Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Parijs - NL. via Maubeuge en Mons, waar fietskaartje kopen? - Forum Wereldfietser

Parijs - NL. via Maubeuge en Mons, waar fietskaartje kopen?

Op zondag14 september reis ik vanuit Parijs terug naar Nederland. Ik ben van plan om dit via de Maubeuge/Mons constructie te doen.
Ik wil het liefst mijn tickets van tevoren geregeld hebben. Het kaartje van Paris Nord naar Maubeuge á 15 euro, volgens mij, kan ik online kopen. Dat geldt ook voor het traject Mons - Dordrecht. (31,40) Maar niet voor het kaartje voor de fiets. Dat kan bijvoorbeeld bij het internationale loket van NS, maar, zo staat te lezen op de site, dat kan dan alleen als je tegelijk je eigen kaartje koopt. Allemaal leuk en aardig, maar voor kaartjes aan de balie moet je administratiekosten betalen, en online niet. Dus als dat niet nodig is doe ik dat liever niet.

Een lange inleiding op een simpele vraag: kan ik mijn fietskaartje ook, op zondag, in Mons kopen? Ik heb begrepen dat het fietskaartje in België zelfs goedkoper is, maar hoe kom ik eraan?

Peter
Internationale fietskaartje naar Belgie kun je kopen uit de kaartjesautomaten op alle Nederlandse stations. Ook Bergen zit erin. Ik weet niet of alleen een enkeltje vanuit Belgie terug mogelijk zijn.
Het station van Bergen is momenteel een grote bouwput. Het oude station is geheel afgebroken en er komt net als in Luik een futuristisch station van Santiago Calatrava.
De twee perrons die nu in gebruik zijn kun je alleen bereiken via lange looproutes en tijdelijke loopbruggen.
Op het oude station kon ik twee jaar geleden een internationaal fietskaartjes kopen.
Als je op maandag vertrekt kun je Bergen ontwijken via een Interregiotrein van Quevy naar Brussel-Zuid. Deze rijdt niet in de weekenden.
Quevy is het oude grensstation dat ligt in Aulnois bijna op de grens met Frankrijk. Dus vanuit Frankrijk net over de grens in Belgie.
In Quevy is geen loket, maar je kunt bij de conducteur een Belgisch fietskaartje kopen tot de grens. Je hebt kans dat je de enige passagier bent die in Quevy in de trein stapt.
In de trein van Brussel-Zuid naar Dordrecht moet je de conducteur aanschieten en jouw probleem uitleggen. Je kunt dan een Nederlands fietskaartje kopen voor het Nederlandse deel.
Dank je wel Bert, ook voor de waarschuwing voor de bouwput. Ik heb een uur langer gerekend voor het traject Maubeuge - Mons dan normaal zou moeten kunnen, dat is gezien de wat chaotische omgeving momenteel misschien zo onhandig nog niet.
Als je twee jaar geleden een fietskaartje hebt kunnen kopen in Mons moet ik er maar vanuit gaan dat dat nu ook nog steeds kan.

Op maandag word ik helaas weer bij mijn werkgever verwacht, dus reizen over Quevy is helaas geen optie.
Ik neem aan dat je van Maubeuge naar Mons fietst?

Ipv daarvan zou je ook naar Binche kunnen gaan, ongeveer net zover, dat is een eindstation met verbinding naar Brussel. Ik was daar in het voorjaar, maar het het station niet verkend op mogelijkheden van de automaten of balie.
Vanaf Bergen is het 45 minuten naar Brussel-Zuid en de trein vanaf Binche doet er 1 uur over. Op de zondagen gaat er vanaf Bergen en vanaf Binche één trein per uur naar Brussel-Zuid.
Ik ken het station van Binche niet, maar veel Belgische station hebben geen liften en moet je trappen af en op om op juiste perron te komen.
Hoe is dat in Binche? Kom je met een fiets gemakkelijk bij het vertrekspoor naar Brussel?
Ik heb het niet bijzonder goed verkend, maar het is een EINDstation met twee sporen en op het tweede spoor stonden wagons. Dus op het station zou je gelijk op het goede perron moeten staan. Zoals op meerdere stations in Belgie, het betreft een laag perron.
Overigens kun je online je ticket bestellen en printen en meenemen.
http://www.belgianrail.be/nl/stations-e ... fiets.aspx
Ik kan me vergissen, maar volgens mij leidt jouw link naar een mogelijkheid om online een Belgisch fietskaartje te kopen. Dat is wel lekker goedkoop, maar dan moet ik voor het Nederlandse deel van mijn reis nog weer een aanvullend kaartje kopen. Mijn vraag ging over het kopen van het internationale fietskaartje.
Ik ben dit weekend ook teruggekeerd met de trein uit Parijs naar Mechelen (via Antwerpen)
Normaal had ik gepland om via Amiens - Lille - Antwerpen met de 'gewone' trein terug te komen. Groot was mijn verbazing toen de man achter het loket (Paris Nord) me verzekerde dat ik tot in Lille met de TGV of Thalys (weet niet goed welke) mocht. Ook met de volledig bepakte fiets... Die man heeft me ineens een ticket naar Moeskroen verkocht, verder kon hij niet verkopen. Weer een meevaller want deze trein reed ineens door naar Antwerpen. Conducteur aangesproken en was geen probleem, heeft ineens een fietskaartje afgedrukt en een ticket tot Mechelen.
Kosten Parijs - Lille (1 uur rijden)- Moeskroen (50EUR)
Moeskroen - Mechelen (15EUR)
Fiets kaartje (5EUR)
Moos_1980 schreef:Ik ben dit weekend ook teruggekeerd met de trein uit Parijs naar Mechelen (via Antwerpen)
Normaal had ik gepland om via Amiens - Lille - Antwerpen met de 'gewone' trein terug te komen. Groot was mijn verbazing toen de man achter het loket (Paris Nord) me verzekerde dat ik tot in Lille met de TGV of Thalys (weet niet goed welke) mocht. Ook met de volledig bepakte fiets... Die man heeft me ineens een ticket naar Moeskroen verkocht, verder kon hij niet verkopen. Weer een meevaller want deze trein reed ineens door naar Antwerpen. Conducteur aangesproken en was geen probleem, heeft ineens een fietskaartje afgedrukt en een ticket tot Mechelen.
Kosten Parijs - Lille (1 uur rijden)- Moeskroen (50EUR)
Moeskroen - Mechelen (15EUR)
Fiets kaartje (5EUR)
Van Parijs (Paris-Nord) gaat geen Thalys naar Rijsel, maar wel TGV's met fietsplaatsen. Deze moet je wel reserveren. kost 10,- Euro per fiets.
De TGV's vanuit Parijs komen in Rijsel aan op de stations Lille-Europe of Lille-Flanders. De treinen naar Moeskroen en Kortrijk vertrekken van Lille-Flandres. Beide stations liggen op 450 meter van elkaar. Ongeveer een keer in de twee uur gaat deze trein naar Kortrijk ook door naar Antwerpen-Centraal. De Fransen kunnen geen fietskaartjes voor Belgie en Nederland verkopen. Dat kun je voor Belgie bij de Belgische treinbegeleider doen, die in Rijsel ook de deur van het fietsencompartiment moet openen. Voor Nederland moet je weer wenden tot de conducteur van de Benelux-trein naar Den Haag HS (vanaf 15 december 2014 naar Amsterdam Centraal).
1 x teveel
bert sitters schreef: De Fransen kunnen geen fietskaartjes voor Belgie en Nederland verkopen. Dat kun je voor Belgie bij de Belgische treinbegeleider doen, die in Rijsel ook de deur van het fietsencompartiment moet openen. Voor Nederland moet je weer wenden tot de conducteur van de Benelux-trein naar Den Haag HS (vanaf 15 december 2014 naar Amsterdam Centraal).
Ik geloof dat ik het concept "internationaal fietskaartje" tot nu toe verkeerd heb begrepen. Ik dacht dat je zo'n kaartje kon kopen om daarmee van een willekeurig station in België naar een willekeurig station in Nederland te reizen. Maar als ik deze pagina, en Bert zijn antwoord hierboven nog eens goed lees, dan is zo'n internationaal kaartje alleen bedoeld voor een internationale trein. Tja, ;-)

Dus ik moet in Mons/Bergen een kaartje voor 5 euro kopen dat geldig is tot Roosendaal (staat hier). De website van de NMBS zegt dat het ook online gekocht kan worden.
En voor het stuk van Roosendaal naar Dordrecht moet ik dan nog een fietsdagkaart van NS kopen. Begrijp ik uit jouw antwoord Bert dat dat ook bij de conducteur kan? Of moet ik dan uitstappen, bij de automaat een kaartje kopen, en dan de volgende trein naar huis nemen? Want online een fietskaartje kopen bij NS kan niet. (Voor dat kleine stukje zou je de gok bijna wagen om het zonder kaartje te doen, maar dat mag natuurlijk niet, dat weet ik wel hoor moderators :-) )
Op een internationaal treinkaartje naar Belgie staat altijd een beginstation en een eindstation. NS-International vermeldt niet dat je voor Belgie ook internationale fietskaartjes kunt kopen bij de automaten op alle Nederlandse stations.Het Franse Rijsel zit ook in dit menu. Je kunt vast wat oefenen op automaat.
Ik heb altijd een Nederlands fietskaartje kunnen kopen bij de conducteur van de Internationale trein van Brussel naar Den Haag. Gewoon de conducteur onmiddellijk vragen om even langs te komen. Je legt uit dat op het station van vertrek geen fietskaartjes naar Nederland te koop waren.
Je kan plannen wat je wilt, maar zaken lopen toch vaak net weer een beetje anders. Zo had ik verzuimd om mij goed voor te bereiden op de route naar het station van Mons. Ik wist het adres niet, en gokte op basis van het kaartje in mijn GPS (eTrex) op een van de stations. Zo kwam ik uit bij het stationnetje van Jemappes (een voorstadje van Mons), en dat was dus niet de bedoeling. Toen mijn GPS vervolgens vond dat ik nog eens 13 km te fietsen had voor het overbruggen van een afstand van hemelsbreed 3,5 km naar wat ik nu dan dacht dat het hoofdstation zou zijn keek ik nog eens goed naar de dienstregeling op Jemappes. Misschien kon ik met de trein hier ook wel op het station van Mons komen.
Nou, dat kon. Sterker nog, de trein reed zelfs helemaal door naar Brussel! Jammer dat ik hem net zag vertrekken, maar er ging er over een uur weer een.

Trein kwam, ik meldde me bij de conducteur, gaan we ook naar Brussel? Mais oui. Okee, ik hees met gevaar voor eigen leven (en dat van de fiets) mijn fiets en mezelf aan boord (het was best hoog, die instap), en legde uit, terwijl de trein al weer reed, dat ik weliswaar een kaartje voor mezelf had, vanaf Mons, maar nog niet voor mezelf van Jemappes naar Mons, en al helemaal niet voor mijn fiets. Ai, dat was wel een ingewikkeld verhaal. Gelukkig bleek de conducteur op een gegeven moment een Vlaming te zijn hetgeen de communicatie vereenvoudigde.

Om te beginnen moest mijn fiets ergens anders staan. In het afsluitbare hok één wagon verder. En wat die kaartjes betrof, dat was verder wel okee zo.

En zo kwam ik op een makkelijke manier in Brussel. Alwaar ik erachter kwam dat mijn trein naar Nederland deze dag niet verder zou gaan dan Roosendaal in verband met onderhoud tussen Roosendaal en Dordrecht. Wel potverkaatje! Hoe kwam ik dan thuis. Fietsen van Roosendaal naar woonplaats Dordrecht zou natuurlijk theoretisch kunnen, maar dan werd het wel heel laat, en daar had ik trouwens ook niet zoveel zin in. Er was vervangend busvervoer, maar dat was vast niet geschikt voor fietsen.

Als de conducteur langskwam zou ik het wel vragen. Ik moest hem sowieso op de hoogte stellen van het feit dat ik geen fietskaartje had. Want de gulheid van de ene conducteur zou zich vast niet automatisch voortplanten in de volgende.

Maar zoals dat wel vaker gaat als er strubbelingen op het spoor zijn, de conducteur beperkte zich tot het openen en sluiten van deuren en fluiten voor vertrek. Hij liet zich verder niet zien.

In Roosendaal aangekomen bleek de bus wel degelijk in staat om mijn fiets mee te nemen, en zo kwam ik uiteindelijk toch nog redelijk op tijd thuis.

De hele reisexercitie heeft mij 15 euro gekost voor het stuk Parijs-Maubeuge, en 34,50 euro voor het stuk Mons-Dordrecht. O ja, en ook nog 3,95 om van het stationnetje Porchefontaine bij Versailles in het centrum van Parijs te komen.