Additionally, paste this code immediately after the opening tag: water koel houden - Forum Wereldfietser

water koel houden

Ik heb vandaag 50 km gefietst met twee plastic bidons, mar na enige tijd was het water in die hitte lauw.

Hoe houden jullie je water het beste koud? Er zijn tegenwoordig camel bidons.

mario
Meer drinken, en regelmatig ergens bijvullen is een optie. Een andere is zorgen dat er eentje niet aan direct zonlicht wordt bloodgesteld.

Zelf gebruik ik een camelbag die voor het grootste deel in de schaduw hangt.
Wij hebben de beste ervaringen met een natte lap, handdoek, sok etc. om je waterzak, fles, bidon heen.
Indien voor één dag vanaf thuis, dan vul ik mijn bidons met ijsklontjes en vul enkel het overige volume met water. Blijft wat langer koel.
Ik had er al in een ander topic over geschreven. Hier nog een keer:

Wij gebruiken ook de Primus themosfles, de grootste (ik geloof 1 liter). Past mooi in de santos bidonhouder.
We gebruiken hem voor warme dranken, maar in de zomer ook om water koel te houden. We maken dan steeds een mengsel van het koude water uit de thermos en het (lauwe/warme) water uit de bidon. Heerlijk.
Ook in de winter gebruiken we de thermos wel voor koud water. Dan wordt het water niet zo koud als in een gewone bidon en is het goed om te drinken.
Karin
Er zijn nog meer mensen met ervaringen: Wat ook genoemd wordt op het grote internet, zijn:
In de delta van Nederland geen optie, maar in de zomer elders wel: waterfilter & bergbeek (smeltwater).

In Japan staan, ook in uithoeken van het land, als er maar een electrapaal staat, automaten die voor ¥100 - ¥150 (prijspeil 2010) een halve liter (sprankelend) koel water beschikbaar houden. :P Lauw water uit de bidon over je hoofd & in de nek sproeien koelt de buitenkant af en het koude water de binnenkant.
Is het niet beter voor je lichaam om lauw water te drinken met warm weer?
Deze isolerende Sigg beschermer werkt goed, kost minder, heeft een koord om af te sluiten, een bandje om aan bidonhouder of frame vast te maken (niet zichtbaar op de afbeelding). Bij niet gebruik kun je die vouwen en opbergen, scheelt volume. Als het te warm is, de drinkfles in Sigg beschermer en in een tas. Geen direct contact met buitenlucht, blijft de hele dag redelijk koel :
http://tinyurl.com/qzhqw8b
Wij gebruikten ook de sokmethode. Dikke sok om de bidon, en elk moment dat je een plas/stroompje/water ziet de sok natmaken. Drankje in de bidon blijft dan verrassend koel.
gios schreef:Wij gebruikten ook de sokmethode. Dikke sok om de bidon, en elk moment dat je een plas/stroompje/water ziet de sok natmaken. Drankje in de bidon blijft dan verrassend koel.
Ben mee eens. Ook geprobeerd met een natte sok om een plastic bidon met water, het bleef op die warme zonnige dag wel 50 kilometer lang koel! Why not?
willem.m schreef:Is het niet beter voor je lichaam om lauw water te drinken met warm weer?
dat is idd beter ja, bij heel warm weer of intensieve inspanning is koud drinken alleen maar meer belastend voor je lichaam...niet doen dus
johnny-vs schreef:
willem.m schreef:Is het niet beter voor je lichaam om lauw water te drinken met warm weer?
dat is idd beter ja, bij heel warm weer of intensieve inspanning is koud drinken alleen maar meer belastend voor je lichaam...niet doen dus
Dat wordt altijd gezegd, maar waarom is dit zo? Is het onderzocht? Bron?

(Ik bedoel een betrouwbare bron en heb het niet over heel veel ijskoud water drinken na een extreme inspanning)
De bronnen die ik even snel bij elkaar googlede (hoe schrijf ik dat) suggereren dat koele drankjes beter werken en op zijn minst prettiger zijn.
Ik heb het probleem met mijn fietstocht opgelost door het volgende.

Ik heb een plastic bidon gevuld met water. De dag voor vertrek zette ik deze in de koelkast en vlak voor vertrek heb ik de bidon omwikkeld met alu folie en daar over heen een oude sok.

Resultaat. Het water bleef bijna de gehele dag lekker fris. Op de camping kwam ik een echtpaar tegen met een comelback die er niet over te spreken waren. Zij vond mijn oplossing beter en gaan dat de volgende keer ook doen.

Mario
Koele dranken zijn prettiger voor het gevoel - maar zorgen ervoor dat je organen overuren gaan maken om de koude drank te verwerken. Zorgt ook vaak voor diarree - te koude dranken en teveel ervan.

Zelf drink ik nooit echt koude dranken - vind ik niet lekker.
Inge1 schreef:Koele dranken zijn prettiger voor het gevoel - maar zorgen ervoor dat je organen overuren gaan maken om de koude drank te verwerken. Zorgt ook vaak voor diarree - te koude dranken en teveel ervan.
Ook dat wordt inderdaad gezegd. Maar de vraag blijft of dat ook werkelijk zo is, of dat het één van de vele zeer hardnekkige onwaarheden zijn die de ronde doen over allerhande onderwerpen, maar zeker over eten, drinken, gezondheid, ...

Ik kan me nog wel voorstellen dat het tot maagproblemen leidt, maar tegen dat enige andere organen in contact komen met de drank, is die drank al lang op lichaamstemperatuur. Of de drank zou andere organen moeten afkoelen via de maagwand.
Dat organen 'overuren moeten maken' lijkt me onwaarschijnlijk.

Renaat
ik zag vorige week bij toeval op Discovery science een stuk over de maag. Er werd verteld dat als je water drinkt dit even in de maag blijft waarna het gelijk verder afzakt naar beneden.

Mario
supermario schreef:ik zag vorige week bij toeval op Discovery science een stuk over de maag. Er werd verteld dat als je water drinkt dit even in de maag blijft waarna het gelijk verder afzakt naar beneden.
Door een lege maag zal drank inderdaad snel passeren, maar ik hoop/vermoed dat de meeste mensen niet op een lege maag rijden.
Bovendien heeft een lichaam echt niet zoveel tijd nodig om een glas water op te warmen.

Renaat