenmalige chipkaarten gedrukt worden)

Vond het gisteren nogal een uitdaging om een fiets door de poortjes te krijgen. Aan de beide kanten had ik een cm naast het stuur. Met volle bepakking gaat het nooit passen. In de metro gingen de brede poortjes daarnaast zo snel dicht dat het achterwiel ertussen kwam (altijd leuk zo'n alarm dat dan af gaat)
Je reist wel op saldo. Betekent dat je vooruit betaalt. Vaak kan dat ver vooruit zijn, omdat er veel reizigers zijn die geen risico wil nemen met onvoldoende saldo.
Waarschijnlijk zijn er over een aantal jaren tal van slapende OV-chipkaarten met saldo erop, omdat de houder er geen gebruik meer van maakt om allerlei redenen. Kan best eens gaan om een aanzienlijk bedrag.
Anders schreef:
peter de rijk schreef:Je kan je fietskaartje ook op je ov-chipkaart laden, maar je kan dat kaartje niet uit je saldo betalen. Pinnen of contant dus. Daarna check je gewoon in, maar natuurlijk niet als je al een abonnement of NS-dagkaart hebt, want dan betaal je te veel.
Dat is veel te kort door de bocht: het ligt maar net aan het abonnement dat je hebt. Bij een OV-jaarabonnement moet je bij sommige vervoerders wel degelijk inchecken, anders heb je kans op een boete. Bij jaartrajectabonnementen hoeft het niet maar bij Traject Vrij-abonnementen (de opvolger van de jaartrajectabonnementen) weer wel. Zie http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/ ... n-uit.html en http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/ ... ingen.html
Ik formuleerde het inderdaad niet goed, het betreft uiteraard ook dagkaarten die je niet op je ov-chipkaart laadt, zoals AH- en Kruidvat-dagkaarten.
Lennart-Tampico schreef:
bert sitters schreef:Papieren fietskaartjes hoef je niet in te checken.
Het is de bedoeling dat er poortjes op stations komen, die alleen open gaan als je het kaartjes of je OV-chipkaart voor de het oog houdt.
Maar je hebt natuurlijk al een gewoon kaartje waarmee je dan een poortje kunt openen.
Klopt. Alleen vreemd dat het dan wel aangegeven word dat het moet (aangezien dat de kaartjes ook op eenmalige chipkaarten gedrukt worden)

Vond het gisteren nogal een uitdaging om een fiets door de poortjes te krijgen. Aan de beide kanten had ik een cm naast het stuur. Met volle bepakking gaat het nooit passen. In de metro gingen de brede poortjes daarnaast zo snel dicht dat het achterwiel ertussen kwam (altijd leuk zo'n alarm dat dan af gaat)
Mijn ervaring is dat er naast een rij van smalle poortjes ook een breder poortje is voor fietsen, kinderwagens en rolstoelen. Ik kom er gemakkelijk doorheen.
Het is wel zo dat het brede poortje net het drukste is. Schijnbaar trekt het brede poortje meer publiek aan. Ik had een paar keer toen ik aan het inchecken was, dat er net iemand van de andere kant kwam die boos was, omdat ik met mijn fiets de weg versperde. Ik wijs dan: "U kunt ook een ander poortje nemen, maar ik niet."
Klopt dat er 1 breder poortje is. Deze was nu alleen bezet met bevoorrading. Op de terugweg deze wel genomen maar inderdaad ook erg druk. Al met al even wennen voor deze boerenkinkel :D Reis bijna elke dag met het OV maar dan vanaf heerlijk rustige en ruime stations zonder poortjes :D
Ik vroeg me al een tijdje af waarom je in vredesnaam met een eenmalig kaartje zou moeten uitchecken. Eindelijk gevonden:
Waarom moet ik altijd uit checken met de eenmalige chipkaart?

De data wordt gebruikt om inzicht te krijgen in reizigers aantallen en hier de treinen op in te plannen.
Daarnaast is het zo dat om in aanmerking te komen voor de regeling geld terug bij vertraging, u altijd in en uit dient te checken. Zonder geldige check in en uit komt u niet in aanmerking voor geld terug bij vertraging.
(bron)
Kortom, d'r moet helemaal niks, NS wil het alleen graag.
Wat ik dan nog niet snap is hoe je vanaf een station waar alle poortjes dicht zijn, zoals Woerden, naar Antwerpen reist. Maar dat weet Bert vast. Kan dat alleen met een papieren ticket met barcode? (waarmee het brede poortje open zou moeten gaan)
eindgebruiker schreef:Ik vroeg me al een tijdje af waarom je in vredesnaam met een eenmalig kaartje zou moeten uitchecken.
Omdat je anders hetzelfde kaartje nog een keer zou kunnen gebruiken die dag?
Ja, en? Dat kan mij als reiziger toch geen fluit schelen? :D
eindgebruiker schreef:Wat ik dan nog niet snap is hoe je vanaf een station waar alle poortjes dicht zijn, zoals Woerden, naar Antwerpen reist. Maar dat weet Bert vast. Kan dat alleen met een papieren ticket met barcode? (waarmee het brede poortje open zou moeten gaan)
Voor Antwerpen kunt je internationale tickets uit de automaat kopen. Hiermee moet je wel inchecken en kun je dus het poortje openen. Uitchecken hoeft niet bij internationale kaartjes.
Jammer dat in het openbaar vervoer de privacy nu ook geschonden wordt - voor mij een reden om voorlopig niet meer per trein te reizen.