Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tip: T68 eReader als GPS - Forum Wereldfietser

Tip: T68 eReader als GPS

Beste allen,

Als 'slapend' lid van deze (toch mooie ;-)) vereniging, hier maar eens een wat actievere bijdrage. Anders dan het lezen van het maandblad.
Afgelopen fietsvakantie (in eigen land) geëxperimenteerd met navigatie.
Van harte aanbevolen:

- Onyx eReader Boox T68 (diverse brandings, ook bv. als Lynx)
Deze heeft Android 4.2, inc. de Play store
eur 169, via e-readerweb.nl
Oplader (gewone micro usb) niet inbegrepen.

- GPS met Bluetooth, bv.:
Dual SkyPro XGPS 160
eur 135
Deze ontvangt zowel GPS (USA) als Glonass (USSR) satellieten.
Oplader (via ouderwets MINI usb kabeltje) niet inbegrepen.
Als je iOS (iPhone, iPad) hebt, kun je er nog wat extra’s mee (bv. logs eraf halen), maar met Android werkt ‘ie verder ook prima (en loggen kan de eReader ook).
Ook getest: deze externe GPS kan via Bluetooth bv. ook communiceren met een MacBook Pro, zodat je kunt navigeren op een computer die zelf geen GPS-ontvanger heeft.

- extra geheugen voor de eReader (landkaarten), micro SD, bv.
16GB micro SD EXTREME PRO Class 10 UHS-I SanDisk
eur 35
Dit is wel nodig (8GB kan ook wel; max is 32GB), want de eReader heeft maar 4GB aan boord.

- accu-pack met 3x usb-uitgangen om de eReader tijdens lange rit bij te laden:
[PowerIQ Version] Anker Astro3 2nd Gen 12000mAh 3-Smart-Port Externer Akku Batterie Power Bank Ladegerät mit PowerIQ Technologie für Smartphones
eur 36
Opladen van de accu zelf gaat via 'gewone' micro-usb kabel; oplader niet inbegrepen.

- een waterdichte hoes om de eReader in te doen (touchscreen blijft werken), bv.
kaarthoes (kaarttas) van Ortlieb. Die je dan op je (Ortlieb) stuurtas klikt.
eur 24
Hoes is absoluut waterdicht. Reader hield zich prima tijdens de wolkbreuken (op 3 verschillende dagen) van een week of 2 geleden.
De eReader kan er 'staand' (portrait) in, je legt de accupack eronder, ook in de hoes, dan is het extra stabiel (zwaarder). De reader en de accu verbonden met een micro usb kabeltje.
Ik stelde de software zo in, dat de rijrichting altijd 'naar boven in het scherm' was. In de OruxMaps app: Settings - Maps - Map orientation: Direction up (GPS)
Zal er wschl. nog een keer een echt kompas bij kopen a la:
http://www.futurumshop.nl/recta-dp-6g.phtml
eur 68

Waarom een losse GPS met BT nodig? Omdat de eReader geen ingebouwde gps heeft. Overigens zijn gps'en in bv. smartphones niet al te nauwkeurig, stroomvretend, en kunnen ze soms helemaal geen 'fix' tot stand brengen bv. in een stad in smalle straten met wat hogere gebouwen.

Waarom geen Garmin GPS o.i.d.?
- scherm klein
- leesbaarheid in volle zon matig (en met een gewone smartphone of tablet absoluut nul)
- prijzig
- nieuwste modellen hebben wel Android, maar een sterk verouderde versie, waardoor veel apps er niet op draaien
- niet multifunctioneel (vrijwel alleen als kaartlezer te gebruiken)
- voordeel Garmin e.a.: waterdicht & stevig (rugged).

Voordeel gebruik eReader:
- groot scherm (17 cm.)
- laag stroomverbruik
- met veel licht (felle zon) wordt het beeld juist versterkt (e-Ink)
- redelijk recente Android-versie
- Google Play store
- bruikbaar voor (uiteraard) je boeken, maar ook browsen, e-mail, apps
- uitbreidbaar met micro-SD kaartjes
- is niet waterdicht en niet 'rugged' (heeft geen camera)
- e-Ink beeldscherm niet geschikt voor snel bewegend beeld (video)
- om te koppelen aan externe GPS moet je de Reader 'rooten' (zie verderop)
- enkele apps niet installeerbaar (Android zit op 4.4, Reader op 4.0.4 ... wordt wellicht nog wel ge-update)
- diverse apps wel installeerbaar, maar dan door ze op een computer als .apk te downloaden en dan op de Reader te installeren. (Een minderheid aan apps werkt niet op deze Reader.)

Al met al is mijn advies: als je toch van plan bent een (goede) eReader aan te schaffen, overweeg dan deze. Met een externe GPS (of door de GPS van je smartphone via lokale wifi-to-wifi naar de reader te 'tetheren') maak je er namelijk een super-deluxe GPS van, die mij i.i.g. zeer goed bevallen is.
Ook in die stortbui (wolkbreuk 26 juli j.l.), MIDDENIN het bos op een onverhard pad: gps ontvanger en reader wezen ons feilloos de weg naar het gehuurde boshuisje in the middle of somewhere.
’s Avonds laat uiteraard meer dan genoeg licht vanaf het scherm om goed te kunnen kaartlezen.

OK, om een lang verhaal nog veel langer te maken, ik beschrijf eerst mijn opstelling, en noem dan 2 alternatieven waarbij je de Reader niet hoeft te 'rooten'.

M'n opstelling:
software downloaden op de Reader vanuit Google Play, of .apk buitenom downloaden d.m.v. bv. deze Chrome-extensie:
http://apps.evozi.com/apk-downloader/
- navigatie:
https://play.google.com/store/apps/deta ... s&hl=nl_NL
[gratis]
Heb (op micro SD kaartje in de reader) extra fietskaart voor NL (Benelux) gezet, via
http://www.openfietsmap.nl/downloads/bnl_full
Dat resulteert uiteindelijk ik het bestand gmapsupp.img (Garmin bestandsformaat) dat bij mij dus op het SD-kaartje staat. Zodoende heb je de hele Benelux-fietskaart (inc. bv. de knooppunt-nummers!!) offline staan. De reader heeft geen sim-kaart, dus je kunt niet online gaan via het gsm-net (wel via wifi natuurlijk).
Ik zal nog eens kijken naar iets als een MIFI 4G LTE, zoals de E5776, wellicht dat je zodoende met een pre-paid sim 4G (betaalbaar) dataverkeer kunt hebben met de reader.
In het buitenland koop je dan een plaatselijke prepaid sim met databundeltje.
Andere optie is data-tether, van je gsm (met databundel), naar de reader. (Weet niet, of alle telecom-providers dit toestaan.)

Als appje om makkelijk thuis over je wifi bestanden van bv. computer naar reader te zetten, tip ik overigens WiFi File Transfer (gratis).

Verder had ik enkele .gpx bestanden met fietsroutes gedownload van diverse sites; die kun je in OruxMaps openen en dan zie je de route gearceerd die je 'moet' gaan rijden.
Zoom-factor die ik veel gebruikte op de fiets was niveau 19. Door ‘pinchen’ met 2 vingers zoom je in / uit.
Je kunt ook je route ‘opnemen’ (Start Rec. / niet vergeten, zodra je wegrijdt ;-)), en daarna vanuit OruxMaps bv. aan jezelf e-mailen, om dat (.gpx) bestand te projecteren in bv. Google Earth. Je kunt zo dus ook die prachtige gereden route delen met anderen (inclusief die stukjes, dat je ondanks al deze navi, toch verkeerd reed ;-)).
Ik heb enkele .png’s (plaatjes) gedownload via
http://oruxmaps.forosactivos.net/t1016- ... -orux-maps
om de nogal kleine standaard-cursor (die aangeeft, waar je bent) te verduidelijken.
Heb gekozen voor de Cross Black.png en deze geplaatst op de reader zelf, in
/oruxmaps/cursors (niet op de externe SD kaart dus).
In de OruxMaps app even dubbelchecken of het pad naar de map met cursors hiermee correspondeert: Settings - User interface - Cursor - Cursors Directory
[Gps Cursor icon]
Ik heb de betreffende .png eerst iets van 2x zo groot gemaakt, zodat ‘ie nu 188x188 pixels is.

Ook OsmAnd (gebruikt Open Street Maps) is een prima navi-app.
Lijkt meer (?) mogelijkheden te hebben om lagen over elkaar heen te leggen, bv. een laag met de geplande route, EN een laag met alle supermarkten onderweg.
Voor OsmAnd is er een 'style' die de weergave optimaliseert voor fietsers:
http://www.openfietsmap.nl/installation/android/osmand
Om makkelijk de bestandjes op bv. de sd-kaart te zien, is ASTRO File Manager een fijne app.
Google Maps is er natuurlijk ook nog, daar is het echter lastiger om de kaarten offline te gebruiken. Bovendien kreeg ik het zo gauw niet voor elkaar, om niet steeds 'van de kaart af te rijden': het beeld gleed niet onder me door.

Om iets met GPS te gaan doen, moet je op de reader toestaan, dat de gps locatie gebruikt wordt:
Apps (!) - Settings - Personal, Location services - vink aan: GPS satellites (de vakjes erboven & eronder hoeven niet aangevinkt te zijn)

In mijn opstelling moet de reader ge'root' worden. Dat is niet heel spannend, maar je doet dit wel geheel op eigen risico! Ook kan het gevolgen hebben voor de garantie, hoewel het rooten ook weer ongedaan (en daarom geheel onzichtbaar) gemaakt zou moeten kunnen worden.
Dmv 'root'en krijgen bv. apps wat meer mogelijkheden om specifieke functies van Android te benutten. Ik weet niet zeker, hoe makkelijk het (nog) is, om de T68 eReader automatisch te laten updaten (bv. als Onyx / Lynx met een hogere Android-versie zou komen), nadat deze ge’root’ is. Het verschilt overigens zeer sterk per apparaat en per fabrikant, of en hoe snel (hoe langzaam) men meegaat naar Android 4.4, straks 4.5, etc.

Het rooten dus:
Je hebt daar Towelroot v1 voor nodig. v3 werkt niet! v1 via:
https://diegomejia.globat.com/android/towelroot/tr1.apk
Om deze (en alle) .apk te installeren moet je eerst instellen:
Apps (!) - Settings - Security / Device admin. - vink aan: Unknown sources
Kopieer de .apk naar de reader, en open de .apk; de installatie begint vervolgens.

Daarna kun je SuperSU installeren (gewoon via de Play store),
en daarna 'Xposed Installer' 2.6.1
http://dl-count.xposed.info/modules/de. ... de4f0d.apk
(of via
http://repo.xposed.info/module/de.robv. ... .installer )
Er is al een versie 2.7, deze is echter nog in experimenteel stadium. Gebruik daarom 2.6.1
Als ik me niet vergis, wordt tijdens de installatie ook vanzelf de zgn. Static BusyBox meegeïnstalleerd. Of dat gelukt is, zie je via:
Apps (!) - Settings - Device, Apps - Downloaded
Onderaan staat dan “Xposed Installer Static BusyBox” (280KB; version 1)

Om de reader te laten communiceren (dmv Bluetooth) met de externe gps, heb je op de reader het gratis appje Bluetooth GPS Provider nodig. Echter niet de standaardversie, maar deze:
http://www.mobile-j.de/preview/xpose/Bl ... ovider.apk
(versie 1.5.0)

Je installeert deze app (dmv het .apk bestand) VANUIT de eerder geïnstalleerde app Xposed Installer.
Na installatie zie je de app Bluetooth GPS Provider o.a. staan in Xposed Installer - Modules; als versie 1.5.0;
de opmerking erbij "Only Android 4.2+" klopt gelukkig niet; de reader heeft slechts 4.0.4 momenteel.

Herstart nu de T68 (aan/uit knop lang indrukken).

Ga na de reboot naar:
Apps (!), Settings, System / About device (onderaan), en tik dan net zolang (een keer of 8) op “Build number” (onderaan) totdat er gemeld wordt: You are now a developer. (Tsja, da’s makkelijk verdiend hè.)
Ga 1 niveau omhoog, dus naar Settings.
Onder system staat daar nu ook: Developer options. Daaronder vink je aan:
Allow mock locations.
Dat zorgt er nm. voor dat de GPS-locatie die het externe apparaatje, via BT, aan de reader doorgeeft, door de reader geaccepteerd wordt als ‘de’ GPS-positie waar je je op dat moment bevindt. (Zo ‘mock’ is dat dus helemaal niet.)

Zet de externe GPS aan, zorg dat deze een BT-signaal uitzendt, en wacht tot deze een ‘fix’ (positiebepaling) heeft. Werkt meestal gewoon binnenshuis al. Leg de GPS nabij een buitenraam.

Zet Bluetooth aan op de reader (Home, Settings, Network, Bluetooth, ON).
Search for devices.
De naam van de externe GPS verschijnt na een poosje.
Zorg dat de twee (GPS en reader) ‘handjes schudden’ (pairing) (werkwijze: zie handleiding GPS; bij de mijne moest ik geloof ik eenmalig een code zoals 0000 of 1234 invoeren).

Vervolgens open je de app Bluetooth GPS Provider (die staat gewoon tussen alle andere apps).
Via het menu van de app: Preferences, Choose GPS Receiver: check of de GPS al onder de Paired Devices staat; niveau omhoog: onderaan: GPS Type: SiRF; SiRF / Switch to NMEA: aanvinken
(kan per GPS verschillen)

En dan ben je er bijna:
Druk in het hoofdscherm van de app op Start.
Na enige tijd zie je de waardes verschijnen, die aangeven dat de GPS-gegevens binnenkomen.

Als je daarna een (willekeurige) app met GPS-faciliteiten start, zul je daarin je huidige positie moeten terugzien. Happy biking !!

Volgorde in het kort:
- GPS apparaatje aan, wacht op fix
- eReader aan
- check of Bluetooth aan staat (zet wifi evt. uit, scheelt stroom onderweg!)
- start Bluetooth GPS Provider app
- start de gewenste navigatie-app

Met de knop rechtsboven in de reader (2e van rechts) kun je de A2 mode evt. op Performance First zetten: apps reageren sneller, vragen minder stroom, maar zien er ook (te?) simpel uit. Je verliest er detail mee, bv. de vlakken bos / weiland worden niet meer afgebeeld in OruxMaps.

De eReader geeft beeld in grijstinten. Sommige menu’s van appjes zijn daardoor niet/moeilijk leesbaar (bv. donkergrijs-op-zwart). De reden, waarom ik bv. OruxMaps ook op mijn Android smartphone had staan, voor de vergelijkbaarheid. Slechts een keer of wat gebruik van gemaakt, maar toch. De kaart vreet wel ruimte op de telefoon, dus daar moet eigenlijk nog een micro-SD-kaartje bij.

’s Nachts laadde ik e.e.a. op via 220V:
- Anker accu
- eReader
- losse GPS
- Smartphone
- accu fotocamera

220V was er dus; volgende keer neem ik wel een 1-naar-5 stekkerblokje mee.
Ik had dus ook 5 opladertjes en 5 kabeltjes bij me …

TENSLOTTE:
2 alternatieven, waarbij je de Reader NIET hoeft te ‘rooten’:

1.
TetherGPS
https://play.google.com/store/apps/deta ... s&hl=nl_NL
Naast de eReader, heb je dan een Android device (telefoon of tablet) nodig die een gps aan boord heeft. Je installeert op beide deze zelfde app. De device met gps is dan de server (aanbieder), de eReader is de client (gebruiker).
Beide devices zet je op een onderling wifi-netwerkje terwijl je fietst.
Ik heb ook dat getest (zowel vanaf phone Huawei P6, als tablet Samsung Galaxy Tab3), en het werkt.

Om iets met GPS te gaan doen, moet je op de reader toestaan, dat de gps locatie gebruikt wordt [eerder ook beschreven]:
Apps (!) - Settings - Personal, Location services - vink aan: GPS satellites (de vakjes erboven & eronder hoeven niet aangevinkt te zijn)
Idem op de phone/tablet (menu’s kunnen iets anders heten, afhankelijk van de exacte Android-versie).

Ga vervolgens op de eReader naar:
Apps (!), Settings, System / About device (onderaan), en tik dan net zolang (een keer of 8) op “Build number” (onderaan) totdat er gemeld wordt: You are now a developer. (Tsja, da’s makkelijk verdiend hè.)
Ga 1 niveau omhoog, dus naar Settings.
Onder system staat daar nu ook: Developer options. Daaronder vink je aan:
Allow mock locations.
[Deze handeling beschreef ik eerder; is namelijk ook nodig bij Bluetooth GPS Provider.]

De T68 eReader stelde ik qua wifi als volgt in voor TetherGPS:
Apps (!) - Settings - Wireless & Networks, More … - Tethering & Portable hotspot - vik aan: Portable Wi-Fi hotspot
Geef deze hotspot een herkenbare naam (SSID; MijnEreader ofzo) via: Configure Wi-Fi hotspot. Zet de security op WPA2 PSK en verzin een wachtwoord. Save.
Vanaf het andere apparaat (Android; met gps erin) maak je verbinding met het Wi-Fi ‘netwerk’ MijnEreader (of hoe je het ook genoemd hebt). Vul het zojuist gekozen wachtwoord in. Vanaf dat moment hebt je dus GEEN toegang tot het Internet meer via wifi. Je hebt alleen een lokaal (soort p2p) netwerkje.
Zet de gps aan op de phone/tablet, wacht tot deze een ‘fix’ heeft bewerkstelligd.
Start de TetherGPS app (server) op de phone/tablet, en diezelfde app (client) op de eReader. Et voilà. Start een navi-app op de eReader en constateer, dat je GPS-positie gezien wordt.
Er zijn dus twee soort tethering (een soort sharing) tegelijk aan de hand: wifi-tethering (de Reader fungeert als lokaal toegangspunt), EN gps-tethering (de phone/tablet deelt zijn gps-gegevens met de reader).

2.
MirrorOp
http://www.mirrorop.com/store.html
Ingenieuze app:
installeer de Sender (kost $10) op de device met GPS, en de Receiver op de eReader.
Wat hier wordt uitgewisseld, is puur (al) HET BEELD van de zender. Alles wat je op bv. je smartphone ziet (bv. een kaart met gps), zie je ook op de ontvanger (de eReader in dit geval).
Het gebruik van de zender-app, zonder de zender te hoeven rooten, werkt alleen met bepaalde merken zenders (phones, tablets). Er is momenteel een speciale MirrorOp zender-app voor:
Samsung Galaxy (phone & tablet).

Getest met Samsung Galaxy Tab3 (10 inch) als Sender, en het werkt.
Ik vind het meenemen op de fiets van EN een tablet EN een eReader echter too much.
En mijn gsm had ik moeten rooten. Dat vind ik te link. Rooten van een ‘accessoire’ als een reader of tablet vind ik ok, maar mijn telefoon zie ik als belangrijker en die wil ik ‘standaard’ laten. Bovendien bleek mijn telefoon (Huawei P6, Android 4.4) lastig te rooten.
Dat ligt voor uw telefoon wellicht anders.

Zie verder de installatie-uitleg op
http://www.mirrorop.com/

De ontvanger-app voor op de T68 eReader:
https://play.google.com/store/apps/deta ... r&hl=nl_NL

Qua installatie en het-maken-van-verbinding, is deze aanpak de elegantste, zeker als u een telefoon of tablet (met GPS) uit de Samsung Galaxy reeks heeft.
De zender-app kost wel $10.
De ontvanger-app is gratis.

MirrorOp heeft ook toepassingen om andere devices beeld te laten uitwisselen, denk aan phone/tablet naar computer (mac, of windows pc).

En de aller-elegantste oplossing . . . die is bedacht, gefinancierd, en schijnt er (ooit??) aan te komen:
http://www.meetearl.com
vanaf $299

iOS (iPhone, iPad, iPod) liefhebbers:
het kan heel goed zijn, dat het bovenstaande ook werkt in combinatie met deze Apple devices. Omdat ik ze echter niet meer bezit, kan ik daar geen gefundeerde info over geven.
Is heel wel denkbaar, dat er in de App Store vergelijkbare apps zijn.
Rooten heet bij iOS jailbreaken.
Aangezien de eReader (echter) op Android draait, kan het goed zijn, dat combinaties met Apples devices lastiger / beperkter / of zelfs onmogelijk zijn.
En eReaders (met e-Ink) op iOS zijn (en komen?) er niet ...

PS: tijdens de vakantie voor alle zekerheid toch ook maar mijn gsm even geprobeerd als GPS.
Bevestigd: onleesbaar in de zon, zeker met een zonnebril op. En! als er een wat grotere app draait zoals OruxMaps raakte mijn gsm (die recent is) in de zon letterlijk oververhit. Het schermt blokkeert, en geeft een melding dat apps gesloten worden. Al met al totaal onbruikbaar en onbetrouwbaar.

PPS: ondertussen eens aan het kijken via http://www.poihandler.com,
lijkt me toch wel makkelijk om volgende keer een .gpx met bv. alle supermarkten te kunnen inladen.
Ook even gekeken naar Layar samen met OsmAnd, maar daar zie ik niet veel heil in.

Tot zover.
#pfjoew
Heel verhaal maar snap ik er iets van...nu niet al te veel behalve dan dat je ene e-reader als gps gebruikt. Maar zal wel aan mijn weinige technische computer kennis liggen :wink:
Whow!,
Dat klinkt interessant!

Ik ga het eens op mijn gemakje lezen en uitproberen.
Bedankt voor de tip!
Goed om te lezen. Mij lijkt het gebruik van een eReader handig omdat hij weinig energie gebruikt.

Met een Smartphone kun je ruwweg drie tot vier uur fietsen met een GPS aan. Als je die dan aan de naafdynamo vastsoldeert ;-) met een PLUG of USB-werk ertussen, dan ben je min of meer energie-neutraal bezig. Anders gezegd; je begint de fietsdag met een accuniveau van 40% en eindigt de dag ook met een accuniveau van 40%.

Nu kan ik mij voorstellen dat je met al die aan elkaar gekoppelde apparatuur meer energie gebruikt. Kun je daar iets over zeggen?

Eric
Een foto zegt meer dan 1000woorden :)
Best leuk om wat te experimenteren op deze wijze maar mijn ervaring is dat het op het belangrijkste moment net niet werkt als je zelf wat bij elkaar klooit. Ik heb veel ervaring met electronicaproducten en navigatie (ik reed er in 1996 al mee als testrijder, werkzaam voor een grote Japanse speler, in die tijd was alleen Amsterdam en Eindhoven gedekt)
Ik heb er wel veel van geleerd, vooral dat je apparatuur in het algemeen niet moet gebruiken waar het niet voor ontwikkeld is. Om een E-reader als navigatie te gaan gebruiken is als hobby leuk maar voor het grote publiek onwerkbaar zeker als die eigenlijk de ballen verstand heeft van koppelen van verschillende units als er weer eens wat vastloopt. In mijn optiek moet iets praktisch zijn
Ik zou altijd gaan voor losse navigatie en gebruik daarvoor zelf de Garmin GPS map64ST. Volledig waterdicht dus geen geklungel met waterdichte hoes en ook in de volle zon gewoon goed afleesbaar (anders dan TS beweert)
Het scherm is inderdaad niet groot maar wat ik in de loop der jaren ook geleerd heb is dat je als reiziger ook zelfredzaam moet zijn en navigatie als hulpmiddel moet gebruiken en voor de rest je volle verstand. Je hebt dan geen groot scherm nodig omdat je vooral op je eigen inzicht navigeert en niet plompverloren de , soms achterhaalde, aanwijzingen volgt met kans op ongelukken. Ik gebruik het navigatie nu vooral (ook in de auto) als richtlijn
Ik weet zeker dat er vele mensen zijn die als het systeem uitvalt echt niet weten waar ze zijn.
De tijd van het systeem stomweg volgen ligt al een poos achter me, Ik heb dan ook geen groot scherm nodig. Ik maak me ook wel een beetje zorgen over de manier van monteren. Een E-reader is echt niet gemaakt om op een bonkend stuur geklemd te zitten, een fietsnavigatie wel zeker als dat van een goed merk is.
@Arie:
Dank dat je jouw idee/experiment zo uitgebreid hebt beschreven, erg leuk.
Toch nog een paar vraagjes:
- Hoe beviel de grijstintenkaart, vegeleken met de kleurenversie? Lijkt me een stuk lastiger te lezen (tracks van wegen onderscheiden bv.).
- Hoeveel weegt die hele electronica verzameling?
- Hoeveel mAh verbruik je zo op een dag?

Het voordeel van een laag e-Ink verbruik lijkt me te niet gedaan door de WiFi/Bluetooth, bovendien staat die gps-muis waarschijnlijk constant aan (wat bij een smartphone ook niet nodig is).

De leesbaarheid van een smartphone is net echt nul, in vol zonlicht problematisch maar het is werkbaar, onder de bomen beter dan een Garmin zonder verlichting.
Overigens zou m.i. een smartphone met een transflectief scherm (zoals Garmin) voor dit gebruik fantastisch zijn, maar die worden, voor zover ik weet, niet gemaakt.

Het batterijverbruik kan beter dan Eric meldde, ik deed met een smartphone twee dagen met een acculading, dat is beter dan de moderne Garmins, hierbij staat niet het scherm constant aan, maar dat hoeft ook niet.

Naast de genoemde Earl (tablet met e-Ink scherm) is er ook de Yotaphone (smartphone met aan de achterkant een 4.7" e-Ink scherm).
Leuk, al jullie reacties. Ik kom er snel op terug.
Naast de 2.000 woorden ... hier ook een fotootje (reader + spiekbriefje met de knooppuntnummers).
http://www.goo.gl/rliCt4
Dit is toch echt wel voor de verder gevorderde hobbyist hoor. Het is allemaal redelijk goed te volgen voor de leek, tot het stuk over rooten. Zodra het softwarematige oplossingen gaat betreffen wordt het allemaal wat lastiger, is mijn ervaring.
Daarnaast: hoe snel bouwt die kaart zich eigenlijk op, als je van het kaartgebied afrijdt?
Het is een heel leuk verhaal, maar voor welk probleem is het een oplossing? Met een out-of-the-box android-tablet heb je voor dezelfde prijs of minder een even groot scherm, en nog in kleur ook, met ingebouwde GPS. En zo'n tablet is prima als e-reader te gebruiken (al kan ik me voorstellen dat voor sommigen het verlichte scherm op den duur vermoeiend is).
De geschetste problemen van een smartphone herken ik niet. Op maximale helderheid is het scherm van een gemiddelde smartphone zelfs in de zon goed bruikbaar en van een onnauwkeurige GPS heb ik nog nooit iets gemerkt. Als je het scherm niet de hele tijd aan hebt (waarom zou je?) kun je een dag lang navigeren met een geschikte app, eventueel ook offline, zoals Viewranger in combinatie met gecachete OSM. Met een powerbank erbij (€ 60) zijn je accuproblemen al helemaal voor een dag of vijf opgelost.
Geheugenproblemen zijn er met een enigszins recente smartphone evenmin, voor opslag kun je altijd nog een sd-kaartje erbij kopen.
Maar goed, dit is natuurlijk allemaal veel te rationeel...
Valt natuurlijk ook een beetje onder het kopje "gewoon, omdat het kan". Maar ik vind het wel mooi om te zien dat er mensen zijn die zelf iets bedenken.

Wat ik me afvraag: mijn eigen ereader is niet erg snel. Hoe snel bouwt zo'n kaart op, op een e-ink scherm?
Ik heb recentelijk pas het fietsen met navigatie ontdekt. Ik navigeer nu met mijn smartphone, omdat deze al in mijn bezit is. Ik vind het een hele relaxed manier van fietsen, fietsen met navigatie.

Ik vind het persoonlijke een leuke oplossing, omdat ik op deze manier een goede rede heb om mijn (5 jaar) oude e-reader te vervangen voor een snellere. Mij huidige e-reader doet er 5 minuten over voordat deze is opgestart.

Mijn fietsmaatje is geen navigatie wonder, Alhoewel het steeds beter gaat! Dus ik denk dat navigeren met een groter scherm makkelijker zal gaan. Verder vind ik het niet fijn om 'fancy' spullen in het zicht te hebben. Dus een mini tablet (met kleuren scherm) vind ik geen fijne oplossing.

simpel weg een gps kopen, kan ook nog altijd. Ik heb nog genoeg tijd om te onderzoeken wat ik mee op reis neem.

Al met al... Gaaf dat het kan!
Als je dan toch iets nieuws koopt, en je wilt navigatie, koop dan ook navigatie:). Als je een ereader wil kopen, ook goed... maar een GPS ontvanger icm nieuwe ereader gaat ook niet niks kosten.
Het is toch leuk dat mensen hobby's hebben. Technisch gezien werkt het maar of het praktisch is zullen andere iets anders over denken.

Een Garmin heeft een klein scherm maar geeft je helaas te veel informatie zodat je weer te snel klaar bent met fietsen. :D
Leesbaarheid van bv Etrex neemt ook toe als de zo'n schijnt.
Ik vind het een leuk project. Afgelopen fietsvakantie hebben wij gediscussieerd over navigeren met ipad mini. De etrex Vista hcx die we meehebben heeft een erg klein scherm en is met zonnebril op door mij slecht afleesbaar. Dat ebook heb je toch bij je, dus als je het kunt inzetten om te navigeren is dat mooi meegenomen.
Een tablet of smartphone gebruiken om te navigeren kost veel stroom. Als je het scherm constant aan laat staan ben je na een uur of vijf met een iPhone als navigatie uitgefietst.
Goede allen,
ik ga ECHT inhoudelijk reageren, vind het erg leuk om commentaar te krijgen.
Voor nu even de verbeterde (in mijn ogen) versie van de OruxMaps-cursor, mooi groot voor op de T68 met een extra pijlpuntje erop:
https://www.dropbox.com/s/ajlj55hat6fqj ... k-punt.png

Deze .png zet je in:
/mnt/sdcard/oruxmaps/cursors/

(dat pad stel je in via:
OruxMaps: context-menu: Settings - User interface - Cursor - Cursors Directory)

Dank aan het originele ontwerp van Pedja
( http://oruxmaps.forosactivos.net/t1016- ... -orux-maps )

+++

De officiële site van de 'internationale' versie van de Onyx Boox T68 (dit is iets anders dan de Onyx Boox Lynx):
http://www.onyx-international.com/en/pr ... erial=4642
arie schreef:En de aller-elegantste oplossing . . . die is bedacht, gefinancierd, en schijnt er (ooit??) aan te komen:
http://www.meetearl.com
vanaf $299
Die heb ik in bestelling staan :D Met een beetje geluk voor de kerst binnen.

De E-ink is inderdaad een leuke oplossing.
Wat betreft de Yotaphone, als ik me goed herinner laat die alleen standaardmeldingen e.d. op de e-Ink zijde zien, en geen volwaardige apps.

Ben heel benieuwd naar de Earl, maar afgelopen week publiceerden ze hun (opnieuw aangepaste) planning ... ik heb er helaas geen fiducie in dat er binnen pakweg anderhalf jaar een gereed product is ;-(
Hoezeer ik het idee ook steun.
@fsap,
hier dan eindelijk een reactie ;-)

"Hoe beviel de grijstintenkaart, vegeleken met de kleurenversie? Lijkt me een stuk lastiger te lezen (tracks van wegen onderscheiden bv.)"
Ik heb op geen enkel moment de kleuren gemist, vooral toen ik de cursor in OruxMaps had verbeterd (zie boven)

"Hoeveel weegt die hele electronica verzameling?"
Mijn keukenweegschaal zegt:
- accu pack + beschermhoesje + kabel (om 's nachts bij te laden), 320g
- eReader + kabel + Ortlieb-hoes (op stuurtas), 333g
- GPS + kabel, 128g
- 3 usb-220V-laders, 125g
- tezamen: 906g

Je zou ook 1 lader kunnen meenemen (ipv 3), en 2 kabels ipv 3 (1 micro usb, en voor de GPS in mijn geval 1 mini usb).
Dat scheelt ongeveer 100g (de lichtste lader die ik heb, weegt 31g), totaal is dan rond de 800g.

"Hoeveel mAh verbruik je zo op een dag?"
Oei, geen idee; wat ik wel kan zeggen:
- externe GPS gaat denk ik een dag of 2 tot 3 mee op 1x laden
- T68 eReader gaat ongeveer 3/4 dag mee op 1x laden, vandaar dat ik hem (meteen aan het begin, of halverwege de dag) aan het accupack hing
- het accupack voedt dus de eReader een beetje bij, ik zou schatten dat het accupack daardoor na een dag of 5 leeg is.

"Het voordeel van een laag e-Ink verbruik lijkt me te niet gedaan door de WiFi/Bluetooth, bovendien staat die gps-muis waarschijnlijk constant aan (wat bij een smartphone ook niet nodig is)."
Externe GPS staat idd continu aan en heeft continu BT contact (wifi nergens bij nodig), maar zoals zojuist beschreven gaat die externe gps aardig lang door op 1x laden (en je spaart de accu van je gsm!). BT is (door het kleinere bereik en de smallere bandbreedte) minder energie-etend dan wifi, en wifi heb je dus (in mijn uiteindelijke opzet) niet nodig.
Wifi heb je wel nodig, als je de GPS-tether of de MirrorOp variant gebruikt.

Hartelijke groeten van Arie