Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS op de Great Divide Mountain Bike Route - Forum Wereldfietser

GPS op de Great Divide Mountain Bike Route

Hallo,


we hebben de kaarten gekocht van de GDMBR. Het is erg gedetailleerd. We vermoeden dat we constant onze kilometerteller en de tekst in het oog zullen moeten houden om niet ergens een afslag, een brug, .... te missen. Is het effectief zo moeilijk of lijkt dat nu alleen maar zo en wijst alles zichzelf wel eens je er bent?

Is de GPS een meerwaarde? We hebben er nog geen, vertrekken binnen 14 dagen maar als een GPS een echte meerwaarde is, kunnen we er misschien nog een aanschaffen en er leren mee werken.

Bestaat de route trouwens op GPS?

Bedankt voor jullie ervaring te delen.
Sabien
In mijn ervaring zijn de beschrijvingen uitmuntend. Zelf reed ik in de wildernis één keer fout (alle zandpaden naar rechts lijken op elkaar ;)), omdat ik mijn dagafstandteller niet had reset en niet meer precies wist hoeveel km ik had afgelegd vanaf mijn startpunt die dag. Helemaal zorgeloos rondfietsen gaat dus niet, maar het kan uitstekend zonder satellietnavigatie.
Vorig jaar met z'n twee-en de gehele GDMBR gereden. Ik met de kaarten. Mijn fietsmaat met de GPS.
Navigeren alleen op basis van de kaarten gaat meestal probleemloos. Er zijn passages waarbij een GPS toch wel erg gemakkelijk is. In ieder geval gemerkt dat een GPS-track erg helpt om twijfel over 'wel/niet op de juiste route zitten' weg te nemen. En zekerheid hierover draagt er aan bij dat je nog meer kunt genieten van deze weergaloze route en ervaring.
Toen ik nog roadbooks volgde op een dagteller in de auto (oude land rover) liep ik tegen het fiet aan dat mijn km-teller niet goed was ingesteld. Daardoor gingen mijn kilometers sneller of langzamer, waardoor ik geregeld niet goed uitkwam. Een GPS heeft daar geen last van. Maar een goed ingestelde kilometerteller ook niet:).
Sabien schreef:Is de GPS een meerwaarde?
Ja
We hebben er nog geen, vertrekken binnen 14 dagen maar als een GPS een echte meerwaarde is, kunnen we er misschien nog een aanschaffen en er leren mee werken.
Een veel gemaakte fout is vlak voor vertrek even een GPS aanschaffen, zoiets moet je lang van te voren doen omdat het voor de meesten nogal veel tijd vergt om er goed mee te leren omgaan.