Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kettingonderhoud - Forum Wereldfietser

kettingonderhoud

Dag,
Ik wil graag zo lang mogelijk met mijn ketting en kransjes doen .
Daartoe heb ik 2 kettingen aangeschaft die ik, op aanraden van mijn fietsenmaker ,elke 500 km wissel.De ketting die van de fiets komt week ik kortstondig in petroleum en bewaar hem daarna in een vette lap om deze na 500 km weer op de fiets te monteren .
Nu lees ik hier en daar dat een interval van 1000 km.volstaat i.p.v.500 km.
Iemand ideeen hierover?

Groet.
Geen antwoord op de vraag, maar zelfs kort weken in petroleum lijkt me dodelijk voor de levensduur van de ketting. Petroleum lost namelijk het vet tussen de lagers op.
In principe is het zo dat als de verlenging ('rek') van de ketting, gemeten op ieder punt, onder de 0,8% blijft de voor- en achterbladen bruikbaar blijven. Dus je hoeft een ketting pas te verwisselen bij 0,8% verlenging, gemeten op ieder punt. Netjes en consequent doen en je bladen blijven altijd goed.
En na hoeveel km dit is weet ik niet :roll: . Ik weet wel dat 500 of 1000 km hier niets mee te maken heeft. Koop een kettingmeettooltje en gebruik dat (of een schuifmaat).
Maar het idee hier is om te alterneren.
Wim
Wim schreef:Maar het idee hier is om te alterneren.
Wim
Yup, een nieuwe ketting elke 0,8% verlenging is ook alterneren. En scheelt een hoop gedoe met petroleum, km bijhouden etc.

Mocht je je tandwielen wel kapot willen rijden dan maakt alterneren om de 500 of 1000 km niet zoveel uit. Doe maar wat, op het moment dat je over de 1% verlenging gaat kan er toch geen andere (nieuwe) ketting meer op.

En waarom niet alterneren met 3 kettingen, of 4, of 5, of.....Gaat ook prima en levert een veel langere levensduur van de tandwielen op :idea: .

Het gaat alleen om de 1% verlenging, zolang je daar ruim onder blijft gaat het goed. Welke methode je hiervoor gebruikt mag je zelf weten, zolang je er maar ruim onder blijft. En mocht je eroverheen gaan dan kun je alleen maar de kettingen oprijden. Alle kettingen die alterneren.......Met enig geluk rijd je zo nog tienduizend km met 2 alternerende kettingen extra, of 20 k km met 4, of....
Zie ineens een fietsenmaker voor me die helemaal in een deuk ligt om al t onnodige werk dat hij je laat doen...

Meten is weten..
Vervang je ketting op tijd en maak hem schoon na t smeren met een doek, te veel smeren en daar door veel plakkend vuil zorgt voor de meeste slijtage..
JaapG schreef: .. Netjes en consequent doen en je bladen blijven altijd goed.
En na hoeveel km dit is weet ik niet :roll: . Ik weet wel dat 500 of 1000 km hier niets mee te maken heeft. Koop een kettingmeettooltje en gebruik dat (of een schuifmaat).
Het wisselen van de ketting om de x km is om inslijten van de ketting op de de cassette te vertragen. Daarmee bespaar je geld, want een nieuwe cassette kost ongeveer het dubbelen van een nieuwe ketting. In tegenstelling tot wat JaapG zegt, slijt die cassette ook en bovendien ongelijkmatig: de binnenste kransjes veel; de buitenste kransjes weinig. Slijtage is een éenrichtingsproces. Je zult dus merken dat, na het opleggen van een nieuwe ketting, de ketting kan doorslaan op de middelste kransjes. Door kettingen periodiek te wisselen doe je langer met één cassette. Mijn ervaring is dat ik na twee of drie kettingen mijn cassette moet wisselen

Mijn kettingslijtage is afhankelijk van waar ik rijd. In het winterseizoen op de MTB verslijten mijn kettingen (tot 0.75% oprek) in 2000 km. Dat komt vooral door de natte en modderige paden. In droge omstandigheden, bv. op de Great Divide route of door door de woestijnen van Arizona en Utah, doe ik wel 4000 km met een ketting. Op verharde wegen met een racefiets minstens 6000 km. Je moet de keren dat je wisselt dus laten afhangen van de slijtage. Voor een MTB in het winterseizoen zou ik 1000 km aanhouden.

Of je er goed aan doet om een ketting in petroleum of een ander oplosmiddel te spoelen, is één van die kwesties waar wel nooit consensus over zal komen. Sheldon Brown noemt het "a religious question", zie http://sheldonbrown.com/chains.html . Het is zeker dat je door onderdompelen nooit al het vuil tussen de schakel kunt wegspoelen, net zomin als je zonder afwasborstel een bord goed kunt schoonspoelen onder de kraan. Bovendien moet je daarna zeker nieuw smeermiddel aanbrengen. Ik geloof daarom in het advies Mark Pippin, productie manager van SRAM (in http://forum.ctc.org.uk/viewtopic.php?f ... n&start=30) :

Cleaning of chains. The reason why we do not suggest leaving chains in a solvent tank is because it takes out all the lube between the pin and the inner plates. If we could make sure that people would then use a liquefied grease, then let it cool, we might suggest that people clean chains in a solvent tank. This is how we do it at our factory. We recommend that the user use cleaners that only attack the outer surfaces of the chain to take away the dirt and grime then re-lube. I personally have only used a rag to clean my chains for years and stay away from solvent tanks and jet washers. It's cheaper to replace a 10-15 dollar chain than it is to replace a Ti cog set and an XTR chainring set!

Ik weet dat er op dit Forum mensen zijn alle adviezen vanuit de fiets-industrie wantrouwen; sterker nog : meteen het tegendeel doen. Ik vind het uitgebreide commentaar van Mark Pippin heel geloofwaardig en als je er vertrouwen in hebt is een poetslap langs de buitenkant en af en toe een druppel olie voldoende. Dat bespaart je een heleboel kopzorg.
math schreef:
JaapG schreef: .. Netjes en consequent doen en je bladen blijven altijd goed.
En na hoeveel km dit is weet ik niet :roll: . Ik weet wel dat 500 of 1000 km hier niets mee te maken heeft. Koop een kettingmeettooltje en gebruik dat (of een schuifmaat).
Het wisselen van de ketting om de x km is om inslijten van de ketting op de de cassette te vertragen. Daarmee bespaar je geld, want een nieuwe cassette kost ongeveer het dubbelen van een nieuwe ketting. In tegenstelling tot wat JaapG zegt, slijt die cassette ook en bovendien ongelijkmatig: de binnenste kransjes veel; de buitenste kransjes weinig. Slijtage is een éenrichtingsproces. Je zult dus merken dat, na het opleggen van een nieuwe ketting, de ketting kan doorslaan op de middelste kransjes. Door kettingen periodiek te wisselen doe je langer met één cassette. Mijn ervaring is dat ik na twee of drie kettingen mijn cassette moet vervangen.

Mijn kettingslijtage is afhankelijk van waar ik rijd. In het winterseizoen op de MTB verslijten mijn kettingen (tot 0.75% oprek) in 2000 km. Dat komt vooral door de natte en modderige paden. In droge omstandigheden, bv. op de Great Divide route of door door de woestijnen van Arizona en Utah, doe ik wel 4000 km met een ketting. Op verharde wegen met een racefiets minstens 6000 km. Je moet de keren dat je wisselt dus laten afhangen van de slijtage. Voor een MTB in het winterseizoen zou ik 1000 km aanhouden.

Of je er goed aan doet om een ketting in petroleum of een ander oplosmiddel te spoelen, is één van die kwesties waar wel nooit consensus over zal komen. Sheldon Brown noemt het "a religious question", zie http://sheldonbrown.com/chains.html . Het is zeker dat je door onderdompelen nooit al het vuil tussen de schakel kunt wegspoelen, net zomin als je zonder afwasborstel een bord goed kunt schoonspoelen onder de kraan. Bovendien moet je daarna zeker nieuw smeermiddel aanbrengen. Ik geloof daarom in het advies Mark Pippin, productie manager van SRAM (in http://forum.ctc.org.uk/viewtopic.php?f ... n&start=30) :

Cleaning of chains. The reason why we do not suggest leaving chains in a solvent tank is because it takes out all the lube between the pin and the inner plates. If we could make sure that people would then use a liquefied grease, then let it cool, we might suggest that people clean chains in a solvent tank. This is how we do it at our factory. We recommend that the user use cleaners that only attack the outer surfaces of the chain to take away the dirt and grime then re-lube. I personally have only used a rag to clean my chains for years and stay away from solvent tanks and jet washers. It's cheaper to replace a 10-15 dollar chain than it is to replace a Ti cog set and an XTR chainring set!

Ik weet dat er op dit Forum mensen zijn alle adviezen vanuit de fiets-industrie wantrouwen; sterker nog : meteen het tegendeel doen. Ik vind het uitgebreide commentaar van Mark Pippin heel geloofwaardig en als je er vertrouwen in hebt is een poetslap langs de buitenkant en af en toe een druppel olie voldoende. Dat bespaart je een heleboel kopzorg.
Op mijn racefiets heb ik nog nooit een cassette of voorblad hoeven te vervangen. Ik heb er minstens 40k km mee gereden, ik denk een stuk meer. De kettingen gaan in het algemeen 4 tot 6 k km mee, afhankelijk van het merk, het weer en de mate van verzorging.
Ik vervang mijn ketting altijd bij 0.8% verlenging (meestal eerder, wil geen risico lopen), gemeten op een schone ketting op minstens twintig verschillende plaatsen. De crux zit er in dat er nergens een verlenging > 0,8% mag zitten.

Bij mij gaan de cassette en tandwielen dus tot op heden oneindig lang mee. Of dit economisch of werktechnisch zinvol is is een andere vraag. In vind het prettig, er zijn genoeg mensen die het overdreven vinden.
Wat ze je meestal niet vertellen bij de fietsenmaker is dat als je 1000 km gefietst hebt en je gooit er een andere ketting op, dat je daar dan 2000 km mee kan fietsen, want na 1000 km is die tweede ketting net zo ver versleten als de eerste ketting want dan hebben ze allebei 1000 km gedaan dus dan kan je hem er beter op laten zitten want dat scheelt vieze klauwen.
Ik zou gewoon meten en bij de al eerder genoemde verlenging vervangen. 500km (en 1000km ook trouwens) heb je binnen no-time gehaald (blijf je wisselen).

Dit doe ik ook bij mijn tourfiets.

(Heel precies komt het trouwens niet :P Ik wist dit tot 2 jaar geleden nog niet. Mijn ATB ketting zit er dus al 10 seizoenen onder. Ketting, cassette en crank zijn dus compleet versleten. Zolang ik echter netjes smeer blijft hij nog steeds stil en hij draait nog mooi rond dus zo'n ramp hoeft het allemaal niet te zijn :wink: )
Het antwoord van Marko is het slimste...
Bert van Sprang schreef:Geen antwoord op de vraag, maar zelfs kort weken in petroleum lijkt me dodelijk voor de levensduur van de ketting. Petroleum lost namelijk het vet tussen de lagers op.
Even een domme vraag er achteraan dan:
Stoppen ze in de fabriek iets in kettinglagers dat honderdmiljoen jaar meegaat tenzij je er petroleum over giet?
JaapG schreef: Bij mij gaan de cassette en tandwielen dus tot op heden oneindig lang mee. Of dit economisch of werktechnisch zinvol is is een andere vraag. In vind het prettig, er zijn genoeg mensen die het overdreven vinden.
Kettingbladen hebben zoveel tanden dat een nieuwe ketting er wel nooit op zal doorslaan, maar ze worden wel steeds rumoeriger. Ik vind dat gekraak bij elke trap onuitstaanbaar, dus vervang ik ze af en toe op de MTB. Op de racefiets is dat inderdaad nog nooit nodig geweest.
Marko schreef: Even een domme vraag er achteraan dan:
Stoppen ze in de fabriek iets in kettinglagers dat honderdmiljoen jaar meegaat tenzij je er petroleum over giet?
Ik meen dat SRAM kettingen af-fabriek in Gleitmo zijn gedoopt. Dat is een van de beste 'droge' industriële smeerstoffen, qua wrijving- en vuilwerende eigenschappen. Ik begrijp dus absoluut niet waarom sommige mensen beginnen met een nieuwe ketting te ontvetten! Je kunt het beter zo lang mogelijk laten zitten in het binnenste van de ketting.
Beter dan domweg wisselen van ketting is steeds de kortste van je set kettingen monteren.
Ik wissel mijn ketting tijdens het fietsen: 114x per kettingomwenteling. :wink:
Verder ga ik niet meer vaker vieze klauwen krijgen dan nodig is. Als het Rohloffkaliber aangeeft dat het nodig is gaat er een nieuwe ketting op. Als het kaliber aangeeft dat het nog net niet nodig is maar ik ga op vakantie, dan gaat er óók een nieuwe op. Er zijn leukere manieren om een tientje te besparen.

Doorslaande kettingen lukken op alle tandwielen. Ik heb het gehad op een stalen 42 en een aluminium 46.
math schreef:Kettingbladen hebben zoveel tanden dat een nieuwe ketting er wel nooit op zal doorslaan
O jawel hoor, vooral mtb-ers hebben hier voldoende ervaring mee. De granny en het middenblad van een triple zijn zeker klein genoeg.
math schreef:Kettingbladen hebben zoveel tanden dat een nieuwe ketting er wel nooit op zal doorslaan,
Hangt er natuurlijk vanaf wat voor bladen je hebt. Twee van de drie bladen van de op reisfietsen veel gebruikte 22-32-44 hebben niet meer tanden dan er op een 11-32-cassette zitten... (En ja, zo'n 22 kan best gaan overslaan. :oops: )

ANDO, ik heb ooit ook met een wisselsysteem gereden maar ben daar dus van afgestapt. Stel, je doet in totaal 5000 km met een ketting. Als jij je twee kettingen hebt opgereden, ben je dus 10.000 km verder. Ik ook, als ik mijn eerste ketting aan het eind van zijn levensduur heb vervangen (dus wel _binnen_ die levensduur, zie JaapG). Alleen jij hebt 8x vaker vuile vingers gekregen, staan prutsen met sluitschakels e.d.

Ja, zegt jouw fietsenmaker nu, maar jouw kettingen gaan langer mee, omdat ze bij het wisselen steeds schoongemaakt worden. Ik vind het maar de vraag of dat echt lukt. Een schoonmaaktechniek waarbij het vuil echt uit de ketting komt (en ik vraag me af of 'kortstondig weken' daarvoor volstaat) brengt, zoals al vermeld, het risico met zich mee dat je ook alle smering uit het inwendige verwijdert, en het is ook maar de vraag of je die daar weer terug krijgt bij opnieuw smeren.

Overigens wisselde ik destijds drie kettingen, om de 1.000 km. Idealiter begin je dan natuurlijk met 1.000, en naarmate je kettingen verder versleten raken sneller om te voorkomen dat je ineens 500 km teveel rijdt met een oude ketting. :wink:

Groeten,

Carl
math schreef:
JaapG schreef: Ik meen dat SRAM kettingen af-fabriek in Gleitmo zijn gedoopt. Dat is een van de beste 'droge' industriële smeerstoffen, qua wrijving- en vuilwerende eigenschappen. Ik begrijp dus absoluut niet waarom sommige mensen beginnen met een nieuwe ketting te ontvetten! Je kunt het beter zo lang mogelijk laten zitten in het binnenste van de ketting.
Ik denk dat er na 2000 km, de nodige regenbuitjes en 15 keer smeren niet heel veel meer van die aanvangssmering aanwezig zal zijn. Ik zou een nieuwe ketting ook niet in de ontvetter gooien, maar ik zie er geen kwaad in om 'm na 2000 km schoon te maken met iets vetoplossends. Dat zijn doorgaans vluchtige stoffen, dus als je ketting daarna weer droog is kun je 'm met je smeermiddel naar keuze weer helemaal lekker in de olie zetten, een paar keer ronddraaien, een nachtje laten staan en dan met een droge doek afnemen.
Het doet zeker ook ter zake of je fietsonderhoud als een noodzakelijk kwaad, danwel als een leuk klusje ziet.