Additionally, paste this code immediately after the opening tag: China -> Lhasa -> Base camp - Forum Wereldfietser

China -> Lhasa -> Base camp

Na een aantal trekkings in Nepal (nog voor de tragedie begin dit jaar EBC met mijn vader gewandeld) en fietstochten door de Atlas en Pyreneeën, begint bij het idee en verlangen te ontstaan om vanuit China naar Lhasa en vervolgens naar Everest Base Camp ( Tibetaanse kant ) te fietsen.
Ik heb me hier nog niet echt in verdiept maar verneem hier en daar dat de weg vanuit China naar Tibet niet altijd open staat voor publiek...
Ik vraag me af of mijn idee uberhout mogelijk is, zij het met wat geluk, om met de fiets Base Camp te bereiken.
Heb ik een permit nodig voor het traject Lhasa Base Camp?
Zijn er wegen die meer kans op slagen hebben dan andere?
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit of een van deze trajecten?
Ik heb de mogelijkheid om in November/December/Januarie te fietsen.. Warme wanten weer waarschijnlijk, maar daar kan ik me tegen kleden :)
Alvast bedankt
Vince
Vincent.franken schreef: Ik heb de mogelijkheid om in November/December/Januarie te fietsen.. Warme wanten weer waarschijnlijk, maar daar kan ik me tegen kleden :)
Alvast bedankt
Vince
Ik zou ook een paar schaatsen meenemen!
Maar serieus, het is daar dan erg koud en je moet een paar passen van 5000 meter over. Ik zou eens beginnen met het boek 'Tibet Overland - A route and planning guide for mountain bikers and other overlanders' van Kym McConnell aan te schaffen. Ik kan het je eventueel uitlenen als je er niet anders aan kunt komen.
Tja... Ik weet dat het op 5000 toch al flink vies kan doen. Tegen (beperkte) koude kan ik me wel kleden op de fiets. Natuurlijk moet dat niet te gek worden. En ijs is een ander verhaal. Misschien dat de kans reël is dat er passen afgesloten zijn door sneeuwval. Een fiets is dan weer bewegelijker dan een auto...maar moet ook weer niet naiëf zijn.
Een paar maanden later (maart) zou beter geweest zijn. November kan ik eventueel ook..
Opties en Gevolgen, vraagtekens en onzekerheden (maar daar hou ik wel van)
Bedankt voor de tip!, zal eens neuzen in de reisboek afdeling..
Lijkt me zeker een must read
Heb een tijdje terug ook een film gezien van twee Chinezen die naar Lhasa fietsen..
..wat was de titel ook alweer.. Humm
Ik zou zeggen: vergeet dat in de winter je verder dan Lhasa kunt fietsen. Het is niet slechts een kwestie van een paar wanten. Een paar regels uit het boek:

Winter (December-February) is just plain cold. There are no problems with rain or sandstorm during winter and the visibility on clear days can be spectacular but it is simply too cold to be out in the open -particularly over exposed mountain passes- without serious equipment for those conditions. (..) high mountain passes on the roads often become impossible to cross.
Strak plan maar volgens mij momenteel niet mogelijk. Net als ik zijn er heel wat fietsers onderweg van Europa naar Azië en iedereen droomt van Tibet. De Chinezennhouden niet van solo (fiets)reizers in die regio en slaan deze droom vrolijk aan diggelen met erg dure permits.

Een voorbeeld: Om van Kashgar naar Lhasa te reizen heb je continue begeleiding van 4x4 voertuig nodig => prijskaartje 5000-10000euro voor een maand. Tibet is volgens mij enkel met een gewone begeleide groepsreis te doen en dat is ook erg duur.

Beter dit plan even opsparen en in Tajikistan, Kirgizie, Pakistan en India wat reizen beklimmen!

Veel plezier,

Groeten uit Tbilisi

immergeradeoost.wordpress.com