Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsbel met kompas. Geweldig - Forum Wereldfietser

Fietsbel met kompas. Geweldig

Prachtig natuurlijk een fietsbel met kompas. Weet je tenminste altijd waar het noorden ligt. Tenzij men een Ortlieb stuurtas op fiets plaatst. Dan fiets je altijd in zuidwestelijke richting. Altijd.
Afbeelding

Afbeelding

In Ortlieb stuurtas klep zit nl. een magneetje.
Wellicht is het bij sommige onder ons wel bekend, maar voor degene die maar telkens in dezelfde richting blijven fietsen. :lol: :roll: :shock:

Frits
De oudere modellen van de Ortlieb stuurtas sluiten met drukkers. Dus dan heb je dat probleem niet :wink:
Nou Frits, als jij denkt dat halverwege de N en de W zuidwest betekent, dan heb je sowieso al niks aan een dergelijke bel... :wink: :lol:
Robertjan schreef:Nou Frits, als jij denkt dat halverwege de N en de W zuidwest betekent, dan heb je sowieso al niks aan een dergelijke bel... :wink: :lol:
Je hebt gelijk, daarom zet ik óók géén Paastocht uit.
Ik ben wel benieuwd of jou kompas in je gpsmap62 er ook last van heeft. Ik heb al een tijdje het idee dat de kaart niet meer draait bij een overzichtskaart en als je dan je stuur draait. voorheen draaide de kaart dan ook mee.
Slaapt schreef:Ik ben wel benieuwd of jou kompas in je gpsmap62 er ook last van heeft. Ik heb al een tijdje het idee dat de kaart niet meer draait bij een overzichtskaart en als je dan je stuur draait. voorheen draaide de kaart dan ook mee.
Met mijn GPS heb ik nog géén probleem ondervonden. Werkt prima, want ben er vorige week gewoon mee thuis gekomen.
Jij had dus niet als je stil staat en je draait je stuur dat de kaart niet meer naar noord meedraait? Want op zulke momenten gebruikt de gps de interne kompas. Dan moet ik even verder kijken.
Twee, drie, vier,.... kapiteins op één schip?
Kalibreren die fietsbel!
Slaapt schreef:Jij had dus niet als je stil staat en je draait je stuur dat de kaart niet meer naar noord meedraait? Want op zulke momenten gebruikt de gps de interne kompas. Dan moet ik even verder kijken.
Heb je "koers boven" of "noord boven"? En je hebt een GPS kompas dat alleen de richting aangeeft als je beweegt. Het magnetisch kompas erin kan dat ook als je stilstaat, misschien is dat het verschil.
Ik heb altijd koers boven en zal eens wat testjes doen. Net terug van 4weken rijndal :) dus ff uitpakken e.d.
Slaapt schreef:Net terug van 4weken rijndal
Kan het zijn dat wij elkaar ontmoet hebben bovenop de Furka, vorige week vrijdag zo rond het middaguur?
Ik heb net zo een fietskompasbel en dezelfde Ortlieb tas maar dat kompas is met of zonder tas even onbetrouwbaar. Zojuist nog even getest en het is wel grappig hoe snel dat kompas reageert op die tas met ingebouwde magneten. Mijn Garmin 64St deed trouwens keurig wat er van hem verlangd werd langs Rijn en Main en die zit op dezelfde afstand van de tas.
Dat denk ik niet. Ik doe geen bergen :P
Wel kanalen en de rijn.
Stekeltje schreef:Ik heb net zo een fietskompasbel en dezelfde Ortlieb tas maar dat kompas is met of zonder tas even onbetrouwbaar. Zojuist nog even getest en het is wel grappig hoe snel dat kompas reageert op die tas met ingebouwde magneten. Mijn Garmin 64St deed trouwens keurig wat er van hem verlangd werd langs Rijn en Main en die zit op dezelfde afstand van de tas.
Als je GPS (scherm) reageert op een magneet heb je in je GPS de functie "Kompas automatisch" aan staan. Als je deze functie uit zet heb je daar geen last meer van. Als je de kompasfunctie uit zet wordt het noorden bepaald door de satellieten en is pas correct als je de GPS gaat bewegen (gaan fietsen dus)

Kompasfunctie kun je aan/uit zetten door 2 maal op menu te drukken, kies instellingen enter, kies koers enter, en dan met de pijltjes naar kompas enter, kies daarna automatisch of uit, quit, quit.

Ronald van der Perk
Ik heb meerdere keren zo'n bel met kompas gehad. Na 1000 km waren ze telkens kapotgerammeld.
Dank Ronald!
Dat ga ik eens proberen. Wel vind ik het makkelijk als ik aan het navigeren ben en ik stil sta dat de kaart draait als ik het stuur draai.