Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slechte conditie,geen ervaring, fietsen in (laag)gebergte - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Slechte conditie,geen ervaring, fietsen in (laag)gebergte

Koop gewoon een fiets en ga lekker fietsen.
Probeer af en toe een brug uit over een spoor of viaduct.
Dan weet je precies wat gewicht een hellingen doen.
Mijn eerste keus zou dan ook niet de bergen of heuvels zijn maar bijvoorbeeld rijndal.
Maar begin in ieder geval met gewoon fietsen!
math schreef: Ik zou me van al die negatieve commentaren niets aantrekken!
Welke negatieve commentaren? (Waarom verwarren sommige mensen kritisch (en zelf kritisch bezorgd) toch met negatief?)
Stekeltje schreef:Mocht het te zwaar zijn ga je toch gewoon naast de fiets lopen, dan kom je wel over de heuvels heen en naar beneden lukt het zeker. (vergis je dan alleen niet in de snelheid)
Dat kan, maar aan een snelheid van minder dan 3 km/uur (bergop wandelen op een steile helling met een fiets met bagage door iemand met een matige conditie en overgewicht) kom je echt niet ver. En of dat nog leuk is?
Stekeltje schreef: Het is een mooie test voor je zelf, mocht het je veels te zwaar zijn heb je een goede reden om in de toekomst aan je conditie en gewicht te gaan werken en dat gaat sneller dan je denkt met de juiste inzet.
Of het is een afknapper die de betrokken mensen doet besluiten nooit meer op een fiets te kruipen. Sommige mensen kunnen genieten van het keihard met hun grenzen geconfronteerd te worden, maar vele anderen niet.
Bovendien is het maar de vraag of het voor ongetrainde mensen met een matige conditie en overgewicht raadzaam is om zo de grenzen op te zoeken.

Ik vind de - volgens sommigen onterecht afgedaan als negatieve - commentaren die adviseren om eens een dagje te testen, een andere locatie op te zoeken of op zoek te gaan naar vlakkere routes in die omgeving (b.v. de Ravel routes op oude spoorwegbedingen in de Ardennen: http://ravel.wallonie.be) prima.
Slaapt schreef:Koop gewoon een fiets en ga lekker fietsen.
Marktplaats staat vol met mensen die 'gewoon een fiets hebben gekocht'.

Natuurlijk juich ik toe als iemand graag wil gaan fietsen. Zeker doen zou ik zeggen. Maar daarbij een beetje realiteitszin inbouwen kan nooit kwaad.

Renaat
Lenny2 schreef:Otis,

Ik weet niet of je de tijd hiervoor nog hebt, maar als het mogelijk is: pak de auto, laadt de fiets achterop (of er in, nog beter), rijdt naar de Ardennen of de Eiffel (moet te doen zijn binnen een dag) en pak een paar hellingen. Begin vanuit het dal en klim naar de top van een heuvel, al gauw een paar honderd meter hoger. Ervaar wat een 'steile helling' (lees: kuitenbijter) is en 'make up your mind'. Ik weet zelf, en alle andere forummers ook, dat zo'n lieflijk hellinkje je naar adem kan laten snakken als je boven bent, zeker op een hete middag. De hellingen zijn te kort om met een zigzag-/slalomkoers naar boven te gaan (a la een alpenpas), dus recht zo die gaat!
Mocht dat niet lukken, ga dan eens de Grebbeberg op vanaf de Rijn, de Italiaanseweg bij Doorwerth vanaf eveneens de Rijn (kasteel Doorwerth) of naar de Posbank vanaf Rheden (neem de Schietbergseweg voor het beste effect). Dat geeft een reeel idee. Succes.
We gaan over twee weken. Het wordt niet een fietsvakantie, maar ik wil wel veel gaan fietsen. Ik zou het leuk vinden als er meer mensen mee zouden fietsen, vandaar dat ik dit topic opende. Als het niet goed, gaan we gewoon wandelen. Ik neem m'n fiets sowieso mee dus desnoods ga ik er een paar keer alleen met de fiets op uit.

Ik ben in ieder geval het zwaarste van het stel, zo'n 120 kilo. :? Ik heb echter wel een goede fiets. In Nederland fiets ik regelmatig 60-70 kilometer op een dag, maar dat is wel op vlak terrein.

Daarom hoop ik ook dat stukken van 30-40 km daar moeten lukken, ondanks de hellingen. Maar mogelijk onderschat ik het heel erg hoor en krijg ik die 40 kilo extra niet mee naar boven? :roll:

For the record: ik waardeer alle bijdragen in dit topic en zie kritiek zeker niet als een negatief iets, maar opbouwend.

Zou ik in 2 weken nog iets kunnen trainen voor hellingen in Nederland, of heeft dat in zo'n korte periode geen zin?
Otis schreef: Zou ik in 2 weken nog iets kunnen trainen voor hellingen in Nederland, of heeft dat in zo'n korte periode geen zin?
Alles helpt!
Ik ben in ieder geval het zwaarste van het stel, zo'n 120 kilo. :? Ik heb echter wel een goede fiets. In Nederland fiets ik regelmatig 60-70 kilometer op een dag, maar dat is wel op vlak terrein.
Als die 70 km op een dag lukt op vlakke weg, moet het toch geen probleem zijn om de helft te fietsen op geaccidenteerd terrein? De Ardennen zijn geen Alpen dus extreem lange hellingen zijn het niet en waarom zou het tempo niet wat lager mogen zijn.
Wel zijn er felle "hellingkjes" maar die zijn over het algemeen relatief kort. (Dat is tenminste mijn ervaring in Luxemburg en Belgische Ardennen
Heb overigens niet de illusie dat je van het fietsen afvalt, daar weet deze ervaringsdeskundige alles van. Hoewel uitzonderingen de regel bevestigen; niet zo lang geleden stond er in de krant of internet een verhaal van een man die een jaar door midden-Amerika gefietst had en bij de douane tegengehouden werd omdat de foto op zijn paspoort niet klopte (hij was 50 kilo afgevallen)
Stekeltje schreef:
Ik ben in ieder geval het zwaarste van het stel, zo'n 120 kilo. :? Ik heb echter wel een goede fiets. In Nederland fiets ik regelmatig 60-70 kilometer op een dag, maar dat is wel op vlak terrein.
Als die 70 km op een dag lukt op vlakke weg, moet het toch geen probleem zijn om de helft te fietsen op geaccidenteerd terrein? De Ardennen zijn geen Alpen dus extreem lange hellingen zijn het niet en waarom zou het tempo niet wat lager mogen zijn.
Wel zijn er felle "hellingkjes" maar die zijn over het algemeen relatief kort. (Dat is tenminste mijn ervaring in Luxemburg en Belgische Ardennen
Heb overigens niet de illusie dat je van het fietsen afvalt, daar weet deze ervaringsdeskundige alles van. Hoewel uitzonderingen de regel bevestigen; niet zo lang geleden stond er in de krant of internet een verhaal van een man die een jaar door midden-Amerika gefietst had en bij de douane tegengehouden werd omdat de foto op zijn paspoort niet klopte (hij was 50 kilo afgevallen)

Afvallen met fietsen is niet het primaire doel, al zou het wel mooi meegenomen zijn. Ik vind fietsen gewoon leuk en merk wel dat mijn conditie er op vooruit gaat.

Ik fiets in Nederland ook al niet zo hard. Ongeveer 20-22 km per uur, afhankelijk van de wind en de lengte van de trip. In Luxemburg maakt het tempo me sowieso al niet uit, als ik de hellingen maar op kom, want moeten afstappen zou wel een teleurstelling zijn.
Ik doelde eerder meer op de afdalingen. Die klimmen, ach ja, daar kom je wel over, of niet. Om je bij een afdalingsongeluk als reisleider te excuseren met "ik heb ook geen ervaring met afdalen, ik ben hier nooit geweest, ik dacht wel dat het zou meevallen, ik wist niet wat voor fietsen men bij zich had en ik welke staat van onderhoud ze verkeerden" mag je te zijner tijd aan de plaatselijke Polizei uitleggen.
Als dat je snelheid in Nederland is, verwacht ik niet dat je hoeft af te stappen in Luxemburg. Wel op tijd terugschakelen voor een helling. :wink: 15 jaar geleden gingen de hellingen prima op een fiets met 7 versnellingen. (Dus zonder het kleine verzet waar ik nu van kan genieten.)
Ave Gone schreef:Ik doelde eerder meer op de afdalingen. Die klimmen, ach ja, daar kom je wel over, of niet. Om je bij een afdalingsongeluk als reisleider te excuseren met "ik heb ook geen ervaring met afdalen, ik ben hier nooit geweest, ik dacht wel dat het zou meevallen, ik wist niet wat voor fietsen men bij zich had en ik welke staat van onderhoud ze verkeerden" mag je te zijner tijd aan de plaatselijke Polizei uitleggen.

Blijkbaar onderschat ik iets? :roll: Afdalen leek me een kwestie van rechtop blijven zitten, en op tijd remmen zodat je niet teveel snelheid ontwikkelt.
Daar kom je een eind mee in Luxemburg. Rem alleen niet constant, maar juist soms wel en soms niet. Het is niet erg om snelheid te ontwikkelen. Van kort en heftig remmen warmen je remmen of wielen minder op dan van constant remmen. Met name voor rollerbrakes is dit prettig. Niet dat mijn ouders daar problemen mee hadden met de fietsen die zij toen hadden, maar je weet maar nooit met rollerbrakes. Met velgremmen zijn deze problemen minder groot, zeker in Luxemburg. De hellingen naar beneden zijn daar hooguit een paar minuutjes lang.
Naar boven toe hooguit een half uurtje fietsen, naar mijn bescheiden inschatting. Sommige stukjes (de steilste delen) zal men dan wellicht moeten lopen. Je kunt ook mooi richting de Sure fietsen, richting Diekirch. Lunch op een terrasje en weer terug. Wel een haakse bocht-met-steile-helling in het fietspad, in mijn herinnering. Goede oefening in terugschakelen... :wink:

Vooral: veel plezier.
Ok, bedankt met de tips met betrekking tot remmen. Dit herinnert me er gelijk aan dat ik de remblokjes nog even moet vervangen.

Deze zitten er nog geen twee maanden op, maar lijken nu al deels versleten. Had van die goedkope remblokjes uit de bouwmarkt gekocht, maar blijkbaar is goedkoop hier duurkoop.
Beste Otis,
Al jouw reacties lezend in dit topic,bekruipt mij toch het gevoel of je wel als "reisleider" moet optreden voor deze groep mensen in deze omgeving.

Als iedereen in de groep zijn eigen afweging en verantwoordelijkheid kan nemen is het natuurlijk weer een ander geval.
Succes
Inhaken op mijn vorige bericht.
60 km in twee uur.
30 km/uur dan trap je 149 W bij 5 % is dat 14 km/uur
29 ,, 137. 11 nodig is 138W
28 ,, 125. 10. 124 W
27,, 114. 9 111W
26,, 104. 8. 98 W
25,, 95. 7. 96W
24,, 86. 7. 86W
23,, 78. 6. 73W
22,, 70. 6. 73 W
21,, 63. 5. 61W
20,, 57. 4 61W
19,, 51. 4 48W
18,, 45. 4 48W
17,, 40. 3. 36W
16,, 35. 3 36W
15,, 31. 3. 36 W
14,, 27. 2. 24
17,, 40. 3. 36W
16,, 35. 3. 36W
15,, 31. 3. 36W
14,, 27. 2 24W
13. 24. 2. 24W
12,, 21. 2. 24W
Helaas de spaties vallen weg, het wordt niet echt duidelijk.
Wat mij betreft is veilig afdalen de grootste zorg of uitdaging zo je wilt. Bovenaan kom je toch wel, linksom of rechtsom, maar veilig afdalen is een vaardigheid, ook op die kleine maar steile bulten in Lux.

Toen we voor het eerst met de kinderen weer in heuvelachtig gebied begonnen te fietsen was dat de eerste zorg, niet of ze wel boven zouden komen. Voor je het weet is het "hup pap" en "je kunt het mam", maar naar beneden is andere koek. Wegdek, (zij)wind, verkeer, weersomstandigheden en materiaal zijn allemaal factoren van belang en dat moet je leren.

De afgelopen 2 weken tikten ze rustig de 60 km/u aan in Toscane en dat vertrouw ik ze inmiddels toe. Zitten nu in Andermatt en ik kom net zelf de Oberalp afgedaald met TanteGerrit (kids achter de wifi gelaten) en dat is spectaculair en niet zonder gevaar door mist en verraderlijke windvlagen. En dat was dan zonder de zondagse motorclubs, vorige week zondag weer een vreselijk ongeluk gezien van een motorrijder bij San Gimignano.

Ik wil alleen maar zeggen, focus niet alleen op boven komen maar ook op veilig afdalen, en dan is de hele tijd remmen is niet de oplossing, ook niet op korte maar steile bultjes.
multiwgb schreef:Inhaken op mijn vorige bericht.
60 km in twee uur.
30 km/uur dan trap je 149 W bij 5 % is dat 14 km/uur
29 ,, 137. 11 nodig is 138W
28 ,, 125. 10. 124 W
27,, 114. 9 111W
26,, 104. 8. 98 W
25,, 95. 7. 96W
24,, 86. 7. 86W
23,, 78. 6. 73W
22,, 70. 6. 73 W
21,, 63. 5. 61W
20,, 57. 4 61W
19,, 51. 4 48W
18,, 45. 4 48W
17,, 40. 3. 36W
16,, 35. 3 36W
15,, 31. 3. 36 W
14,, 27. 2. 24
17,, 40. 3. 36W
16,, 35. 3. 36W
15,, 31. 3. 36W
14,, 27. 2 24W
13. 24. 2. 24W
12,, 21. 2. 24W
Helaas de spaties vallen weg, het wordt niet echt duidelijk.
Zou Otis hier wat aan hebben? :wink:
dik5 schreef:
multiwgb schreef:Inhaken op mijn vorige bericht.
60 km in twee uur.
30 km/uur dan trap je 149 W bij 5 % is dat 14 km/uur
29 ,, 137. 11 nodig is 138W
28 ,, 125. 10. 124 W
27,, 114. 9 111W
26,, 104. 8. 98 W
25,, 95. 7. 96W
24,, 86. 7. 86W
23,, 78. 6. 73W
22,, 70. 6. 73 W
21,, 63. 5. 61W
20,, 57. 4 61W
19,, 51. 4 48W
18,, 45. 4 48W
17,, 40. 3. 36W
16,, 35. 3 36W
15,, 31. 3. 36 W
14,, 27. 2. 24
17,, 40. 3. 36W
16,, 35. 3. 36W
15,, 31. 3. 36W
14,, 27. 2 24W
13. 24. 2. 24W
12,, 21. 2. 24W
Helaas de spaties vallen weg, het wordt niet echt duidelijk.
Zou Otis hier wat aan hebben? :wink:
Ik snap er weinig van eerlijk gezegd. :oops:
OmeGerrit schreef:Ik wil alleen maar zeggen, focus niet alleen op boven komen maar ook op veilig afdalen, en dan is de hele tijd remmen is niet de oplossing, ook niet op korte maar steile bultjes.
Ja, maar goed, dat is voor iedereen eens de eerste keer. Daar speelt slechte conditie niet zo'n rol denk.

Maar waar moet ik nog meer op letten behalve op het remmen?
dik5 schreef:Beste Otis,
Al jouw reacties lezend in dit topic,bekruipt mij toch het gevoel of je wel als "reisleider" moet optreden voor deze groep mensen in deze omgeving.
Als iedereen in de groep zijn eigen afweging en verantwoordelijkheid kan nemen is het natuurlijk weer een ander geval.
Succes
Dat is dus wat ik bedoel. Van een reisleider verwacht ik in de eerste plaats enige kennis en deskundigheid. In wat voor hoedanigheid ben jij 'Reisleider' Otis?
Zijn het vrienden? Is het een club? Wordt er voor betaald?
Probeer bij het begin van de helling zo traag mogelijk te rijden, pedalen vlot rond draaien, niet stampen.
Dan heb je de meeste kans dat je voor de top niet moet stoppen.
Klimmen moet je leren: eerst traag.
Niet met het idee: daar ga ik eens op vliegen . . .
Problemen in het afdalen komen naar mijn gevoel enkel voor bij mensen met slecht materiaal (trommelremmen, rollerbrakes, versleten remblokken,...) of mensen met een te lage drang tot zelfbehoud. Elke andere gezonde mens heeft normaal het verstand om een daalsnelheid te kiezen die overeenkomt met zijn kunde en de toestand van zijn materiaal.

Naar boven fietsen is dan weer vooral een kwestie van mentale gesteldheid: mensen die altijd openstaan voor een uitdaging en blijven lachen, mag je eender wat voorschotelen (nu ja, er zijn grenzen :-)). Maar er zijn evengoed mensen die bij de minste tegenslag in de put zitten en terug willen keren. Zolang je met het eerste soort zit en de spreiding in de groep niet te groot is, kan er weinig misgaan.

En weet dat in België bovenaan elke helling er een café met fris bier is :-).
Ave Gone schreef:
dik5 schreef:Beste Otis,
Al jouw reacties lezend in dit topic,bekruipt mij toch het gevoel of je wel als "reisleider" moet optreden voor deze groep mensen in deze omgeving.
Als iedereen in de groep zijn eigen afweging en verantwoordelijkheid kan nemen is het natuurlijk weer een ander geval.
Succes
Dat is dus wat ik bedoel. Van een reisleider verwacht ik in de eerste plaats enige kennis en deskundigheid. In wat voor hoedanigheid ben jij 'Reisleider' Otis?
Zijn het vrienden? Is het een club? Wordt er voor betaald?
Geenszins reisleider. Zijn gewoon met familie/bekenden op vakantie in Luxemburg en we hadden het over activiteiten die we daar kunnen ondernemen. Wandelen bijvoorbeeld. Ik dacht zelf aan fietsen, omdat ik dat erg leuk vind. Maar ik twijfelde dus aan de haalbaarheid. Hier in dit topic wordt het afgeraden, dus dat is duidelijk.