Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vernieuwde Lonely Planet reisgidsen - Forum Wereldfietser

Vernieuwde Lonely Planet reisgidsen

Ik had laatst een vernieuwde LP in mijn handen, een klein drama ...
Ik was zo gewend aan de oude opzet dat ik de gids gauw weer terug legde.

Weet iemand vanaf welk jaar deze vernieuwde gidsen er zijn ?
( zodat ik misschien op marktplaats een 'oud ' type op de kop kan tikken van Yellowstone & Grand Teton National Parks guide )

En wat vinden jullie, mocht je de gidsen ook gebruiken van de nieuwe opzet, valt er mee te leven of is het einde tijdperk en ben je overgestapt naar een andere reisgids en welke dan ?

Benieuwd ...
Ha die Lars,

Ik ga zo toch eens even kijken hoe die nieuwe LP's eruit zien.
Het is al een paar jaar zo dat LP zich steeds meer richt op de massa met vooral aandacht voor populaire plaatsen.

Vroeger echt een gids voor de avontuurlijke reiziger, maar tegenwoordig heeft ook de zakenman een LP in zijn handbagage, want daarin staat voor het programma na zakelijke activiteiten bij de grote en populaire plaatsen uitgebreid vermeld: "what to do" en "where to go".

Ik heb hier nog een oude editie Thailand liggen. Was een stuk dunner, maar in de nieuwe edities ontbreken complete provincies die in hun oude edities wél beschreven stonden.
Voor de fietser ontbreekt vaak nuttige informatie op fietsafstand.

Groetjes,

Bert
Maar waarvoor wil je die Lonely Planet dan nog gebruiken? Info over hotels en restaurants vind je veel actueler op Tripadvisor, Google Maps, Zoover etc., ook in Thailand. Idem als het over openingstijden, entreeprijzen gaat. Het gaat niet voor niets zo slecht met de reisboeken...
Tot nu toe kocht ik altijd nog een reisgids voor een reis (weliswaar als e-book), maar ik betrap me er steeds vaker op dat ik er helemaal niet meer in kijk en alleen actuele internetbronnen gebruik.
peter de rijk schreef:Maar waarvoor wil je die Lonely Planet dan nog gebruiken? Info over hotels en restaurants vind je veel actueler op Tripadvisor, Google Maps, Zoover etc., ook in Thailand. Idem als het over openingstijden, entreeprijzen gaat. Het gaat niet voor niets zo slecht met de reisboeken...
Tot nu toe kocht ik altijd nog een reisgids voor een reis (weliswaar als e-book), maar ik betrap me er steeds vaker op dat ik er helemaal niet meer in kijk en alleen actuele internetbronnen gebruik.
Ik ben niet zo iemand van het priegelen met een klein kassie onderweg. Ik heb veel liever een handzaam naslagwerkje, dat ik even rustig op een bankje in een nationaal park kan raadplegen. Ook op sites als Tripadvisor staan grote grote witte vlekken.
Internet is snel en maakt veel papieren reisgidsen overbodig maar dat heeft ook nadelen. Reviews over accommodaties en plaatsen kunnen gekleurd zijn. En de resultaten in zoekmachines zeggen ook niet veel want er wordt gefraudeerd. Een redactie die de feiten kan checken is er niet. Grote websites als Tripadvisor hebben daar last van.

LP heeft daar waarschijnlijk minder last van. Het biedt twee versies van de zelfde reisgids aan, een digitaal en een print gemaakt door dezelfde redactie. Op reis neem ik de digitale versie mee om gewicht te besparen. Ik lees ook veel thuis voordat ik op reis ga. In enkele gevallen kopieer ik een paar bladzijden zoals belangrijke kaarten, vocabulaire en lijsten. Ik gebruik de LP website om de laatste updates te checken.

Binnenkort weer naar de reiswinkel voor een LP, ben benieuwd hoe dun ze zijn geworden.
Han schreef:Internet is snel en maakt veel papieren reisgidsen overbodig maar dat heeft ook nadelen. Reviews over accommodaties en plaatsen kunnen gekleurd zijn. En de resultaten in zoekmachines zeggen ook niet veel want er wordt gefraudeerd.
Ervaring met internet onderweg heb ik niet. Ervaring met internet vooraf wel: voor een tocht door midden Spanje heb ik van tevoren alle beschikbare onderkomens proberen op te sporen (er zijn er daar knap weinig met vierkante kilometer) en heb achteraf de conclusie getrokken dat je alleen zeker weet dat een onderkomen nog bestaat als ze zelf een website hebben die aantoonbaar datzelfde jaar een update heeft gehad. Gelukkig heeft in Spanje vrijwel elk simpel familiehotelletje een eenvoudige maar doeltreffende website. (wie, wat en wakosta)
Ik heb een LP fietsgids over Frankrijk, en het leest wel lekker weg, maar qua info vind ik het ver beneden de kwaliteit van een Benjaminse, of Reitsma, of de diverse Pirandola en Bikeline boekjes.
peter de rijk schreef:Maar waarvoor wil je die Lonely Planet dan nog gebruiken? Info over hotels en restaurants vind je veel actueler op Tripadvisor, Google Maps, Zoover etc., ook in Thailand. Idem als het over openingstijden, entreeprijzen gaat. Het gaat niet voor niets zo slecht met de reisboeken...
Tot nu toe kocht ik altijd nog een reisgids voor een reis (weliswaar als e-book), maar ik betrap me er steeds vaker op dat ik er helemaal niet meer in kijk en alleen actuele internetbronnen gebruik.
Ik vind het veel, heel veel relaxter om 's avonds voor mijn tentje in een boek te bladeren om te kijken naar de volgende stad of het volgende dorpje waar ik een lekkere hamburger kan eten, waar een goedkoop hostal is of waar iets leuks te zien is. Of wat er in de omgeving te zien is. Alles op enkele opeenvolgende pagina's in een boek ipv een goed uur te surfen op het internet en naderhand door de bomen het bos niet meer zien...

Of zoals laatst in Frankrijk, 2 x is het gebeurd dat volgens google er in een bepaald plaatsje een camping was, no way !!! Onbetrouwbaar dus ...

Maar niemand die weet, wat de oorspronkelijke vraag was, in welk jaar de LP reisgidsen veranderd zijn ?
@Lars, ik moet even kijken hoe die nieuwe Amerika-gids van LP er daadwerkelijk uitziet.
Wat ik de laatste jaren constateer is een geleidelijk proces, dat in een stroomversnelling is geraakt in 2007 toen oprichter Tony Wheeler 75% van de aandelen verkocht en in 2011 ook de overige 25% van de hand deed.
Vanaf maart 2011 zijn de LP-gidsen gerestyled.
Ik neem vrijwel altijd een LP mee op mijn reizen, alhoewel ik soms kies voor Rough Guide of Bradt, afhankelijk van bestemming en welke de meest recente gids is. Belangrijkste reden is voor mij dat ik mijn reis thuis slechts in grote lijnen plan en ik niet afhankelijk wil zijn van de beschikbaarheid van wifi tijdens de reis. En ook vind ik het leuk om 's avonds met een biertje in de hand wat door de gids bladeren om te zien wat er de volgende dag te zien of te doen is.
Ik vind de nieuwe LP juist prettiger dan de oude, o.a. omdat er meer kleurenfoto's van de highlights in staan en er in de kaartjes nu ook blauw gebruikt wordt voor water, wat ze naar mijn idee duidelijker maakt. Het oogt gewoon wat aantrekkelijker vind ik.
Verder vind ik het verschil wel meevallen. Het gedeelte over historie en cultuur van het land is naar achteren geschoven bij de directory met algemene info over vervoer, accommodatie, geldzaken etc. De verschillende highlights en activiteiten staan net als voorheen voor in het boek. Ik denk dat er qua inhoud uiteindelijk niet veel verschil zit tussen oud en nieuw; het papier van de nieuwe uitgaven is wat dunner, dus mogelijk verklaart dat waarom bepaalde gidsen dunner zijn geworden.
Dirk
Ik ben een aantal jaren geleden overgestapt op Bradt's reisgidsen, vooral de achtergrondinfo is hier naar mijn mening beter dan van LP. Daarnaast natuurlijk ook onderweg internet als informatiebron, onderweg zijn echter de mensen uit de streek de beste manier om op de mooiste plekjes te geraken.
Belangrijkste reden is voor mij dat ik mijn reis thuis slechts in grote lijnen plan en ik niet afhankelijk wil zijn van de beschikbaarheid van wifi tijdens de reis. En ook vind ik het leuk om 's avonds met een biertje in de hand wat door de gids bladeren om te zien wat er de volgende dag te zien of te doen is.
Je hebt geen WiFi nodig om je digitale gids tijdens de reis te raadplegen. De gids is als PDF of enig ander formaat opgeslagen in je mobiel apparaat. Bladeren door een echt boek heeft idd eigen charme maar ik zou het ook niet erg vinden om een compleet reisgids via mijn eReader of tablet door te nemen (nog niet geprobeerd). Ook hier heb je geen WiFi voor nodig wel stroom.
Daar heb je gelijk in Han, maar dan moet je wel een geschikt mobiel apparaat meenemen. Ik neem meestal een oude Nokia met van die toetsen mee (ken je ze nog?). Bovendien vind ik mijn touchphone te klein om hele lappen tekst op te lezen. En een tablet meenemen wil ik niet, want dan doet mijn vakantie me teveel aan mijn werk denken :). Liefst zo min mogelijk electronica mee op reis. Voorlopig dus gewoon een papieren LP voor mij :wink: .
Dirk