Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikerafting - Forum Wereldfietser

Bikerafting

Zat net het fatbike-topic met packraft vragen te vullen dus heb maar een nieuw topic geopend. Hier de link naar de desbetreffende pagina/reacties.

Maar ik zit dus te denken aan een packraft, voor de fatbike en voor in Scandinavie dus hij moet wel tegen een stootje kunnen (stromend water, rotsen etc).
Alle info is welkom want ik weet er nog veel te weinig vanaf. Zo ook spannende filmpjes waardoor je gelijk op pad wilt of waarbij je lekker bij de kachel kunt wegdromen. :)
Iponel schreef:Fantastisch avontuurlijk inderdaad. Ben mij hier ook over aan 't inlezen. Alpacka lijkt mij de Rolls te zijn, en bij ietwat wilder water zou ik persoonlijk deze me voorsprong verkiezen. Maar hoe vaak zou ik hem gebruiken (de prijs indachtig)?
Goede vraag want ze zijn absoluut niet goedkoop, 1000euro vind ik tenminste schrikbarend duur.
Ik zag wel deze Supai Flatwater Canyon II voor 300euro, weegt slechts 633gram, is opgerold 20x10cm (net een opgerolde regenjas) en kan 80kg lichaamsgewicht dragen. Denk niet echt geschikt voor rotsen en ruig vaarwater maar misschien wel voor rustig kalm water?
Wat ik alleen niet zo begrijp is het verschil in draagvermogen en opwaartse kracht (buoyancy) want dat laatste is bij deze Supai 100kg. Kun je hier nu veilig met bv 90kg in of gaat er dan iets goed mis?

En bedankt! Iponel en Travelmaster:
Travelmaster schreef:Misschien heb je hier iets aan? Op Pad had er ooit eentje getest: http://www.oppad.nl/?uitrusting=test-al ... kraft-2014
Iponel schreef:Fantastisch avontuurlijk inderdaad. Ben mij hier ook over aan 't inlezen. Alpacka lijkt mij de Rolls te zijn, en bij ietwat wilder water zou ik persoonlijk deze me voorsprong verkiezen. Maar hoe vaak zou ik hem gebruiken (de prijs indachtig)?

Te huur en begleidde tochten mogelijk in Gent bv http://www.off-trail.be/.

En wat nederlandstalige uitleg alhier: http://hikingadvisor.be/packraften/

Nieuwe topic geen slecht idee, sorry voor de vervuiling (gelukkig kan een fatbike daar tegen :D )
Als leek zou ik zeggen draagvermogen en buoyancy (= drijfvermogen) exact hetzelfde is. Je zou er dus in moeten kunnen met het opgegeven gewicht, dan zinkt-ie nét niet. Ik weeg 80 kg, m'n fiets 12, kan ik nog net een setje kleren aan en een peddel vasthouden. Zou me dan niet prettig voelen, met zo weinig marge.

Maarre, de buoyancy van je fatbikebanden kan je redden als het misgaat;).
Zoals ik de tekst interpreteer gaan ze uit van 80 kg lichaamsgewicht en 20 kg bagage. Wat realistisch is als je lange expedities doet te voet.

Maar uit de beschrijving lijkt het me wel een zeer minimalistisch vlot, ik zou er niet vanuit gaan dat je droog blijft bij stevige wind.
Ervaring van de experts (ik heb er ook het e.e.a. over gelezen op het web wegens mijn interesse hiervoor):
Voor wildwater én zo lichtgewicht mogelijk ben je aangewezen op Alpacka packrafts. Duur, rond de 4kg, maar daardoor wel bruikbaar tot WW3 (zonder fiets erbij). Ik meen ook ergens een oplossing voor het vervoer op internet gezien te hebben, maar de link daarnaar heb ik niet bijdehand, áls ik 'm al opgeslagen heb.

(Ik vroeg me net al af waarom het Alpacka met een k is i.p.v. Alpaca naar analogie van de Latijns-Amerikaanse herten. Maar ja, het zijn natuurlijk packrafts, geen pacrafts... :wink:)
Momenteel is inderdaad Alpacka de enigste die deftig materiaal kan aanbieden , maar ik denk dat dit snel zal veranderen .
Nortik , bekend van de vouwkajak/kano heeft dit jaar op de Outdoorbeurs in FRH
hun TrekRaft voorgesteld http://www.faltboot.de/markenwelt/norti ... -trekraft/ en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was .
De eerste komen binnen begin volgend jaar , afmeting is vergelijkbaar met de Yukon Yak , iets meer binnenruimte en een beetje zwaarder (600 gr) .

Tof dat er hier op het forum ook plaats is voor dit soort onderwerpen , misschien een idee om eens iets te organiseren om wat materiaal testen en te vergelijken ?

Yopie , waar woon jij in Zweden ?

Groetjes ,
Peter
Robertjan schreef: Voor wildwater én zo lichtgewicht mogelijk ben je aangewezen op Alpacka packrafts.
Alpacka is misschien wel de beste ja, ook zijn ze zeer geschikt voor in extreme kou en daar had ik nog niet zo over nagedacht. Wil er nl ook mee in de winter op stap, voor zover er geen ijs ligt dan ..

Maar ze zijn helaas te duur voor mij, kan dat echt niet betalen en tweedehands zijn ze zeer moeilijk te vinden.

De Yukon yak is de kleinste die Alpacka voor fietsers aanraadt: geschikt voor lichaamslengte 173 tot 183cm, als je korter bent heb je meer bagageruimte zonder dat de vaareigenschap verloren gaat, hij weegt 3 kg, kan 130kg dragen en met fiets erbij kan ie wildwater III hebben.
Die wil ik wel ja :D

De Curi yak is een stuk goedkoper, geschikt voor wat rustiger water (wel stromend maar geen watervallen), heeft geen spatzeil, weegt 1.9kg en kan 115 kg hebben. Of die geschikt is voor fietsvervoer weet ik nog niet, kan daar nog niet echt iets over vinden ..

Voor fietsvervoer heb je een dikke brede voorkant/voordekje nodig anders zit al snel de fiets bij het peddelen/manoevreren in de weg. Daarom is een korte raft niet echt geschikt.

Ook is een spatzeiltje bij ruigwater en kou geen onnodige luxe.

Hier wat info over bikerafting van Alpacka: http://www.alpackaraft.com/index.cfm/ti ... ified/2640

Hier leesplezier en een prachtig filmpje over een bikerafting avontuur in Alaska (ja voor de zoveelste keer maar het is ook zo'n mooi filmpje :D )

En drie verschillende manieren hoe je 't beste de fiets op de raft kunt vervoeren:





Verreweg schreef: Nortik , bekend van de vouwkajak/kano heeft dit jaar op de Outdoorbeurs in FRH
hun TrekRaft voorgesteld http://www.faltboot.de/markenwelt/norti ... -trekraft/ en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was .
De eerste komen binnen begin volgend jaar , afmeting is vergelijkbaar met de Yukon Yak , iets meer binnenruimte en een beetje zwaarder (600 gr).
Peter, weet jij misschien wat de prijs gaat worden? Ik kan er nl niets over vinden.
En heb jij ook zelf ervaring met bikerafting?
Verreweg schreef: Yopie , waar woon jij in Zweden ?
Ergens in het midden, maar ben gewend lange afstanden te rijden dus zit vaak hoog in het noorden. :)

en thanks Peter!
Ik bike , pack en ga wel eens raften en kanovaren :D en nu is het tijd om dit te gaan combineren , ik heb er ook redelijk wat vraag naar het het blijft natuurlijk een niche. de prijs voor de TrekRaft is 600 euro en zal ook samen met de bikepacks in de verhuur komen .



Ik zat regelmatig in Noorwegen en Zweden , wegens drukte niet meer maar zou graag terug wat avontuurlijke reizen organiseren , een vriend van mij woont in Elverum (N) .
EnriceV schreef:Zoals ik de tekst interpreteer gaan ze uit van 80 kg lichaamsgewicht en 20 kg bagage.
Ja, geloof het ook. Hier wat Alpacka er over zegt:

How much weight you can carry depends on how you expect the boat to handle. The actual maximum numbers are "soft," meaning they aren't fixed. Your realistic load limitations are cargo bulk and handling loss. As a guideline we suggest:

Yourself + 0-60 lbs. (0-27 kgs.) Agile boat handling.
Yourself + 60-100 lbs. (27-45 kgs.) Noticeable handling loss.
Yourself + greater than 100 lbs. / 45 kgs. Your boat will handle progressively worse as you continue to load it.

Verreweg schreef:Ik bike , pack en ga wel eens raften en kanovaren :D en nu is het tijd om dit te gaan combineren
Zoiets dacht ik zelf ook ja, maar 't komt ook door de fatbike, die wil steeds op pad, over de onmogelijkste 'paden'. :D

Verreweg schreef: de prijs voor de TrekRaft is 600 euro en zal ook samen met de bikepacks in de verhuur komen .
Hee, das niet veel!
Travelmaster schreef: Maarre, de buoyancy van je fatbikebanden kan je redden als het misgaat;).
je hebt helemaal gelijk :D

Afbeelding
:shock:

:P :P :P
Verreweg schreef: Tof dat er hier op het forum ook plaats is voor dit soort onderwerpen , misschien een idee om eens iets te organiseren om wat materiaal testen en te vergelijken ?
Puik plan! Maar hoe geraken we aan dat vergelijkingsmateriaal natuurlijk? Huren en samenkomen?

Ondertussen via mail contact gehad met Willem van Off-Trail. Eind deze maand maakt hij de kalender voor de begeleidde tochten 2015 bekend. Eind april is er normaal een tocht op de Semois. Deze wil ik zeker meedoen (als het werk het toelaat). Ik hou jullie hier op de hoogte.

Die TrekRaft zou misschien ook wel wat kunnen zijn, bedankt voor de link.

En @Verreweg, verhuur jij op dit moment reeds packrafts? (Heerlijk materiaal op je site, ben nog aan 't twijfelen maar als ik die Sil Hexpeak aanschaf kom ik zeker bij jou langs).

@Yopie: supertopic!
Gaaf topic.
Semois geeft me wel de kriebels. Ooit een keer met boot, fiets en uitrusting een waterglijbaan beland en onder water onder alle zooi terecht gekomen. Dan voel je wel de kracht van water :roll:
Bikerafting in combinatie met Bikepacking lijkt me wel een goede.
:D En net daarom denk ik dat het niet slecht is een initiatie te volgen.

Een tot de verbeelding sprekende combinatie inderdaad. Het ziet er naar uit dat meestal ook met rugzak wordt gereden (oa voor de peddel?).
Iponel schreef: @Yopie: supertopic!
Ah, fijn. :)
Iponel, weet je al een beetje wat je zoekt? hoeveel personen, gewicht, bagage, welk vaarwater, seizoen, land ..
Ik wil natuurlijk graag alles weten, :wink: of zit je alleen nog maar te likkebaarden, net als ik?

Marco Meijerink schreef:Bikerafting in combinatie met Bikepacking lijkt me wel een goede.
Iponel schreef:Een tot de verbeelding sprekende combinatie inderdaad. Het ziet er naar uit dat meestal ook met rugzak wordt gereden (oa voor de peddel?).
Of gewoon met 4 zijtassen, stuurtas en boot op de drager, zoals deze jongen, hij is al twee jaar met fiets en raft onderweg. Ook hij heeft een Alpacka, een 2-pers. Explorer 42, de grootste die er is.

Hier een artikel en een bijna een uur durend video interview (duurde mij alleen te lang, heb het niet afgekeken)

Afbeelding

Afbeelding
Kan ook, maar ik probeer zolang mogelijk voortassen te vermijden en alles zo licht mogelijk te houden (nu ja mét packraft...).

Hier ook voorlopig vooral aan 't dagdromen, al kan dat snel veranderen na een eerste kennismaking in april. Een ideale periode (lente en herfst vanwege minimumdebiet) om daarna een Ardeens tochtje uit te stippelen en te gaan experimenteren mét fiets.

Nu las ik dit: " in de zomer trekken we voor het eerst naar het packraft-walhalla van het oude continent: Scandinavië" op de site van Off-Trail en zoiets spreekt mij uiteraard ook erg aan.

Zowel avontuurlijk wild als "relaxed zonnebadend" spreekt mij aan.

Maar nu dus nog wat rondsurfen met beperkte kennis, de puzzel legt zichzelf wel in de toekomst. En dat is toch ook heerlijk he, die onwetendheid/ verwondering. :D
Iponel schreef: Maar nu dus nog wat rondsurfen met beperkte kennis, de puzzel legt zichzelf wel in de toekomst. En dat is toch ook heerlijk he, die onwetendheid/ verwondering. :D
Inderdaad, heerlijk! En leuk je te lezen, Iponel. :)

Heb net wat rondgepeddeld op de IK&P-site (inflatable kayaks & packrafts) en vond een artikel over de Nortik TrekRaft. Hij heeft wel een lange binnenlengte. Als je hem vergelijkt met bv de 1-pers. alpacka's is dat 17-24cm verschil. Dus meer voor lange mensen?

Latest stats are 136cm long inside (i.e.: 20cm longer than my Yak) but the same 230cm overall as my Yak.
It’s worth noting that being snugly tucked in and being able to brace your feet against the front end greatly improves control and paddling drive. Unless you’re 7 feet tall, that won’t be possible on the Trekraft without a bag or platform shoes.


http://playak.com/news.php?idd=3577155647570
Insgelijks Yopie :D

Jammer, wellicht is die iets te groot voor mijn 1,76 meter en groeien zal ik niet meer doen.

Toegegeven, ben ondertussen al stiekem aan t bekijken welke riviertjes ik kan verbinden met de fiets in het oosten van ons Belgenlandje teneinde een eerste weekje te vullen. Vaag plan, alhoewel... (aard van het beestje zeker).
Als kanoer en fietser, kijk ik al een tijdje naar de packrafts. Inmiddels eeen nortik trekraft in bestelling staan bij kanoshop (hij staat daar neit op de site, maar bestellen kan wel).

Helaas is in de belgische ardennen het varen op de beken nogal aan wat regels gebonden:
http://www.kbkv.be/riv-wal/index.nl.php ... ar.nl.html
kijk hier goed naar voordat, de autoriteiten je van de rivier af halen.
Goeie tip. Bv. op deze site is een overzichtskaart te vinden: http://www.kajakardennen.be/

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een kajak en een opblaasbare boot blijkbaar. Vermoedelijk bedoelen ze met dat tweede de rafts etc, en dus ook de packraft?

Zo'n kaartje toont imho aan dat er erg leuke routes samen te stellen zijn.

Benieuwd naar je toekomstige bevindingen lennart, veel plezier ermee!
Ik vond nog deze NRS packraft http://www.nrs.com/product/1630/nrs-packraft en Micro Rafting System http://www.aliexpress.com/store/all-who ... 69074.html

Lichtgewicht peddels die je in 4-en kunt delen zijn trouwens ook behoorlijk prijzig/onbetaalbaar.
Nu zou je, zoals sommige hier met hun fiets doen, de km-prijs kunnen uitrekenen maar ik vind dat zelf onzin. Ik kan plezier en geluk niet in geld uitdrukken, daarbij heb ik geen flauw benul hoelang een packraft meegaat, ook niet hoelang ik nog meega.
lennart schreef: Helaas is in de belgische ardennen het varen op de beken nogal aan wat regels gebonden:
http://www.kbkv.be/riv-wal/index.nl.php ... ar.nl.html
kijk hier goed naar voordat, de autoriteiten je van de rivier af halen.
Dus als ik het goed begrijp zijn er 3 types vaarwater (A, B en C) plus de zogenaamde derogatie-rivieren in Belgie. En op die laatste mag je alleen vertoeven als je lid bent van een Belgische kanoclub? Nu klikte ik op één van die nederlandstalige kanoclubs en zag tot m'n schrik een lidmaatschap van 145euro staan. :shock: Durfde gelijk die anderen niet meer aan te klikken.

Maar lastig, zat al plannen te maken om fatbikeraftend door Frankrijk en Belgie te hobbelen: mooi weer, franse wijn, vlaamse friet en de mooiste wildkampeerplekjes aan het water. Zo wil ik wel de lente vieren ja. 8)
Iponel schreef: .. ik probeer zolang mogelijk voortassen te vermijden en alles zo licht mogelijk te houden (nu ja mét packraft...).
Ach die 3kg extra gewicht, noem 't gewoon 3 kilo drijvend geluk, misschien verzacht dat de pijn? :wink:
Nu heb ik meestal ook weinig bagage (bikepacking, 6 kg is veel) maar dan komt er naast de boot ook nog een zwemvestje, peddel en geschikte kleding bij dus zo wordt 't toch wel een groot pakket. En hoe je dat allemaal zonder zijtassen op je fiets knoopt, geen flauw idee.
En met zwemvest, waterdichte kleding/schoenen fietsen lijkt mij ook niet echt ideaal ..

Wat met bikerafting wel weer handig is, is dat je stroomafwaarts kunt peddelen zonder dat je je druk hoeft te maken hoe je weer terug moet komen, want je hebt gewoon je fiets bij je. Lekker makkelijk.
Er moet alleen wel een pad zijn, o nee daar heb je dan weer fatbikes voor! 8)