Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets bouwen, graag feedback - Forum Wereldfietser

Fiets bouwen, graag feedback

Net terug van fietsvakantie en ik ben toch wel tegen wat probleempjes aangelopen met mijn omgebouwde mountainbike die ik als vakantiefiets gebruik. Vooral de te korte achtervork en nerveus gedrag in de afdalingen maken dat ik iets anders wil opbouwen. De eisen voor de nieuwe fiets:

- 26 inch (ik wil mijn huidige wielset blijven gebruiken, en de stevigheid is ook een plus)
- Lange achtervork
- Ik moet alles zelf kunnen onderhouden, ook onderweg
- Niet te opzichtig omdat het ook mijn boodschappenfiets is.
- Racestuur
- versnellingen zijn een verhaal apart. Ik vindt de standaard MTB-triple niet fijn: middenblad is te licht en buitenblad te zwaar. Een dubbel met 26-38 bladen zou oplossing zijn.

Ik ben na een paar lange avonden wikken en wegen op het volgende:

Frame: Surly Long Haul Trucker 26 inch (maat 56 of 58 cm)
Wielen: heb ik al: LX/Sputnik 36sp
Stuur: Surly Cow Bell 3
Remmen: Avid v-brakes SD7
Remhendels: Cane Creek Drop V
Crank: Deore (vierkante as) met TA Chinook kettingbladen 26 (op picolo) en 38 (op positie middenblad)
Cassette: Deore 12-36 9sp
Schakelverstellers: Buiscommandeurs Dura Ace 7700 9sp
Derailleur achter: Deore 9sp Shadow
Derailleur voor: staat nog open, race of mtb derailleur?
Dragers: heb ik al Tubus cargo en Tara
Banden: Big ben 26x2.0
Spatborden; SKS Bluemels P60
Stuurpen, zadelpen: nog even uitzoeken
Zadel: Selle italia SLS Max

E.e.a. komt er volgens Bikcad ongeveer zo uit te zien:

Afbeelding

Graag hoor ik wat opbouwende of afbrekende kritiek op deze setup! Wie heeft een mening?
zou mtb derailleur gebruiken anders ben je wat beperkt met de groote tandwielen achter. Met mtb kun je tot 36 tands gaan en als je de derailleur nog kunt stellen in stand ( rechter of schuiner ) zou je zelfs maximaal een 42 er op kunnen leggen maar dan zit je al op MTB trails te rijden, op normale wegen heb je dit nit nodig. tenzij je tandwielen voor niet al te klein zijn.
Marcel, als achterderailleur had ik inderdaad een Deore shadow gedacht. Als voorderailleur heb ik iets nodig dat dubbel 26-38 kan schakelen.
Moet je met een eenvoudige double MTB-derrie toch prima kunnen oplossen?
Ik kan nog een suggestie doen hoe mijn randonneur is opgebouwd, met Shimano STI:
- Shimano cross cantilevers
- Ultegra STI triple handels
- Ultegra triple voorderaillieur
- XT touring (48x36x26) crankstel
- XT achterderaillieur 9 speed 'top normal', werkt prima met 10s
- XT cassette 11-32, 10 speed
- KMC 10 speed ketting
Hoeft natuurlijk niet allemaal Ultegra/XT te zijn, maar misschien zit er nog een ideetje tussen voor je. De vraag is trouwens of een Dura Ace versteller wel met een MTB voorderaillieur samen kan.
Nooit gehoord van Bikecad maar ik herken hierin niet het frame van een Surly LHT (horizontale bovenhuis) maar van de keuze ga je geen spijt krijgen.

Overweeg een Salsa Woodchipper stuur en retroshift.
OmeGerrit schreef: De vraag is trouwens of een Dura Ace versteller wel met een MTB voorderaillieur samen kan.
De buisverstellers, zijn alleen achter geindexeerd, voor is het frictie, net als de oude duimverstellers van Shimano.
Misschien ook een optie om ze niet op het frame maar gewoon in het stuur te monteren (Bar-end shifter dus). Je moet dan wel een ander model kopen
Dank voor jullie reacties! Ik zie dat buiscommandeurs niet erg populair zijn, aangezien de meesten (Peter, omeGerrit, LHTJoost) proberen me van dat idee af te brengen ;) Ik zie het echter wel zitten omdat het nogal wat kabels scheelt en niet kapot te krijgen is. Dat laatste is een van de doelstellingen voor dit project.

@Travelmaster: heb jij een suggestie voor een simpele dubbel MTB-derailleur die met 9speed werkt? Ik kon het zo snel niet vinden.

@OmeGerrit: zie ook het antwoord van Peter; de voorderailleurhendel is niet geïndexeerd bij buiscommandeurs, waardoor het altijd zou moeten werken. Verder vallen STI's buiten mijn budget, en heb ik altijd problemen om cantilever remmen goed afgesteld te krijgen. Vandaar mijn voorkeur voor v-brakes.

@LHTJoost: Ik heb dit plaatje met http://www.Bikecad.ca getekend op basis van de geometriegegevens van Surly. Uit het feit dat de bovenbuislengte anders is dan de horizontale bovenbuislengte maak ik op dat hij toch licht sloping is, hoewel het op het plaatje misschien overdreven wordt omdat ik geen rekening had gehouden met het extra hoge balhoofd van Surly, waardoor de bovenbuis in werkelijkheid lager aansluit op de balhoofdbuis.
Bovenbuis LHT is kaarsrecht tenzij je een berg op fietst. Weet je zeker dat het geen ander frame van Surly is?

Buiscommandeurs is natuurlijk veel voor te zeggen.
Iemand met zo'n naam kan ik natuurlijk niet tegenspreken ;) maar ik heb hiervoor de maten van het 26 inch model maat 56cm genomen.
_Peter_ schreef:De buisverstellers, zijn alleen achter geindexeerd, voor is het frictie, net als de oude duimverstellers van Shimano.
Ah ik snap het, dan moeten ze dus alleen dezelfde totale kabeltrek hebben. Let wel, de cantilevers zijn de onlangs uitgebrachte crossremmen, heel easy af te stellen (ik probeer je niet om te praten, maar alleen de optie aan te geven):

Afbeelding
OmeGerrit schreef:Let wel, de cantilevers zijn de onlangs uitgebrachte crossremmen, heel easy af te stellen (ik probeer je niet om te praten, maar alleen de optie aan te geven):
In welk opzicht zijn die beter dan de klassieke Shimano canti's (zoals bijv de mid-90s SLX set die ik net in de junkbox gegooid heb nadat er V-brakes op de fiets kwamen..)?

Het enige wat ik in de geometrie zie is dat de aangrijppunten voor de brugkabel wat verder uit elkaar liggen (met navenant lagere brughoeken en daarbij behorend ander aanspreekprofiel). Het zijn zo te zien dezelfde standaard voor de maat en bevestiging van de blokjes dus daar zie ik het verschil niet in.
Je kan elke derailleur nemen die je wilt, een 8 speed doet ook 11 speed, andersom zit de beperking eerder in de breedte van de kooi waar de ketting doorheen moet, je zou dit kunnen oplossen door er 9 speed wieltjes in te stoppen, of de schroefjes die het zaakje bij elkaar houden lang genoeg zijn is even uitproberen. Aangezien je voor Deore hebt gekozen is dat voor achter helemaal geen slecht idee, al vindt ik 50 euro voor een XT derri ook niet echt veel geld.
Nee, niet elke derailleur is goed. Shimano Mtb derailleurs zijn t/m 9 speed hetzelfde, daarna anders. Weg t/m 10 speed hetzelfde, daarna anders. En bovenstaande mtb en weg zijn beide compatibel met elkaar. Dus alles t/m 9 speed houden voor max compatabiliteit.

En als ik dan toch bezig ben: als je geld uit wilt geven geef het dan uit aan een betere shifter vind ik. De performance van je schakelsysteem zit voor 95% in je shifter (als de kabels etc in orde zijn). Dit omdat daar de vertanding/besturing zit en hoe beter/duurzamer die is hoe beter je schakelt. Dus geen duurdere derailleur itt wat fabrikanten doen vanwege de marketing, en waar blijkbaar de domme kopers vol intrappen.

En mbt de schroefjes: het is vooral de diameter die verschillend is.

Als je meningen geeft schrijf dat dan duidelijk op. Feiten zijn feiten en dienen te kloppen.
OmeGerrit schreef:Ah ik snap het, dan moeten ze dus alleen dezelfde totale kabeltrek hebben. Let wel, de cantilevers zijn de onlangs uitgebrachte crossremmen, heel easy af te stellen (ik probeer je niet om te praten, maar alleen de optie aan te geven):

Afbeelding
Mee eens, en bedenk ook dat v-brakes eigenlijk ook cantilever remmen zijn. Shimano (en anderen) hebben nu eindelijk het instelgemak van de v-brakes (nou ja gemak, ik vind het nog steeds k***e) ook op de cantileverremmen gezet.
Kabeltrek is alles, let daar goed op. Je kunt zo'n hulpmiddeltje (http://www.rose.nl/artikel/xtreme-pro-a ... /aid:38795) ertussen zetten maar die vreten de kabel op op de lange duur.

+1 voor buiscommandeurs. Licht, goedkoop en makkelijk.
Hier plaatjes van verschillende Surly-frames. Incl LHT met rechte bovenhuis.
http://surlybikes.com/bikes
Wat een geweldige snoepwinkel, jammie!
Ik weet niet hoe de kabelloop bij een LHT is maar die bepaalt wat voor voorderailleur je moet gebruiken zonder allerlei vervelende verloopdingetjes te moeten monteren. Bovenlangs betekent mtb/cyclecross, onderlangs weg of downpull mtb. Gelet op je kleine grootste voorblad zal het een mtb derailleur moeten worden denk ik. Gewoon goedkope triple kopen en grootste blad met instelschroef 'blokkeren'. Zeer gebruikelijk bij de huidige 2x of 1x 10/11 trend in de mtb wereld.
Als je toch voor brifters wil gaan zijn Campagnolo brifters misschien een oplossing. Veel goedkoper dan Shimano en de 11 speed Campa brifters werken prima samen met een 9-speed Shimano achterderailleur icm een 9-speed cassette. De voorderailleur kan een issue zijn bij de goedkopere brifters omdat deze in sommige jaren geindexeerd zijn (lees eens http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=48559 mbt voorderailleur mtb/cyclecross/Shimergo).

Bij mij werkt het prima (Chorus 2010). Het heet Shimergo.
Ik kies dan inderdaad voor een standaard 9sp Deore voor (downpull) en achterderailleur. Nu nog even de knoop definitief doorhakken. Ik heb in mijn leven al aardig wat racefietsen en mtb's samengesteld en opgebouwd, maar de keuzemogelijkheden zijn bij een vakantiefiets toch wel wat breder. leuk!
Heb je de Dura-ace verstellers al? Zo nee, waar ga je die dan kopen, ik kan ze zo snel niet vinden?
En als je ze koopt zullen ze niet goedkoop zijn, dan is een Shimergo setup goedkoper denk ik.