Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff externe schakelbox niet vast te draaien - Forum Wereldfietser

Rohloff externe schakelbox niet vast te draaien

Wie kan mij helpen.
De schroef van de externe schakelbox heeft geen grip op het schroefdraad terwijl de box exact aansluit. Ik heb daarom voor nood een tyrap gebruikt om deze vast te zetten. Ik dacht, voor zover dat mogelijk is, de schroef te vervangen voor een iets langere maar krijg deze er niet uit.
Graag jullie oplossing
Afbeelding
Beste Jan en Liset,

Kan het zijn dat de andere kant uitgelubberd is? In dat geval zit er niets anders op even een nieuwe te bestellen met plaatje en al, als ik mij niet vergis.

Wat ik kan bedenken is dat wellicht een keertje het moertje met een tang is aangedraaid (door een fietsenmaker die er geen verstand van heeft??). Je draait dan nameljjk de zaak meteen kapot. Het moertje mag alleen met de hand (daarom ook alleen maar ribbeltjes) worden vastgedraaid.

Robw
Je kan de plaat met de schroef los verkrijgen, Rohloff art. 8217, kost iets minder dan 10€ en is eenvoudig te vervangen. Hele box kan op de fiets blijven zitten, enkel de 2 torx bouten losdraaien en je kan de plaat vervangen. De grote alukleurige bout met de gleuf (op jou fiets nog zonder gleuf) enkel met de hand vastzetten (dus nooit met tang of schroevendraaier). Achter de kop van de bout zit een rubber ringetje dat lostrillen voorkomt.

Succes,
Koen.
alime schreef: Wat ik kan bedenken is dat wellicht een keertje het moertje met een tang is aangedraaid (door een fietsenmaker die er geen verstand van heeft??).
Aan de slijtage rond die moer te zien, lijkt dat een aannemelijke veronderstelling.

Renaat
Revanho schreef:
alime schreef: Wat ik kan bedenken is dat wellicht een keertje het moertje met een tang is aangedraaid (door een fietsenmaker die er geen verstand van heeft??).
Aan de slijtage rond die moer te zien, lijkt dat een aannemelijke veronderstelling.

Renaat
en daarbij lijkt die torx er ook niet meer zo gezond uit te zien. Is daar (door dezelfde 'fietsenmaker' wellicht een imbus op losgelaten?
Robw
Bedankt voor de tips. daar kan ik wat mee.
groet
Jan
Die schakelbox ziet er inderdaad behoorlijk mishandeld uit. :shock:
Ik zou zeker ook even de torxschroefjes vervangen zodat je de box onderweg ook open kan maken als het nodig is. (Wel een torxsleutels in de juiste maat bij je reparatiespullen stoppen dan.)
Toch maar eens gevraagd aan: info@rohloff.nu

Dit was het antwoord:
In dit geval is het het beste de schakelbox in zijn geheel te vervangen, het klinkt alsof de hele schroefdraad dol is geworden.
Mvg,
Michiel Hazelhof,
Rohloff.nu


En dat alleen voor een schroef.

Dus dan maar gevraagd aan: service@rohloff.de
Dit was het antwoord:
Hallo Jan,
die Schraube gibt es zusammen mit dem Deckel unter Art.-Nr. 8217
http://goo.gl/Bp19U9
Afbeelding
Mit freundlichen Grüssen aus Fuldatal
Oliver Erben
Rohloff AG, Vertrieb


Scheelt toch zomaar 50 eurotjes

Moer en bout waren niet dol gedraaid.
Het bleek dat de kraag van de kartelmoer ietsje te kort was. daarom had ik altijd moeite om 'm vast te draaien.
Ook bevat de moer nu een inkeping voor een schroevendraaier of een munt.
Afbeelding