Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met de German-A kilo voorvork? - Forum Wereldfietser

Ervaringen met de German-A kilo voorvork?

Iemand ervaring met deze kilo vork?
En wellicht ook ervaring met het monteren van een lowrider? Enige vork waar dit standaard kan.

http://www.german-a.de/en/kilo.html#

Groetjes,
Marco
Zelf geen ervaring mee maar dit is een antiek ontwerp met een heleboel gelagerde draaipunten. Vooral interessant voor gewichtsfreaks. Ik zou zelf (als het dan echt een geveerde vork moet zijn) kiezen voor een degelijke vork met staalveer en een Old man Mountain Ultimate lowrider.
Ging SintChristophorus niet met dat ding naar IJsland?
Het gedrocht zit op deze fiets: http://www.sintchristophorus.nl/saint-c ... #more-8472 voorlopig nog geen testrapport van.

Als ingenieur lijkt het me alvast de slechtste oplossing voor een simpel probleem.
Over smaak valt niet te twisten en levert nu niet echt n bijdrage aan de vraag van de TS...

Denk niet dat er veel mensen ervaring met deze vork hebben. Zou eens rondvragen op een mountainbikeforum, wellicht dat daar wat ervaringsdeskundigen zijn.
Dank je kenben. Waardeer als je iemand kent.
De ervaring die ik ken is dat de vork vooral minder 'duikt' in tegenstelling tot een reguliere vork. Dat wordt natuurlijk wel deels door de rebound opgevangen maar dat blijft een hulpmiddel. Maar waar ik echt op zoek ben is gebruikerservaringen en wat minder in wel/niet mooi discussies. Rohloff naaf is ook niet mooi maar zit (terecht) op veel fietsen.
Groet,
Marco
EnriceV schreef:Als ingenieur lijkt het me alvast de slechtste oplossing voor een simpel probleem.
De ingenieurs in duitsland denken daar anders over anders maken ze niet meerdere modellen op basis van hetzelfde uitgangspunt. Als het niet verkoopt zou men inmiddels wel wat anders hebben verzonnen.

BTW als je zo'n uitspraak doet mag je de niet ingenieurs best wel uitleggen wat er slecht is aan de oplossing.

Peter
Geen ingenieur
_Peter_ schreef:BTW als je zo'n uitspraak doet mag je de niet ingenieurs best wel uitleggen wat er slecht is aan de oplossing.
Zie deze foto:
Afbeelding
De kroon van de voorvork is een van de meest heftig belaste onderdelen aan een fiets, zowel voor krachten in verticale en horizontale voor-achter- richting als in buigende en torderende richtingen. Het zwaarste belaste stukje in de vorkkroon is waar de twee vorkpoten in de kroon gaan. In de vork op de foto wordt deze plek gevormd door twee bovenste draaipunten die in tamelijk dunne mechanieken zijn uitgevoerd. Daarnaast zitten er vlak onder en ook nog vlak daaronder nóg meer draaipunten. Dat is wat ik als eerste zie; op zich lijkt mij dit al ongeloofwaardig als het op stijfheid, een lange levensduur of robuustheid aankomt.
_Peter_ schreef:
EnriceV schreef:Als ingenieur lijkt het me alvast de slechtste oplossing voor een simpel probleem.
De ingenieurs in duitsland denken daar anders over anders maken ze niet meerdere modellen op basis van hetzelfde uitgangspunt. Als het niet verkoopt zou men inmiddels wel wat anders hebben verzonnen.

BTW als je zo'n uitspraak doet mag je de niet ingenieurs best wel uitleggen wat er slecht is aan de oplossing.

Peter
Geen ingenieur
Ok, sorry aan zij die mijn commentaar te grof vonden, dat was niet mijn bedoeling, maar ik verantwoord graag mijn mening, het staat iedereen vrij om die dan te volgen of niet (en over esthetiek valt niet te discussieren).
- de beweging wordt volledig opgevangen in het bovenste parallellogram wat meteen sterke beperkingen oplegt aan je veerweg.
- In plaats van twee schuifverbindingen in een klassieke vork die weinig gevoelig zijn voor vuil en makkelijk stijf zijn te maken, wordt er gekozen voor 8 draaiverbindingen. Exact op de plaats waar er altijd vuil terecht komt. Ongetwijfeld oplosbaar, maar waarom het jezelf moeilijk maken? Elk van die 8 verbindingen is trouwens kritisch, het ding is niet betrouwbaar van zodra één van die 8 punten faalt. Komt daar nog bij dat één demper nog steeds nodig is en dus ook gevoelig blijft voor fouten.
- De veerweg zou zo zijn dat het naspoor constant blijft tijdens inveren. Klinkt leuk, maar wie er met volledig ingeveerde voorvork nog een bocht durft nemen is in mijn ogen een held (als ie tenminste niet over zijn stuur gekatapulteerd wordt.)
- Het voornaaf traject is volgens hun curve beter in de eerste veerhelft dan een gewone vork, maar in de tweede helft is ze dan weer aanzienlijk slechter. In de lijnen eronder leggen ze dan meteen uit dat je bij het remmen 50% inveren krijgt: dat brengt je dan netjes in het slechte gebied waardoor klappen tijdens het remmen harder aankomen. Naar mijn gevoel niet meteen een verbetering.
-De vork is opvallend lichter, wat kan verklaren waarom ze alsnog een bestaansrecht heeft. Maar als licht je doel is, dan monteer je toch geen lowrider?

Geniale verbeteringen maken dingen meestal eenvoudiger, niet complexer.
@Ave Gone: Daar kan ik niet zoveel mee. Krachtinschatting op basis van een foto is trickie en gaat als snel op basis van gevoel en dat is juist wat in de techniek niet zo relevant is (heb zelf ook een technische achtergrond 8) ). Testen en ervaringen uit de praktijk vertellen veel meer. En daar ben ik dan ook naar op zoek. En anders ga ik het zelf testen...... :lol:
Marco Meijerink schreef:@Ave Gone: Daar kan ik niet zoveel mee. Krachtinschatting op basis van een foto is trickie en gaat als snel op basis van gevoel en dat is juist wat in de techniek niet zo relevant is (heb zelf ook een technische achtergrond 8) ). Testen en ervaringen uit de praktijk vertellen veel meer. En daar ben ik dan ook naar op zoek. En anders ga ik het zelf testen...... :lol:
Logica valt dus ook al onder gevoelens. Ga je niet al te ver?
Marco Meijerink schreef:@Ave Gone: Daar kan ik niet zoveel mee. Krachtinschatting op basis van een foto is trickie en gaat als snel op basis van gevoel en dat is juist wat in de techniek niet zo relevant is (heb zelf ook een technische achtergrond 8) ). Testen en ervaringen uit de praktijk vertellen veel meer.
Je kan iets prima rationeel analyseren op basis van een foto zonder dat gevoel meespeelt. Of die analyse juist is, is een andere vraag. Volledig zal die nooit zijn, maar daarom ook nog niet fout.

Ook ervaringen zijn vaak gekleurd en daar spelen dus ook gevoelens een rol. Zo speelt de prijs een rol in de beleving van een product.

Niet dat ik praktijkervaringen niet heel belangrijk vind, maar andere beoordelingswijzen zijn ook meer dan welkom.
Ik heb een mountainbike met een German-A kilo voorvork. En die dempt beter dan de meeste 'gewone' vorken als Rockshock, Fox enz. Ik heb er twee Transalpen mee gereden met de meest ruige afdalingen (qua krachten geen probleem vanzelfsprekend, hoe kom je op het idee) Verder veel MTB tochten in Holland.
Ik stuur de vork voor onderhoud naar German A.
eddiesmit schreef:Ik heb een mountainbike met een German-A kilo voorvork. En die dempt beter dan de meeste 'gewone' vorken als Rockshock, Fox enz. Ik heb er twee Transalpen mee gereden met de meest ruige afdalingen (qua krachten geen probleem vanzelfsprekend, hoe kom je op het idee) Verder veel MTB tochten in Holland.
Ik stuur de vork voor onderhoud naar German A.
Peter Caspers

Ik heb met deze verende voorvork geen ervaring.
Wel met de verende balhoofd voorvork van Koga.
Deze is pas onbetrouwbaar.
stap je van je fiets na een rit van 90 km, staat je voorwiel ineens 90 gr gedraaid tov je stuur.
Zal je maar gebeuren tijdens het fietsen.
German Answer maakt niet de minste vorken. Kijk ook maar naar de Flame, die zij produceren. Volgens mij krijgen beiden prima kritieken!

Maar als de Lauf nu nokjes voor dragers had, was iedereen misschien wel blij;)

Afbeelding
EnriceV schreef:Het gedrocht zit op deze fiets: http://www.sintchristophorus.nl/saint-c ... #more-8472 voorlopig nog geen testrapport van.
Mooi fietsje, he? Van mij ;)

Wat betreft de vork: zonder bepakking vind ik hem absoluut super. Met bikepacking-tassen in het frame, aan het zadel en stuur is het ook nog steeds een fijn ding. Maar met twee tassen op een achterdrager is het door het pendeleffect van de achtertassen een te slap (wiebelig) geheel. In het terrein merk je daar niet zo veel van, maar als je op asfalt tempo gaat maken, dan gaat de voorkant zwabberen.
Maar... geldt dat niet voor elke high-end vork, als je je fiets uitrust zoals jij beschrijft?
Nee, de Idworx met telescopische vork waar mijn reisgenoot mee reed, was met dezelfde bepakking veel stabieler.
Nuttige info, dank!
@Travelmaster, nee dat is inderdaad gelukkig niet het geval. Dure spullen kunnen gelukkig ook gewoon goed zijn :lol: .
We hebben de vork ondertussen getest. Schitterende vork zonder bagage, Mat bagage vonden wij hem te slap. Maar dat is een mening en mag iedereen voor zich bepalen. Sinds jaren hebben we nu weer een ongevoerde vork. Ook top.