Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deore of XT? - Forum Wereldfietser

Deore of XT?

Ik ben nieuw op dit forum. Ben hier 'geland' omdat ik een tocht ga maken in noord-India/himalaya. Chris van der Gaag van Synusfietsen.nl gaat een rvs fiets bouwen. Binnenkort ga ik met hem beslissen over onderdelen. Ben nu aan het nadenken over de kwaliteit van een groep van Shimano. Ik zie op de site wel berichten van vele jaren geleden over de groepen waarover ik aarzel (Deore of XT), maar geen recente. Wie kan me nog een kernachtig advies geven over de kwaliteit-, gewicht en prijsverschillen tussen deze groepen? Dank alvast!
Tussen deore en XT zit nog LX, Saint en SLX, boven XT is er nog XTR. Onder deore zitten groepen die minder geschikt zijn op een enkele bb en crankset na. Er zijn ook nog race groepsets. Daarnaast is er nog Sram met verschillende groepen en zijn er versnellingnaven en bracket versnellingen waar het frame geschikt voor moet zijn. Keuze genoeg. Wat is Chris zijn advies?

Overzichtje http://www.mantel.com/complete-groepen-overzicht met prijsindicatie.
XT is duurzamer en sterker dan Deore behalve de naven, die zijn een stuk slechter, ketting en zo slijten bijna net zo snel maar de shifters en derailleurs zijn degelijker dan Deore en schakelen duidelijk beter.
kwestie van budget....deore is gewoon goed, maar hoe hoger in het segment dat je gaat, des te beter schakelt het, en is het ook lichter/duurzamer...overleg met je framebouwer...
Mr. Z schreef:XT is duurzamer en sterker dan Deore behalve de naven, die zijn een stuk slechter, ketting en zo slijten bijna net zo snel maar de shifters en derailleurs zijn degelijker dan Deore en schakelen duidelijk beter.
Niet waar: XT gebruikt aluminium in de cassettes, terwijl Deore gewoon staal gebruikt. Dus niet zozeer duurzamer of sterker, maar wel lichter.
XT is voor trekkingfietsen absoluut niet interessant, behalve het strakke schakelgevoel. Duurzaam is het niet. Hier is gekozen voor een laag gewicht van de diverse onderdelen ten koste van duurzaamheid.

Deore is voor veel onderdelen prima, maar als je een iets strakker schakelgevoel wil, dan is SLX de beste keus. SLX heeft mijns inziens de beste verhouding voor duurzaamheid, schakelwerking, gewicht, prijs en vervangingskosten.
Volledig mee eens. En eigenlijk vind ik dat ook al opgaan voor mountainbikes. Slechts op een enkel vlak zul je het verschil tussen SLX en XT merken.
nobbiomatic schreef:maar hoe hoger in het segment dat je gaat, .... en is het ook lichter/duurzamer...
Dat argument wordt helaas nog veel te vaak door fietsverkopers gebruikt. "Duurder... tsja, dan zal het ook wel duurzamer zijn..."

Fout! Maar al te vaak betaal je extra voor een lager gewicht (duurdere materialen en productietechnieken) en betaal je later nog meer aan vervangingskosten, omdat het per onderdeel meer kost, maar ook harder slijt.

Ik merkte dagelijks dat veel van mijn klanten een groepen-fetish hebben. "XT moet het zijn en niet anders." Ze staan raar te kijken als ik ze vervolgens een goedkopere groep adviseer. In de praktijk zijjn er maar weinig die het verschil tussen SLX en XT echt merken, maar wel in de portemonnee!
Het grootste verschil dat ik ooit heb kunnen merken, was in de shifters. XT schakelde veel strakker. Nu, een aaantal jaar later, ben ik van fiets gewisseld en op de nieuwe zitten SLX-shifters. En ja, de ontwikkelingen gaan door: die schakelen net zo goed als de XT-shifters die ik had. Gewoon functioneel, en goed.

Op de Santos heb ik Deore-shifters. Die lijken een iets langere slag te moeten maken, en voelen iets minder strak, maar voldoen absoluut. Ik heb ze in twee jaar tijd nog niet hoeven bijstellen. Dat Santos doorlopende buitenkabels gebruikt zal daaraan bijdragen.

En áls het eens kapot gaat, kan upgraden altijd nog. Maar daar zie ik geen reden toe:).
toch klopt het wat ik zeg christoffel. wel eerst goed lezen wat ik schrijf.... :roll:
Ohja, sorry, er staat een schuin streepje tussen. :)
Ik had al jaren een fiets met LX toen ik een tochtjesfiets erbij kocht met Acera (een van de goedkoopste Shimanogroepen, in deze groep i.h.a onacceptabel). Het verbaasde me behoorlijk hoe lekker het schakelde.

Ik zou voor een fabrikant kiezen die meer ervaring heeft in het segment van jouw reisdoel.

Heb je de wiki al gelezen?
Zoals Ave Gone zegt, ook onder deore valt het goed mee. De beste kwaliteit/prijs verhoudingen vind je meestal door te mixen tussen verschillende groepen. Overweeg ook Sram want die hebben zeker ook een waardig alternatief voor de shimano groepen.

In mijn ervaring, en dat zie je hierboven ook wel terugkomen, kan je beter investeren in shifters dan in een achterderaillieur. Voorderaillieurs hebben weinig werk en behalve het gewicht voel ik er eigenlijk geen verschil tussen.

Qua cranks en trapassen is de consensus dat de hollowtechII assen geen meerwaarde bieden voor vakantiefietsen en wel een betrouwbaarheids minderwaarde hebben. Dat maakt het onmogelijk om volledige groepsets te monteren, want je vind cartidge trapassen enkel nog in "niveauloze" uitvoering (en cranks in Alivio).
Wat kost zo;n Synus ding eigenlijk?
nobbiomatic schreef:Wat kost zo;n Synus ding eigenlijk?
Jaja, ik zat ook al likkebaardend rond te klikken op die site - ik heb een zwak voor rvs fietsen...
Als ik zo'n frame zou hebben, zou ik er SRAM ESP opzetten en geen Shimano.
Ik heb op de Bike Motion een tijdje met de baas van Synus staan praten - heeft duidelijk liefde voor z'n producten en dat sprak mij erg aan.
Onafhankelijk van welke groep en van van welke fabrikant het afkomt, als je niet zelf wat onderhoud doet op zijn tijd zul je er korter van genieten.

En bij een wat mindere groep zul je wat vaker de boel moeten onderhouden. Verder eens met wat hiervoor geschreven is, staar je niet gek op een merk of groep, maar bekijk of je kan mixen tussen fabrikanten en groepen zodat er een voor jouw doel goeie fiets uitrolt.
Dank voor alle reacties. Nuttige informatie die ik kan meewegen. Ik ga binnenkort met Chris overleggen en kan jullie reacties daarin meenemen. Eén van jullie refereert aan het vakmanschap en de liefde van Chris voor zijn producten: klopt helemaal! Chris heeft eerder (in volmaakte samenspraak) een racefiets voor me gebouwd en het is een en al comfort (en natuurlijk prachtig materiaal). Enige tijd geleden ben ik gaan fietsen met Ridea ovalen tandwielen en ook daarover ben ik erg enthousiast. De uiteindelijke kosten van de fiets die Chris nu gaat bouwen zijn nog niet bekend.
Ik weet niet of dit topic nu echt al iets duidelijker maakt aan leken en nieuwelingen?

Er is in ieder geval wat onduidelijkheid over de naamgevingen, die nogal door elkaar lijken te lopen en gebruikt te worden. Op zich verklaarbaar, want Shimano heeft door de jaren heen nogal gewisseld met het gebruik van de naam Deore, met of zonder extensie er achter.
De huidige productlijn voor de Shimano MTB groepen staat hier op de Shimano site http://bike.shimano.com/content/sac-bik ... ntain.html, en bevat onder andere, in een opvolgende lijn van 'hoogwaardigheid' om maar een samenvattende term te gebruiken:
  • Deore
    SLX (historisch bestond de groep Deore LX)
    Deore XT = de groep XT, die hier bedoeld wordt.
Verder terug in de tijd was er tussen Deore LX en Deore XT nog Deore DX . Deore XT was toen een tijd lang de topgroep.

Grofweg een keuzeadvies (mijn mening): Deore zou ik proberen te vermijden, als je een trekkingfiets 'serieus' en echt vaak gebruikt, tenminste als je wilt voorkomen dat je binnen vijf jaar onderdelen moet gaan vervangen.
De kwaliteit van Deore LX onderdelen is doorgaans zeer goed voor een trekkingfiets.
Deore XT is net iets minder plastic in de onderdelen dan Deore LX, zoals bijvoorbeeld shifterhendels en remgreep-kabelsteller (die zijn dan van alu). En deze groep heeft ook meer nauwkeurigheid bij schakelen en is duurzamer in het algemeen.

Ik meen trouwens dat voor enkele jaren de Deore XT groep in een specifieke 'trekking' uitvoering verkrijgbaar was, om aan te geven dat de groep niet alleen voor gebruik op MTB geschikt zou zijn (hoewel dat al langer ontdekt was...). Nu zie ik die specificatie er niet meer bij staan (de marketing afdeling van Shimano is druk geweest).
Deore zou ik proberen te vermijden, als je een trekkingfiets 'serieus' en echt vaak gebruikt, tenminste als je wilt voorkomen dat je binnen vijf jaar onderdelen moet gaan vervangen.
Niet met je eens. Ook (juist?) als er XT op zit, ben je binnen vijf jaar echt wel aan de beurt met vervanging van onderdelen. Óók bij de "niet-slijtage" onderdelen als shifters kan dat opgaan.