Additionally, paste this code immediately after the opening tag: velgen dilemma in combinatie met Magura HS33 - Forum Wereldfietser

velgen dilemma in combinatie met Magura HS33

Ik ben op zoek naar een nieuwe velg voor het achterwiel van onze tandem.

De huidige velg (een ZAC19) heeft het na 3000km begeven, eigenlijk niet zo verwonderlijk blijkt achteraf na wat studie.

Afgelopen weekend tijdens een korte fietsvakantie naar zuid limburg werd het remmen op het achterwiel steeds onplezieriger, er zat duidelijk een bult/vervorming op de velg, maar ik wist zeker dat we nergens tegenaan geknald waren.

terug thuis maar eens gekeken wat er aan de hand was, en tot mijn schrik een scheur van zeker 10 cm in één zijkant van de velg. Niet veroorzaakt door slijtage, zoveel is zeker:

Afbeelding

Op de velgen liggen big apples van 55mm breed, om ons gezamenlijk gewicht goed te kunnen dragen staat er tussen de 2,5 en 3 bar op de achterband.

Uit advies gevonden op internet weet ik inmiddels dat brede banden op smalle velgen vragen om dit soort problemen is. de ZAC19 heeft een binnen breedte van 19mm, geschikt voor banden tot ongeveer 47mm breed. (Ryde beweert echter tot 62mm ??)

Nu het dilemma, ik wil heel graag de optie open houden om van de V-brakes (de oude XT parallelograms) over te stappen op Magura HS33. Echter Magura HS33 ondersteund een maximale velgbreedte van 28 mm.
Een geschikte velg voor onze big apples zou bijvoorbeeld de Andra-40 zijn, deze is echter 31,4mm breed (binnen breedte 27mm).

Zijn er wellicht toch mogelijkheden om Magura velgremmen op zulke velgen toe te passen?

Ik heb al eens gedacht aan de FIRMtech remmen, om daarvoor nokken op de juiste plaats op het frame te lassen, maar deze nokken kan ik (nog) nergens vinden.

Of zou de HSS33 TRIAL IDM een oplossing kunnen zijn? al vraag ik mij dan af hoe je onderweg een lekke band repareert. ook hiervoor moeten speciale bevesigingsnokken op het frame gelast worden.

Suggesties zijn welkom
Een velg 19 die met slechts 3 bar op 55 mm-banden na 3000 km al stuk gaat lijkt me een ganratiegeval. Of de manometer van de pomp klopt niet en er is 6 bar ingekomen, maar ik denk dat je dat met pompen wel gemerkt zou hebben.
Op mijn fiets zitten velgen 19, met 50 mm banden en 5 bar. Het zijn de niet al te dure exalvelgen op de VSF T400.
BertjeConti schreef:Ik ben op zoek naar een nieuwe velg voor het achterwiel van onze tandem.

De huidige velg (een ZAC19) heeft het na 3000km begeven, eigenlijk niet zo verwonderlijk blijkt achteraf na wat studie.

Afgelopen weekend tijdens een korte fietsvakantie naar zuid limburg werd het remmen op het achterwiel steeds onplezieriger, er zat duidelijk een bult/vervorming op de velg, maar ik wist zeker dat we nergens tegenaan geknald waren.

terug thuis maar eens gekeken wat er aan de hand was, en tot mijn schrik een scheur van zeker 10 cm in één zijkant van de velg. Niet veroorzaakt door slijtage, zoveel is zeker:

Op de velgen liggen big apples van 55mm breed, om ons gezamenlijk gewicht goed te kunnen dragen staat er tussen de 2,5 en 3 bar op de achterband.

Uit advies gevonden op internet weet ik inmiddels dat brede banden op smalle velgen vragen om dit soort problemen is. de ZAC19 heeft een binnen breedte van 19mm, geschikt voor banden tot ongeveer 47mm breed. (Ryde beweert echter tot 62mm ??)

Nu het dilemma, ik wil heel graag de optie open houden om van de V-brakes (de oude XT parallelograms) over te stappen op Magura HS33. Echter Magura HS33 ondersteund een maximale velgbreedte van 28 mm.
Een geschikte velg voor onze big apples zou bijvoorbeeld de Andra-40 zijn, deze is echter 31,4mm breed (binnen breedte 27mm).

Zijn er wellicht toch mogelijkheden om Magura velgremmen op zulke velgen toe te passen?

Ik heb al eens gedacht aan de FIRMtech remmen, om daarvoor nokken op de juiste plaats op het frame te lassen, maar deze nokken kan ik (nog) nergens vinden.

Of zou de HSS33 TRIAL IDM een oplossing kunnen zijn? al vraag ik mij dan af hoe je onderweg een lekke band repareert. ook hiervoor moeten speciale bevesigingsnokken op het frame gelast worden.

Suggesties zijn welkom
Mijn idee: Rigida/Ryde Sputnik. Deze hebben we al vele jaren op de Santos-tandem (26") in combinatie met 50 mm Schwalbe Supreme @5 bar. De wielen zijn na enkele jaren gebruik nog steeds kaarsrecht en keurig rond. Twee opmerkingen hierbij: we wegen samen 130 kilo en we hebben schijfremmen dus slijtage door de remblokken is niet aan de orde. Aan de andere kant: zoals Ave Gone al aangeeft lijkt de afgebeelde scheur een garantiegeval te zijn. Je zou m.i. toch zeker iets van tienduizend kilometer zonder problemen door remslijtage moeten kunnen halen. Of je moet minder remmen :-) Met die extreem lage druk in de Big Apples denk ik dat je jezelf ook geen plezier doet. Wij reden enkele jaren met dezelfde band maar met 4 bar. Dat kan die band makkelijk hebben, hij rolt dan makkelijker en voor het draagvermogen maakt de druk niet uit.

Afbeelding
Ombouwen naar Firmtech gaat niet echt. De Sputnik is inderdaad loei sterk, maar toch ook nog niet heel breed. Ik heb ze zelf ook, maar de volgende keer kies ik iets dat toch nog wat breder is. Ik vind ze met banden van nominaal 50 mm toch nog net iets te smal. Je zou het Ryde kunnen vragen, of gewoon Marten Gerritsen van m-gineering. Die weet precies waarover hij het heeft, en bouwt zelf heel mooie wielen zonder dat je de hoofdprijs betaalt. Ik sprak vorig jaar bij de Tubes and Coffee bijeenkomst van Marten Gerritsen een man van Ryde, en die was erg voorstander van bredere velgen voor bredere banden.
Is er iets te zien aan de binnenzijde van de velg. Een productie fout kan ik me niet voorstellen. Je weet maar nooit.
De velg, het model daarvan, wordt geextrudeerd, gespoten onder druk, je zou dan ook iets aan de binnenkant moeten zien.
Er bestaan ook nog ZAC 21 wielen, maar ik denk niet dat die 2 mm veel gaat uitmaken.

Ik kwam zojuist deze magura mounts tegen: http://www.unicycle.uk.com/unicycle-par ... ounts.html, speciaal voor problemen met brede velgen. Dus die Andra 40 velgen worden hiermee opeens een goede optie.
In dezelfde 21mm categorie, de KM21 van Koga (Exal). En ik weet even niet welke velgen er tegenwoordig op Vittorio tandems worden gezet, maar daar zou je ook nog kunnen informeren.
ErikB81 schreef:Er bestaan ook nog ZAC 21 wielen, maar ik denk niet dat die 2 mm veel gaat uitmaken.

Ik kwam zojuist deze magura mounts tegen: http://www.unicycle.uk.com/unicycle-par ... ounts.html, speciaal voor problemen met brede velgen. Dus die Andra 40 velgen worden hiermee opeens een goede optie.
Yes, dit is de informatie waar ik op zit te wachten. :)

Die Andra-40 velg komt er sowieso op. Smaller wil ik echt niet meer.

Ik zit er aan te denken zelf studs te maken voor de HS33 Trial remmen. Of een setje kopen, maar die studs van Magura vind ik er een beetje slap uit zien, zeker nabij de schroefdraad, deze bedoel ik:
Afbeelding

Voordeel is natuurlijk dat ik deze studs afhankelijk van de velgbreedte op de juiste plek op het frame kan lassen.

Bij de FIRM-tech oplossing heb je volgens mij helemaal geen stelmogelijkheid meer voor de remslaves, dus moeten die nokken wel heel exact op het frame geplaatst worden. die vallen dus af.

Heb zonet eens wat zitten meten aan de tandem, de HSS33 Trial remmen kunnen helaas niet op de liggende achterbrug, zoals in dit mooie voorbeeld:
Afbeelding
Zou wel heel mooi zijn, maar gaat net niet tussen de cranks passen met een bijna 32mm brede velg. de remslaves hebben ook nog ruim 2*50mm nodig.

Nadeel is bij een lekke band, of andere reden dat een wiel eruit of erin moet, dat kan alleen als of alle lucht uit de band is, of door de remslave cylinders los te maken. toch?

Volgens mij zijn die ANDRA-40 velgen toch wel de beste keuze voor een Tandem met zulke brede banden.
Overigens zijn wij niet de lichtste personen, samen schat ik op 170kg, en daar komt de bagage nog bij.
Pffff, ik kom net uit de garage.

had de band en lint van de velg gehaald, nou dat was toch even schrikken :shock:
Aan de binnenkant over een groot deel val de velg beginnende of verder gevorderde scheuren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De spaakspanning is wel behoorlijk hoog (nog steeds), zou deze te hoog geweest kunnen zijn?

Wiel is gespaakt met DTSwiss alpine III (door mij zelf)

Voorwiel ook maar direct gecontroleerd, maar daar is gelukkig niks aan de hand.
Ouch... je zegt dat je zelf het wiel hebt gespaakt, en je vraagt je af of de spaakspanning te hoog geweest kan zijn? Dat kun jij dan toch alleen beantwoorden? Of wist je niet wat het zou moeten zijn?

Ik denk dan meteen dat je je misschien niet al te veel zorgen hoeft te maken bij een goed gespaakte velg met een "normale" breedte.

Wat heb je eigenlijk, 28" of 26"?
Is de spaakspanning te hoog is geweest! Dan zou eigenlijk eerst de velg door moeten zagen. Dan kan je de diktes van de wanden beoordelen. De velg wegen geeft ook een indruk. Maar dat zegt niets over de betreffende wand.

Gebruik jij vooral de rem van het achterwiel?
BertjeConti schreef:mooie voorbeeld:
Afbeelding
Ik vind dit geen mooi voorbeeld. Met de rem op die positie weet je je verzekerd van een continue stroom van rotzooi op je remmen, waarschijnlijk zelfs bij droog weer.

Nu je zegt dat het totaalgewicht zo hoog is en de banddruk nog geen 3 bar komt bij mij de hypothese op dat je velg is kapotgegaan doordat de banden zo ver zijn ingezakt dat de wangen bij elke omwenteling quasi haaks op de velgrand zijn komen te staan en er dus elke 2 meter een forse piekspanning op de velgen kwam. Maar dat is maar een hypothese. Je totaalgewicht is inderdaad erg hoog. Ik zou naar Marten van de tandemclub luisteren (zie hierboven), want die heeft daar ervaring mee.

De spaakspanning zal mede een rol spelen. Ik weet niet waar je woont, maar ik zou de spaakspanning laten meten. Je bent hier in Maastricht welkom, stuur een pb.
multiwgb schreef:Is de spaakspanning te hoog is geweest! Dan zou eigenlijk eerst de velg door moeten zagen. Dan kan je de diktes van de wanden beoordelen. De velg wegen geeft ook een indruk. Maar dat zegt niets over de betreffende wand.

Gebruik jij vooral de rem van het achterwiel?
Dit antwoord suggereert (als ik het goed lees) dat het probleem gezocht wordt bij het remvlak van de velg, maar de foto laat zien dat de velg onder het lint scheurt. Dat heeft niets met slijtage te maken. Overigens zal een ZAC niet na 3000 km op zijn. ZAC is trouwens ook van Rigida en zelf heb ik daar nooit problemen mee gehad.

Met een ander merk heb ik scheurvorming onder het lint ook meegemaakt en dat wiel is toen onder garantie vervangen. Het komt dus vaker voor, maar over de oorzaak moet ik gissen.
BertjeConti schreef:De spaakspanning is wel behoorlijk hoog (nog steeds), zou deze te hoog geweest kunnen zijn?
Ja, voor deze velg wel. Verslijten van de flanken heeft geen invloed op deze plek van de velg. Dus de krachten waren te hoog voor deze velg. Dit kan komen door een te hoge spaakspanning of een productiefout.

Het valt me wel op dat de scheuren allemaal aan 1 kant van de nippels lijken te zitten, de cassettekant. Weliswaar de kant met de hoogste spaakspanning, maar toch. Misschien een productiefout.
Voor het meten vd spaakspanning vind ik de meter voor de Apple wel ok voor € 5 https://itunes.apple.com/us/app/spoke-t ... 70820?mt=8. Wel in een stille omgeving gebruiken en de spaken dempen. Ik wil het wel een keer voor je doen, omgeving Den Haag.
Het is niet goed te zien maar ik heb het idee dat je remblok hoog op de velgrand staat afgesteld. De velg zou daardoor misschien iets meer ombuigen.
De scheur die je laat zien met foto 1 is dat ook de kant van de ketting.
Bedankt voor de snelle reacties,

Ja alle scheuren zitten aan dezelfde (casette) kant.
We fietsen voornamelijk vlak en altijd droog, dus van slijtage is nauwelijks sprake na 3000 km. De velg is dus zeker niet verzwakt door slijtage.
Die "app" die luisterd naar de F van de spaken om zo de spanning te bepalen vind ik wel een goeie, hopelijk bestaat zoiets ook voor android, of ik moet met de velg voor m'n imac gaan zitten.

@ave gone:
Ja die remmen op de liggende buizen is wellicht niet zo'n tactische plek, maar zo krijg je wel een mooie cleane bike. Bij mij gaat het zo toch niet lukken.
Ik woon redelijk in de buurt van MSTRzachteG, Wiertj namelijk.
Ik vind 3 Bar al behoorlijk veel voor een 55mm band, voor mijn gevoel een prima druk, band zakt amper in en voelt absoluut niet zwabberig aan tijdens fietsen.
Op m'n mountaibike rijdt ik achter met 1.6bar en voor met 1.1bar in 48mm brede bandjes, dat gaat ook heel goed.

Het zijn 26" wielen, spaakspanning heb ik tot nu toe altijd op m'n gevoel (gehoor) gedaan, en nooit problemen mee gehad. In mijn race bikes en mijn mountainbike zitten ook wielen die ik zelf jaaaaaaren geleden gespaakt heb, allemaal nog 100% recht en nog nooit spaakbreuk gehad.

Dit is het eerste wiel dat ik gebouwd heb dat mij in de steek gelaten heeft.
Ik heb zo'n appje gevonden voor op m'n telefoons.(check spoke) getest op twee toestellen.
Bij beide toestellen kom ik zo gemiddeld op 1700N tot 1900N aan de casette kant en 1300N -1400N aan de andere kant.
In het appje kan je niet aangeven dat het butted spaken zijn, ik heb de dunste diameter opgegeven (1,8), als je dikker op geeft krijg je nog hogere spanning.

De spaken klinken ongeveer gelijk aan dit videootje:
https://www.youtube.com/watch?v=9cC6MynIUsU
Ik zou een velg zonder band in de fiets steken en dan flink in de rem laten knijpen en kijken of er iets met de velg gebeurd. Misschien een schuifmaat in de velg houden.
Ik neem aan dat je ook wel eens aan de velg hebt gevoeld na een flinke afdaling. Geen idee hoe heet een velg wordt maar ik vind de temperatuur behoorlijk oplopen.
BertjeConti schreef:Bij beide toestellen kom ik zo gemiddeld op 1700N tot 1900N aan de casette kant
Dat is meer dan i.h.a. (dwz Door Marten Gerritsen) aangeraden wordt voor om het even welke spaak, met name vanwege de velg en naaf. Het lijkt me zo niet verbazingwekkend wat er gebeurd is, alle samenwerkende factoren bij elkaar.
Volgende keer een iets bredere velg, butted spaken, niet zo strak (max 1500 N) en de band toch zeker op 4 bar zetten.
Als die waardes kloppen dan is het heel terecht dat de velg is gescheurd. Overigens best wel lastig om een spaak zo strak te zetten, moet je behoorlijk wat moeite hebben gekost.