door
PietV » di 18 nov, 2014 18:22
Het snorfietsprobleem is niet alleen te wijten aan Nederlandse regels. Internationale verdragen, waaronder Europese milieu regels, zijn belemmerd om de leefomgeving in stedelijke gebieden te verbeteren.
Verdrag nopens het wegverkeer, Genève, 19-09-1949.
Artikel 4.
„rijwiel”: ieder niet werktuiglijk voortbewogen rijwiel. Staten, gebonden door Bijlage I, begrijpen onder deze omschrijving mede een rijwiel, uitgerust met een hulpmotor van de soort, als in die Bijlage omschreven.
BIJLAGE 1. Aanvullende bepaling betreffende de begripsomschrijving voor motorrijtuigen en rijwielen
Rijwielen, uitgerust met een hulpmotor in de vorm van een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm3 (3.05 kubieke inch), worden niet als motorrijtuigen aangemerkt, mits zij overigens voor zover betreft hun bouw de voor rijwielen normale eigenschappen bezitten.
Deze regels zijn vastgelegd in een Verdrag, tot stand gekomen bij besluit van de Conferentie der Verenigde Naties voor wegverkeer en verkeer met motorrijtuigen, bijeengeroepen door de Secretaris-Generaal der Verenigde Naties overeenkomstig resolutie 147B (VII), aangenomen door de Economische en Sociale Raad op 28 Augustus 1948. Nog steeds van kracht en als basis belangrijk.
In Nederland zijn in het verleden de vreemdste verkeersregels en eisen aan bromfietsen ingevoerd en weer geschrapt, om een populair vervoermiddel minder interessant en daarmee ongewenst meer milieubelastend te maken.
Van de rijbaan naar het fietspad in 1957 en in 1999 weer terug naar de rijbaan.
Onder Europese regelgeving werd de “snorfiets” geïntroduceerd in 1974. Onder de afvullende Nederlandse eisen van “kleine wielen” en “trappers”. Gevolgd door het schrappen van eisen in 1976 op kleine wielen, met gevaarlijke overbemeten remmen. Deze trommelremmen waren geschikt voor grote wielen, maar waren voorhanden in het magazijnen van producenten. In 1985 werden de eisen van trappers geschrapt.
Nadelig voor het milieu. Onder druk van Europese regelgeving werd de constructiesnelheid van bromfietsen vastgesteld. Bromfietsen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km/h. Voor snorfietsen ten hoogste 25 km/h. Maar de strafbaarstelling voor snor- en bromfietsen ligt respectievelijk op 30 en 50 km/h. Ook voor een technisch goed geconstrueerde 50 cm3 verbrandingsmotor.
Een goed presterende en redelijk schone 50 cc tweetakt motor is technisch geschikt voor een maximum snelheid van circa 70 km/h en een 50 cc viertakt motor voor circa 60 km/h, Al jaren zijn de bromfietsen redelijk schoon door een ongeregelde 2-weg katalysator in de uitlaat. Omdat de cilinderinhoud bijna altijd 50 cc is zijn alle bromfietsmotoren wettelijk begrensd op vermogen.
Voor de beperkt “geknepen” of begrensde bromfiets, met 2 personen er op, is de vervuiling beperkt. Maar een “extra geknepen” of dubbel begrensde 50 cc tweetakt snorfiets is bij voorbaat een grote milieuvervuiler. Zeker in de stad, waar de meestal geforceerd luchtgekoelde 50 cc motor van de snorfiets te koud blijft.
Alle bromfietsen in Nederland zijn begrensd op de motor en in de transmissie. De motor in toerental op de ontsteking, in doorlaat van de carburateur en tweetakten bovendien in de uitlaat. De transmissie bij geschakelde bromfietsen met kettingoverbrenging door tandwielverhouding en de automaten door een vario begrenzing.
En dan heb ik het niet over zaken als slecht afstellen van de motor en/of oliepomp, het opvoeren van de motor en het vervangen van de uitlaat met tweeweg katalysator voor een uitlaat zonder. Opvoeren van de motor leidt in 95% van de gevallen tot vernietigen van de 2-weg katalysator. Als bromfietsrijder heb je daar geen last van. Je dumpt het fijnstof achter je.
Bromfietsen in Nederland zijn slecht voor het milieu. Vooral de 2 takten, maar ook zeer veel slecht afgestelde, slecht onderhouden of opgevoerde 4 takten. Een APK voor bromfietsen zit er voorlopig niet in. Eenmaal goedgekeurde bromfietsen krijg je ook niet meer de weg.
De oplossing ligt in Europa. Emissie eisen stellen aan en cilinderinhoud beperken voor nieuwe snorfietsen. Met scherpere emissie eisen zijn nieuwe 2 takten verleden tijd. Nieuwe eisen zorgen voor veel lichtere snorfietsen. Een Spartamet weegt circa 30 kg. Zware snorfietsen van heden gaan over de 110 kg. Die horen niet meer thuis op het fietspad.
Of Nederlandse maatregelen, zoals helmplicht voor snorfietsers en houderschapsbelasting voor alle bromfietsen. Gaan RAI en Bovag weer gillen.
Elektrisch aangedreven bromfietsen zijn ook niet milieuvriendelijk. Productie en recycling van accu's is erg milieubelastend, ze produceren fijnstof van wegdek/banden/remmen en de energie voor de accu komt van centrales die ook de nodige stoffen uitstoten. Al komt die uitstoot niet geheel in een stad neer.
Het wachten is op de eerste gemeente die van de verplichte fietspaden, onverplichte fietspaden gaat maken. Mag alleen de elektrische snorfiets nog op het onverplichte fietspad. Ik gun het de stadsbewoners van harte.
Piet.