Additionally, paste this code immediately after the opening tag: België is een gevaarlijk land - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

België is een gevaarlijk land

380 berichten
België is een gevaarlijk land. I rest my case:

"Zonder gordel rijden, Facebook checken achter het stuur en tot 149 km/uur rijden kan relatief straffeloos in Luik. Wie daarvoor beboet wordt en niet betaalt zal zich niet voor de rechtbank moeten verantwoorden. De procureur des Konings van Luik heeft de lokale parketten de opdracht gegeven zulke pv’s te negeren, aldus de Sudpresse kranten.
Het afgelopen jaar betreft het zo’n 100.000 onbetaalde boetes. “We hebben te weinig mensen en te weinig tijd”, getuigde hij in de Sudpresse kranten. "

Bron: http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170203_0271 ... al-in-luik
[moderator] Bericht verwijderd omdat het niet aan de forumregels voldoet. [/moderator]
[moderator]Bericht gemodereerd. Politieke discussie graag in een ander topic of via PB. [/moderator]
[Bericht aangepast, deels overbodig geworden na moderatie]

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 1#p1107346
Hier staat nog een aardige collectie, waarvan sommige situaties ongetwijfeld al een keer in deze discussie langsgekomen zijn.

Carl
hee jullie,
beste moderator,

ik ben een trouwe bezoeker van jullie forum, ik vind er veel info over fietsen en reizen in het algemeen. dank daarvoor
ik vind echter een topic als Belgie is een gevaarlijk land redelijk stigmatiserend en lacherig,
... en redelijk nutteloos.

vele groeten
Precies! Belgium is great 8)
wien schreef:ik ben een trouwe bezoeker van jullie forum, ik vind er veel info over fietsen en reizen in het algemeen. dank daarvoor
ik vind echter een topic als Belgie is een gevaarlijk land redelijk stigmatiserend en lacherig,
... en redelijk nutteloos.
Leuk dat je het Wereldfietserforum informatief acht! Ik vind ook heel veel discussies op dit forum nutteloos, omdat ik bv. geen naafdynamo heb of riemaandrijving en dus ook niks over onderhoud of reparatie daarvan hoef te weten, maar ik vind het niet nodig in al die discussies te melden dat ik ze nutteloos vind. :wink: Voor 'Kletspraat' vind ik dit een behoorlijk informatief onderwerp, ik heb er bv. van geleerd dat het belangrijk kan zijn op te letten in het jachtseizoen en de politie te verzoeken een 'vaststelling' te doen als je ten val komt op een ondeugdelijk Belgisch fietspad.

En wat kun jij ons leren over België en veiligheid, Wien?

Groetjes,

Carl
wien schreef:ik ben een trouwe bezoeker van jullie forum, ik vind er veel info over fietsen en reizen in het algemeen. dank daarvoor
ik vind echter een topic als Belgie is een gevaarlijk land redelijk stigmatiserend en lacherig,
... en redelijk nutteloos.
Die reactie had ik al verwacht. Ik zal het proberen uit te leggen.

In België en met name in Wallonië vallen schandelijk veel doden in het verkeer.
Wat maakt mij dat uit? Veel.
Wat me niet uitmaakt zijn al die Belgische idioten waarvan ik elke week in de krant lees dat ze zich met hun dronken kop met 140 km/u platrijden tegen een boom. Erg voor de hulpverlenders maar dat is het dan ook.
Als er anderen zoals tienervriendinnetjes bij in de auto zitten is het al vervelender.
Iets vervelender is dat die lui ook fietsers in gevaar brengen. Bijna wekelijks lees ik in de (Belgische) krant dat er weer fietsers van het fietspad zijn gemaaid door auto's die uit koers geraakt zijn.

Wat ik wel erger vind is dat die lui ook mijn pesoonlijke kennissen en vrienden in gevaar brengen.

Waar ik echt boos om kan worden is dat IKZELF en mijn vriendin hierdoor in gevaar kunnen komen.
België is hier namelijk vlakbij en ik zou als ik niet de grens over zou mogen meer dan de helft van al mijn fietstochten niet kunnen maken.

Als dat ook nog vanuit de Belgische overheid hier vlak over de grens willens en wetens besloten word om duizenden verkeersboetes niet te innen dan wordt het denk ik hoog tijd dat ik dit hier meldt bij deze belangvereniging van Nederlandse fietsers die vaak in België fietsen.

Ik wil vooral mijn vele vriende bij deze vereniging voorlichten dat en waarom ze voorzichtig moeten zijn als ze in een bepaalde omgeving fietsen.
cabonga schreef:Ik kon het niet laten Leon...: :lol:
http://www.msn.com/nl-be/nieuws/nationa ... ailsignout
Een goed voorbeeld van hoe veel Belgen denken over verkeersboetes. Ze geven nog liever klauwen met geld uit om hem niet te hoeven betalen dan dat ze gewoon de 60 euro betalen.
wien schreef:hee jullie,
beste moderator,

ik ben een trouwe bezoeker van jullie forum, ik vind er veel info over fietsen en reizen in het algemeen. dank daarvoor
ik vind echter een topic als Belgie is een gevaarlijk land redelijk stigmatiserend en lacherig,
... en redelijk nutteloos.

vele groeten
+1
Het komt op mij belerend over. Alsof Limboland het allemaal perfect voor elkaar heeft.

Het zou al helpen als de titel wordt aangepast in ...FIETSland. Dat dekt de lading beter. Maar ja, de huidige titel trekt natuurlijk meer aandacht...

Mijn advies is om het draadje te negeren, en berichten te lezen die je wel informatief en inspirerend vindt. Bijvoorbeeld over fietsreizen. Dat doe ik ook.
dag,

ik merk dat de frustratie redelijk hoog zit over fietsen in Belgie, maar ik vind het zeer ongenuanceerd allemaal, je pikt er de straffe voorbeelden uit, het lijkt er op alsof jullie met z'n allen op zoek gaan naar de slechte voorbeelden. Dat is jullie goed recht maar daar zal je zeker niet gelukkiger van worden.

Ik wil enkel een nuance toevoegen, er zijn ook veilige fietspaden in Belgie, verantwoorde chauffeurs, zelfs onder de Belgen, maar ik geef het volledig toe: er is nog veel werk aan de winkel.

en als jullie het stigmatiserende draadje willen verder zetten, doe gerust verder, ik zal de raad volgen van Willem en me focussen op andere zaken.

om dit stukje op een luchtige manier af te ronden nodig ik jullie uit hier even te glimlachen
https://youtu.be/PpgGwGIqccc

8)
1000 groeten
wien schreef:ik merk dat de frustratie redelijk hoog zit over fietsen in Belgie, maar ik vind het zeer ongenuanceerd allemaal, je pikt er de straffe voorbeelden uit, het lijkt er op alsof jullie met z'n allen op zoek gaan naar de slechte voorbeelden.
Ik zal het voor je nuanceren.

Op deze pagina op Wikipedia vind je verkeersongevalscijfers - doden - van alle Europese landen en ook van Vlaanderen en Wallonië. Ik heb Wallonië en Vlaanderen even in het rijtje gezet van de andere europese landen:

Doden per miljoen inwoners 2013
Roemenië 92
Wallonië 89
Luxemburg* 87
Polen 87
Kroatië 86
Letland 86
Litouwen 85
Bulgarije 82
Griekenland 81
België 65
Tsjechië 63
Portugal 62
Estland 61
Slovenië 61
Vlaanderen 60
Hongarije 59
Italië 58
Malta* 54
Oostenrijk 54
Cyprus 53
EU - Totaal 52
Frankrijk 50
Finland 48
Ierland 42
Slowakije 42
Duitsland 41
Spanje 37
Nederland 34
Denemarken 32
Verenigd Koninkrijk 29
Zweden 28

Nu kun je lang en kort discussiëren over nuances en statistieken, maar dat een land/regio die al zo lang tot het welvarende westen behoort zo belabberd in deze opsomming terechtkomt is niet best.
Ook als je andere cijfers opzoekt is de tendens in alle gevallen duidelijk.
dag Leon,

de cijfers bewijzen je grote gelijk, ze bewijzen niet waarom je moet stigmatiseren.

1000 groeten
Wat het verkeer betreft bij de Belgen; als fietser heb ik vrijwel uitsluitend goed ervaringen met het gedrag van Belgische automobilisten; er is naar mijn ervaring veel welwillendheid ten opzichte van het fietsen.
Als automobilist echter, ervaar ik België echter een levensgevaarlijk land; de wegen zijn notoir slecht onderhouden, in Wallonië nog slechter dan in Vlaanderen, de weginrichting is sterk voor verbetering vatbaar, "de" Belgen lijken niet altijd even bekwaam in het besturen van hun voertuig, wellicht kan de rijopleiding beter?

Met aan zekerheid grensende waarschijnlijkheid heeft het op vrijwel alle terreinen falende Belgische overheid schuld aan deze situatie, en de onwerkzame samenstelling/constructie van het "land".

Het lijstje van Leon spreekt verder boekdelen. Voor dit forum zou een uitsplitsing naar het aantal omgekomen fietsers interessant zijn, en dan eens vergelijken met andere landen, ook in de vergelijking meenemen hoe veel er wordt gefietst en door welk soort fietsers in welke omgeving (stad/land).

En voor zover de titel van dit topic wat breder mag worden getrokken; onder gevaarlijk versta ik ook het feit dat alle Belgische motorvoertuigen op het smerige diesel rijden, en last but not least de oude krakkemikkige kerncentrales die op het moment van schrijven nog altijd in bedrijf zijn. Een lichtgevende fiets is verkeerstechnisch wellicht erg veilig maareh liever niet...
Komop mensen, een beetje aardiger tegenover onze zuiderburen. Op deze manier jagen we onze fietsvrienden uit België weg en dat kan niet de bedoeling zijn.
In Nederland is ook niet alles goed geregeld. Laat staan in andere landen die bovenaan in het lijstje van Leon staan.
Ik ben zelf een paar keer door België gefietst. En dat was prima, niet beter of slechter dan andere landen.
tja... ik vind wel: België is een bijzonder land! :o

Ik heb in de buurt van de Belgische grens gewoond en zat in België (Wallonië, Voerstreek) gefietst... er is (dat ben ik met Leon eens) een andere 'wegcode' bij de nodige verkeersgebruikers dan in ons kikkerlandje. Er wordt meer 'doorgereden' alsof 'de baan' vooral of zelfs alleen van de auto's en hun bestuurders is, zo is mijn ervaring en beeld.
Maar in ons kikkerlandje word je ook nog vaak genoeg bijna van je sokken gereden. Door mensen in blik die op het laatste moment voor je (en je kinderen, samen fietsend) vol in de ankers gaan en dan denken dat ze je voorrang verleend hebben want "Ik remde toch en ben toch voor je gestopt!?" Tja...

Voor de luchtige noot een stukje beschouwing van vK&dB: https://www.youtube.com/watch?v=ivY06w83fKU
Dat stukje met het ene been door het frame vind ik echt knap gedaan!
groet! hoogframe
Het wordt tijd dat ik zelf de situatie in Belgie in ogenschouw ga nemen. Computer, plot a course! 'ns kijken. Ok. Op naar Baarle Hertog.
hoogframe schreef:Er wordt meer 'doorgereden' alsof 'de baan' vooral of zelfs alleen van de auto's en hun bestuurders is, zo is mijn ervaring en beeld.
Vandaar dat de beste wielrenners uit België komen. Kwestie van natuurlijke selectie. 8)
Prachtig land om doorheen te fietsen.