Additionally, paste this code immediately after the opening tag: meta blokjes - Forum Wereldfietser

meta blokjes

Voor mijn ,zojuist beeindigde ,fantastische tocht , naar Rome ,had ik mijn oude optimus r8 benzinebrander weer eens tevoorschijn gehaald .Goed schoongemaakt en het werkte weer zoals vanouds.Bijna 45 jaar geleden nieuw gekocht.Kun je nagaan.
Vroeger verwarmde ik de brander voor met metablokjes.Giftig als de pest maar het werkte (zoals zoveel giftige stoffen ).
Die metablokjes bestaan kennelijk niet meer .Wat er voor in de plaats is gekomen zijn de blokjes van het merk Esbit.Nogal prijzig en heel slecht werkend.Het duurt lang voor ze vlamvatten en als je ze breekt kruimelt het .
Kortom,ik zoek een alternatief voor de voorverwarming.
Geen benzine want dat roet nogal .Geen vloeibare spiritus want dan heb ik er weer een fles bij.
Ik denk meer aan een brandpasta o.i.d..Of heeft iemand nog een doos metablokjes ?
Ik hoor het graag.

P.s.Als er hier kampeerders zijn met dezelfde brander ;Ik heb bij de firma Qvist outdoor cooking ,een revisie set gevonden.Kost 30,- en je hebt er weer een nieuwe brander voor.
Ando, Optimus had vroeger een soort van pasta, wordt blijkbaar niet meer verkocht. Coghlans heeft http://www.coghlans.com/products/fire-paste-8607 dit in het assortiment zitten, of de buitensportzaken dit hier ook verkopen weet ik niet. Wat ik lees als mogelijke oplossing is wat touw onder de sproeikop te doen, als dit met brandstof wordt doordrenkt en aangestoken verwarmt dit de branderkop.
ANDO schreef:Geen vloeibare spiritus want dan heb ik er weer een fles bij.
Een klein flesje spiritus hoeft niet groter te zijn dan een doosje blokjes.
@Peter.
Dat lijkt mij wel wat.Ik heb hen een mailtje gestuurd.
Ik laat nog weten hoe dat afloopt.

@Ave Gone
Het rendement van een klein flesje spiritus is veel minder dan van een even groot doosje
met metablokjes
Brandpasta.Vele adverteren ermee maar kunnen het niet leveren.
Nu de oplossing gevonden in aanmaakblokjes voor de barbeque die ik bij Hornbach vond.Een soort van witte , gestolde substantie ,in blokjes gevormd .Je kunt ze makkelijk breken.Een klein stukje is voldoende en brand heel schoon.
Mooie goedkope oplossing .

Groet.
ANDO schreef:Een klein stukje is voldoende en brand heel schoon.
Kan prima zijn en ook o.a. benzinebranders geven 'rotzooi'. Maar laat je niet misleiden, het is niet omdat het geen vuile rook geeft, dat de dampen/verbrandingsgassen niet erg ongezond kunnen zijn.

Renaat
Met "schoon "bedoel ik dat het geen roet veroorzaakt op de brander .
Uiteraard zegt dit niets over giftige dampen die er vrijkomen .
Maar ik kook in de open lucht en lever zodanig mijn kleine bijdrage aan eventuele klimaat veranderingen .

groet .
Esbit heeft mij nooit teleurgesteld.
Mij wel .
Duur en moeilijk aan te steken .

Groet
Wat leuk dat je de Optimus 8r noemt, ando. Ik gebruik die al met veel plezier sinds 1978. Laatst vond ik nog een bijna ongebruikt exemplaar bij mijn ouders in de schuur.
Als (heel erg laat) antwoord op je vraag: ik gebruikte vroeger meta, nu esbit-blokjes en in noodgevallen toch maar benzine om de optimus voor de verwarmen. Er zijn echter alternatieven. Op de qvist-site die je zelf noemt wordt ook een aanmaakpasta vermeld: http://www.qvist.nl/firestar-branderpasta-tube.html en http://www.qvist.nl/qvist-outdoor-cooki ... -blik.html. Ik heb daar overigens geen ervaring mee.
Groeten,
Robert