Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichamelijke verandering... - Forum Wereldfietser

Lichamelijke verandering...

...een dikke twee jaar geleden ben ik van een lange afstand wandelaar overgegaan naar het fietsen. Dat mij dit bevalt behoeft verder geen toelichting.

In die tijd woog ik twintig kilo -wat proportioneel goed verdeeld zat- meer dan vandaag de dag. Mijn gewicht is nu redelijk stabiel. 
Het afvallen van mijn gewicht heeft mijns inziens te maken met het fietsen. Zeker nu ik ook mijn trouwste maatje (hond) Passie bij mij heb. Al met al is het fietsgewicht (incl. mijzelf en alle bepakking) 180 kg. Zonder meer wetend dat het gewicht iet of wat naar beneden kan maar dit simpelweg niet (meer) doe; heb gekozen voor meer comfort. Maar dit is het punt niet.
Dat je door het fietsen met bepakking lichaamsgewicht alsook lichaamsvet verliest en meer spiermassa krijgt, is dan ook een redelijk logisch vervolg. 

Waar ik zelf aan moet wennen is dat ik nu -en dat is voor het eerst- het vroegtijdig in het natte- en koude seizoen redelijk koud krijg. Dan heb ik het echt over echt redelijk koud. Heb dan ook, eerder dan normaal, mijn extra gelaagde onderkleding aan als thermo ondergoed. Causaal verband?

Is dit iets wat gepaard gaat met mijn lichaamsverlies? Kan ik hier wat aan doen? Moet ik voor en/of tijdens het fietsen meer of anders eten? Misschien dat er nog andere tips zijn waardoor ik het minder koud krijg. 

Als het is zoals het is dan is het zoals het is, en heb ik daar gewoonweg mee te dealen...
PierreS schreef: Waar ik zelf aan moet wennen is dat ik nu -en dat is voor het eerst- het vroegtijdig in het natte- en koude seizoen redelijk koud krijg. Dan heb ik het echt over echt redelijk koud. Heb dan ook, eerder dan normaal, mijn extra gelaagde onderkleding aan als thermo ondergoed. Causaal verband?
Op individueel vlak zijn daar geen zinvolle uitspraken over te doen zonder nader (en grondig) onderzoek.
Maar vet isoleert behoorlijk goed en is het dan ook behoorlijk normaal dat mensen met meer vet (en toch een normaal functionerende bloedsomloop) het minder snel koud hebben. Dat stel ik gewoon vast bij mensen in mijn omgeving, hoor ik ook van mensen die zijn afgevallen, lijkt op zich erg logisch en is ook in het dierenrijk het geval.
Wat Revanho uitlegt kan ik vanuit mijn praktijk bevestigen. Vroeger toen ik aan de ondergrens van een gezond gewicht zat had ik het veel sneller koud dan nu ik aan de bovengrens zit.
Geldt dit andersom ook? Dat je het tijdens hitte minder snel warm hebt wanneer je lichter bent?
Otis schreef:Geldt dit andersom ook? Dat je het tijdens hitte minder snel warm hebt wanneer je lichter bent?
Dat kan ik me uit ervaring niet precies herinneren.
Het lichaam koelt zich op een andere manier dan dat het zich wapent tegen kou.
Bij kou trekt het bloed uit de huid weg; de huid koelt af en het lichaam wordt vervolgens al dan niet mede geisoleerd door een vetlaag.
Bij hitte gaat er juist extra (heet) bloed naar de huid die vervolgens o.a. af probeert te koelen met behulp van zweet. Hoe dat precies in vergelijking met de situatie bij kou uitpakt lijkt me redelijk gecompliceerd want zodra je zweet wordt de huid best koel; in dat geval is een vetlaag een nadeel omdat ook rechtstreekse geleiding het lichaam koelt. Op plaatsen waar de huid bedekt is met kleding werkt het zweet slecht en blijft de huid warm... gecompliceerd.

Wel hebben zware mensen het logischerwijs snel warm omdat ze meer energie nodig hebben om te bewegen, vooral als het omhoog gaat.
daar staat tegenover dat zwaardere mensen onder gelijke omstandigheden sneller kunnen afdalen.

maar het probleem van koud hebben in het frisse jaargetijden kun je toch oplossen door tijdens het fietsen je kleding aan te passen, of het tempo omhoog of omlaag te brengen? als je "vet"laag verdwijnt door te fietsen, verbetert ook je conditie, dan ben je denk ik ook in staat om hogere tempo;s te fietsen om op temparatuur te komen...(zo bepaal ik meestal wel mijn tempo)
Hoi,
180 kg? Heb je heel veel bagage bij je of ben je zelf stevig gebouwd? Of beide?
Groet, Petra.
Hij heeft een flinke hond, dus met een kar, hondenvoer en extra water sjouw je makkelijk 40-50 kilo extra mee.

Gelukkig kunnen honden zelf prima een berg opwandelen :).

Maar om op het originele onderwerp terug te komen: ik heb tegenwoordig juist wél een klein laagje vet. Daardoor merk ik duidelijk dat ik wat beter tegen de koude kan en minder snel extra laagjes aan hoef te trekken.
Om dit zo te houden eet ik tijdens fietstochten zo veel mogelijk. En dan val ik nog steeds af, dus het mag nog vetter en zoeter.
PierreS schreef:Misschien dat er nog andere tips zijn waardoor ik het minder koud krijg.
Je kunt jezelf trainen tegen het gevoel koude. Als je een "vetpak" uittrekt van tegen de 20 kilo, dan heb je de neiging om voor je gevoel er weer een "jas" bij aan te trekken.
Het beste is om de seizoen gewoon te volgen en rustig door te ademen. Je kunt je geest en lichaam trainen door koud te douchen. Dat werkt 's morgens beter dan een warme bak koffie. Van koffie gaan je bloedvaten onderhuids van open staan, waardoor je meer energie (warmte) verliest.

http://www.sportrusten.nl/5-redenen-om-koud-te-douchen/

Ik vind het heerlijk.

Piet.
Ja minder gewicht is kouder worden.
Dus gewoon geld uitgeven aan goede kleding.
Ik heb onlangs een shimano winterbroek gekocht.
Werkt super!
En koude betekend automatisch dat je lichaam meer brandstof er tegenaan gooit om warm te worden. In zijn meest extreme vorm is het rillen.
Dus goede kleding, goed eten anders gaat het gewoon ten koste van je prestaties.
Wel of niet een speklaag, vrouw/man, je leeftijd, kleding, gezondheid, fietssnelheid, wind, bergop/af, weinig of koud voedsel/drinken .. er zijn zoveel faktoren die meespelen.

Ik heb het ook vrij snel koud maar ook weer snel warm, tja waar dat nou weer aan ligt? En het lukt me niet een speklaagje te kweken dus kleed ik me maar warmer aan, lig in een warmere slaapzak en heb vaker eetpauzes nodig dan een dikkere fietser/skier. Voordeel is wel dat ik eerder bergje op kom maar nadeel is dat je dan in de kou moet wachten op die dikke die nog zwetend omhoog aan het trappen is. :)

PietV schreef:Je kunt je geest en lichaam trainen door koud te douchen.

Hier in 't noorden staan ze er voor in de rij, das vrij normaal:

Afbeelding

Het kan helpen tegen pijn, ontstekingen, stress, vermoeidheid en nog veel meer. Iets met noradrenaline, dopamine, serotonine, bloeddruk, stresshormonen, bruine vetcellen .. ff googlen en je weet meer.
En hoe meer vet hoe langer je in het water kan blijven, daar zijn al heel wat studies/testen over gedaan. Een dikke speklaag isoleert, het laat de kou buiten en houdt de warmte binnen.

Ik doe er zelf niet aan mee, ook niet na de sauna of warme douche bloot naar buiten hollen en in de sneeuw gaan dansen/rollen. Mij veel te koud. Dan maar niet normaal zijn. :D
PietV schreef: Je kunt jezelf trainen tegen het gevoel koude.
En als je dat ver genoeg doordrijft dan wordt je een tweede Wim Hof: https://www.youtube.com/watch?v=BqsvJedwUyg
https://www.youtube.com/watch?v=aINSboYgr_g
Yopie schreef: Ik doe er zelf niet aan mee, ook niet na de sauna of warme douche bloot naar buiten hollen en in de sneeuw gaan dansen/rollen. Mij veel te koud.
Ik heb dat naakt in de sneeuw rollen na een warm bad wel eens gedaan in Noorwegen. Ik ben zeker geen held met koude, maar vond het best meevallen als je het niet te lang laat duren. (De schijnbare speldenprikjes in de huid moet je er wel bijnemen.)

Maar jij hebt nog meer ervaring met koude, dus je kan dat vast en zeker prima voor jezelf inschatten.
Vorig jaar ben ik zelf 18 kg afgevallen in 4 maanden (niet door sporten want dat deed ik al maar door geen suiker meer te nemen) en ik heb het ook veel kouder dan vroeger en ik ben wat chagrijniger (vreemd genoeg) Heel herkenbaar dus, toch wil ik niet terug naar mijn oude gewicht. Het is niet anders dan maar eerder handschoenen aan.
Stekeltje schreef:Vorig jaar ben ik zelf 18 kg afgevallen in 4 maanden (niet door sporten want dat deed ik al maar door geen suiker meer te nemen) en ik heb het ook veel kouder dan vroeger en ik ben wat chagrijniger (vreemd genoeg) Heel herkenbaar dus, toch wil ik niet terug naar mijn oude gewicht. Het is niet anders dan maar eerder handschoenen aan.

Zweet je ook minder snel als het warm is?

Ik ben ook aan het afvallen. Als ik het wat sneller koud krijg vind ik dat niet zo'n ramp. Als ik minder snel zou zweten als ik het nodige gewicht verlies, zou ik dat wel een heel groot voordeel vinden.
Otis schreef:

Zweet je ook minder snel als het warm is?
Ik wel. Zweet over het algemeen veel minder sinds ik lichter ben. Kwam van 132 weeg nu sinds een jaar 98-100, vetpercentage is redelijk naar tevredenheid (13-14%). Toen ik net een behoorlijk gewicht kwijt geraakt was merkte ik wel dat ik gevoeliger was voor kou, nu ik een jaar verder ben op streefgewicht merk ik minder van deze gevoeligheid.
Zweet je ook minder snel als het warm is?

Ik ben ook aan het afvallen. Als ik het wat sneller koud krijg vind ik dat niet zo'n ramp. Als ik minder snel zou zweten als ik het nodige gewicht verlies, zou ik dat wel een heel groot voordeel vinden.[/quote]

@ Otis,
Vreemd genoeg zweet(te) ik nooit zo snel, ik zie daar geen verandering is, Ik tennis al 22 jaar op redelijk nivo, dat is vreemd genoeg minder geworden. Ik mis kennelijk massa om de ballen over het net te rammen en ik ben geregeld te snel bij een bal en kom dan niet meer uit met de slag. Ik kan nu wel 4 keer op en neer hollen aan de baseline zonder problemen terwijl ik vroeger dan even naar adem moest happen.
Revanho schreef: Ik heb dat naakt in de sneeuw rollen na een warm bad wel eens gedaan in Noorwegen. Ik ben zeker geen held met koude, maar vond het best meevallen als je het niet te lang laat duren. (De schijnbare speldenprikjes in de huid moet je er wel bijnemen.)
Hierin heb je helemaal gelijk, tis bij mij ook meer het moment dat je de buitendeur opent, die witte sneeuwwereld ziet, realiseert dat het -20°C of erger is en dan de eerste stap moet zetten. Dan is de drempel opeens torenhoog en ren ik het liefst hard naar de warme kachel terug. Ja, je bent stoer of niet. :wink:

Wat dat betreft is een 'badtunna' in de tuin een veel beter idee, dat is een houten tobbe met een houtkacheltje erin. Je zit dan buiten (meestal met de hele familie), met de sterrenhemel boven je en kaarsjes naast je en om dan even bloot door de sneeuw te rennen is alleen maar een soort van leuk. Zeker een keer aan te raden als je in winters Scandinavie bent!

En het is net als wat Piet zegt, je kunt jezelf op koude trainen, je raakt er ook zeer snel aan gewend. Men gaat er hier ook anders mee om, van kleins af aan al. Baby's worden bv gewoon bij -20 of kouder in de wieg in de tuin gezet (lekker slapen onder een schapenvachtje) en kinderen gaan gewoon bij -30 of erger naar school (volgens mij ligt dan heel NL plat, codealarm rood).
Andersom werkt die gewenning natuurlijk ook: als na vele dagen -30 tot -40°C plotsklaps de temperatuur naar -20 stijgt loop je heel snel te zuchten van de warmte.

Hier 2 plaatjes van een 'badtunna', denk dat het gebruik ervan zeker kan bijdragen tot een betere gezondheid en koude gewenning. Net als de sauna en/of een koude douche.
Met afvallen heb ik zelf geen ervaring maar het lijkt me dat een betere doorbloeding altijd helpt, dus morgenochtend allemaal onder die koude douche en laat die koffie maar staan. :D

Afbeelding Afbeelding
Yopie schreef: Wat dat betreft is een 'badtunna' in de tuin een veel beter idee, dat is een houten tobbe met een houtkacheltje erin. Je zit dan buiten (meestal met de hele familie), met de sterrenhemel boven je en kaarsjes naast je en om dan even bloot door de sneeuw te rennen is alleen maar een soort van leuk. Zeker een keer aan te raden als je in winters Scandinavie bent!
Dat bad was in mijn geval dan ook een 'badtunna' en de tweede foto geeft prima weer hoe het er aan toe ging. En dat was op de laatste avond van een trip waarbij ik de drie nachten daarvoor in een zelfgegraven sneeuwhol had geslapen (gelukkig was het nog geen -20 graden, dus dat viel wel mee :wink: )

Maar zelf hier bij 'Belgische temperaturen' is de eerste stap (bij koude, regen, ...) altijd de moeilijk. Zo vind ik het helemaal niet erg om in de regen of koude te fietsen (dat eerste als ik weet dat ik me daarna kan omkleden en als ik het niet koud krijg onderweg), maar tegen de eerste stap zie ik altijd vreselijk op.

Renaat
PietV schreef:http://www.sportrusten.nl/5-redenen-om-koud-te-douchen/

Ik vind het heerlijk.
Ik doe dat sinds ruim een jaar vrijwel elke ochtend, koud douchen. Ik vind het ook heerlijk, met dien verstande dat ik het vooral na de eerste minuut fijn vind, en het effect naderhand, nadat je je met het liefst een beetje ruwe handdoek hebt drooggerost. Maar de eerste stap onder de douche blijft toch wel een dingetje. IK doe het wel makkelijker dan een jaar geleden omdat ik weet hoe het verloop zal zijn, en dat het vervelende stuk maar kort duurt.

Het effect van het koud douchen is wel merkbaar, ik heb dit jaar bijvoorbeeld langer zonder jas het woon-werkverkeer gefietst. En vorig jaar fietste ik rond deze tijd (bij ongeveer gelijke temperaturen) allang met een fleece vest aan. Nu blijft het nog steeds beperkt tot shirt met lange mouwen en dun hardloop jack. En let wel, dit is niet tegen wil en denk he, ik zit niet te rillen van de kou op de fiets. :-)

Peter
Ik merk dat ik het steeds sneller koud heb nu ik ouder word (53). De laatste jaren is dat hard gegaan. Het schijnt een normaal verschijnsel te zijn. Overigens weeg ik makkelijk 5 kilo meer dan een aantal jaren geleden.

Ik douch elke ochtend koud (en 2 x per week warm met koud na), niet erg lang maar genoeg om het het eerste ha;f uur zelfs met nagenoeg geen kleren aan in de winter niet koud te hebben in mijn onverwarmde huis (heb alleen een gaskachel in de woonkamer).

Dit doe ik niet meer in de winter. Het vrat teveel energie. In plaats daarvan nu het koud douchen. Maar het was erg leuk om te doen. In deel 1 vertel ik hoe ik erop kwam.