Additionally, paste this code immediately after the opening tag: water koel houden - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

water koel houden

Inge1 schreef:Koele dranken zijn prettiger voor het gevoel - maar zorgen ervoor dat je organen overuren gaan maken om de koude drank te verwerken.
Zijn die overuren gunstig of ongunstig? Van groenten is bekend dat ze de darmen flink aan het werk zetten. Toch wordt het eten van groenten als erg gezond gepropageerd. Hoe zit het nu echt? Renaats sceptisch gefolmuleerde reactie kan ik daarom wel begrijpen.

Waar ligt de grens tussen een beetje koel water drinken op een warme dag en een enorme koude bom in je buik terwijl je oververhit bent?
Beetje koel niets mis - koude bom vermijden. Geeft een shock ractie aan het lichaam vandaar dat het niet alleen de maag irriteert maar effect heeft op alle interne organen.
Lichaam in shock, organen die overuren maken, irritaties, diarree, maagproblemen .. en dat allemaal vanwege een glas koud water?!

Ik drink al jaren ijskoud (smelt)water, uit beekjes in noord Zweden. Drink me helemaal vol, vul er de bidons mee, was me gezicht en trap daarna zonder enig probleem gewoon weer verder. En thuis heb ik drinkwater uit een put/bron dus dat is ook altijd ijskoud, in barre winters wel eens te koud want dan is het bevroren. :D

En mijn organen maken zeker geen overuren, heb ook geen irritaties, diarree en andere ellende. Tis alleen maar heerlijk fris, net als een lekker koud biertje op een warme zomerdag, of is dat nu ook ongezond?

Dus volgens Inge moet ik eerst dat beekwater opwarmen, haha ik zie me al 10 x per dag met een brandertje zitten, wat een onzin. :D
En ik vind juist dat lauwe water wat er soms in Nederlandse steden uit de kraan komt smerig, buhh. Dus tis maar weer net wat je gewend bent ..

Oja, het kost je lichaam circa 15kcal om een halve liter koud water naar lichaamstemp. op te warmen, dus dat is niets. Afvallen door koud water is dan ook al lang niet meer 'hot'.
Het een lichaam is het andere niet. En er is verschil tussen 1 glas en een heleboel glazen.

Wat ik aangaf is de medische reden waarom mensen last van hun organen krijgen na het drinken van veel te koud water.
Natte lappen, sokken, allemaal geprobeerd en het blijft een lapmiddel in hete landen.
Koud water slecht voor je? Nooi wat van gemerkt. Wat ik wel merk is een enorme motivatiekick wanneer koud water je keel in glijdt tijdens snikhete dagen.
Eigenlijk heb ik maar een oplossing voor het omgaan met lauw water. Gewoon overheen zetten en lekker door blijven drinken. Het wordt niet beter door je er druk over te maken. Wat je in ieder geval niet moet doen is niet drinken. Wordt je slap en vermoeid van en dan is de keuze snel gemaakt. Lauw water wegklokken....het is niet anders.
In Centraal Azië konden we zakjes met oplos limonade kopen. Deze maakt het lauwe water wat lekkerder. In Nederland zou je je water natuurlijk ook kunnen 'spyken'.
Een leuke vraag voor Willem Wever :wink:
Uiteindelijk heeft iedereen gelijk :D
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoor ... te-drinken
Marjan schreef:Een leuke vraag voor Willem Wever :wink:
Uiteindelijk heeft iedereen gelijk :D
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoor ... te-drinken
Ja??
Geen woord over mogelijke gezondheidsnadelen van koud drinken.
De vraag of koud drinken op één of andere manier tot fysieke problemen aanleiding zou kunnen geven, wordt niet beantwoord. Als men al een conclusie zou kunnen trekken over het antwoord op het ter discussie staande gegeven (maar dat doe ik liever niet), is dat er geen negatieve gezondheidseffecten zijn, anders zou men daar mogelijk op gewezen hebben.
Dat koud drinken (of warm drinken) het lichaam beter helpt af te koelen wordt wel tegengesproken, maar slecht twee personen hebben daar (onrechtstreeks) een uitspraak over gedaan, waarbij één iemand stelde dat het opwarmen van koud water het lichaam weinig warmte-energie kost.

Ik heb nog geen overtuigend argument gezien om geloof te hechten aan de uitspraak dat erg koude drank erg negatief is voor het lichaam. (Waarmee ik dus niet zeg dat het niet is zo (voor sommige mensen).)

Renaat
Inge1 schreef:Wat ik aangaf is de medische reden waarom mensen last van hun organen krijgen na het drinken van veel te koud water.
Ik drink in hoofdzaak water. Begin met een halve liter na het opstaan. Koffie fris- of vruchtendrank drink ik nooit. Water koud of warm, 's zomers of 's winters maakt geen verschil.

Er is geen enkele medische reden om warm of koud water te laten staan. Als je maar voldoende drinkt. Slokdarm en maag zijn prima in staat om het water op lichaamstemperatuur te krijgen.

http://www.gezondheidsnet.nl/gezond-op- ... -mooi-weer

Piet.
Maar met water, koud of warm, heeft het niets te maken, dus daar hoef je het niet voor te kijken; het gaat over genetische en hormonale factoren van zwaarlijvigheid.

Carl
Er zijn misschien fietsers die daar last van hebben. :wink:

Mario
VoorheenRJ schreef:
zo 20 jul, 2014 08:52
Er zijn nog meer mensen met ervaringen: Wat ook genoemd wordt op het grote internet, zijn:
Wij gebruiken de Contigo een iets ouder model dan in de link, maar ook 720 ml. Gemakkelijk drinkdeksel, heel goed isolerend en past in een gewone bidonhouder (is alleen wat hoger).
PietV schreef:
zo 10 aug, 2014 22:41
Inge1 schreef:Wat ik aangaf is de medische reden waarom mensen last van hun organen krijgen na het drinken van veel te koud water.
Er is geen enkele medische reden om warm of koud water te laten staan. Als je maar voldoende drinkt. Slokdarm en maag zijn prima in staat om het water op lichaamstemperatuur te krijgen.
't Is een tikje "belegen" onderwerp, en op het moment is warm weer en koud water ook niet direct een actueel probleem. Maar ... qua gezond of niet ... er is een ander dingetje.

Je maag (en slokdarm) kan veel hebben. Alleen ben je er dan nog niet. Je maag kan zelfs de waterige fractie min of meer versneld doorlaten, maar het is geen eenvoudig doorlopend kanaal. De "portier", de spier bij de uitgang van de maag, laat vloeibaar en vast voedsel door als het "passend" is. Te koud water, maar ook geheel "kaal" inhoudsloos water, wordt slechts beetje bij beetje doorgelaten om de darmen verderop rustig hun werkt te laten doen. Een grote plens koud water helpt dus slecht(er) tegen de dorst, en kan een tijd lang "in de weg" zitten.
  Dit "in de weg zittende" water is denkelijk de oorsprong van het verhaal dat het ongezond is.

Is je lichaamstemperatuur aan de hoge(re) kant dan is die temperatuur nog niet het grootste probleem, dwz meer dan een halve liter ijskoud water zal je niet gauw achtereen wegdrinken. Een groter probleem is dat "kaal" water slechts beetje bij beetje wordt doorgelaten naar daar waar je lichaam het ook opneemt.
Als ik wat dorstiger ben, dus snel rendement wil, dan is een "sportdrank" van krap half tot slechts een-derde vruchtensap (duivensap smaakt dan goed) en de rest koud (bron) water heel effectief. Een scheutje limonadesiroop kan natuurlijk ook. Met meer suikers krijg je wel meer calorieën binnen, maar die portier laat te gesuikerde maaginhoud ook weer trager, beetje bij beetje door. Iets zoutig mineraalwater doet het ook beter als "kaal" water, alleen zit zulk water meestal ook met koolzuurgas en dat is begrijpelijk weer een rem op snel drinken.

Verder is er natuurlijk nogal een persoonlijke spreiding in wat het best verdragen wordt. Presteer je veel op de fiets dan is de core-temperature bij warm weer duidelijk verhoogd en de reacties daarop zijn in grote lijnen wel hetzelfde maar de een of de ander reageert toch op zijn manier (en ook niet iedereen luistert goed genoeg naar zijn lichaam).

Verder terug bij de hoe koud moet het zijn, en hoe bereik je dat, vraag.
Wij zijn ik meer van het uitkijken naar een koel-waterpunt. Je krijgt daar een grote handigheid in. In Frankrijk bijv. heeft ongeveer iedere begraafplaats wel een kraan (soms komt er één-twee minuten warm water uit, dat is dan prima om de fietshemden uit te wassen -- er is dan nl bijna ook altijd wel een warme muur om de eerste droging te bewerkstelligen).
Water vragen bij een woonhuis is ook een optie, dat levert soms heel leuke contacten op.
O ja bij het 's avonds waterhalen krijgen we soms ook een diepgevroren fles water mee, dat is heel handig om het biertje te koelen, en ook daarna koel water te hebben (soms krijgen we ook een tankje lauw-warm mee, bij wat koeler weer is dat weer handig als waswater, het scheelt dan opwarm-tijd - ik was me niet met koud water, dwz dat hoort tot de luxe waar ik niet graag afstand van doe).

Groeten BSM
Water mag dal al dan niet snel worden opgenomen; de temperatuur van het water wordt dat wel. Dat gebeurt door de wand van slokdarm en maag en vervolgens via het bloed. Wie kent immers niet het effect van het in de naag mikken van een kwart liter ijskoude vloeistof op een hete dag: plots is een deel van het hittegevoel even weg. Maag en darmen vinden die plaatselijke thermoshock niet altijd leuk.
Leon schreef:
wo 26 dec, 2018 11:51
Water mag dal al dan niet snel worden opgenomen; de temperatuur van het water wordt dat wel. Dat gebeurt door de wand van slokdarm en maag en vervolgens via het bloed. Wie kent immers niet het effect van het in de naag mikken van een kwart liter ijskoude vloeistof op een hete dag: plots is een deel van het hittegevoel even weg. Maag en darmen vinden die plaatselijke thermoshock niet altijd leuk.
Maak even een sommetje.
Hoeveel liters/kilo's je voor de lichaams-kern wilt nemen weet ik niet, maar neem daarvoor eens 10 liter/kilo (dat lijkt mij een zuinige aanname, al was het maar omdat je ook nog eens met ± 5 liter bloed moet rekenen, bloed dat zeker na inspanning ruim binnen een minuut al een keertje rondgepompt is).
Neem voor de iets verhoogde kern-temperatuur 38 º en doe echt stoer en drink ineens een kwart-liter 0 º water, en neem even aan dat er onderweg geen uitwisseling plaatsvindt.

Gemiddeld komt dan de temperatuur van die 10 liter/kilo kern op 37 º, een daling van slechts één graad.

Ik zie niet gauw iemand in ene een kwart liter van 0 º water weg klokken ... dan doet er wel meer zeer als alleen je maag ... beginnend met je tanden. En natuurlijk krijg je lokaal in je maag een "koude-golf" maar de cijfers geven op z'n minst te denken.

Als ik even denk aan het gewoonlijk echt koud gedronken bier dan is dat op z'n koudst + 3º, en beter + 5º (of meer).

Of te wel: Die in je maag stagnerende bel koud water zelf is waarschijnlijk hinderlijker als de koude zelf.
Extra vervelend is dat zo'n bel water ook nog eens remmend werkt op een hapje "vaste" energie, ook de suikers komen dan niet verder, dus je krijgt met wat pech ook nog een suiker-dip, en dat is ook niet bevorderlijk voor je welbevinden.

En qua koude-golf: Wij verkoelen ons soms met nat gemaakt hemd. Zelfs als je daarvoor lauw water gebruikt voelt dat enorm koud ... ik heb het sommetje nog niet gemaakt, is ook wat lastiger, maar ik gok maar zo dat de verdampingswarmte veel meer warmte aan het lichaam onttrekt als een paar slokken koud water.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
wo 26 dec, 2018 11:06
De "portier", de spier bij de uitgang van de maag, laat vloeibaar en vast voedsel door als het "passend" is. Te koud water, maar ook geheel "kaal" inhoudsloos water, wordt slechts beetje bij beetje doorgelaten om de darmen verderop rustig hun werkt te laten doen. Een grote plens koud water helpt dus slecht(er) tegen de dorst, en kan een tijd lang "in de weg" zitten.

...

Een groter probleem is dat "kaal" water slechts beetje bij beetje wordt doorgelaten naar daar waar je lichaam het ook opneemt.
Graag verwijzingen naar een of meerdere betrouwbare bronnen die je bewering bevestigen. Ik heb immers geen goede redenen om dit zomaar als waar aan te nemen.

Renaat
Bridgestone SM schreef:
wo 26 dec, 2018 13:32
Extra vervelend is dat zo'n bel water ook nog eens remmend werkt op een hapje "vaste" energie, ook de suikers komen dan niet verder, dus je krijgt met wat pech ook nog een suiker-dip, en dat is ook niet bevorderlijk voor je welbevinden.
Ook voor die bewering had ik graag de nodige onderbouwing gezien.
Revanho schreef:
wo 26 dec, 2018 13:32
Bridgestone SM schreef:
wo 26 dec, 2018 11:06
De "portier", de spier bij de uitgang van de maag, laat vloeibaar en vast voedsel door als het "passend" is. Te koud water, maar ook geheel "kaal" inhoudsloos water, wordt slechts beetje bij beetje doorgelaten om de darmen verderop rustig hun werkt te laten doen. Een grote plens koud water helpt dus slecht(er) tegen de dorst, en kan een tijd lang "in de weg" zitten.

...

Een groter probleem is dat "kaal" water slechts beetje bij beetje wordt doorgelaten naar daar waar je lichaam het ook opneemt.
Graag verwijzingen naar een of meerdere betrouwbare bronnen die je bewering bevestigen. Ik heb immers geen goede redenen om dit zomaar als waar aan te nemen.
Sorry, het college zoöfysiologie ligt al weer erg lang achter mij, maar de werking van maag + portier is sindsdien niet veranderd. Ik ben overigens verder gegaan in een andere richting dus als je alle fysiologische achtergronden en regelsystemen wilt weten moet te te rade gaan bij iemand die in die richting heeft doorgeleerd -- ik was blij met de meer algemene kennis: het is heel leerzaam te weten hoe het machientje ± werkt (o ja het college voedingsleer vond ik nog leuker/nuttiger, misschien was dat omdat het erg goed gegeven werd).

Het is overigens vrij logisch (en ook onderdeel van de middelbare-school-biologie): In je maag vindt een voorbewerking van het voedsel plaats, waaronder een sterke aanzuring. Je darmen verdragen dat maagzuur niet (het is eigenlijk een wondertje dat je maag niet wordt aangetast en het voedsel wel), dus is er de portier die beetje bij beetje maag-inhoud doorlaat, niet meer als de darm direct na de maag aankan.

Groeten BSM

PS Als je het allemaal niet wilt geloven ook goed, als je het anders ervaart ook prima.
En ... vrijwel zeker is het allemaal nog een stuk ingewikkelder als je het aan een fysioloog vraagt.