Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano XT pedalen, geschikt voor wereldreis? - Forum Wereldfietser

Shimano XT pedalen, geschikt voor wereldreis?

Op m'n ligfiets heb ik sinds een jaar de Shimano XT pedalen staan. Het nieuwe model met langs de ene kant het klik- mechanisme, andere kant gewone kooi. Na ongeveer 11000 km begonnen de lagers speling te vertonen en te kraken. Ik heb alles opengemaakt en terug ingevet. Gebruikmakend van het gereedschap van een Noorse fietsenmaker. Door de weinige afdichting van de lagers, waren deze redelijk vuil. Probleem is nu verholpen. Op de ligfiets hebben deze pedalen een goed leven... Hoog en droog, ze komen niet in aanraking met stoepranden, ik kan er niet op gaan staan. Voor het demonteren heb je enkel steeksleutels nodig, dus dat kan overal op de wereld. Maar ik vraag me toch af of deze pedalen geschikt zijn om langere avontuurlijke reizen te maken. Ik heb betere ervaringen met pedalen met gesloten industrie lagers.
Ik heb al ruim 21000km afgelegd met één setje Shimano XT (dubbel)klik pedalen op mijn ligfiets. De lagers draaien nog mooi en zonder speling, wel al een keer opgemaakt en opnieuw in het vet gezet. Op mijn andere ligfiets ook al 20000km met een goedkoper setje klikkers van Shimano, ook al wel eens opengemaakt en gesmeerd, volgens mij zit daar een industrie- en glijlagertje in. Binnenkort vervang ik ze allebij en niet omdat ze zijn versleten zijn of ik ze niet meer vertrouw maar stap over op een ander merk voor meer zijdelingse speling.
Heehoi,

Bij SPD heb ik zelf nooit problemen gehad met de lagers, wel met de koppelingen zelf die na verloop van tijd speling gingen geven. Mijn voet had daardoor onvoldoende steun, wat mijn knieën niet echt fijn vinden.

Time ATAC is een alternatief dat als zeer betrouwbaar bekend staat en niet deze spelingsproblemen heeft. Of je ze fijn vindt fietsen is natuurlijk een persoonlijke zaak.

Succes en veel plezier!

Walter
Alle Shimano pedalen hebben in principe dezelfde lagering (enkele goedkope lagers uitgezonderd). Er zitten kleine verschillen in de hardheid en mate van polijsting, XT is het beste niveau. De afdichting is overal 1 rubber ringetje, evenveel als een standaard rs industrielager.
Het wil nog wel eens gebeuren dat het rubberen ringetje niet goed blijft zitten. Pro-actief het lager openmaken, veel vet erin en weer dicht (youtube helpt als je niet weet hoe) lost dit op.
Ze zijn afstelbaar, iets dat niet kan met standaard industrielagers.

Ze zijn dus prima geschikt voor een wereldreis. Pro-actief vet erin, af en toe eens controleren op speling + vet en ze kunnen tienduizenden km mee. Als je pech hebt heel af en toe afstellen. Zeker alles beter dan pd-m520 (heeft zachtere kwaliteit stalen as) kan heel lang mee, en de pd-m520 is ook al prima maar moet je iets vaker afstellen.

Time Atac heeft industrielagers maar de lagers zitten op zo'n plek dat ze snel slijten. 10 k km is bij mij de max die ze redden ongeveer met goede kwaliteit lagers (meerdere keren getest, meestal is het minder), dan krijgen ze heel veel speling. Erg weinig en wat mij betreft te kort.
JaapG schreef:Time Atac heeft industrielagers maar de lagers zitten op zo'n plek dat ze snel slijten. 10 k km is bij mij de max die ze redden ongeveer met goede kwaliteit lagers (meerdere keren getest, meestal is het minder), dan krijgen ze heel veel speling. Erg weinig en wat mij betreft te kort.
Ik rij zelf pas een jaar met Time, dus ik heb het even nagevraagd bij een vriend die er al sinds mensenheugenis mee rijdt. Op zijn Nazca Pioneer gaan ze nu 60.000 kilometer mee zonder omkijken. En dat klopt met wat ik van ander gebruikers hoor. Dit is voor mij het eerste tegengeluid.

Groetjes,

Walter
Ik gebruik ze op een bukfiets en ben 90 kg. Maakt vast een hoop uit want het probleem met de lagering komt doordat het lager niet goed tegen krachten op het einde van het pedaal kan, en ik rij vrij ver naar buiten op mijn pedalen (wat kan bij een Time pedaal itt een Shimano spd).
Dus voor een ligfiets zijn de Time pedalen vermoedelijk een stuk beter geschikt dan voor een bukfiets. De free-float is in ieder geval groot, en de bindingen blijven bij mij in prima staat.
Ben zelf in principe tevreden met de Time's, het wisselen van de lagers elke 10k km's went wel want het is niet zoveel werk.

Ze staan in het algemeen inderdaad goed bekend, zie o.a. ook mtbr.com. Ik denk dat mijn specifieke gebruik tot versnelde lagerslijtage leidt.