Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dahon Espresso - Forum Wereldfietser

Dahon Espresso

Ik zoek voor mijn zwager een betaalbare fiets. Hij wil graag zowel een vouwfiets als een hybride/stadsfiets. Redelijk wat kilometers, maar ook geen echt kilometervreter. Wel in weer en wind en van afspraak naar afspraak op de fiets, in de trein, op de fiets, etc.

Ik kwam de Dahon Espresso tegen.http://www.dahon-vouwfietsen.nl/content ... grijs.html Ik heb geen verstand van vouwfietsen, maar de opgevouwen afmetingen van deze fiets zouden voldoen volgens de NS-regels.

Iemand ervaring met deze fiets of meer algemeen met Dahon? Ik ben geinteresseerd in ervaringen op het gebied van
-gebruik: hoe fiets hij; hoe vouwt hij; past hij in de coupes of moet hij op het balkon
-kwaliteit
-duurzaamheid
-garantievoorwaarden en hoe netjes gaa dahon daarmee om?

Alvast dank mede namens mijn zwager.
Ik vraag me af of deze wel zo handig is in het openbaar vervoer. Hij blijf groot (26") maar vooral valt me op dat er geen extra wieltjes oid zijn waardoor de fiets ingeklapt stabiel staat of dat je hem zelfs voor je uit kunt duwen. De beschrijving rept over kofferbak en dat lijkt mij prima, maar OV niet direkt. En dat lijkt te gelden voor al die Dahon modellen die op die site staan. Ik zou toch vooral eens bij een specialist gaan kijken en voelen, Kemper of Tromm maar er zijn er vast meer met showroom.
Hij lijkt inderdaad ook opgevouwen redelijk groot, maar hij voldoet wel aan de criteria van de NS voor een vouwfiets.
Zijn modellen die zich zo echt klein opvouwen wel geschikt om langere afstanden mee af te leggen. Als niet vouwfietser lijkt mij dat een afstand van een km of 10 wel de limit zou zijn en eigenlijk verwacht ik dat 5km ook al flink is voor zo'n fietsje. Of vergis ik me daar in?
Dahon is de grootste fabrikant van vouwfietsen ter wereld, en heeft een heel spectrum van klein en klein opvouwbaar tot groter met grotere wielen maar dan ook beter fietsend. De Espresso valt in dat laatste segment: ook opgevouwen best groot, maar dit is ook een echt fiets waar je gerust en grotere rit op kunt maken. Van dit Dahon frame zijn diverse varianten (ik weet even niet welke op dit moment en in Nenderland) en je doet er goed aan te kijken welke afmontage het beste bij jouw gebruik past.
Algemene ervaring met Dahon: Je kunt al googlend aardig wat ervaringen met de slechte kwaliteit van Dahon vinden. Tern is niet voor niets door zoon en echtgenote van DAvid HON opgericht vanwege onenigheid over kwaliteitszorg. Ook bij testen van de Fietserbond bleek: bijna afgescheurde stuurpen. Erger kan ik rapporteren uit (helaas) eigen ervaring:
"Bij de Dahon Cadenza (in dit geval de Cadenza8) is een vorkbreuk mogelijk met afschuwelijke gevolgen. Mijn volwassen zoon twee weken geleden (te weten in 2012) overkomen, gehele gezicht kapot, helft van voortanden eruit en diverse breuken en breukjes in de aangezichtsbeenderen. Lippen en tong gescheurd enz. Kan nauwelijks praten enz. Vork breekt af 15mm boven kroonlagerring."

Nog een citaat uit een rapportage uit de juridische nasleep van deze ellende:
"Na een zeer stroef begin zijn wederzijds tussenpersonen ingeschakeld en is TNO Eindhoven belast met het materiaalonderzoek. Die deden 5 maanden over een onderzoek van 10 dagen!!! De conclusie, evenwel, was veelzeggend: vermoeiingsbreuk, hetgeen dus een fundamentele constructiefout betekent. Nog veelzeggender: de metaal hardheid werd met 60 Vickers gemeten. Dan moet je weten dat de tabellen hiervan bij 80 Vickers beginnen.... Dus de hardheid van peperkoek ongeveer."

Je bent dus gewaarschuwd.
Het gaat mij meer om wat handig is dan wat van de NS mag. Mbt afstanden, er worden wereldreizen op die dingen volbracht. Ik heb zelf heel veel roeien gecoacht en alles op vouwfietsen. Aanvankelijk een hele vroege Dahon maar vrij snel daarna een Brompton. Dat zijn vele kilometers, en ik heb kettingen versleten, tandwielen, heel veel banden en zelfs velgen weggeremd. Bedenk dat hoe kleiner het wiel hoe meer (sneller) slijtage is te verwachten simpel gezegd omdat alles veel meer rondjes maakt bij dezelfde gereden meter.

Brompton is nieuw niet direkt als betaalbaar te bestempelen, maar ze staan binnen jouw zwager's budget tweedehands op MP als hij dat wil overwegen.
Tern is wat beter dan Dahon maar een goed fiets kost al het geld van een Tern en kan dan nog niet vouwen..

Brompton kost meer maar is zn geld waard, rijd beter en rijd nog rond als een Dahon en een Tern al lang in de vuilnisbak liggen
Ik ben heel blij met mijn Brompton, maar die zit aan de andere kant van het spectrum: heel opvouwbaar, maar niet een fiets om echt afstanden mee te rijden. Dan zou ik eerder denken aan een BikeFriday of een Airnimal. Die zijn helaas, net als de Brompton, stevig aan de prijs.
Ook prima, maar de prijs is er ook weer naar, zijn de diverse Birdy-modellen. Ook daarmee kun je op een comfortabele manier heel wat kilometers afleggen.
Een eerste vraag is: hoe definieer je een "betaalbare prijs"? Uiiteindelijk is een vouwfiets ook een fiets, maar met een extra kost door het vouwbaar zijn. Bij gewone fietsen krijg je waar je voor betaalt en dat geldt ook voor vouwfietsen. De componenten kosten aan die fabrikanten net evenveel als aan bijvoorbeeld Batavus.
Onder treinforenzen is Brompton VERUIT favoriet. Past ook in de holte tussen rugleuningen in dubbeldekkers. Dat kan, naar schijnt, geen enkel ander merk,

Nieuwe Bromptons beginnen bij €1100, op Marktplaats vind je gebruikte voor zo'n € 750. Verkopen van een goed onderhouden Brompton lukt snel.
Als Brompton gebruiker ga je altijd een deur verder op het perron als er iemand met zo een soort 'vouw'-fiets staat. Omdat het heel lang duurt voordat hij binnen is.
Wij gebruiken de Brompton met 6 versnelling ook voor dagtochten met afstanden van 30 tot 60 km en dat gaat prima. Geschikt maximaal stijgingspercentage is ongeveer 4 a 5 %.

Mensen zonder brompton geven vaak als excuus dat het 'ding' vol zit met vreemde en niet standaard componenten. Dat is deels waar en die gaan meestal niet stuk of slijten niet zo heel snel. Ketting is gewone 7-speed, tandwiel voor is wat groter (50) en achter zijn het stalen tandwieltjes die 3 a 5 kettingen mee gaan.

Daarnaast is de brompton met spatborden zeer geschikt om in Brits en Nederlands weer te fietsen (Regen).
Ik maak ook langere tochten op mijn Brompton, dat gaat prima. Ik vind een dagafstand van zo'n 70 km toch wel genoeg. Het blijft tenslotte vakantie c.q. een dagtrip. Ik heb gekozen voor de -12% versie, kleiner voortandwiel, dan kom je ook zonder problemen de berg op. Verder Kojak banden, zomer en winter. Als het glad is een beetje uitkijken, maar het rolt lekker. Desnoods zet je er in de winter Marathons op. De slijtdelen zijn gewoon standaard, je kunt de tandwielen zelfs zonder speciaal gereedschap wisselen. Een setje met ketting en tandwielen kost € 20 daar hoef je het niet voor te laten.
OmeGerrit schreef: Brompton is nieuw niet direkt als betaalbaar te bestempelen, maar ze staan binnen jouw zwager's budget tweedehands op MP als hij dat wil overwegen.
Janneke V schreef: Nieuwe Bromptons beginnen bij €1100, op Marktplaats vind je gebruikte voor zo'n € 750. Verkopen van een goed onderhouden Brompton lukt snel.
Wel altijd opletten wat het achterliggende verhaal van de verkoop is. Want ik heb de indruk dat Bromptons in tweedehandsverkoop - nog meer dan andere fietsen - vaak afkomstig zijn van diefstal. Er zijn gewoon niet heel veel mensen die hun Brompton verkopen.

Persoonlijk heb ik ook prima ervaringen met een Brompton, maar ik zou deze niet als 'betaalbaar' bestempelen (al hanteert iedereen daarin een andere definitie). Of deze geschikt is voor lange afstanden hangt sterk af van het wegdek. Bij goed wegdek geen probleem, maar wil men relatief veel comfort op o.a. kasseien dan dient men het toch elders te zoeken (b.v. Birdy). In België is de Brompton niet vaak geschikt voor lange afstanden.