Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervuilende scooters van het fietspad af! - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Vervuilende scooters van het fietspad af!

Eigen schuld dikke bult! Van de week een aantal mensen op TV die na het afvallen met nogal te veel vel bleven zitten. Het schijnt dat je daarmee behoorlijk wordt beperkt. Maar wie gaat dat wegsnijden betalen. De gemeenschap of moeten ze zelf voor de kosten opdraaien.

Wat is er op tegen om tweetakt te gaan verbieden en voorlopig alleen nog viertakt scooters te maken. Daarna de volgende stap met een accu.
Niks verbieden of verplaatsen, stimuleren! Maar wel onder deze voorwaarde:
Afbeelding
Mja, in dat geval ga ik voor het zuurdesembrood...smaakt toch wel beter...
:P
Natuurlijk zijn scooters en al het andere gemotoriseerde verkeer milieu belastend en hinderlijk en gevaarlijk.
Maar om nu 1 voertuig op 1 deel van de weg te verbieden en 2 a 3 meter naar links weer toe te staan heeft volgens mij niet veel toegevoegde waarde voor de stank overlast.
We wonen in een dicht bevolkt land met veel verkeersdeelnemers we zullen dus een beetje moeten dealen met dit probleem.
In Azië zie je veel mondkapjes :idea:
Dirk
Ik snap niet waarom er mensen tegen het verbod van bovenmatig vervuilende voertuigen zijn. Auto's die nu verkocht worden moeten ook aan emissie-eisen voldoen en vervuilende auto's worden door de nieuwe oldtimer regeling en APV's onaantrekkelijk gemaakt. Allemaal binnen bestaande wetgeving.

Puur vanuit milieu oogpunt lijkt me een verbod van twee takt scooters meer dan gerechtvaardigd. Dus los van de geluids- en stankoverlast. Zeker omdat er gewoon meer dan voldoende alternatieven beschikbaar zijn inmiddels. Als je totaal onwetenschappelijk wat op het internet neust om de gemiddelde dagafstand van een snorscooter te vinden blijkt dat elk elektrisch alternatief tegenwoordig voldoet. Voor brommers zijn er inmiddels ook voldoende alternatieven. Wat mij betreft mag er dus ook voor vier takt brommers ook een uitstervingsbeleid worden ingezet :)

PS: Blanche; ja getekend. Jammer dat je geen kanttekening kan plaatsen bij de petitie...
Maarten & Line schreef:Ik snap niet waarom er mensen tegen het verbod van bovenmatig vervuilende voertuigen zijn. Auto's die nu verkocht worden moeten ook aan emissie-eisen voldoen en vervuilende auto's worden door de nieuwe oldtimer regeling en APV's onaantrekkelijk gemaakt. Allemaal binnen bestaande wetgeving.

Puur vanuit milieu oogpunt lijkt me een verbod van twee takt scooters meer dan gerechtvaardigd. Dus los van de geluids- en stankoverlast. Zeker omdat er gewoon meer dan voldoende alternatieven beschikbaar zijn inmiddels. Als je totaal onwetenschappelijk wat op het internet neust om de gemiddelde dagafstand van een snorscooter te vinden blijkt dat elk elektrisch alternatief tegenwoordig voldoet. Voor brommers zijn er inmiddels ook voldoende alternatieven. Wat mij betreft mag er dus ook voor vier takt brommers ook een uitstervingsbeleid worden ingezet :)

PS: Blanche; ja getekend. Jammer dat je geen kanttekening kan plaatsen bij de petitie...
Helemaal met je eens. Maar om die reden niet getekend. Ik vind de petitie te kortzichtig voor een milieuclub (waarvan ik nota bene donateur ben).
Ave Gone schreef:
nobbiomatic schreef:Als we gaan beginnen om voertuigen te verbieden die in de ogen van een kleine groep mensen overbodig zijn. Dan vind ik dat alle fietsen met Rohloffnaaf verboden moeten worden, die zijn nl totaal overbodig en duur. :roll:
De vergelijking met fietsen met een Rohloffnaaf loopt mank want een Rohloffnaaf levert geen gezondheidsrisico, gevaar of overlast voor anderen op.

Dat bezinescooters overbodig zijn is geen mening, maar evident omdat veel landen in de wereld het prima doen zonder. (Zelfs beter, veel beter)
Precies! Het onnodig gebruiken van gemotoriseerd vervoer is sowieso een probleem: milieuvervuiling, files, drukte, lawaai, obesitas etc. Dus is het logisch een vervoermiddel te weren waarvan het nut op zijn minst omstreden is. De snorfiets/snorscooter is een door de politiek verzonnen vervoermiddel dat vooral gebruikt wordt voor ritjes die je ook kunt fietsen. Met een e-bike ga je net zo snel, het maakt geen lawaai en je doet ook nog aan beweging. Kun je niet fietsen op een tweewieler dan zijn er elektrisch ondersteunde driewielige fietsen en als je helemaal niet kunt fietsen: de auto, de driewielige brommer of brommobiel.

Dit heeft niets met intolerantie te maken: de schade die wordt aangericht door het gebruik van fossiele brandstoffen is wetenschappelijk aangetoond, net als bij roken en dus zijn er rationele redenen vervuilende activiteiten aan banden te leggen. In feite dezelfde redenen waarom er ook verkeersregels zijn. Die vergroten in de praktijk juist de vrijheid van iedereen om zich veilig en efficiënt te kunnen verplaatsen waarheen en wanneer je maar wilt.
Na al deze overtuigende drogredeneringen ga ik lekker een middagje rondknallen op me scootertje, genietend van mijn vrijheid om zelf te bepalen wat ik doe. :!:
nobbiomatic schreef:Na al deze overtuigende drogredeneringen ga ik lekker een middagje rondknallen op me scootertje, genietend van mijn vrijheid om zelf te bepalen wat ik doe. :!:
Hier past maar één reactie: Ga toch fietsen!

(Want fietsen is gezonder, ook voor anderen)
ik fiets iedere ochtend al 60-70 km, smiddags doe ik andere dingen
Misschien wordt het dan toch tijd die vrijheid anderen te vergassen in te perken. Het is een oud probleem in de filosofie: onbeperkte vrijheid voor de een beperkt de vrijheid van anderen.
vergassen is natuurlijk schromelijk overdreven.
Het snorfietsprobleem is niet alleen te wijten aan Nederlandse regels. Internationale verdragen, waaronder Europese milieu regels, zijn belemmerd om de leefomgeving in stedelijke gebieden te verbeteren.
Verdrag nopens het wegverkeer, Genève, 19-09-1949.
Artikel 4.
„rijwiel”: ieder niet werktuiglijk voortbewogen rijwiel. Staten, gebonden door Bijlage I, begrijpen onder deze omschrijving mede een rijwiel, uitgerust met een hulpmotor van de soort, als in die Bijlage omschreven.

BIJLAGE 1. Aanvullende bepaling betreffende de begripsomschrijving voor motorrijtuigen en rijwielen
Rijwielen, uitgerust met een hulpmotor in de vorm van een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van ten hoogste 50 cm3 (3.05 kubieke inch), worden niet als motorrijtuigen aangemerkt, mits zij overigens voor zover betreft hun bouw de voor rijwielen normale eigenschappen bezitten.
Deze regels zijn vastgelegd in een Verdrag, tot stand gekomen bij besluit van de Conferentie der Verenigde Naties voor wegverkeer en verkeer met motorrijtuigen, bijeengeroepen door de Secretaris-Generaal der Verenigde Naties overeenkomstig resolutie 147B (VII), aangenomen door de Economische en Sociale Raad op 28 Augustus 1948. Nog steeds van kracht en als basis belangrijk.

In Nederland zijn in het verleden de vreemdste verkeersregels en eisen aan bromfietsen ingevoerd en weer geschrapt, om een populair vervoermiddel minder interessant en daarmee ongewenst meer milieubelastend te maken.

Van de rijbaan naar het fietspad in 1957 en in 1999 weer terug naar de rijbaan.

Onder Europese regelgeving werd de “snorfiets” geïntroduceerd in 1974. Onder de afvullende Nederlandse eisen van “kleine wielen” en “trappers”. Gevolgd door het schrappen van eisen in 1976 op kleine wielen, met gevaarlijke overbemeten remmen. Deze trommelremmen waren geschikt voor grote wielen, maar waren voorhanden in het magazijnen van producenten. In 1985 werden de eisen van trappers geschrapt.

Nadelig voor het milieu. Onder druk van Europese regelgeving werd de constructiesnelheid van bromfietsen vastgesteld. Bromfietsen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km/h. Voor snorfietsen ten hoogste 25 km/h. Maar de strafbaarstelling voor snor- en bromfietsen ligt respectievelijk op 30 en 50 km/h. Ook voor een technisch goed geconstrueerde 50 cm3 verbrandingsmotor.

Een goed presterende en redelijk schone 50 cc tweetakt motor is technisch geschikt voor een maximum snelheid van circa 70 km/h en een 50 cc viertakt motor voor circa 60 km/h, Al jaren zijn de bromfietsen redelijk schoon door een ongeregelde 2-weg katalysator in de uitlaat. Omdat de cilinderinhoud bijna altijd 50 cc is zijn alle bromfietsmotoren wettelijk begrensd op vermogen.
Voor de beperkt “geknepen” of begrensde bromfiets, met 2 personen er op, is de vervuiling beperkt. Maar een “extra geknepen” of dubbel begrensde 50 cc tweetakt snorfiets is bij voorbaat een grote milieuvervuiler. Zeker in de stad, waar de meestal geforceerd luchtgekoelde 50 cc motor van de snorfiets te koud blijft.

Alle bromfietsen in Nederland zijn begrensd op de motor en in de transmissie. De motor in toerental op de ontsteking, in doorlaat van de carburateur en tweetakten bovendien in de uitlaat. De transmissie bij geschakelde bromfietsen met kettingoverbrenging door tandwielverhouding en de automaten door een vario begrenzing.

En dan heb ik het niet over zaken als slecht afstellen van de motor en/of oliepomp, het opvoeren van de motor en het vervangen van de uitlaat met tweeweg katalysator voor een uitlaat zonder. Opvoeren van de motor leidt in 95% van de gevallen tot vernietigen van de 2-weg katalysator. Als bromfietsrijder heb je daar geen last van. Je dumpt het fijnstof achter je.

Bromfietsen in Nederland zijn slecht voor het milieu. Vooral de 2 takten, maar ook zeer veel slecht afgestelde, slecht onderhouden of opgevoerde 4 takten. Een APK voor bromfietsen zit er voorlopig niet in. Eenmaal goedgekeurde bromfietsen krijg je ook niet meer de weg.

De oplossing ligt in Europa. Emissie eisen stellen aan en cilinderinhoud beperken voor nieuwe snorfietsen. Met scherpere emissie eisen zijn nieuwe 2 takten verleden tijd. Nieuwe eisen zorgen voor veel lichtere snorfietsen. Een Spartamet weegt circa 30 kg. Zware snorfietsen van heden gaan over de 110 kg. Die horen niet meer thuis op het fietspad.
Of Nederlandse maatregelen, zoals helmplicht voor snorfietsers en houderschapsbelasting voor alle bromfietsen. Gaan RAI en Bovag weer gillen.

Elektrisch aangedreven bromfietsen zijn ook niet milieuvriendelijk. Productie en recycling van accu's is erg milieubelastend, ze produceren fijnstof van wegdek/banden/remmen en de energie voor de accu komt van centrales die ook de nodige stoffen uitstoten. Al komt die uitstoot niet geheel in een stad neer.

Het wachten is op de eerste gemeente die van de verplichte fietspaden, onverplichte fietspaden gaat maken. Mag alleen de elektrische snorfiets nog op het onverplichte fietspad. Ik gun het de stadsbewoners van harte.

Piet.
PietV,

Europese regelgeving weerhoudt landen niet om een helmplicht in te voeren voor "snorfietsen". Nederland is met de helmvrijstelling voor "snorfietsen" een uitzondering in de EU.

Nederland is ook vrij om "snorfietsen" te weren van de fietspaden.

Europese regelgeving stelt Nederland niet verplicht om een speciale categorie "snorfiets" te handhaven. Landen als Italie, Spanje en Frankrijk kennen geen categorie "snorfiets" Zo kent Frankrijk alleen de vélomoteur voor motorvoertuigen tot 50CC . Zij mogen niet op het fietspad en de berijders moeten een helm op.

Er is ruimte om die snorscooters meer aan banden te leggen.
EnriceV schreef:Een paar bedenkingen:
- In tegenstelling tot auto's hebben scooters een behoorlijke ruimtelijke efficientie. Om verkeersproblemen op te lossen zouden meer scooters en minder auto's dus een heel goede maatregel zijn.
- Doordat scooters kleiner zijn en lichter is er minder energie nodig om ze te doen rijden.
- Scooters zijn relatief kwetsbaar en de types die hoogstens 45 km/u kunnen horen eigenlijk te rijden waar ook snelle fietsers of snelle e-bikes thuis horen.

Waarom gaat het dan toch mis?
- De infrastructuur die er is voor fietsers is vaak niet afgestemd op hogere snelheden hoewel dit eigenlijk ook nodig is voor de doorbraak van de snelle e-bike.
- Door gelobby in de EU vallen scooters nog steeds onder veel soepelere uitstootnormen dan auto's.
- Door gelobby in de EU zijn elektrische scooters nog steeds weinig verspreid en moeilijker te krijgen. (In Beijing bijvoorbeeld zie je enkel elektrische scooters).

Naar mijn aanvoelen is een enquete om stinkende scooters van het fietspad te verbannen dus schieten op het verkeerde doel, omdat je de scooter minder aantrekkelijk maakt terwijl het eigenlijk een energie-efficient, ruimteefficient en relatief snel vervoersmiddel is. Wat wel nodig is, is wetgeving die de fabrikanten dwingt om het geluid en de uitstoot van scooters sterk te beperken of te elimineren. Technisch is dat immers volledig mogelijk.
Beste Enrice,

Je kunt de situatie in Belgie niet vergelijken met Nederland. In Belgie is het aantal bromfietsen A ( in Nederland snorfiets) en bromfietsen B (in Nederland bromfiets) beperkt.
In steeds meer Nederlandse steden vormen de snorfietsen (bromfiets A in Belgie) steeds meer een ware plaag.
Hoe dat komt dat dit effect in Belgie onbekend is, komt waarschijnlijk dat je in Belgie ook voor een bromfiets A (snorfiets) een helm op moet. In Nederland mag je zonder helm op een bromfiets A (snorfiets), maar in de praktijk rijden ze even hard als een bromfiets B.
nobbiomatic schreef:Na al deze overtuigende drogredeneringen ga ik lekker een middagje rondknallen op me scootertje, genietend van mijn vrijheid om zelf te bepalen wat ik doe. :!:
"Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke."

Een mentaliteit die aangeeft waarom die stink knetterkrengen aan banden moeten worden gelegd!
je kunt de redenering ook andersom lezen Bert. Waarom mag ik niet op een scooter omdat jij een andere mening hebt?
nobbiomatic schreef:Na al deze overtuigende drogredeneringen ga ik lekker een middagje rondknallen op me scootertje, genietend van mijn vrijheid om zelf te bepalen wat ik doe. :!:
nobbiomatic schreef:ik fiets iedere ochtend al 60-70 km, smiddags doe ik andere dingen
Ik zat toch even te hikken van de lach, waarvoor dank! Nu maar hopen dat ik daardoor niet stinkend aan banden moet worden gelegd.
bert sitters schreef:
nobbiomatic schreef:Na al deze overtuigende drogredeneringen ga ik lekker een middagje rondknallen op me scootertje, genietend van mijn vrijheid om zelf te bepalen wat ik doe. :!:
"Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke."

Een mentaliteit die aangeeft waarom die stink knetterkrengen aan banden moeten worden gelegd!
Specifieker: aan lekke banden worden gelegd! :lol:
nobbiomatic schreef:je kunt de redenering ook andersom lezen Bert. Waarom mag ik niet op een scooter omdat jij een andere mening hebt?
+1. Dat iedereen op dit forum graag fietst, betekent niet dat we daarom 'gelijk hebben' of iets dergelijks. We fietsen gewoon graag. Prima om milieuvervuiling te bestrijden, maar andere mensen doen graag andere dingen dan wij fietsers en dat staat ze vrij. Deal with it.