Additionally, paste this code immediately after the opening tag: brake booster voor tandem - Forum Wereldfietser

brake booster voor tandem

ik heb een tandem met shimano deore v-brakes.
Als ik alleen een ritje maak (om de fiets te testen na een aanpassing of reparatie) remt hij net zo goed als mijn reisfiets (eveneens v-brakes) en zelfs beter dan mijn koersfiets (calipers).
Als ik met mijn stoker rij is de remkracht aanzienlijk minder: het is nog wel aanvaardbaar maar het zou toch beter kunnen. Als ik een een brakebooster zou plaatsen, zou dat dan de remkracht aanzienlijker verbeteren?

Dien ik aan elke rem z'on brakebooster te plaatsen?
> Als ik een een brakebooster zou plaatsen,
> zou dat dan de remkracht aanzienlijker verbeteren?
Dat zou kunnen, maar het is niet zeker.
Het kan ook aan de blokjes liggen. Soepel lopende remkabels helpen natuurlijk ook altijd. Uiteraard zorg je dat de blokjes en de remhoeven goed zijn afgesteld.

>Dien ik aan elke rem z'on brakebooster te plaatsen?
Begin met de rem die het slechtst werkt. Meestal achter.
Een brake booster voorkomt dat een deel van je kracht op de remkabel wordt gebruikt om het frame open te buigen. Als dat een significant probleem is, dan kan je dat op het zicht zien. (bij het hard dichtknijpen van de remmen gaan de vorkpoten wat open, een kleine beweging is normaal)

Een tandem is een zwaar ding (toch als er twee volwassenen opzitten) het is dan ook normaal dat de remafstand sterk toeneemt als je met gelijkaardige kracht remt als normaal. Veel kan je daar niet aan doen, zelfs een tandem met nieuw gemonteerde HS33 remmen vond ik aanzienlijk softer remmen dan een gewone fiets. Dus remmen optimaal afstellen, eventueel een bijkomende stokerrem voorzien, en de nodige remafstand inrekenen tijdens het rijden.
EnriceV schreef:een kleine beweging is normaal
Ja, maar wat is klein? En hoeveel gaat een brakebooster helpen als de beweging iets groter is dan "klein" ?
Het zal geprobeerd moeten worden om het te weten.

Aan de andere kant: remkracht kan ook té groot zijn. Bij een flink beladen tandem op droog asfalt even de wielen stilzetten is vast niet leuk voor het frame.
Ave Gone schreef: Aan de andere kant: remkracht kan ook té groot zijn. Bij een flink beladen tandem op droog asfalt even de wielen stilzetten is vast niet leuk voor het frame.
Het zal niet leuk zijn om die tandem in bedwang te houden, hoewel een geblokkeerd achterwiel me niet zo'n ramp lijkt. Je frame gaat er alleszins niet erg onder lijden (tenzij je de grond op gaat) de statische wrijving is immers altijd groter dan de dynamische wrijving. Of met andere woorden een band die net niet slipt zet een grotere kracht op het wiel en dus de remmen dan een band die wel slipt. (de reden waarom je een kortere remafstand kan halen met ABS dan zonder). ;-)
Met de remblokjes is niets mis: Koolstop.
De kabels zijn nieuw en de remmen zijn m.i. goed afgesteld. Het remmen is niet problematisch maar als het nodig is een noodstop kunnen maken is wel meegenomen.

Een brakebooster is geen aanslag op het budget (toch niet bij Rose) en ik zal het bij mijn volgende bestelling mee bestellen.

Ik laat het resultaat weten.
EnriceV schreef:Je frame gaat er alleszins niet erg onder lijden (tenzij je de grond op gaat) de statische wrijving is immers altijd groter dan de dynamische wrijving. Of met andere woorden een band die net niet slipt zet een grotere kracht op het wiel en dus de remmen dan een band die wel slipt. (de reden waarom je een kortere remafstand kan halen met ABS dan zonder). ;-)
Allemaal theoretisch. Als je echter op een realistische weg remt zitten daar bobbels in. De piekbelastingen die die tijdens hard remmmen kunnen veroorzaken zijn de krachten die echt tellen.
Zou er op de kabel van de achterrem, in verband met de lengte, niet teveel rek kunnen zitten.
multiwgb schreef:Zou er op de kabel van de achterrem, in verband met de lengte, niet teveel rek kunnen zitten.
Hangt van de kwaliteit van de kabel af. Toen ik de originele remkabels van onze Cannondale tandem verving door Jagwires voelden de schijfremmen (Avid) duidelijk sterker aan én was de lichte sponzigheid uit de kabels.

Ik vraag me trouwens altijd al af of het nou de binnenkabel is die rekt of de buitenkabel die comprimeert, maar dat terzijde.
Ave Gone schreef:Aan de andere kant: remkracht kan ook té groot zijn. Bij een flink beladen tandem op droog asfalt even de wielen stilzetten is vast niet leuk voor het frame.
Naar mijn mening kan de remkracht op een tandem nooit te groot zijn. Zoals EnriceV al aangeeft zal het frame echt niet lijden onder een blokkerend wiel. Verder heeft de tandem het grote voordeel dat hij bij keihard remmen niet voorover kan slaan wat bij een solofiets met ruim bemeten remmen prima te doen is :|

Voordeel van grote remkracht is dat je altijd enige reserve hebt. Op onze MTB-tandem zitten Hope V4 schijfremmen, die zijn echt onbedaarlijk sterk. De maximale remkracht gebruiken we vrijwel nooit en dat betekent dat we ook nooit remkracht te kort komen. En dat vind ik persoonlijk wel een prettig gevoel!
Marten schreef:Naar mijn mening kan de remkracht op een tandem nooit te groot zijn. Zoals EnriceV al aangeeft zal het frame echt niet lijden onder een blokkerend wiel.
Ik heb met mijn solofietsen toch voldoende (n = ca. 7 ) voor mezelf aangetoond dat een frame een begrensde levensduur heeft. Mijn eerste fiets brak toen ik 8 was en daarna is het nooit meer goedgekomen.
Marten schreef:Ik vraag me trouwens altijd al af of het nou de binnenkabel is die rekt of de buitenkabel die comprimeert, maar dat terzijde.
Allebei. De vraag is eerder: welke heeft meer invloed. Vervang je behuizing eens door iets Nokon-achtigs, dan is wat overblijft rek in de binnenkabel.

Ik kan je wel vertellen dat zelfs op een racert met korte remkabels wisselen van "standaard" Shimano-kabels naar een combinatie van Nokon met PowerCordz een wereld van verschil laat voelen.