Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Last van duim/CMC1 gewricht bij fietsen - Forum Wereldfietser

Last van duim/CMC1 gewricht bij fietsen

Hallo Wereldfietsers,

Na ruim 7000 km probleemloos over Zuid Amerikaanse wegen gefietst te hebben heb ik erge last van mijn duimgewricht. Vooral bij de pols, aan de duimbasis. 's Ochtends klikt het, verder doet het pijn met schakelen en ik heb weinig kracht m'n hand. De bovenkant van mijn hand is licht gezwollen.

Ik heb een Santos fiets met vlinderstuur en een 'gewoon' derailleur schakelsysteem (denk ik), maar af schakelen (lichter) met rechts gaat nu niet meer. Ik ben bang dat het probleem artrose van het gewricht is, maar ben benieuwd of
1) anderen dit probleem herkennen
2) dit inderdaad mogelijk artrose kan zijn, met mijn jeugdige 26 jaar
3) wat ik er nu aan kan doen! Ik heb nog zo'n 1000 km te gaan door de hevige Ecuadoriaanse bergen en wil heel, heel graag ons einddoel, de evenaar, halen. Er zijn hier geen (goede) fietsenmakers en bijv. een ander stuur wordt hier moeilijk...

Ik kijk uit naar reacties... want wil wel weer verder! Groet uit Cuenca, Ecuador!

Roos
rozenopdefiets.reismee.nl
Hoi Roos,

Hier heb/had ik ook last van en het is hardnekkig. Maar bij mij is het geen artrose, maar een peesschedeontsteking en het komt onder andere van het veelvuldig gebruiken met schakelen.
Dat lijkt me dus goed nieuws voor je, al kan de klacht wel maanden aanhouden, ook met rust (want dat is de remedie bij mij).
Ik heb mezelf aangeleerd om ook aan de rechterzijde met mijn linker hand te schakelen (veelal met mijn handpalm en allen bij het opschakelen).

Bij mij is het inmiddels overigens wel hersteld en ik heb deze zomer ook weer gewoon met rechts geschakeld tijdens mijn reis zonder echte problemen, wel weer heel af en toe een eerste aanzet van de klacht gevoeld, maar die is wel telkens ook weer verdwenen.
Ik heb er vooral vorig jaar erg last van gehad en ook ruim twintig jaar geleden toen ik nog van jouw leeftijd was.

In de hoop dat je hier iets aan hebt, wens ik je er het beste mee, bij mij was het in ieder geval naar, maar ook onschuldig....
Eens met de vorige schrijver; lijkt een De Quervain tendovaginitis, ofwel peesschedeontsteking, waarschijnlijk door (veelvuldig) schakelen.
Ook ik had hier last van, duurde meer dan een jaar voordat de klachten uiteindelijk verdwenen, ik probeer minder vaak te schakelen, en sinds de versnellingskabel is vervangen kost schakelen ook beduidend minder kracht, wellicht dat dat bij gaat dragen aan het wegblijven van mijn klachten.
Rust is de remedie.
Regelmatig ijsen zou kunnen helpen om de zwelling en de druk op pees en zenuwen te laten afnemen. Als er geen ijsblokjes voor handen zijn dan gaat het ook prima met waterijsjes of ijsschaafsel, wat er ter plekke maar te krijgen is. Uit de roeierij weet ik, als het een peesschede ontsteking is, dat er littekenweefsel ontstaat waardoor de klachten maar langzaam weggaan en ook chronisch blijven, maar ben geen fysio. Kenmerk voor een forse peesschedeontsteking in de pols bij roeien is vaak het kraken (schuren) van de pees bij het bewegen van de pols, ik dacht dat crepeteren de term daarvoor is.
Hallo Roos (en Roos),

wat ongelofelijk vervelend dat je hier zo'n last van krijgt. Ik ben medisch niet voldoende onderlegd om je op dat vlak van advies te kunnen dienen, maar weet helaas uit ervaring wat het betekent om dit soort dingen te verwaarlozen.
Omdat je een vlinderstuur hebt lijkt me voorlopig de meest eenvoudige oplossing de shifter los te draaien en bovenop het stuur te plaatsen. Je schakelt dan niet meer door te duwen met je duim maar door te trekken met wijs- en/of middelvinger. Het is niet ideaal en het zal zeker in het begin vreemd voelen, maar mogelijk belast je je duim zoveel minder dat je er weinig last meer van hebt.
Een andere mogelijkheid is de ketting op het twee na grootste tandwiel achter te leggen en alleen voor te schakelen. Je mooie 27-versnellingsapparaat is dan helaas gereduceerd tot 3.

Veel sterkte met het afronden van jullie fantastische reis,

Jan (van de fietsreparatiecursus)
Of ergens kijken of je een draaishifter op de kop kunt tikken. De vraag is of dat lukt, waar jij je nu bevindt (ik gok van niet).

En dan thuis jezelf trakteren op een mooie Rohloff;).

Overigens maakt voor het schakelgemak de kwaliteit van binnen- en buitenkabels wel veel uit, evenals de bochten die de kabels maken. Heb je al eens gekeken of de kabel nergens gerafeld of versleten is?

En succes met je herstel!
Hierbij nog de informatiefolder op de website van het nederlandse huisartsengenootschap:
http://www.thuisarts.nl/peesirritatie-v ... quervain-0

Sterkte ermee!
's Nachts een spalk dragen kan ook helpen, even iets mcgyveren met een (fiets)handschoen, sporttape en een spatel oid.
Misschien kun je je schakelmechanisme aanpassen door bv. het schakelhandeltje waar je nu met je duim tegenaan duwt te verlengen, zodat je met je hele hand kunt schakelen i.p.v. met alleen je duim. Je kunt er een dun metalen buisje overheen schuiven en dat met een tang vastknijpen op het korte deel van het handeltje, of er een metalen stripje opplakken met wat ductape of vastmaken met ijzerdraad. Dergelijk knutselwerk is waarschijnlijk ter plaatse in elke garage te regelen. Succes ermee!
Hoi Roos,

Waarom monteer je die schakelhendel die je momenteel moeilijk kan bedienen niet gewoon aan de andere kant van je stuur (desnoods ondersteboven)? Op zo een vlinderstuur heb ruimte zat...
Het zal initieel wat gewenning vragen maar het is een eenvoudige oplossing.

Met je linkerhand een hendel op de rechterkant van je stuur bedienen terwijl je op een beladen fiets naast een ravijn een helling beklimt lijkt me niet ideaal. :shock:

Groetjes,
Bram
Dat valt reuze mee hoor. Je houdt je stuur gewoon met rechts vast en duwt met je linkerhand je versnelling omhoog. Ik was er in ieder geval snel aan gewend en je hoeft er verder qua aanpassing en technische zaken niets voor te doen....
Heel erg bedankt voor al die nuttige en meedenkende tips! Heb het schakelding verlengd zodat ik daar met mijn hele handpalm op kan duwen.

Ik ga er morgen na een ruime week rust met een goede dosis dyclofenac weer tegenaan. Kijken of het gaat helpen!