Additionally, paste this code immediately after the opening tag: led lamp als vervanging van halogeen - Forum Wereldfietser

led lamp als vervanging van halogeen

hallo,

ik heb een bm lumotec halogeen lamp. die geeft 17 lumen.

ik heb er echter een bm flat led achterlicht aan gehangen en de voorlamp geeft nog minder licht. Dat zou kunnen omdat er wat stroom naar het achterlicht stroomt, of omdat de spanning over het achterlicht minder dan de 6v zal zijn, nodig voor de 17 lumen van de voorlamp.

ik zou de voorlamp graag vervangen, maar 70 euro voor een voorlamp is me echt teveel. ik dacht dat je voor weinig geld: 10 euro een led versie van de HS3 halogeen lamp kankopen.

met 100 lumen kom ik wel toe, meer mag ook, maar dat hoeft niet.
iemand dit pad al bewandeld ?

dank
Als je even googelt zul je genoeg aanbieders zien van alternatieven, of ze ook doen wat ze beloven, geen idee. Goed licht kost nu eenmaal geld, en de ene lamp is de andere niet. Nieuwe halogeenlampjes kosten ook geld en branden op onverwachte momenten door (de goede ook), met LED heb je dat probleem niet meer. 10.000 tot 20.000 branduren is meer dan je zal fietsen op die fiets.

Waar je verder nog rekening mee moet houden is dat LED wel een koellichaam nodig heeft om zijn warmte kwijt te kunnen, of dat op de gegogelde lampjes ook het geval is mag je zelf uitzoeken.

Zet alle voor en nadelen even bij elkaar en maak dan de beslissing.
Ik heb goede ervaringen met de led lampjes van Reflectalite: http://www.reflectalite.com/LEDpage.html
Anderzijds heeft B&M nu ook goedkopere led koplampen (IQ2 Eyc en Lyt) en erg duur zijn die nu ook weer niet meer (30-50 euro adviesprijs, maar vast goedkoper te vinden).
Wim
dank mensen,

had al goed rondgekeken, en na de post ook reflectalite gevonden.
heb er onmiddellijk twee besteld. ga jullie zeker op de hoogte houden van hoe het loopt.

ik heb naar die lyte en varianten gekeken, maar 50 lux is me wat weinig.
maar 75 lux voor 40 euro kan je ook al vinden (kan even niet op het merk komen).

binnen een week moet ik ze hebben
fillemon
heb de lamp ontvangen en geinstalleerd.
hieronder het relaas.

1)ik zet de "led-lamp" in socket van het voorlicht (bajonet aansluiting). en de lamp brand niet zo helder en flikkert enorm...
ik dacht: damn het ding werkt helemaal niet zoals het moet; 12 euro voor zo'n lampje, dus ik aan de slag

2)het voorlicht : bm lumotec halogeen lamp ; heeft een lichtsensor om automatisch aeen en uit te gaan. Even de voltmeter op de koperen contacten waar de lamp zit en blijkbaar komt er 10V wissel uit. (de snelheid 20km/h) ; de 10v werd bereikt bij 15km/h en steeg daarna niet meer. (op de print van de sensor zat een 16v condensator, ik veronderstel dat er een zener of zo moet opzitten..)

3)ik heb een diodebrug samen met een condensator van 470uf in de lamp gesoldeerd, sluit ze aan en hoppekee mooi stabiel licht.

4)ik zet de lamp op de metalen lamphouder die aan het frame hangt en de flikker is terug en de lamp brand amper . blijkbaar is de lamp zowel voor eendraads als tweedraads en is er kortsluiting.

5)lamp geisoleerd van de voet, en jahoor: heel veel licht. moet nog de straat op en eens vergelijken met mijn headtorch van 60 lumen, ik schat het ledlamp iets meer geeft, maar moeilijk inschatten want veel licht valt op de lowrider.

wat ik nog ga doen: ga twee koplampen installeren en die moeten beiden omhoog, dichter bij het stuur geplaatst worden.

conclusie: de led-lampen doen het echt, geven enorm veel helder wit licht.
Waar de halogeen een meter of 15 gelig licht geven, geeft de led helder wit licht meer dan 50 meter...