Interessant rapport over veiligheid fietsers in Amerika :
http://tinyurl.com/nv5s86t
http://tinyurl.com/nv5s86t
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Yellowstone is berucht inzake 'near misses'; en dan met name door campers (RV's / motorhomes).aardvark schreef:
Aanleiding voor de montage van een spiegel was een eerder bijna-ongeval in Yellowstone park, waarbij een 'fifth wheel' rakeling langs mijn elleboog ging. De bestuurder ervan was de smallere wegen in het park niet gewend (en hield niet in) en ik kwam met de schrik vrij. Nu rijd ik niet graag meer zonder.
Dat cijfer viel me ook onmiddellijk op. Niet door ervaring met fietsen in de VS, maar omdat in Nederland en België aanrijding van achteren eerder een zeldzaam fenomeen zijn. En dat heeft deels te maken met aparte fietsinfrastructuur, maar ook op die locaties dat er sprake is van gemengd verkeer zijn zo'n aanrijding eerder zeldzaam.aardvark schreef:Eén getal springt er voor mij uit: het percentage ongevallen waarbij de fietser van achteren werd aangereden (40%).
Ik zal het onderzoek in de toekomst nog wel eens rustig doornemen, maar het lijkt wel erg geschreven met een bepaalde conclusie op het oog.Han schreef:Een nieuw onderzoek naar patronen in fietsongelukken, maakt gebruik van statistieken tussen 1975 en 2012, met focus op helm en alcohol in het verkeer:
http://tinyurl.com/on76jvc
Robertjan schreef:Om één en ander in wat beter perspectief te plaatsen, heeft Bike Portland het onderzoek geanalyseerd: analyse.
Het betreft het aantal ongevallen met de dood tot gevolg. Er wordt niet direct iets gezegd over de diversiteit aanrijdingen in het algemeen. Je kunt je voorstellen dat een aanrijding welk je ziet aankomen beter voor jezelf uit te laten pakken is dan één welk je niet ziet.aardvark schreef:Eén getal springt er voor mij uit: het percentage ongevallen waarbij de fietser van achteren werd aangereden (40%).
De tekst in dit artikel is goedgekeurd door het parlement (Eerste en Tweede Kamer) via de Wegenverkeerswet, terwijl het RVV 1990 niet is goedgekeurd door beide kamers omdat het een Algemene Maatregel van Bestuur is. Vaak wordt de Wegenverkeerswet daarom iets boven het RVV gesteld in die situaties waarin twijfel kan ontstaan.WVW 1994, art. 5 schreef:Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Voor automobilisten bestaat sowieso een risicoaansprakelijkheid tegenover fietsers, als je een fietser inhaalt die zich niet aan de rechtsrij-regel houdt en er komen brokken van, ga je als automobilist zonder meer nat.Robertjan schreef:Ondanks artikel 3 van het RVV 1990 zou je kunnen stellen dat je soms júíst niet geheel rechts mág fietsen, indien je daarmee automobilisten de gelegenheid biedt om in te halen waar dat gevaar kan opleveren. Uiteraard is dat de omgekeerde wereld, dus ik vermoed dat dan de aansprakelijkheid bij de automobilist zou liggen. Desondanks lijkt het me in die gevallen verstandig om, ondanks evt. toeteren en andere insinuaties van andere zijde, niet geheel rechts te rijden voor je eigen veiligheid.
Afwegingen...