Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwetende Rohloff. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zwetende Rohloff.

JaapG schreef: Daar zijn de meningen dan over verdeeld. De locktite die hier wordt gebruikt heeft vooral vullende eigenschappen. Secondenlijm heeft vooral plakkende eigenschappen. Ik denk dat de secondenlijm niets toevoegt behalve kosten en zooi.

Verder zou ik ook graag een momentsleutel willen hebben die zo precies is dat hij correct werkt op 0.9Nm.
Ik deel alleen ervaringen. Secondenlijm is goedkoper dan loctite. De 0,9 komt uit de manual die ik toevallig vandaag onder ogen kreeg en waar ik me ook over verbaasde. Als je hoest tijdens het aandraaien loopt je 14e versnelling vast in binnen mongolië.

Ik ben geen Rohloff fan.
Toen ik onderweg eindelijk olie en vul spuit had kunnen krijgen heb ik eerst de oude olie uit de naaf gezogen om te kijken hoeveel olie ik was verloren er zat nog 5 ml in terwijl er 25 ml. in hoort te zitten dat heb ik elke 300 km gedaan voor ik er 10 ml. olie bij vulde.
dus over volle naaf was er echt niet bij.
als ik de pedalen achteruit trapte maakte de naaf ook veel meer geluid dan normaal dat klopte volgens de dealer.
maar je kan best een poos zonder olie fietsen volgens hun maar je vertrouwd het niet als hij vast loopt is het einde fietstour.
Saagstree
@Marko - je schrijft ik ben geen Rohloff fan kun je dat voor mij nader toelichten. Dan kan ik gedachten/ argumenten meenemen als ik komende week naar M-Gineering ga.
Ik lees overal - ook in deze draad - dat de olie die aan het binnenwerk blijft kleven als je alles eruit zuigt genoeg is om zeker een jaar/5000 km te fietsen. Waarom zit er dan zo'n heel, niet probleemloos, oliebad omheen? Als je om de paar duizend km wat druppels olie toevoegt, zou je toch eindeloos moeten kunnen fietsen zonder gezeur met lekken en zweten, o.i.d.?
Marko schreef:Ouwe boutje met secondenlijm drop gaat ook prima. 0,9 Nm aandraaien.
Slecht, heel slecht idee. Cyanoacrylaat is heel erg goed in het laten corroderen van metalen. Roesten, zeg maar. Als enkel het boutje zou roesten valt het nog mee. Maar je naaf corrodeert ook, en raakt ook beschadigd bij het later verwijderen van het oude boutje.

Superlijm is een prima borgmiddel voor dingen die NOOIT meer los mogen gaan.

Ik sluit me overigens aan bij de rest. Er zit 25 ml olie in je naaf. Een enkele druppel is 0.1 milliliter. Één of twee druppels gelekte olie is geen enkel probleem. Olie zet uit als het warm wordt en iedere kering lekt als de druk hoog genoeg wordt.
Ietsje Zweten is geen probleem.
Als ik tijd heb zou ik een article voor fietsers en fietsboeren maken.
Voor een mechanic engineer het is een gesneden koek.
De article zou iets vertelen over
1. oli vs greas lubrication
2. Well known rules – e.g. seals that doesn’t leak leaks
3. Tribology basics/for dummies
a. Ball bearing lubrication for dummies
b. Spur vs bevel vs helical gear + lubricant selection
My experience with shimano nexus 8 premium
4. Shimano nexus 8 premium
- design analyzes
- lubrication type selction, quantity and lubrication intervals
- service check 12,000km – done april 2014
- service check 25 000km – planned somewhere October,November 2015
@burne: O ja sorry, dat was ik even vergeten. Als je het schroefje eruit draait als het met secondenlijm vastzat, dan brokkelt die hele naaf af. En alle tandwieltjes zitten ook vast. Wie zou in godesnaam zo een naaf willen? En dan voor die prijs!

@inge: Ik wil geen dingen aan m'n fiets die ik niet zelf kan fixen. En het komt uit Duitsland. En de idee dat er nog iets anders ook over m'n fiets zweet, naast mijzelve, staat me ook erg tegen.
Marko schreef:@burne: O ja sorry, dat was ik even vergeten. Als je het schroefje eruit draait als het met secondenlijm vastzat, dan brokkelt die hele naaf af.
Ik had dat in retrospect iets beter kunnen formuleren. De monomeer van cyanoacrylaat is zuur en corrodeert ijzer, aluminium en koper/brons/messing. Als je een ijzeren schroefje met cyanoacrylaat in je aluminium naaf lijmt corroderen de schroef en het schroefdraad in je naaf. Bij het uitdraaien, wat moeite zal kosten, beschadig je de schroef en het schroefdraad in je naaf. Vervolgens heb je meer moeite om de boel na het vervangen van de olie weer netjes af te sluiten.
Het is een onderwerp dat veel reacties losmaakt.
Persoonlijk vind ik het niet kunnen dat dergelijke niet goedkope naaf olie verliest en dit bij de fm als "normaal" wordt beschouwd.
Wellicht omdat hij ze zelf niet kan of mag aan werken en de naaf moet worden opgestuurd.

Na een poos geen lekkage was het vandaag weer van dat.
Lek is lek toch? Blijkbaar niet bij Rohloff.
Hebben Rohloffnaven eigenlijk een RVS buitenkantje?
Marko schreef:Hebben Rohloffnaven eigenlijk een RVS buitenkantje?
Waarom? Zoek je ammunitie;)?
Marko schreef: Ik ben geen Rohloff fan.
Neen, je bent duidelijk geen Rohloff-fanaat die totaal geen kritiek duld op de Rohloff-naaf. Je lijkt een Rohloff-hater die hard zoekt naar alle mogelijkheden om even zwart-wit als de fanaat de Rohloff-naaf af te kraken.

Zelf vind ik beide houdingen even zielig. De Rohloff-naaf heeft nadelen, maar men kan moeilijk stellen dat het 'rommel' is waarvan de voordelen sowieso niet opwegen tegen de nadelen. Het hangt van veel factoren af of de Rohloff-naaf een interessante investering is/kan zijn.
Het is meer zoiets van: als je secondenlijm op RVS doet, hoe lang zou het dan duren voordat het gaat roesten. De strekking voor de slechte verstaanders is, dat als je een Rohloffnaaf hebt, dat die dan niet ineens als een waanzinnige gaat corroderen van een druppeltje secondenlijm op een schroefdraad in een schroefdraad. Gerade omdat het Duits Kwaliteitspul is.

Ik vind het persoonlijk leuker om met goedkope onderdelen waar je zelf wat aan kan knutselen net zo ver te fietsen. Ik gaf alleen een tip uit de praktijk om ook anderen mee te laten delen in mijn soberheid toen we botsten op de theorie vs. de praktijk van corrosie, secondenlijm en Rohloffnaven.

Er lijkt me geen reden tot paniek want het gaat op de keper beschouwd helemaal nergens over.
Vandaag gebeld door Kok fietsen Utrecht mijn Santos dealer dat de olie is bijgevuld.
Ik vroeg verbaasd is hij niet gerepareerd door Rohloff was het antwoord er zijn zoveel lekkage,s bij Rohloff dat de reparatie pas in het najaar of winter kan gebeuren.
Op mijn vraag waarom het dan 14 dagen duurde om olie in de naaf te spuiten was het antwoord bent u dan niet gebeld?
Ben wel een beetje pissig maar om dat er miscomunicatie was hoef ik het bij vullen niet te betalen.
Het moet niet gekker worden.
Saagstree
Dat is inderdaad knap waardeloos.
Het kan natuurlijk zijn dat Rohloff een partij slechte oliekeringen heeft gekregen.
Dan zou een recal beter zijn ipv wachten tot mensen komen klagen.
sterkte.

en mensen please om het topic leesbaar te houden: gebruik gewoon spullen die bedoelt zijn om zo te gebruiken ipv allerlei alternatieven met 100 commentaren er op.
Marko schreef: als je secondenlijm op RVS doet, hoe lang zou het dan duren voordat het gaat roesten.
De behuizing van een Rohloff is aluminium, en als je een kleurtje hebt: geanodiseerd aluminium. Aluminium wordt aangetast door zuren, cyanoacrylaat is een zuur.

En, als je RVS wilt zien roesten: zout of vooral chloor werken prima.

Wat reparaties betreft: Rohloff is een paar weken dicht, in de zomer. Ieder jaar.
Burne schreef:Wat reparaties betreft: Rohloff is een paar weken dicht, in de zomer. Ieder jaar.
Dat mag dus in het lijstje van nadelen van Rohloff: gaat het ding in de vakantie van Rohloff flink kapot, dan is het ook voor jou einde fietsvakantie.
Burne schreef:Wat reparaties betreft: Rohloff is een paar weken dicht, in de zomer. Ieder jaar.
Rond de Kerst gaan ze ook voor een aardige tijd dicht. Je wordt wel doorverwezen naar importeurs, maar daar heb ikzelf geen goede ervaring mee.
Ik ben gisteren weer gebeld door mijn dealer ik had een klacht ingediend bij Santos, dat de naaf zou blijven lekken.
Santos zou een ander wiel naar de dealer Kok in Utrecht willen opsturen dan kon ik probleemloos en lek vrij de fiets meenemen,
Nu gaan wij vrijdag met de camper op vakantie dat redde ze niet meer.
Maar ze proberen in ieder geval wel een oplossing te vinden.
Ik ga geen honderden kilometers meer fietsen dus de naaf houd het wel vol met wat minder olie tot november.
Saagstree
Ben nu een paar dagen terug van vakantie. Toen ik deze vakantie een paar dagen onderweg was liep opeens bijna alle olie uit de naaf. Ik merkte het bij een stop doordat mijn ketting kletsnat was. Bij thuiskomst merkte ik dat er ook speling op de naaf zat . Meteen met de importeur gemaild. Steeds binnen een paar uur antwoord. Gisteren ben ik met mijn wiel naar de importeur geweest. Lagers en keerringen vervangen. Ik kon er op wachten!!! Alles onder garantie. En dat na 4.5 jaar en bijna 24000km. In ieder geval een groot compliment voor de garantie en vooral de importeur!